Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-05-29, 21:38   #16
SPZ
Junior Member
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stenungsund, , Sweden.
Inlägg: 17
Standard

Kuddarna i fronten på tågen är bälgar av samma typ som sitter mellan personvagnar. Man kan fälla in hela nosen på tåget där föraren sitter, det är som en jättestor dörr och koppla till flera motorvagnar och ändå få fri passage genom tåget.

Yzerman: Apropå det andra tåget du såg... Det kan inte ha varit en Regina (X50)? Ok, dom är ju inte direkt lika Eurostar men dom har en rätt så futuristisk formgivning och går dessutom i färgerna gult och vitt här hos västtrafik.

En bild på Regina hittar du i SJK's lokstall:
http://www.sjk.se/tag/lokbild/x50_vl.jpg

/Stefan


SPZ besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-29, 21:41   #17
SPZ
Junior Member
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stenungsund, , Sweden.
Inlägg: 17
Standard

Kom förresten på att det nyligen var en tråd i SJK's debattforum Postvagnen där man diskuterade det här med krocksäkerhet på Y2 och X31, det fanns även en bild på när man hade fällt in dörren i nosen för att beredda fri passage.

Tråden hittar ni här:
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/127023.htm

/Stefan

SPZ besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-29, 21:50   #18
Yzerman
Senior Member
 
Reg.datum: May 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 182
Standard

Ja det var denna x50 asså fan va snyggt tåg vet du hur snabbt den kan åka i och har du mer bilder .SPZ

Vi hörs Yzerman

Yzerman besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-29, 22:06   #19
SPZ
Junior Member
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stenungsund, , Sweden.
Inlägg: 17
Standard

Reginatågen finns i flera olika varianter, om jag inte minns fel kallas dom för X50-X53. Vilken vi har här i västsverige vet jag inte på rak arm men har för mig att det är X52 och X53, skillnaden ska tydligen ligga i antalet vagnar och antalet motorer. Topphastigheten ligger runt 180-200 km/h om jag inte missminner mig.

Det var väl X-trafik i Gävleborgs län som var först med att få Reginor i Sverige. Under vintern som var hade dom fruktansvärt mycket problem med dom. Det var bl.a. problem med vattentankar till toaletterna som frös sönder, det hade kommit in kondensluft i tryckluftssystemet vilket ledde till att strömavtagaren som hålls uppe av tryckluft inte kunde resas. Dom hade även väldiga problem med hjulen på dom, dom var inte helt runda och fick svarvas om. Som mest stod fyra av fem Reginatåg avställda. Dessutom så har Reginorna fått klagomål på att föraren inte har egen utgång utan måste gå via passagerarutrymmet för att komma ut och dessutom är dörrarna bedrövligt långsamma. Vi får hoppas att dom allvarligaste barnsjukdomarna är lösta.

Hos västtrafik brukar Reginorna gå mellan Göteborg-Trollhättan och Göteborg-Alingsås. Har tyvär inte hunnit plåta några bilder på dom själv än, men det finns en bild till hos SJK.

http://www.sjk.se/tag/lokbild/x51_tib.jpg

/Stefan



Edited by - spz on 29 May 2002 22:10:24
SPZ besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-05-30, 09:06   #20
SPZ
Junior Member
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stenungsund, , Sweden.
Inlägg: 17
Standard

Här är en länk till en sida med många bra bilder på Reginatåg, finns även lite annat smått och gott.

http://www.irsta.nu/

/Stefan

SPZ besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vilken av dessa webbkameror borde jag köpa? Olaf Lindström Off-topic 3 2004-03-23 20:20
Finns det någon kunnig som kan ge tips. bjrn Allmänt om tågsimulatorer 2 2004-03-04 17:38
Någon som har tips om någon ratt?? prymikom Off-topic 1 2003-12-22 19:58
Någon som planerar/funderar på Xoa7+Box7? lasse1067 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 1 2003-11-08 15:50
Vill någon ha dessa skyltar? mikaelw84 MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 0 2002-08-31 00:31



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009