Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-26, 18:49   #16
Torbjörn H
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Täby
Inlägg: 51
Standard

TS2012 verkar då kräva mycket av datorn, jag trodde jag hade en ganska bra dator, några rutter går rätt bra, 20-30fps, men t.ex. NEC, efter optimeringen, blir rena diabildvisningen.

Processor: AMD Phenom 9500 (fyrdubbla processorkärnor)
Internminne: 3 GB
Grafik: GeForce 8800 GT
Grafikminne: 512 MB

Nu har dock datorn kraschat, jag måste köpa en ny, men då inställer sig en fråga: jag var ju inloggad på Steam när den kraschade, kommer Steam att betrakta mig som inloggad och hindra att logga in på en ny dator?
Någon som vet något om detta eller råkat ut för liknande?

Mvh Torbjörn
Torbjörn H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 00:14   #17
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Torbjörn H Visa inlägg
TS2012 verkar då kräva mycket av datorn, jag trodde jag hade en ganska bra dator, några rutter går rätt bra, 20-30fps, men t.ex. NEC, efter optimeringen, blir rena diabildvisningen.

Processor: AMD Phenom 9500 (fyrdubbla processorkärnor)
Internminne: 3 GB
Grafik: GeForce 8800 GT
Grafikminne: 512 MB

Nu har dock datorn kraschat, jag måste köpa en ny, men då inställer sig en fråga: jag var ju inloggad på Steam när den kraschade, kommer Steam att betrakta mig som inloggad och hindra att logga in på en ny dator?
Någon som vet något om detta eller råkat ut för liknande?

Mvh Torbjörn
Tror inte detta ska vara ett problem, möjligtvis kan du behöva skriva in en kod när du loggar in på den nya datorn men den koden får du ju till den e-mail adress du använde när du registrerade hos steam om det skulle behövas.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 00:51   #18
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Torbjörn H Visa inlägg
TS2012 verkar då kräva mycket av datorn, jag trodde jag hade en ganska bra dator, några rutter går rätt bra, 20-30fps, men t.ex. NEC, efter optimeringen, blir rena diabildvisningen.

Processor: AMD Phenom 9500 (fyrdubbla processorkärnor)
Internminne: 3 GB
Grafik: GeForce 8800 GT
Grafikminne: 512 MB

Nu har dock datorn kraschat, jag måste köpa en ny, men då inställer sig en fråga: jag var ju inloggad på Steam när den kraschade, kommer Steam att betrakta mig som inloggad och hindra att logga in på en ny dator?
Någon som vet något om detta eller råkat ut för liknande?

Mvh Torbjörn
Det är inga problem, även om du är inloggad på steam på en annan dator, så kan du logga in på en ny, för då bryts kopplingen mellan servern och den gamla IP adressen, och det etableras en ny koppling från servern, gällande kontot.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 08:43   #19
Torbjörn H
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Täby
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Det är inga problem, även om du är inloggad på steam på en annan dator, så kan du logga in på en ny, för då bryts kopplingen mellan servern och den gamla IP adressen, och det etableras en ny koppling från servern, gällande kontot.
Jag får tacka för den informationen, en sten föll...

Mvh Torbjörn

Tack Mawkish också, för ditt svar. Man blir ju lite orolig, jag har köpt en hel del DLC..

Senast redigerad av Torbjörn H den 2011-10-27 klockan 08:50.
Torbjörn H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 23:03   #20
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej igen
RW känns inte lika roligt nu som innan uppdateringen till RW3, men jag vägrar att ge upp.
Det faktum att det är tyst som i graven från rs.com samtidigt som de pumpar ut nya
addons som vi förväntas lägga pengar på känns lite extra beklämmande.

Nåväl, i alla fall. Ny dator blev det ändå tillslut. Inte enbart på grund av RW3, utan det
finns fler spel som jag ville få bättre flyt i. Nu undrar jag om någon har några tips om
hur jag ska bli av med den flimrande kontaktledningen och upphängningen av densamma?
Vilken/vilka inställningar kan tänkas påverka detta? Spontant så skulle jag gissa på Anti-Aliasing,
men den går ju inte att skruva upp utan att fps sjunker som en sten. Och även med AA på
högsta så finns dessa tendenser ändå kvar. Jag önskar verkligen att detta skulle gå att
justera via grafikkortsinställningarna istället.

Nåja ... som vanligt så är alla tips mer än välkomna.
mvh .... Mats
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Flickering.jpg (170.6 KB, 81 visningar)
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 00:09   #21
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Mja håller mig borta från att kommentera RS.com annars riskerar hjärnan att explodera av ilska över mycket snack och inte ett spår av någon verkstad så länge det inte handlar om att kränga DLC förstås

En sak att testa kan ju vara att skruva upp inställningen för shadows till high om du har den på någon lägre inställning som tex medium för då får jag med rejält med flimmer pga av skuggorna. Annars ska det ju vara Anti-aliasing som ska eliminera detta(jag har själv SSAA 1x2 med fxaa inject som jag nämde förut). Det kan också vara ruttberoende(har inte koll på var bilden är tagen) eller egentligen objektberoende för det är en ny shader som ska användas för väldigt tunna loft som tex kontaktledning eller olika typer av stängsel som ska minska flimmret och det är ju inte säkert att det är uppdaterat för den rutten.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 00:33   #22
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Mja håller mig borta från att kommentera RS.com annars riskerar hjärnan att explodera av ilska över mycket snack och inte ett spår av någon verkstad så länge det inte handlar om att kränga DLC förstås

En sak att testa kan ju vara att skruva upp inställningen för shadows till high om du har den på någon lägre inställning som tex medium för då får jag med rejält med flimmer pga av skuggorna. Annars ska det ju vara Anti-aliasing som ska eliminera detta(jag har själv SSAA 1x2 med fxaa inject som jag nämde förut). Det kan också vara ruttberoende(har inte koll på var bilden är tagen) eller egentligen objektberoende för det är en ny shader som ska användas för väldigt tunna loft som tex kontaktledning eller olika typer av stängsel som ska minska flimmret och det är ju inte säkert att det är uppdaterat för den rutten.
Tack för svaret
Bilden är från Hagen to Siegen. En gammal rutt, så om det är nya shaders som gäller så kan det mycket väl vara problemet.
Själva kontaktledningen ser ju inte hemsk ut, även om den blir hackig en bit bort. Det är upphängningen som är värst.
Och den ska ju iofs inte användas i våra svenska rutter.

AA har jag satt till SSAA 2x1, plus att jag använder fxaa inject. Jag skulle kanske kunna gå upp till 2x2, men då börjar fps att bli lite väl låg.
Jag provade just att ställa upp Shader Quality och Shadow Quality från medium till highest, men det hjälpte tyvärr inte på luftledningen.

När jag ändå är igång med mina frågor, har du någon aning om vad rutan Low Detail Shadows har för funktion? Om jag bockar för den, spelar det
då någon roll vad jag väljer för Shadow Quality?

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 01:05   #23
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Jag tror det inte ska ha någon betydelse vad low detail shadows står på det är nog mer om man vill visa en suddig cirkelskugga under objekten men är oberoende av den riktiga skuggan så att säga.

Det verkar finns lite rapporter om flimmer speciellt på den rutten, hur ser det ut på tex SAD's uppdaterade Altenburg hittar du något flimmrande på de bryggorna eller stängslen med eller ser allt bra ut på den?
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 02:00   #24
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Jag tror det inte ska ha någon betydelse vad low detail shadows står på det är nog mer om man vill visa en suddig cirkelskugga under objekten men är oberoende av den riktiga skuggan så att säga.

Det verkar finns lite rapporter om flimmer speciellt på den rutten, hur ser det ut på tex SAD's uppdaterade Altenburg hittar du något flimmrande på de bryggorna eller stängslen med eller ser allt bra ut på den?
Aha. Så Low Detail Shadows är ytterligare en typ av skuggor som man kan slå på och av!
Jag trodde att det gjorde de vanliga skuggorna mindre detaljerade.
Nu kör jag med Shader och ShadowHigh.

Det ser bättre ut på SAD's rutt, men nog är det en del flimmer på bryggorna där också.
Jag får väl hoppas på att dom jobbar hårt i det tysta och att fler inställningar kommer
att kunna göras via grafikkortet efter en eventuell uppdatering.

mvh .... Mats
Bifogade bilder
Filtyp: jpg RW3 Da.jpg (186.2 KB, 77 visningar)
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 17:41   #25
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Gjorde en liten sammanställning över de inställningar jag kör med får se om du hittar några användbara skillnader. Min inställning av upplösningen mer av praktiskt betydelse när man sitter och exporterar,testar om och om igen så känns det smidigare att bara köra RW i ett fönster. Sedan vet jag inte om du har Nvidia eller Amds kort efter uppgraderingen men slängde med de inställningarna också

Tog ett referens screenshot så ser du hur det ser ut för mig. Jag har en del flimmer med som synes speciellt när man vinklar upp mot himlen(detta tror jag är en bugg för det är många saker som så att säga skär sig mot himlen och ser udda ut "glow" från mina bangårdslampor är ett exempel som nästan försvinner helt).
Så jag vet inte om det går att få så mycket bättre för tillfället.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg inställningar.jpg (114.5 KB, 64 visningar)
Filtyp: jpg ref.jpg (108.0 KB, 64 visningar)
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 19:16   #26
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Tackar
Jo, jag har också ett Amd-kort nu: Radeon HD 6850 1GB
CPU: Intel i7-2600 @3,40GHz
RAM: 12,0 GB
Det ska väl i alla fall räcka lite längre än min gamla dator.

Skönt att veta att det inte bara är jag som har flimmer. Som du säger så är det
kanske så bra det går att få det för tillfället.

Tusen tack för hjälpen.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 23:06   #27
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH Visa inlägg
Tackar
Jo, jag har också ett Amd-kort nu: Radeon HD 6850 1GB
CPU: Intel i7-2600 @3,40GHz
RAM: 12,0 GB
Det ska väl i alla fall räcka lite längre än min gamla dator.
Herregud ja den datorn fixar ju lätt det senaste i spelväg utan problem, ja utom just RW kanske då som inte ens är i närheten av det senaste även om man lätt kan få den uppfattningen när datorfläktarna spinner loss
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-25, 20:02   #28
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Ett tips för den som tycker att grafiken inte riktigt flyter så bra är att dra ned skuggorna ett snäpp.
Just skuggorna i den nya grafikmotorn har stor betydelse på framerate då de kräver mycket kraft att räkna ut, särskilt om det finns många ljuskällor också.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009