Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-26, 21:35   #16
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

En liten sak bara, så ni inte sitter som jag och undrar i onödan: I handledningen står:
"I körläget kör AP endast framåt i tågets färdriktning."

Detta innebär att man måste byta "consistets" riktning om det pekar åt fel håll!

Jag försökte köra ett tåg där consistets rikning var åt fel håll och då händer ingenting annat än att Adair väntar.....

Detta från en som egentligen inte borde yttra sig i detta sammanhang men det kanske hjälper någon lika "fåvitsk" som jag?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 21:52   #17
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Den här var inte helt lätt att hitta men nu verkar jag ha ett repeterbartfall.

Man behöver ett rundgångsspår där det redan står ett fordon på ena sidan, i det här fallet ett tåg med AP förare. Medväxeln efter rundgången skall ligga mot spåret med det uppställda tåget.

1. Ge tåget Drive to Station kommando till en station på det lediga spåret.
Koppla loss vagnarna med hjälp av koppelsymbolen ner till höger på skärmen.

2. Ge Drive past switch med nästa medväxel (andra sidan rundgången mot där du kom in som argument).

3. Loket kommer nu att röra sig i fel riktning, dvs tillbaka där det kom ifrån istället för att fortsätta frammåt.

Jag har lyckats repa det här två eller tre gånger nu varav två ganska kontrolerat.

Det finns inga dublett växlar vad jag kan se. Jag har också dubbelkollat att kommandot gäller att passera rätt växel.

Bortanför den problematiska växeln finns först en växel mot ett spår som slutar blint för att hantera den tidigare diskuterade buggen, därefter en stopbock. Extraväxeln är en motväxel som ligger i riktning mot stoppbocken.

Jag har inte gjort någon uttömmande testning av exakt vilka faktorer som spelar in, men ovanstående verkar som sagt i vart fall repeterbart åtminstonde på min testbana.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 21:56   #18
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Värt att nämna är att scriptet låser rätt växel men sedan rör sig bort ifrån den.

Sedan om man tar och drar kommandot från remsan i nederkant på skärmen så avstannar tågets rörelse, men låsningen av växeln släpper inte innan man ger tåget en ny instruktion tillexempel växla förbi en annan växel. Finns det någon möjlighet att släppa växellåsen i någon form av destructor?
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 22:09   #19
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
En liten sak bara, så ni inte sitter som jag och undrar i onödan: I handledningen står:
"I körläget kör AP endast framåt i tågets färdriktning."

Detta innebär att man måste byta "consistets" riktning om det pekar åt fel håll!

Jag försökte köra ett tåg där consistets rikning var åt fel håll och då händer ingenting annat än att Adair väntar.....

Detta från en som egentligen inte borde yttra sig i detta sammanhang men det kanske hjälper någon lika "fåvitsk" som jag?
Undrar om det är det där som är mitt problem med att jag måste starta om AP, för sedan startar han ofta åt fel håll.

Överhuvudtaget är hanteringen av körriktning väldigt osmidigt. Jag hoppas verkligen att man i slutänden kommer att hantera den via någon annan del av scriptsystemet. Som det är nu är det ju i det närmaste oanvändbart.

Finns det föresten ett drivercommand "Byt körriktning" Så skulle det ju göra saken bättre.

Eller en avsinnig ide, eftersom vi ändå hanterar växlingen separat, skulle man kunna automatisk definiera om frammåt som den riktning som saknar vagnar när man drar i gång en tågrörelse. Scripten lyckas ju sätta ut slutsignalerna i rätt ände. Manövervagnar är väll per definition lok och har man ett lok i varje ände får man kanske fortsätta att manuellt sätta körriktning.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 22:19   #20
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Undrar om det är det där som är mitt problem med att jag måste starta om AP, för sedan startar han ofta åt fel håll.
Nope, samma betende kommer tillbaka även om man har rätt körriktning ifrån början.

Nu skall jag sluta kommentera mina egna inlägg och göra något vettigt ett tag i stället.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 23:35   #21
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Den tidigare diskuterade buggen var egentligen ingen bugg utan en funktion som inte stängdes av i växlingsläge. Normalt i körläge, så kör inte AP förrän den har klarsignal. Den smyger sig inte fram till en stoppsignal och stannar där. Denna funktion är valbar, men inte åtkomlig från menyn.

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Värt att nämna är att scriptet låser rätt växel men sedan rör sig bort ifrån den.

Sedan om man tar och drar kommandot från remsan i nederkant på skärmen så avstannar tågets rörelse, men låsningen av växeln släpper inte innan man ger tåget en ny instruktion tillexempel växla förbi en annan växel. Finns det någon möjlighet att släppa växellåsen i någon form av destructor?
Att den backar efter att ha låst rätt växel i framriktningen låter lite märkligt, men det finns säkert något som jag förbisett. Jag ska undersöka detta vidare.

Riktigt, om man handgripligen avbryter kommandot, så gör den inte riktigt rent efter sig. Detta är noterat.


Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Undrar om det är det där som är mitt problem med att jag måste starta om AP, för sedan startar han ofta åt fel håll.

Överhuvudtaget är hanteringen av körriktning väldigt osmidigt. Jag hoppas verkligen att man i slutänden kommer att hantera den via någon annan del av scriptsystemet. Som det är nu är det ju i det närmaste oanvändbart.

Finns det föresten ett drivercommand "Byt körriktning" Så skulle det ju göra saken bättre.

Eller en avsinnig ide, eftersom vi ändå hanterar växlingen separat, skulle man kunna automatisk definiera om frammåt som den riktning som saknar vagnar när man drar i gång en tågrörelse. Scripten lyckas ju sätta ut slutsignalerna i rätt ände. Manövervagnar är väll per definition lok och har man ett lok i varje ände får man kanske fortsätta att manuellt sätta körriktning.
Nu ska vi inte skena iväg med en massa ogenomtänkta nödlösningar. Dom fenomen som dyker upp hos dig har med autopath funktionen att göra. Det är inte säkert att den kommer att fungera bra, någonsin. Det är av den här anledningen jag vill att den ska testas. F.ö. har jag alltid varit emot denna typ av funktion, men jag ville göra ett test. Tågvägar ska definieras av tkl och ingen annan, anser jag.

Och en påminnelse till. Att hantera körriktning är just en av många funktioner som kommande klarerare kan schemalägga.

Den första varianten av AP jag hade bytte körriktning när den skulle backa, men det såg inte rätt ut när srålkastare och hytt ändrades hela tiden. Om man såg det från utsidan så kunde också kameravinklar ändras.

Som sagt, det är autopath som är boven. Jag ska ge den lite tid till för att se om det går göra någonting åt den.

Stäng av autopath och använd alternativa pathkommandon och testa bara autopiloten, så länge.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-12-27 klockan 00:10.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 01:25   #22
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jag tror att man skulle klara sig bra utan autopath om det är så att det är mycket jobb att få den bra. Ofta verkar man i alla fall vilja ange explicit vilken väg man vill att tåget skall ta mellan A och B, tillexempel det tomma spåret. Skulle det vara enklare och stabilare att implementera det med riktningsväxling men inte växelläggning så tror jag inte att det vore ett stort problem. Backfunktionen för växling som är implementerad nu upplever jag som mycket positiv.

En annan faktor som kommer att bli viktig för huruvida autopath är intressant eller inte är ju om TKL har stöd för "implicita" paths dvs automatiskt genererar valbara vägar från nuvarande position till tillexempel växlar och signaler så att man inte behöver sätta upp dem explicit när man bygger banan. Nu har jag ett vagt minne av att det kan ha varit en TKL ute i beta version och att redan den hade sådan funktionalitet. Det är ju en sak att behöva configurera in och utfartstågvägar på stationerna, en helt annat om man måste lägga upp paths till alla industri och uppställningsspår för att AP skall kunna växla fordon dit.

Exakt vad som implementeras i vilken modul är interna teknikaliteter som jag och andra slutanvändare totalt struntar i. Om det är AP, TKL, eller ABC123 känns ganska irrelevant. Däremot vill vi ha ett system som ger ett bra resultat och som framförallt är smidigt att använda. Det känns inte alltid så meningsfullt att testa och kommentera delarna när man inte vet hur det runt om kring är planerat, här kanske det vore bra om du flaggade för vad som bara är riggat för testet och vad som är tänkt att användarna i slutänden skall använda. Tillexempel så kanske riktningsändringarna hanteras av någon annan modul och då är det inget vi behöver diskutera här och nu.

Är det föresten tänkt att de kommandon vi nu ger som drivercommands i slutänden kommer att skickas över ifrån TKL modulen så att det bara är där man talar om vart man vill att tågen skall flytta sig?

Apropå tankarna tidigare kring användargränssnittet för tågrörelser kontra växlingsrörelser. Med tanke på att de beter sig olika, så tror jag att man tydligt skall skilja på dem i menyerna. Antingen separata menyer, eller i alla fall inte en funktion med samma namn som gör olika saker beroende på vilket lok man gör det på. Om det är värt att lägga något jobb här beror ju också på om det är ett gränssnitt som kommer att finnas kvar och användas när väl TKL är på plats. Personligen skulle jag föredra explicit växling mellan växling och tåg, men det kanske kräver för mycket av slutanvändaren.

Slutligen så att vi pratar om samma sak. Problemet med användargränsnittet för ändring av rörelseriktning handlar inte om autopath, för där autopath är aktiverat är det redan ett löst problem. Problemet är "in i hytten ALT-C" varje gång man skall byta rörelseriktning när autopath inte är aktiverat, men det låter ju som om lösningen på det problemet är att inte köra AP fristående utan låta TKL hantera det, eventuella framtida klagomål i frågan kommer alltså att riktas mot TKL när denna kommer ut för testning.

Tappa inte hoppet Sven, även om jag är lite gnällig ibland, du kommer nog att få till ett strålande system till sist.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 08:53   #23
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Bear, du har som vanligt mycket konstruktivt att komma med. Jag ska diskutera dina funderingar med dig senare.

AP har ett menyval (Drive Schedule >) som kommer att presentera en lista av uppdrag som är definierade i kommande "Dispatcher Rule". Ett uppdarg kan se ut som följer.

Vänta till kl. 10.05
Lägg tågväg "Forsberg spår 1" (fördefinierad path)
Kör till "Forsberg spår 1"
Vänta 10 sek.
Lägg tågväg "Fob x11" (fördefinierad eller kanske autopath)
Backa Via "Fob x11"
Koppla vagnar
Vänta 10 sek.
Lägg tågväg till "Fob 3" (fördefinierad path)
Kör fram till signal "Fob 3"
Lägg tågväg "Forsviken spår 2" (fördefinierad path)
Kör till "Forsviken spår 2"
..... osv.

Hela ovanstående uppdrag läggs in som ett kommando i AP.

Vi får återkomma om detta... nu tillbaka till AP'ns grundfunktioner.
Jag kan inte riktigt släppa tanken på ditt test nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Den här var inte helt lätt att hitta men nu verkar jag ha ett repeterbartfall.

Man behöver ett rundgångsspår där det redan står ett fordon på ena sidan, i det här fallet ett tåg med AP förare. Medväxeln efter rundgången skall ligga mot spåret med det uppställda tåget.

1. Ge tåget Drive to Station kommando till en station på det lediga spåret.
Koppla loss vagnarna med hjälp av koppelsymbolen ner till höger på skärmen.

2. Ge Drive past switch med nästa medväxel (andra sidan rundgången mot där du kom in som argument).

3. Loket kommer nu att röra sig i fel riktning, dvs tillbaka där det kom ifrån istället för att fortsätta frammåt.

.......
Starta din session i DCC mode.

1. Om du, efter punkt 1 (sen du kopplat loss vagnarna), kör loket manuellt framåt (DCC mode). Kör det i rätt rikning?

2. Ett test till. Om du kopplar ur autopiloten när loket rör sig i fel riktning (punkt 3) vad visar DCC-throttle då (negativt eller positivt värde)?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 20:34   #24
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Jag har nog hittat problemet med baklängeskörningen. Samma sak kan uppstå med "Couple Vehicle(s) >".

Bear, testa detta för att verifiera mina misstankar. I surveyor, vänd på loket. Vänd inte heading, utan snurra det 180 grader. Testa scenariot igen.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 21:00   #25
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jag har nog hittat problemet med baklängeskörningen. Samma sak kan uppstå med "Couple Vehicle(s) >".

Bear, testa detta för att verifiera mina misstankar. I surveyor, vänd på loket. Vänd inte heading, utan snurra det 180 grader. Testa scenariot igen.
Snyggt jobbat Sven!

Visst var det så att jag loket gick baklänges när det drog in tåget på stationen, det förklarar också varför jag inte lyckades repetera det när jag gjorde rundgång i andra änden av banan.

Jag är tillbaka på jobbet igen nu efter julledigheten, så därför kommer testavdelningen bara att jobba kväll fram till nyår så det kanske blir lite längre svarstider.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 21:06   #26
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Dagens bugg

När man ger order att köra till en Station/Industri så stannar tåget strax före denna, inte över den så att lastning/lossning kan ske vilket jag antar att är meningen.

Detta är testat och repeterbart med ett tåg bestående av Yo1s + UDFos och AJS Station 1x50s. Problemet är inte beroende av om det fordon som lastar passagerare går först eller sist i tåget.

Finns det möjlighet att få en version med nu kända buggar fixade, det börjar bli så mycket kända problem att det ibland är svårt att veta vad som är nya problem och vad som är följdfel av gammla.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 10:57   #27
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
När man ger order att köra till en Station/Industri så stannar tåget strax före denna, inte över den så att lastning/lossning kan ske vilket jag antar att är meningen.

Detta är testat och repeterbart med ett tåg bestående av Yo1s + UDFos och AJS Station 1x50s. Problemet är inte beroende av om det fordon som lastar passagerare går först eller sist i tåget.

Finns det möjlighet att få en version med nu kända buggar fixade, det börjar bli så mycket kända problem att det ibland är svårt att veta vad som är nya problem och vad som är följdfel av gammla.
Stationer och industrier har alltid varit, och är fortfarande, ett gissel om vart man ska stanna. Det beror på var stationens/industins trigger är placerad någonstans, och vilken radie den har. Det bästa är, om man vill stanna mera exakt, att använda en signal eller trackmark istället. För stationer använder jag alltid trackmarks vid plattformarna, det ger ett mer exakt stopp. Jag har inte lagt ner så mycket jobb på industrier, men jag ska titta på dom vid ett senare tillfälle.

En ny version av AP kommer under dagen, som har nya menyval, och många buggar fixade.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 20:52   #28
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Ny betaversion

Det finns en ny betaversion av autopiloten att ladda hem här: MSL Autopilot - betaversion 2

(Bugg) fixar.

1. Vid passage av motväxel drar loket fram lite längre.
2. Om man avbryter kommandot (drar kommandot från remsan) så återställs tågvägar (autopath).
3. Div buggfixar, bl.a. "den tidigare diskuterade buggen".

Jag har inte uppdaterat beskrivningen (pdf) ännu, så jag beskriver förändringarna här.
Förutom ovanstående fixar, så har det tillkommit ett nytt menyval för AP. Shunt (växling), se bild.

Det finns fyra val. Alla har autoreverse (automatisk back) funktion och två har autopath (automatisk tågväg) funktion. Shunt Past/Via Junction before signal har autopath funktion, medan Shunt Past/Via Junction inte har det. Valet av autopath i Autopilot Setup är överflödig och har tagits bort. I växlingsläge så söker AP framåt/bakåt efter den växel som är slutmålet och väljer själv körriktnig därefter.

Alla övriga menyval har oförändrad funktion, förutom Drive Past/Via Junction som nu är rena körkommandon.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Pilot Command_2.jpg (231.7 KB, 102 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-12-28 klockan 21:17.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 23:32   #29
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Suck, ännu mera strul.....

Om man i den nya versionen ger ett kommando, inser att man har gjort fel och drar bort det ifrån listen igen för att ge något annat så smäller scriptet med följande fel.

Thread Exception ER_NullArrayReference, line 865, file msautocommand.gse

Stack dump:

function $void@MsAutoCommand::ReleasePath(),line -1
function $void@MSDispatcherCommand:riveTrainTo(MapObject) , line 1050
function $bool@MsDispatcherCommand::ExecuteAutoPilo(bool,bo ol), line 1141
function $bool@MsDispatcherCommandExecute(Train,int,int,int ),line 1229
function $void@train::RunSchedule(Schedule,bool,float),line 1799
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-29, 01:27   #30
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Ja, vad har man betatestare till? Man kan ju inte förutse allt vad en användare tar sig till med. Bear, med ditt sätt att jobba kommer det säkert att dyka upp fler saker, men det är bara bra!

EDIT: Ni får gärna fortsätta att testa den version som nu finns uppladdad till Downloads, och rapportera här. Jag kommer nog inte att lägga upp någon ny betaversion, då jag själv ska ta en testrunda som kommer att pågå året ut.

Viktigt när ni testar. Låt kommandot (AP) göra klart sin uppgift först. Sen kan ni utvärdera resultatet. Ett avbrutet kommando ger inte någon större feedback på funktionerna.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-01-21 klockan 18:14.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009