Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-29, 22:07   #31
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian
hur gör jag när det är zipfiler
Ladda hem filen och spara den på skrivbordet t.ex.

Högerklicka på filen.

Välj Öppna med. Där får du en del förslag på vilka program som kan visa eller packa upp innehållet.


EDIT: Ny version med en mer detaljerad beskrivning av signalskripten/funktionerna och hur man använder signalerna/skripten, kommer senare ikväll/inatt.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-12-29 klockan 22:17.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-29, 23:13   #32
Julian
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
Standard

tack för din tydliga hjälp, det var en sak jag inte förstod. När jag klickar på öppna med och väljer content manager plus så öppnas content manager plus men filen är inte där.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg svenska signaler.JPG (119.3 KB, 641 visningar)
Julian besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-29, 23:28   #33
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian
tack för din tydliga hjälp, det var en sak jag inte förstod. När jag klickar på öppna med och väljer content manager plus så öppnas content manager plus men filen är inte där.
Det är inga signaler till spelet i den filen, det är bara bilder och information om signalerna i ett Internetdokument.
Filen öppnar du med Winzip eller Winrar o packar upp där.
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-29, 23:42   #34
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vfp420b
Det är inga signaler till spelet i den filen, det är bara bilder och information om signalerna i ett Internetdokument.
Filen öppnar du med Winzip eller Winrar o packar upp där.
... eller välj Internet Explorer. Väljer du detta alternativ så startar WinZip, där du kan packa upp filen.

... eller Komprimerade mappar går också bra.

EDIT: Hämta den senaste versionen här: http://www.e-buzz.net/forum/showthre...866#post140866
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-12-29 klockan 23:55.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-30, 03:42   #35
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Jag ska här förklara hur man använder dessa signaler, samt lite tekniska detaljer som ligger bakom.

Jag citerar först Tomas och bifogar hans bild.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
....
Bifogar en bild på några av de valmöjligheter som kommer att finnas för varje signal. Man kommer kunna välja bland de tavlor man hittar på signaler i olika konfigurationer, byta textur på 510x480 tavlan till något ur sortimentet som nu finns till min orienteringstavla, troligen få byta textur på stolpen mellan grå och grön, välja stolpe (ingen stolpe, T-konsol, stolpe till mark, konsol till kontaktledningsstolpe, konsoler till mora/fackverksbryggor)....

/Tomas
Jag har gjort så att när man namnger och placerar ut signalen (Signal Objekt eller Scenery Object) så kommer den att fungera direkt. Det betyder att optionerna Val av tavla 1, Signalnamn och Signalnummer inte kommer att finnas med bland egenskaperna. Så här går det till.

Signal Objekt:
  • Denna klass är Trackside objekt och fungerar precis som nuvarande svenska signaler. Det kommer att finnas en vänster och en höger version av varje signaltyp. Taveltypen kommer att väljas automatiskt. Blocksignal = rund med två rader text, Interlocksignal = fyrkantig med två rader text, Försignal = fyrkantig med en rad text, etc.
  • Reglerna för namn är enkla. Finns det bara plats för en rad så är det ett unikt namn som gäller, utan mellanslag.
  • Om det krävs två rader så är det fortfarande ett unikt namn som gäller, uppdelat på två ord. Koden sköter om att skriva dessa två ord på varsin rad på tavlan. Signalnamnet är fortfarande ett ord som presenteras som en rad med två ord, t.ex. på en HUD. Snyggt och prydligt.
  • Varje signalnamn måste vara unikt. Om ovanstående signaltavla-relation-namn stöter på problem, t.ex. om det i verkligheten kan vara samma namn på flera signaler, kan man sätta upp regler för vad som gäller för varje enskild signaltyp. Detta gäller väl främst tavla med en rad. Om så är fallet kan man numrera namnen, med ett mellanslag mellan namn och siffra. T.ex. Namn 1, Namn 2, Namn 3 etc. Delningen sker på samma sätt i koden som för två raders tavlan, men där bara Namn presenteras på en rad.
  • För de signaler/signalbilder (4-skens, 5-skens och 7-skens dvärgar) som kräver en programmerbar maxhastighet finns ett förinställt värde inbyggt som är satt till 40 km/h.
Scenery Objekt:
  • Denna klass är ett Scenery object, som därför kräver ett Trackside objekt för att kunna fungera som en signal. Scenery objektet är den synliga delen av signalen medan Trackside objektet står för själva funktionen. Fördelen med detta arrangemang är att man kan placera den synliga signalen var som helst, man är inte bunden till själva spåret. Trackside objektet är synligt i Surveyor men osynligt i Driver. Dessa två objekt kommunicerar med varandra på samma sätt som om det skulle vara enbart ett Trackside objekt. Samma funktioner och likadant skript används för Scenery objekten, det är bara config.txt filerna som skiljer sig lite grand från varandra, och att ett sweInvisibleSignal objekt behövs till varje signal. sweInvisibleSignal är ett och detsamma för alla Scenery objekt.
  • I Surveyor placerar man ut ett Scenery objekt och ett sweInvisibleSignal objekt. sweInvisibleSignal placerar man på spåret där signalen skall börja gälla, precis som vanligt. Den kommer att hamna mitt på spåret och den har en lampa och en namnskylt. I Surveyor kan man se SignalState status (grönt, gult, eller rött sken), och det är denna information som AI-förare och Autopiloter ser.
  • När man namnger båda dessa objekt kommer de att kopplas ihop automatiskt, kommunikationsmässigt, med varandra. För sweInvisibleSignal gäller exakt samma regler som beskrivs ovan. Se Signal Objekt ovan.
  • Hur kopplas då dessa ihop? Lösningen är mycket enkel. Man namnger Scenery objektet med exakt samma namn som namnet för sweInvisibleSignal, med den skillnaden att man sätter namnet inom parentes. T.ex. om sweInvisibleSignal heter Cst 142 så ska Scenery objektet heta (Cst 142). När Scenery objektet namnger sin namntavla så tas parentesen bort, men namnet på objektet består. Detta namn är aldrig visuellt synligt någonstans, mer än i Surveyor. Men det är viktigt att det är unikt för kommunikationens skull. Det är bara namnet på sweInvisibleSignal som kan vara visuellt synlig i Driver. Och det är också meningen.
Det var väl allt för inatt. Har mer att berätta, men jag tror detta räcker just nu.

Synpunkter är alltid välkomna, dåliga som bra och även nya.

Ladda hem och läs en uppdaterad version av dokumentationen parallellt med denna information.
Finns att hämta här: http://www.e-buzz.net/forum/showthre...866#post140866
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg signal01.jpg (59.7 KB, 632 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-12-30 klockan 04:15.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-30, 04:10   #36
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

detta låter intressant, jag måste fråga, borde det inte vara möjligt att öra en vägsignal som scenary då o koppla med trackside objekt , så att man sedan kan placera ut väg signalen på diverse ställen så som vid vägkorsningar där det inte finns en bom, då skulle man kunna vrida signalen okså så att den alltid möter trafiken, jag är lite trött på dom inbyggda vägsignalerna, om man har en kurva strax efter korsningen så blir det ju inte som i verkligheten att dom är vinklade mott hållet där trafiken kommer ifrån utan att dom varnar älgar o buskar i stället, komentera gärna detta
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-30, 14:23   #37
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av v10
detta låter intressant, jag måste fråga, borde det inte vara möjligt att öra en vägsignal som scenary då o koppla med trackside objekt , så att man sedan kan placera ut väg signalen på diverse ställen så som vid vägkorsningar där det inte finns en bom, då skulle man kunna vrida signalen okså så att den alltid möter trafiken, jag är lite trött på dom inbyggda vägsignalerna, om man har en kurva strax efter korsningen så blir det ju inte som i verkligheten att dom är vinklade mott hållet där trafiken kommer ifrån utan att dom varnar älgar o buskar i stället, komentera gärna detta
Visst går det. Och det ska göras. Jag har den tekniska lösningen redan klar. Det blir precis som du säger, en trackside och ett (eller i det här fallet flera) scenery objekt.

Jag har redan gjort skript för en speciell stopplykta (trackside, i det här fallet synlig) som söker av spåret, och rapporterar till ett eller flera scenery objekt, om ett tåg är på väg eller har passerat.

Det är bara att be någon vänlig själ att göra ett scenery object för vägsignalen, så är det hela klart.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-12-30 klockan 14:29.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-30, 15:12   #38
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

detta låter bra, om jag hadde inte haft hytten att färdigställa så hadde jag kunnat ställa upp men som sagt, hytten

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2007-12-30 klockan 15:18.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-30, 16:40   #39
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Detta låter väldigt intressant, får bara önska lycka till med arbetandet!

Snart hade man önskat sig en riktig ATC också i fordonen, fast då får man ju dels bygga till de i hyttarna o dels programmera den på nått sätt.. Så man får t. ex ett pip när man passerar en hastighetshöjning/sänkning eller flera pip om man kör fört fort, eller ett långt pip när ATC slutar.
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-30, 17:27   #40
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vfp420b
....
Snart hade man önskat sig en riktig ATC också i fordonen, fast då får man ju dels bygga till de i hyttarna o dels programmera den på nått sätt.. Så man får t. ex ett pip när man passerar en hastighetshöjning/sänkning eller flera pip om man kör fört fort, eller ett långt pip när ATC slutar.
Man kan göra den som en HTML-asset tillsammans med en regel (rule) så den passar till alla lok. En variant av min HUD m.a.o, som kan placeras var som helst på skärmen.

Jag kommer i vilket fall som helst att renodla min HUD regel. Den kommer att delas upp i 2 regler.

1. Själva HUD:en där det kommer att finnas en ATC-funktion.
2. Alla funktioner som tillhör Autopilot/Dispatcher reglerna.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-08, 16:31   #41
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Svenolov.

Tog en titt och testade ditt demo vid plankorsning. Detta är verkligen efterlängtat från min sida.

Några frågor.

1. Avståndet är 50 meter nu. Tyckte jag läste, att man själv skulle kunna ange avståndet. Har kikat och försökt hitta var man ändrar, men hittar ingenting. Antar att det beror på, att det bara är en Demo än så länge.
Är det ett rätt antagande?

2. Har du provat med dubbelspår. Kommer i nuläget inte på, om det sitter en V-signal för varje spår eller om den brukar hamna mellan spåren vid dubbelspår.
Om det nu bara sitter en mellan spåren. Säg att vi placerar V-signalen till höger om vänsterspåret. Då styrs den signalen, bara av tåget på vänsterspåret. Går det att skripta till med en trackmakers på högerspåret, så att signalen även kan påverkas, fast den sitter på vänsterspåret. När man är på väg mot plankorsningen på högerspåret. Gjorde ett försök med döskallarna och med dom, så var det inga problem. Var bara att fortsätta att döpa dom vidare (Cr0)3 & 4. Samma sak med dom mot biltrafiken, om man nu råkar ha en korsning tätt inpå övergången. Om det räcker med en V-signal till båda spåren i vardera riktning och att det går att styra med trackmarkers, så verkar det inte vara så krångligt.
Om man är tvungen att ha 2 V-signaler, en till varje spår. Hur fungerar dessa då i verkligheten. Ger båda vitt sken när bommarna är nere eller är det bara för det spåret som tåget kommer på. Tror att båda lyser med vitt sken då, har för mig att det är så med döskallarna iallafall. Går det att skripta, så att den andra V-signalen också påverkas oberoende på vilket spår man kommer på.
Har helt noll koll på skript.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-08, 19:03   #42
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Svenolov.

Tog en titt och testade ditt demo vid plankorsning. Detta är verkligen efterlängtat från min sida.

Några frågor.

1. Avståndet är 50 meter nu. Tyckte jag läste, att man själv skulle kunna ange avståndet. Har kikat och försökt hitta var man ändrar, men hittar ingenting. Antar att det beror på, att det bara är en Demo än så länge.
Är det ett rätt antagande?

2. Har du provat med dubbelspår. Kommer i nuläget inte på, om det sitter en V-signal för varje spår eller om den brukar hamna mellan spåren vid dubbelspår.
Om det nu bara sitter en mellan spåren. Säg att vi placerar V-signalen till höger om vänsterspåret. Då styrs den signalen, bara av tåget på vänsterspåret. Går det att skripta till med en trackmakers på högerspåret, så att signalen även kan påverkas, fast den sitter på vänsterspåret. När man är på väg mot plankorsningen på högerspåret. Gjorde ett försök med döskallarna och med dom, så var det inga problem. Var bara att fortsätta att döpa dom vidare (Cr0)3 & 4. Samma sak med dom mot biltrafiken, om man nu råkar ha en korsning tätt inpå övergången. Om det räcker med en V-signal till båda spåren i vardera riktning och att det går att styra med trackmarkers, så verkar det inte vara så krångligt.
Om man är tvungen att ha 2 V-signaler, en till varje spår. Hur fungerar dessa då i verkligheten. Ger båda vitt sken när bommarna är nere eller är det bara för det spåret som tåget kommer på. Tror att båda lyser med vitt sken då, har för mig att det är så med döskallarna iallafall. Går det att skripta, så att den andra V-signalen också påverkas oberoende på vilket spår man kommer på.
Har helt noll koll på skript.
1. Rätt antagande. avståndet till tåget ska man själv kunna bestämma. Default kommer att bli c:a 100 meter före V-försignalen, om en sådan finns. Dessutom kan signalen styras från andra objekt via meddelanden.

Som det fungerar nu kan man länka två stycken V-signaler. Funktionen blir en OR-funktion (om vi ska prata logik), d.v.s. om någon av signalerna slår om till kör, slår den andra också om.

I och med att mina skript (klasser) tillåter länkning av s.k. mastersignaler, behövs inga trackmarks. V-signalen är en mastersignal och det är även den osynliga signalen som styr scenery object. Det betyder att man placerar ut V-signaler där dom ska vara, och osynliga signaler där det behövs, och länkar ihop dessa.

EDIT: Under punkt 1 kan tilläggas att signalen också sänder speciella meddelanden, som t.ex kan stänga/öppna grindar/bommar.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-08 klockan 22:55.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-08, 20:06   #43
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Som en del av er har märkt, har jag låst nedladdnings tåden. Det är bara för att jag vill styra frågor och diskussioner hit. Det kommer mera där, var inte orolig.

Jag vill förtydliga en sak. Det jag gör, är verktyg för ER. I det här fallet script. Det är ett antal klasser som bygger upp ett system, ett regelverk. I detta fall ett svenskt signalsystem.

Signalen (3D-modellen) bygger ni. I config filen och i ert skript väljer ni vilken funktion ni vill ha. Er signal, som är knuten till signalsystemet, skickar händelser i form av en statuskod (SignalStateEx) till ert signalskript, som tar hand om denna kod och visar rätt signalbild.

Detta har jag beskrivit i HTML dokumenten som finns för nedladdnig. Detta dokument uppdateras/revideras kontinuerligt och blir till slut en referens manual.

Jag kommer INTE att släppa ut egna signaler (3D-modeller), det enda jag kommer att göra forsättnigsvis är att göra små demos och exempel.

Jag tänker ge ut fungerande scriptexempel på alla grundfunktioner som jag har beskrivit i HTML-dokumenten. Jag försöker ge ut ett signal script i taget, så att ni kan testa, hitta fel och komma med synpunkter.

Jag hade ju börjat med det, men det tog ett abrupt slut p.g.a. att jag inte har några svenskliknande 3D modeller som fungerar.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-08 klockan 21:18.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-08, 22:44   #44
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Om signal egenskaper

Alla grundtyper av beskrivna signaler, har alltid ett förinställt värde på alla egenskaper den kan ha. En sådan egenskap är t.ex. hastighet vid en viss signalbild, där förinställt värde är 40 km/h. Men det finns också egenskaper som det inte går att ha ett förinställt värde på. En sådan egenskap är länkning av master signaler.

Inställningar för speciella egenskaper görs ofta som du vet i objektets property-ruta. Ett mera praktiskt sätt är att samla dessa på ett centralt ställe.

Alla beskrivna egenskaper är samlade i ett och samma signalbibliotek för varje session. För att administrera allt är en Signal Manager Rule under utveckling. Där finns alla standard egenskaper samlade. Under varje signal kan det se lite olika ut, beroende på dess funktion.

För den avancerade uvecklaren finns det möjlighet att lägga till sina egna egenskaper, och läsa ur detta bibliotek de val som användaren har valt. För att göra detta krävs en speciell överenskommelse mellan den personen och mig.

För användaren kommer Signal Manager Rule att finnas tillgänglig för nedladdning som en enskild komponent. Bifogar en bild på hur den kan komma att se ut.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Signal_Manager.jpg (56.8 KB, 612 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-12, 22:06   #45
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Trackside – Scenery - Master – Slave - ???

Här kommer en förklaring på de termer jag använder för signalerna.

Hur alla objekt hänger ihop förklaras med bifogade bild. Exemplet på bilden är en järnvägsövergång. Jag har tagit den bara därför att den utnyttjar alla typer av objekt*1), och länkar som är tillåtna. Länkning är endast tillåten mellan samma signaltyp*2).

Hur namnger man signalerna?

Det finns regler för hur man namnger objekten. Det är viktigt för att ’master to slave’ länken ska fungera.
  1. Master signalens namn kan ha ett eller två ord (separeras med mellanslag) beroende på vilken signaltyp det är. Det första, eller det enda ordet, är oftast en förkortning av stationsnamnet och det andra är ett signalnummer. På de nya signalerna finns support för två rader på namntavlan. Ex. Csh 38.
  2. För att länkningen till en slav skall fungera, använder man exakt samma namn som man angett för master signalen, men man lägger det inom parentes. Ex. (Csh 38). Om de finns en namntavla på slav signalen kommer parentesen att tas bort, men bara för tavlan. Signalnamnet i surveyor/driver påverkas inte. Om det är flera slavar länkade till en master, lägger man bara till en siffra eller ett ord efter signalnamnet. Ex. (Csh 38)1, (Csh 38)2 etc. Skripten bryr sig inte om vad som finns efter parentesen, men det måste vara ett unikt ord för att inte surveyor skall klaga.
  3. Om det är en slav som är länkad till flera master signaler, anger man namnen på alla master signaler i en följd med en avskiljare emellan (ett komma tecken). Ex. (Csh 38,Csh 39,Csh 40).
  4. Att namnge en vanlig höger/vänster signal (trackside) följer samma regel som punkt 1.
*1) Objekttyp = trackside, scenery, master och slave.
*2) Signaltyp = Block, Distant, Dwarf etc. Observera att den osynliga signalen kan vara vilken signaltyp som helst. Den har alltid samma signaltyp som dess slav.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Master Slave Links.jpg (84.1 KB, 569 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-13 klockan 03:36.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009