Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Tågbilder

Slumpade bilder från Centralen - Ett bildgalleri för tågbilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-04, 23:51   #1
Rasmus96
Medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard Två bilder från Nynäsbanan + text

Det var inget vidare väder idag så bilderna blev sådär...

Ett X60 tåg..

Och X60...

Läste någonstans att det nu är ca: 110 år sedan Nynäsbanan invigdes.

Järnvägen byggdes huvudsakligen för att transportera olja från oljeraffinaderiet i Nynäshamn. Nynäsbanan stäcker sig från Nynäshamn till Älvsjö. Nynäsbanan var en privatägd järnväg alltså det var inte staten som ägde järnvägen och SJ trafikerade inte Nynäsbanan.
Det var Stockholm-Nynäs Förlags- och Trafik AB, Traf...ik AB Stockholm-Nynäs, Stockholm-Nynäs Järnväg AB som bedrev trafiken på Nynäsbanan.

I slutet av 30-talet och under 50 och 60-talet köper Statens Järnvägar (SJ) upp nästan alla de privatägda järnvägarna i landet. Många av de privatägda järnvägarna var hotade av nedläggningar och underhållet var dåligt samt många av tågen på de linjerna var helt nerkörda och slitna detta gällde även Nynäsbanan. Nynäsbanan var sliten och i dåligt skick nynäsbanans tåg och vagnar hade gått för hårt och var i dåligt skick. SJ börjar då köra med sina lok och vagnar på Nynäsbanan.

SJ tog över trafiken på Nynäsbanan 1968.

Men 50 och 60-talet var en svår tid för Statens Järnvägar (SJ). Tåget var en gammal 1800-tals uppfinning och var omodern. Det satsades inte längre på tåget, och SJ fick allt mindre pengar av staten så att underhåll av tåg och banor halkade efter. SJ tappade resenärer. Nej nu var det bil som gällde även flyget blev allt mer populärt. Det var inte längre inne med tåg/järnvägar och konsekvenserna blev att järnväg efter järnväg lades ned och även Nynäsbanan blev hotad på nytt av en nedläggning. SJ höll på att lägga ned hela sin verksamhet och linje efter linje lades ned och rälsen revs upp samtidigt som SJ satte in bussar på linjerna. Ja SJ höll på att överge sitt huvud uppdrag att bedriva järnväg. SJ satsade på bussen som de verkade tycka var framtidens transportmedel som skulle ersätta det ålderdomliga tåget. Ja dett var bil buss och flyg som gällde medans SJ var påväg mot en konkurs.

Om politikerna hade fått bestämma och fått igenom sitt beslut så hade nog Nynäsbanan, Lidingöbanan, Roslagsbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan och MÅNGA andra järnvägar i landet inte funnits idag. De hade nog lagts ned och rälsen den hade rivits upp och järnvägarna hade ersatts av bussar. Alla dessa linjer var nedläggningshotade men av någon anledning lades de aldrig ned och 1962 var Nynäsbanan elektrifierad.

Senare så försvinner lok tågen på Nynäsbanan och ersätts av SJs Lokaltåg/penfeltåg. Pendeltågen blir senare SLs pendeltågs trafik. 1995 står dubbelspåret klart mellan Älvsjö och västerhaninge.

Idag är Nynäsbanan en modern järnväg som just nu är under utbyggnad. Man håller på att bygga dubbelspår mellan Västerhaninge och Tungelsta. Haninge kommun planerar ett nytt bostadsområde mellan Handen och Skogås som kan komma få en egen pendeltågsstation. Det finns även planer på en ny godshamn i Norvik i Nynäshamn och dubbelspår hela vägen till Nynäsgård.
Den gamla risiga banan som var nedläggningshotad, ja den skulle aldrig läggas ned idag.

Senast redigerad av Rasmus96 den 2012-01-04 klockan 23:57.
Rasmus96 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 01:03   #2
Kristian
Tidigare Krille400

Reg.datum: Oct 2004
Standard

Trevliga bilder från hemmaplan.

Några smärre rättelser och tillägg till texten:
*Det var SL som tog över lokaltågtrafiken 1967 och använde SJ som entreprenör.
*Banan har inte varit nedläggningshotad såvitt jag har läst, bara vissa trafikplatser.
*Storhamnen i Norvik har diskuterats sedan jag var liten, huruvida den blir av återstår att se.
*Utan Norvik sträcker sig dubbelspårsplanerna endast till Hemfosa och sägs stå klart omkring 2016-17. Nynäsgård har dock fått ett bra mötesspår.

//Kristian - Luttrad nynäsbanependlare av årsmodell 1988.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 01:25   #3
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Så sent som under mitten av 50-talet värmdes personvagnarna med en kokskamin under varje vagn. Det var ett riktigt skitjobb i ordets alla bemärkelser. Maken till skitjobb har jag aldrig upplevt - och jag har upplevet många skitjobb - bl a på Nynäsbanan.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 01:48   #4
Rasmus96
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
Trevliga bilder från hemmaplan.

Några smärre rättelser och tillägg till texten:
*Det var SL som tog över lokaltågtrafiken 1967 och använde SJ som entreprenör.
*Banan har inte varit nedläggningshotad såvitt jag har läst, bara vissa trafikplatser.
*Storhamnen i Norvik har diskuterats sedan jag var liten, huruvida den blir av återstår att se.
*Utan Norvik sträcker sig dubbelspårsplanerna endast till Hemfosa och sägs stå klart omkring 2016-17. Nynäsgård har dock fått ett bra mötesspår.

//Kristian - Luttrad nynäsbanependlare av årsmodell 1988.
Banan har varit nedläggningshotad vad jag har läst och förstått.

Man bygger ju dubbelspåret i etapper men målet är nog dubbelspår fram till Nynäsgård.
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 02:37   #5
Kristian
Tidigare Krille400

Reg.datum: Oct 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus96 Visa inlägg
Banan har varit nedläggningshotad vad jag har läst och förstått.

Man bygger ju dubbelspåret i etapper men målet är nog dubbelspår fram till Nynäsgård.
Det låter väldigt egendomligt, var har du läst det? Mor har åkt med tågen sedan 1951 och de har enligt henne haft god beläggning. Eftersom Stockholm-Nynäs Järnväg var kvar som ett separat bolag från förstatligandet 1957 till SJ:s kompletta övertagande av banan 1968 (alltså efter att SL kom in i bilden) så tror jag inte att SJ:s rivningsglädje kan ha rört Nynäsbanan i någon större omfattning.

Så länge det inte finns någon godstrafik så tycker jag inte att dubbelspår hela vägen är nödvändigt. Fast folket nere i Nynäshamn är som bekant extremt gnälliga och bortskämda, så det blir nog ett dyrt dubbelspår ändå. Tack och lov så är det ivriga kommunalrådet historia i alla fall.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 01:20   #6
X2-lover
Medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus96 Visa inlägg
Det var inget vidare väder idag så bilderna blev sådär...

Ett X60 tåg..

Och X60...

Läste någonstans att det nu är ca: 110 år sedan Nynäsbanan invigdes.

Järnvägen byggdes huvudsakligen för att transportera olja från oljeraffinaderiet i Nynäshamn. Nynäsbanan stäcker sig från Nynäshamn till Älvsjö. Nynäsbanan var en privatägd järnväg alltså det var inte staten som ägde järnvägen och SJ trafikerade inte Nynäsbanan.
Det var Stockholm-Nynäs Förlags- och Trafik AB, Traf...ik AB Stockholm-Nynäs, Stockholm-Nynäs Järnväg AB som bedrev trafiken på Nynäsbanan.

I slutet av 30-talet och under 50 och 60-talet köper Statens Järnvägar (SJ) upp nästan alla de privatägda järnvägarna i landet. Många av de privatägda järnvägarna var hotade av nedläggningar och underhållet var dåligt samt många av tågen på de linjerna var helt nerkörda och slitna detta gällde även Nynäsbanan. Nynäsbanan var sliten och i dåligt skick nynäsbanans tåg och vagnar hade gått för hårt och var i dåligt skick. SJ börjar då köra med sina lok och vagnar på Nynäsbanan.

SJ tog över trafiken på Nynäsbanan 1968.

Men 50 och 60-talet var en svår tid för Statens Järnvägar (SJ). Tåget var en gammal 1800-tals uppfinning och var omodern. Det satsades inte längre på tåget, och SJ fick allt mindre pengar av staten så att underhåll av tåg och banor halkade efter. SJ tappade resenärer. Nej nu var det bil som gällde även flyget blev allt mer populärt. Det var inte längre inne med tåg/järnvägar och konsekvenserna blev att järnväg efter järnväg lades ned och även Nynäsbanan blev hotad på nytt av en nedläggning. SJ höll på att lägga ned hela sin verksamhet och linje efter linje lades ned och rälsen revs upp samtidigt som SJ satte in bussar på linjerna. Ja SJ höll på att överge sitt huvud uppdrag att bedriva järnväg. SJ satsade på bussen som de verkade tycka var framtidens transportmedel som skulle ersätta det ålderdomliga tåget. Ja dett var bil buss och flyg som gällde medans SJ var påväg mot en konkurs.

Om politikerna hade fått bestämma och fått igenom sitt beslut så hade nog Nynäsbanan, Lidingöbanan, Roslagsbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan och MÅNGA andra järnvägar i landet inte funnits idag. De hade nog lagts ned och rälsen den hade rivits upp och järnvägarna hade ersatts av bussar. Alla dessa linjer var nedläggningshotade men av någon anledning lades de aldrig ned och 1962 var Nynäsbanan elektrifierad.

Senare så försvinner lok tågen på Nynäsbanan och ersätts av SJs Lokaltåg/penfeltåg. Pendeltågen blir senare SLs pendeltågs trafik. 1995 står dubbelspåret klart mellan Älvsjö och västerhaninge.

Idag är Nynäsbanan en modern järnväg som just nu är under utbyggnad. Man håller på att bygga dubbelspår mellan Västerhaninge och Tungelsta. Haninge kommun planerar ett nytt bostadsområde mellan Handen och Skogås som kan komma få en egen pendeltågsstation. Det finns även planer på en ny godshamn i Norvik i Nynäshamn och dubbelspår hela vägen till Nynäsgård.
Den gamla risiga banan som var nedläggningshotad, ja den skulle aldrig läggas ned idag.
Jag tycker att bilderna var rätt så gråa och gryniga. Tråkiga helt enkelt. Jag menar inget illa men bilderna var inte dom bästa helt enkelt. Hoppas du inte tar illa upp. Jag menar absolut inget illa mot dig som person och jag tycker inte bilderna är helt dåliga heller men detta var inte några höjdare precis. Texten du skrev var lång och jobbig att läsa och dessutom fanns det för lite punkter och mellanrum i texten. Men annars var allting bra. Hoppas du inte tar illa upp som sagt.
X2-lover besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 02:15   #7
X10rules
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Jag tycker ändå att bilderna är bra. Med tanke på väderomständigheterna och motiv är det ändå klara färger och skarpt, så jag har inget att klaga på.
Gammal 2012-01-08, 07:15   #8
Rasmus96
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av X2-lover Visa inlägg
Jag tycker att bilderna var rätt så gråa och gryniga. Tråkiga helt enkelt. Jag menar inget illa men bilderna var inte dom bästa helt enkelt. Hoppas du inte tar illa upp. Jag menar absolut inget illa mot dig som person och jag tycker inte bilderna är helt dåliga heller men detta var inte några höjdare precis. Texten du skrev var lång och jobbig att läsa och dessutom fanns det för lite punkter och mellanrum i texten. Men annars var allting bra. Hoppas du inte tar illa upp som sagt.
Jaha det var ju lite tråkigt att höra. Men, men... Måste du verkligen kommentera om du tycker så? Du verkar inte vara en sån trevlig typ vad jag har förstått när jag har läst lite av dina inlägg här på forumet. Men ja, du får väll tycka vad du vill. Kul att det iallafall finns någon som tyckte bilderna var trevliga!
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 10:19   #9
fargus
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
Smile

tja, Rasmus96! dina bilder är ju snygga och skarpa (bägge två), men när du zoomade in på första bilden så ser jag skillnad på färgen, men det ser bra ut ändå och det är bara fina grejer! försätt så!

Gillar Taurus loket

Ett stor Michael Jackson fan
fargus besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-08, 11:38   #10
Rubens tågbilder
Medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard

Trevligt Rasmus!
Du har kommit ikapp mig när det gäller foto (i min synvinkel).
Du har den konstnärliga fotografen inom dig, vilket få personer har.
Varför inte lägga in någon artikel i Tidningen Tåg någon gång? Jag menar, du skriver bra (om du skriver fel kan de på redaktionen rätta till litegranna kanske), samtidigt som du tar bra bilder. Börja med att hitta en enkel nyhet som ett nytt spår någonstans, eller en tågrörelse på Värtahamnsbanan. De tar emot de flesta bra bilder.
Gammal 2012-01-08, 22:23   #11
1422 stegetfore
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Fina bilder Rasmus!
1422 stegetfore besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:27.