Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-02, 11:37   #1
Nicklas L
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Norrköping
Inlägg: 8
Standard Nybörjare....

Hej gänget,

Efter många år i de simulerade lufthaven (FS2004, FSX etc) har jag börjat snegla på en lite mer jordnära tillvaro på räls.

Som svensk vill jag naturligtvis fara runt i vår miljö och då med våra svenska trotjänare. Har sökt runt och tågsimulatorvärlden tycks vara lika (om inte mer) komplex som flyget. Hittade dock en del screenshots (ursäkta om jag nu delar andras mästerverk, jag hoppas ni känner min beundran!) som bra motsvarar vad jag söker.
Som jag förstår det är samtliga dessa tagna i Railworks 2015? Hur får jag då fatt på X2000 modellen (den jag hittar har inte noskon), RC, svenska banon etc?

Många frågor som säkert kan generera frustration hos läsaren. Ändå ställda med en förhoppning om någon vägledning.

Mvh
Nicklas
Bifogade bilder
Filtyp: jpg RailWorks2014-04-0413-25-58-19_zps5caa74f2.jpg (92.2 KB, 238 visningar)
Filtyp: jpg Railworks_zps1ea9e01c.jpg (88.1 KB, 238 visningar)
Filtyp: jpg 01.jpg (240.2 KB, 238 visningar)
Nicklas L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-02-02, 12:50   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Välkommen ner på jorden och hit...

Tottes Trollhättan-rutt känns som nödvändig för dig... den hittar du här:

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...=32574&page=16

Länken finns i Tottes signatur.

Sen finns "Backa industriområde" som jag tycker är trevlig, den är bara en fiktiv ort som bjuder på utmärkta växlingsmöjligheter.

Som en start i alla fall. Du hittar grejjer här i downloads-sektionen, där har du säkert varit redan och sen hittar du saker hos www.banbyggarna.se

Tänk på att du behöver assets också till rutterna, kan vara pyssligt ibland. Till Trollhättan så finns assets i en egen fil på samma ställe. Backa för du kolla noggrant i read-me.

**
Rc finns ju som "Community-ware" här på forumet. Kostar en peng, men loket är väldigt fint. Sök på "Community-ware".

**

Och japp, de bilder du postat är från TS2015 (TS2016 idag). Men så ser jag fram mot egentagna bilder från dig i nån av dessa rutter...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2016-02-02 klockan 13:05.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-02, 13:02   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Välkommen till tågforumet!
Du kan välja bland rutterna och läsa landskapsbyggen här: http://www.e-buzz.se/forum/tags.php?tag=rw-rutter
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-02, 22:50   #4
Nicklas L
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Norrköping
Inlägg: 8
Standard

Tack för värmande välkomsthälsningar

Måste nog få ställa ett par följdfrågor innan mitt simulatorinköp. Vad rekommenderar ni? Ska man beställa online nedladdning med aktivering (mina erfarenheten från flygsimulatorerna säger att det bör det undvikas...) eller skulle ni välja att köpa en skiva? Jag sökte på skivor och får då fram att såväl 2015 som 2016 finns. I något fall var 2015 dyrare än 2016 hos samma firma?!?
För novicen tycks det också finnas olika versioner av samma årgång?

X2000 som syns på bilden tidigare i tråden, vad är det för modell? Är det samma som Kungsfisks?

Absolut, lovar göra mitt bästa för att bidraga till screenshots racet!!
Nicklas L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-02, 23:22   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas L Visa inlägg
Tack för värmande välkomsthälsningar

Måste nog få ställa ett par följdfrågor innan mitt simulatorinköp. Vad rekommenderar ni? Ska man beställa online nedladdning med aktivering (mina erfarenheten från flygsimulatorerna säger att det bör det undvikas...) eller skulle ni välja att köpa en skiva? Jag sökte på skivor och får då fram att såväl 2015 som 2016 finns. I något fall var 2015 dyrare än 2016 hos samma firma?!?
För novicen tycks det också finnas olika versioner av samma årgång?

X2000 som syns på bilden tidigare i tråden, vad är det för modell? Är det samma som Kungsfisks?

Absolut, lovar göra mitt bästa för att bidraga till screenshots racet!!
Med tanke på att DTG de senaste åren uppdaterat programmet utan kostnad så känns det för mig som ett givet val att köpa det via Steam. Då blir det löpande automagiskt uppdaterat.

Installerat om det på ett antal olika datorer genom åren och det har fungerat alldeles utmärkt, skulle inte kunna tänka mig idag att ha en skiva att hålla reda på...

Har man TS2015 så har den blivit uppdaterad till TS2016. Kommer väl även under tiden fix på programmet oxå. Så om man inte kör offline, så har man den senaste versionen alltid.

Törs påstå att det är Kungsfisks X2 ja.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-03, 11:51   #6
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas L Visa inlägg
Vad rekommenderar ni? Ska man beställa online nedladdning med aktivering (mina erfarenheten från flygsimulatorerna säger att det bör det undvikas...) eller skulle ni välja att köpa en skiva?
Jag var själv skeptisk inför att inte köpa installationsskiva men valde att beställa online och därmed ladda ner. Jag insåg ganska snabbt att det var det bästa beslutet då allting är så mycket smidigare än installationsskiva.

Det enda som talar för installtionsskiva är om man har en väldigt långsam internetuppkoppling.

Välkommen till tågsimvärlden!
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-03, 21:34   #7
Nicklas L
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Norrköping
Inlägg: 8
Standard

Stort TACK för bra och välbehövlig vägledning :-)!! Det slutar i en nedladdning.

Fortsättning följer garanterat i andra trådar.

Med vänlig hälsning
Nicklas
Nicklas L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 15:05   #8
Nicklas L
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Norrköping
Inlägg: 8
Standard

Nu är jag dessvärre rädd att jag behöver lite hjälp igen...

Köpte och laddade ner programet. Perfekt, snyggt o fin! Laddade nästan direkt även ner Kungsfisks X2 från en dansk sida. Perfekt, snyggt och fint det också (det är ju trots allt endast en Beta)!

Efter det tog jag nytt mod till mig och gav mig på Trollhättan. Här fick jag dock problem som säkert har sina förklaringar i min okunskap. Banan finns att välja som ett uppdrag med SJ:s Rc nr 300. Det loket har jag dock inte. Kan det vara så att det krävs inköp av Rc-loket här på sidan för att få det att fungera?
Finns det i programet inte en funktion där jag kan välja ett annat lok för den har banan, tex X2:an? Det enda alternativ jag ser är denna Rc nr 300...

Lite förvirrad..

Nicklas
Nicklas L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-14, 19:25   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej och välkommen till forumet!

Som du antagligen vet, finns det 3 typer av scenario. Standard, Free Roam och Quick Drive. I den sista väljer man själv enkelt vilket tåg man vill köra, men tror det är förutsatt tåget är skapat med QD (rätta mig om jag har fel!).

Har för mig att Trollhättan kommer med 1 standard scenario nu. Så öppna TS2016 och välj Bygga/Build i huvudmenyn. Sen väljer du Trollhättans scenario och Redigera/Edit. Vill du ha kvar scenariot, välj Klona/Clone scenariot först.

Vet inte riktigt tyvärr vad som händer, när man inte har tåget det gäller. Jag skulle dock föreslå att du köper Rc-loket. Det kostar bara 150 och du får massor av versioner av det. För som jag har gjort, så tar jag bort tåget ur scenariot (markera och delete) och sätter sen ut tåget jag vill ha istället. Glöm inte klicka dit en lokförare på loket också.

Finns flera guider (även videos) om hur du gör ett scenario, så googla: TS2016 eller railworks create a scenario.

Lycka till!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-14, 22:50   #10
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Kul att du vill prova min rutt Trollhattan. Hämtade du Thn_Assets och updat.?
Det finns manual som du kan läsa på engelska från Steam. http://cdn.akamai.steamstatic.com/st...f?t=1455304485
Hoppas du får hjälp från detta.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 22:43   #11
Nicklas L
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Norrköping
Inlägg: 8
Standard

Tack Pierre och Totte,

Era vänliga tips behövs! Mycket bra med manualen där. Jag kan inte vänta tills att få igång ditt fina Trollhättan Totte. Bilderna som läggs ut är fantastiskt fina, vilket jobb du gjort!

Jag har köpt Rc loket och testat en hel del. Men även där är det svårt att få till det... Kan ställa ut det med lokförare på vald bana. Dock dumpar programmet sedan. När jag efter det försöker "Köra" min editerade bana med loket hamnar jag utanför loket och kan inte komma in i det. Klickar jag sedan på det låser sig programmet igen.

Angående Trollhättan får jag också dump och kastas ur simulatorn såväl i editmode som när jag väljer förprogramerad bana. Jag har installerat alla assets och updates.

Börjar funder på om jag inte saknar ytterligare grejer? Jag menar, simulatorn är ju helt nytt och saknar då historik som kanske kan behövas? Det blir ju såklart dock aningen ansträngt jobbigt att behöva gissa sig genom eventuella payware och gamla filer.

Frågorna är:

* Krävs ytterligare filer utöver själva Rc loket och de olika texturerna för att det ska fungera?

* Krävs ytterligare filer utöver de som finns att ladda ner hos dig Totte för att få igång Trollhättan? By the way, den X2 som glänser så fint på en del Trollhättenbilder, vilken är den?

Vänliga tacksamma hälsningar
Nicklas
Nicklas L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-17, 18:58   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej igen!

Kan börja med Rc-loket. Om jag fattar rätt, så har du gjort en egen test-bana och vill köra loket på den? Du har gjort rätt, om du i editor-läge satt ut loket och satt en lokförare (symbol) över det. Har du byggt en "elektrisk bana", så ska du kunna köra loket i "kör-läge" sen.

Kan dock vara så att loket måste köras i expert-mode (vissa funkar inte annars!) och det kan även vara så att du måste ha: http://store.steampowered.com/app/208300/?l=swedish Vissa lok fungerar inte utan denna, då dom länkar ljudet från nått lok i detta paket. I tidigare versioner av TS20xx/Railworks ingick detta paket, men inte i senare versioner (dom blev gnidna!).

Sen kan vi ta X2an. Vad jag vet är det bara Kungsfisk som gjort en X2. Den finns bara utan noskon (tyvärr!) och endast i grå version. Jag hade gärna sett blå/vit och Linx också! Den på bilderna med noskon, är nog en test, som aldrig släpptes..

Ang. den fantastiska Trollhättan rutten, så har jag för mig att Totte samlat allt som behövs för den (egentligen skulle Totte svara på det, för han vet ju bäst!). Däremot får du ladda ner dom tåg som behövs till scenariot. Totte har lagt upp en text-fil om det. Kolla här: https://www.dropbox.com/sh/4zhdadfdx...iIgfGFaxa?dl=0

För svenska tåg och objekt, kolla dessa sidor:
http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=54
http://www.banbyggarna.se/Railworks/railworks.html
Läs Readme filen som brukar följa med det man laddar ner, där står vad som behövs m.m.


Edit: Jag har laddat ner och installerat alla svenska tåg och objekt från ovanstående sidor och även köpt Rc-loket. Har Backa ind., Jönköpingsbanan och Trollhättan rutten och alla dom fungerar bra. Ge inte upp, det kan vara lite jobbigt med allt som ska ner, installeras och en del som måste köpas, men det är värt det!

Ett tips: Finns ett bra program, som heter RW Tools. Man kan göra massor av saker med det! Fungerar 21 dar utan licens. För att få licens, krävs en donation på minst 2 dollar. Läs mer och ladda ner här: http://www.rstools.info/index.html
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2016-02-17 klockan 19:29.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-18, 00:25   #13
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag kom på en sak, har du hämtat European Loco&Assets och US Loco&Assets Pack? De finns i Steam och kostar 11.99 Euro för sig.
Alla rutter kräver dem.
X2 finns att hämta här http://www.railworks.dk/download-sek...fo/x2000-beta/ Registreringskrav på hemsidan.

Senast redigerad av Totte den 2016-02-18 klockan 00:32.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-18, 17:47   #14
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Ett spartips är att du får båda dessa paket om du köper någon av de rutter jag länkar till i tråden ovan. utan extra kostnad!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-18, 19:08   #15
Nicklas L
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Norrköping
Inlägg: 8
Standard

Tack igen för ytterligare hjälp i tågdjungeln!

Sedan sist har det gått framåt!
Ert tips om att anskaffa European Loco&Assets och US Loco&Assets Pack hjälpte en bra bit. Efter installation av European Loco&Assets hoppade Rc loket igång och det blev möjligt att köra det på såväl min egensnickrade bana liksom "förprogrammerade" Trollhättan. Enda anmärkningen egentligen är att instrumentpanelen och instrumenten i loket är väl mörka (se bild) mot de youtube-klipp jag sett. Men det går att leva med och i värsta fall blir det bättre med att ställa upp brightness i simulatorn..

Trollhättan är jag dock en aning mer fundersam kring. Där tycks jag fortfarande sakna både det ena och det andra som ex synes på första bilden. Det står också stoppbockar mitt på en del platser där spår ska vara. Det trots att jag installerat alla assets som ingår i assetmappen. Möjligen har jag gjort fel vid installationen. Det enda jag gjort att är att kopiera in filstrukturen från nedladdningen till Steamapp/Common/Railworks/Assets enligt bifogad fil (Se bild 2). Ska man göra något mer tro?

Tacksamma hälsningar
Nicklas
Bifogade bilder
Filtyp: jpg RC Trollhättan.jpg (185.5 KB, 46 visningar)
Filtyp: jpg Assets.jpg (104.4 KB, 46 visningar)

Senast redigerad av Nicklas L den 2016-02-18 klockan 19:16.
Nicklas L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009