Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Virtuella Tågbolag

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-05-15, 16:28   #1
DJ Clinton
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 540
Standard Pressmeddelande Traffico och CT Inc.

<center>Pressmeddelande 15 maj 2004</center>

Den 1 juni 2004 övertar Cosmonova Trains Inc företaget AB Traffico. Alla fordon och all personal övergår till oss på CT Inc och alla överlåtelser är kontrollerade och godkända. Fordon är 2 stycken X14 och två stycken X9. Dessa fyra fordon kommer att omplaceras och trafiken på VHJ kommer ersättas av lokdragna InterCity-tåg mellan Kvarndalen och Helsinghamn via Düsseldorf Hbf, Västerköping C. Där har vi sammansättningen på IC:

Rc3-AB9-BFS9-B9-B9-B9 alternativt Rc3-AB9-R4-B8-B9-B9.

CT Inc bedriver redan idag IC-trafik mellan Kvarndalen och Helsinghamn med 2 dagliga turer per dag. Dessa utökas från och med 1 juni.

/Mohammad, VD på CT Inc.

http://w1.500.telia.com/~u50025334/
DJ Clinton besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-05-15, 20:33   #2
alaska
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 177
Skicka ett meddelande via MSN till alaska
Standard

CT...vill kanske ta över all trafik och alla fabriker på alla banor.
Det kan ju inte vara så svårt med den kontakt som tydligen finns med banken. Inget lånetak?
Är det så att CT...är inne på den linjen så kan dom ju höra av sig till NTB också.
alaska besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-15, 22:14   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Låt oss säga så här Alaska..... Efter vecka 26 så finns det inga fler kortlån i ekonomin. Lånen läggs in i saldot och då minskar utrymmet för att göra som CT Inc. De blir helt enkelt låsta tills saldot blir plus.

Jag ser för övrigt inga som helst problem i att ett företag har 18 mille i lån om de samtidigt går 1 mille plus i veckan. Det tar dom alltså ca 18 veckor innan de har plus i kassan och kan fortsätta expandera. Detta så länge kortlånen finns kvar.

För övrigt så är det en intressant tanke du har här. jag tänker osökt på Connex och bl a busstrafiken i Sverige där de tar över mycket...


Till sist så vill jag också poängtera att det fortfarande finns ett antal kontrakt på KMJ och VHJ som har gamla uträkningen kvar när det gäller beläggningen på persontågen. När dessa uppdateras så kommer också intäkterna att uppdateras...


Ahhhh en sak till. Börsen har sjunkit ytterligare under veckan och snart är hela årets uppgång raderat. Då får vi dåliga tider med mindre antal resande och mindre antal lastade vagnar på kontrakten. Det skall bli mycket intressant att se vad som händer då med utgifterna och inkomsterna... [}]

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 05:03   #4
andreasrosen
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 383
Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard

STAB



Måste nog hålla med alaska. Ett aktiebolag har lite krisigt när halva aktiekapitalet är förbrukat. Och eftersom jag utgår ifrån att banken har ett ägandeförbehåll på fordonen tills dessa är fullt betalda är kanske en likvidering nödvändig?

En annan sak som stör mig är att Pursche gör kontrakten när han hinner men lägger in hyra för fordonen som kontrakten (som ibland inte är gjorda) avser. Alltså, missförstå mig inte! Jag har FULL FÖRSTÅELSE för att Pursche inte hinner fixa kontrakten i den takt vi expanderar, men då ska inte heller fordonen traderas så längre kontrakten inte är gällande...



http://www.seaside.se/~sea1712d/
andreasrosen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 09:07   #5
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Detta är bara snack. Det är faktiskt ni som vill ha fordonen så fort som möjligt. Jag lägger aldrig in fordonen före kontraktet om inte ni vill det. Den enda, jag upprepar, den enda som är duktig på att poängtera detta är CT Inc och de får inte heller fordonen före.

Tittar man sedan på verkligheten så hävdar jag med bestämdhet att inget bolag i Sverige får sina fordon samma dag som man börja med kontrakten, alltså körningarna.


Angående lånen så är alltså denna möjlighet borta från och med vecka 26. Sedan kan ni ju försöka att starta ett nytt bolag om ni vill. Men det problemet får vi ta den dagen den kommer.



Jag vill klarlägga hur ordergivningen går till hos SVTTL.

- SVTTL får mail på olika order som skall utföras. Just nu ligger det 16 olika order och väntar.

- SVTTL tar dessa order i tur och ordning, det är alltså datumet för mailet som gäller.

- Handläggningen av dessa order tar olika lång tid beroende på vad det är som skall göras. En ihopslagning av olika företag tar faktiskt lite tid att göra som ett exempel.

- Kontrakten börjar gälla 'så fort SVTTL hinner göra dessa'. Det innebär normalt ca 1 veckas handläggning med ett undantag. Det är om jag är borta och jobbar och inte kommer åt datorn. Nu har jag jobbat 110 timmar de senaste två veckorna för att kunna få frivecka och jag hinner ikapp allting under veckan som kommer.

- Något startdatum från operatörernas sida finns inte. Däremot kan ni skriva ett datum när ni vill att detta skall gälla och jag gör vad jag kan för hålla det löftet men jag tänker inte sjukskriva mig från mitt vanliga jobb för att uppfylla löftet.



Till sist en lite fråga. Jag vill ha en direktlänk till Mickes Pass 80 vagnar som skall ha en sovvagn litt WL6 som kallas för nattvagn. Finns inte denna vagn så kommer jag att göra om alla kontrakt som har denna vagn på Torsdag kväll och sätta in WL4 istället. Jag vill också veta om det finns BC4 till MSTS, samma sak här. Finns det inte sätter vi andra vagnar istället.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 11:17   #6
alaska
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 177
Skicka ett meddelande via MSN till alaska
Standard

Måste hålla med andreasrosen.
Jag har alldrig sagt att jag vill ha ett fordon på en gång.
Utan sagt att jag vill ha ett fordon till det och det.
Fordonen har då kommit upp på hyrköp men inget kontrakt.
Kan ta ett exempel:
Jag betalar nu för 2st Dm3, när jag i ett mail sa att det nog behövs 2st för att komma upp med malmen. Om det är en bestälning på 2 Dm3, ja det kan tolkas olika.

Eftersom jag ändå är igång så måste jag frågasätta om CT Inc. och föredetta ETAB får göra hur han vill?
Så fort dom har köpt nått nytt så flyttar dom tåg hit och dit.
Är det inte meningen att man ska köra färdigt dom kontrakt man har, och som följer med ett företag man köpt?

Måste säga att jag är verkligen rädd för att detta börjar spåra ur, vilket inte är bra för företag på räls.
alaska besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 11:49   #7
andreasrosen
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 383
Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard

Måste ju även fråga mig vad konkurrensverket säger om utvecklingen på tågmarknaden? Att ett bolag köper upp alla mindre utan eftergifter är inte tillåtet i verkligheten.




http://www.seaside.se/~sea1712d/
andreasrosen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 15:47   #8
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Alaska.... jag skriver in exakt det som stod i mailet som jag fick den 1/5 klockan 13:33

"
Hej Hans.

Här kommer det på papper vad vi prata om.

Hyrköp av AKK verken.
Hyrköp av Dunholmens papperbruk.

Hyrköp av MA lok det antal som behövs.
Hyrköp av Vagnar som behövs.

Hyrköp Dm3 + malmvagnar som behövs.
Hyrköp 2 VT5 som växellok med placering en vid varje fabrik.

Är det några frågor så hör av dig.

M v h
Ove
"


Detta anser jag vara ett köp och inget 'kanske'. Någon annan som tycker annorlunda?


Alaska, Notera också att på de kontrakt som jag 'tvingats' byta ut material så kommer det från KMJ eller VHJ. Dessa två rutter ägdes alltså inte av mig förut utan dom har jag köpt med alla de fel som fanns och finns. Dessa fel rättas till så fort jag upptäcker dessa.

----------------------------------------------------------------------


Andreas. Precis som verkligheten så kan vi tycka vad vi vill om att ett stort bolag köper upp de små. Det är naturligtvis skit och på sikt så hotas konkurrensen. MEN...... vad tycker ni jag skall göra? Vilka regler skall vi ha? Skall jag kanske ta bort kortlånen redan vecka 21? Vi vet alla att det bara finns ett bolag som verkligen förlorar på detta och det är just CT Inc. Är det riktigt tycker ni? [8] För min del kan jag ta bort dessa idag. Det skulle underlätta väldeliga för mig. Har man minus i kassan så blir det inga köp (förutom hyrköp).

Ge mig lite vägledning men gör det inte för att straffa era konkurrenter utan det skall vara konstruktivt.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 16:06   #9
alaska
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 177
Skicka ett meddelande via MSN till alaska
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pursche

Alaska.... jag skriver in exakt det som stod i mailet som jag fick den 1/5 klockan 13:33

"
Hej Hans.

Här kommer det på papper vad vi prata om.

Hyrköp av AKK verken.
Hyrköp av Dunholmens papperbruk.

Hyrköp av MA lok det antal som behövs.
Hyrköp av Vagnar som behövs.

Hyrköp Dm3 + malmvagnar som behövs.
Hyrköp 2 VT5 som växellok med placering en vid varje fabrik.

Är det några frågor så hör av dig.

M v h
Ove
"


Detta anser jag vara ett köp och inget 'kanske'. Någon annan som tycker annorlunda?




M v h
/Pursche
www.svttl.se
Detta är helt rätt Pursche, detta är ett köp.
Men ska vi skriva ut alla mail och vad vi pratat om.
Efter detta mailet har det ju kommit fram att ett lok räckte ju inte för att komma upp från Tassemarken, det var då det var tal om 2 lok.
Men gör hur du vill, det spelar ingen roll.
Bara det blir bra för CT Inc.
alaska besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 16:31   #10
andreasrosen
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 383
Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard

Jag skrev just om konkurrensen för att vi igång en diskussion. Sen skulle jag också vilja veta om koncpetet "as real as it gets" även ska gälla oss (inom rimliga gränser)?

Att införa retroaktiva sanktioner mot CT Inc är inte heller rätt. MEN, biter vi oss inte själva lite i svansen när alla bolag blir ett? Lite av tjusningen var väl att jämföra sig med alla andra? Vad är det för spännande med att angå i ett bolag utan konkurrens? För ska jag vara ärlig verkar CT Inc vara väldigt toppstyrt...

Och var är alla andra virtuella bolag???




http://www.seaside.se/~sea1712d/
andreasrosen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 17:39   #11
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Ja frågan är ju vad NER, Ohlis AB, Traffico osv hade gjort idag. Om alternativet hade varit att de slagit igen företagen för att det blev tråkigt eller om man har dåligt med tid eller annat så ser jag inget fel i att företaget blev uppköpt.
Skulle CT Inc däremot kört med maffiametoder och tvingat till sig företagen så är det natuligtvis katastrof.


Nu kommer ju detta att stoppas vecka 26 (hoppas jag, i alla fall om mina beräkningar stämmer) och jag frågar nu vad vi kan göra mer? Förslag tack...

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 18:03   #12
andreasrosen
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 383
Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard

Ett förslag på utveckling är om vi inför tillgång/efterfrågan på fordonen som finns på "marknaden". Även passagerarräkning hade väl inte varit fel?

---

MEN en konkret sak som STAB härmed kräver från den virtuella staten är skattelättnader för spårburen trafik! Om den virtuella staten vill se miljövänliga tåg istället för bilar så måste skattelättnader införas i tider som dessa!!! [)]



http://www.seaside.se/~sea1712d/
andreasrosen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 18:19   #13
alaska
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 177
Skicka ett meddelande via MSN till alaska
Standard

Vilka metoder dom andvänts vet jag inte.
Men som föredetta företagare och nu mer styrelseledarmot, kan jag ju säga att det inte gått rätt till. Med detta menar jag att man kan inte handla först och sedan få pengar från banken.
Normalt så måste man ha pengarna innan man handlar, syftar då på uppköp av företagen.
Sedan detta med att flytta och göra som man vill efter ett uppköp.
Om man i verkligheten köpte ett bolag, inte kan man du bara ändra så där på vad detta bolag har avtal på, det skulle ju vara som att köpa Carlsberg bryggeri i Falkenberg och dagen efter säga att man,"Från och med idag tappar vi för Spendrups."
Vilket ramaskri det skulle bli.

Sen är mitt tycke att CT Inc. och Etab och vad det nu har hetat, har hållits lite väl löst och fått göra lite som det vill.

Att man kan få vänta på kontrakt, det är helt förståligt. Detta är ju trots allt bara en fritidssyssla. Men att det bara ska drabba en del tycker jag är konstigt.
Det är flera som fått väntat, medans för vissa bara flyter det.
Inte konstigt att det börjar bli iriterande, för trots allt tid är pengar. Det kostar att vänta. Mycket där för som jag nu säljer allt med fabriker och sånt, transporterna kommer inte igång.
alaska besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-17, 14:15   #14
DJ Clinton
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 540
Standard

Alaska: Vi på CT Inc (f.d NER och f.d ETAB)är väl medvetna om riskerna när vi köper in nya fordon och upprättar nya kontrakt.

Ni andra: Vi kör inte med maffiametoder, vi kör helt rent spel. Och nu är det såhär att ETAB och NER skulle gå ihop men vi hade inte bestämt datum då. Samtidigt så bjuder Olis AB ut sig och NER köper upp företaget för 4.5 mille. Nån vecka tidigare hade ETAB köpt upp SGTK för en summa av 5 miljoner VSEK. Vid detta laget var vi fortfarande två separata bolag helt oberoende av varandra. Och sen häromdan när jag pratade med traffico så sa han att han inte hade tid för bolaget längre och undrade om jag ville ta över företaget från honom. Jag sa att jag kunde det och vi kom överrens om vad som skulle göras.

Slutsats:
ETAB köpte upp SGTK, NER köpte upp Olis AB, ETAB och NER går ihop, Traffico undrar om nybildade Cosmonova Trains Inc (tidigare NER och ETAB) vill ta över dom.

Och vi kör inte eget spel, alla bolag är välkomna att göra likadant såvida det inte är olagligt. Samma villkor gäller för alla bolag.

/Mohammad, VD på CT Inc.

http://w1.500.telia.com/~u50025334/
DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-17, 21:09   #15
andreasrosen
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 383
Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard

Som alaska påpekade så måste ju de företags inriktning bevaras som ni köper upp. Ett exempel är SAS som köpt upp bland annat Braathens... bara för att SAS äger Braathens så kan ju inte SAS lägga om linjetabell eller avgångstider helt och hållet... om det gjordes skulle Braathens passagerarna inte längre vara lojala och hela övertaget skulle bli överflödigt... såvida det inte är något annat man vill åt (som slottider etc)



http://www.seaside.se/~sea1712d/
andreasrosen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
PRESSMEDDELANDE! Erik Götborg Virtuella Tågbolag 1 2005-01-26 18:28
Pressmeddelande DJ Clinton Virtuella Tågbolag 1 2004-07-14 10:38
Skulle vilja få tag på traffico. DJ Clinton Virtuella Tågbolag 0 2004-05-04 15:42
Pressmeddelande traffico Virtuella Tågbolag 0 2004-04-26 22:42
PRESSMEDDELANDE traffico Virtuella Tågbolag 7 2004-04-14 09:52



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009