Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-29, 19:36   #1
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard Problem med V5 och Z65!

Hej!

Jag har problem med STL V5 och Z65. Det är troligen samma fel.

Det böjar med att jag går in i drive läget, och startar i ett utav loken. (Allt går problem fritt en så läge.)
Men sen när jag ska skifta lok, till ett annat lok på mapen och sen åter går till ett utav loken V5 eller Z65 så krasar Trainz.

Det räcker med att man är i free camra mode, och rör sig mot loken.
(Man måste vara i en annan del utav mapen först.)
Och minsta lila man riktar kameran mot loken så krasar Trainz.


TS2010
build 49933


Mvh Robert!
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 23:57   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

För att identifiera felet så måste man försöka minska ned mängden av grejer som potentiellt kan orsaka kraschen och på en hel bana är det en hel del. Så får du samma resultat på en ny bana med enbart en spårstump och ett eller båda av loken?

Uppstår felet med andra STL-lok?

Har du testat att installera om STL-k och STL-common biblioteken samt installerat om de loken som du tror orsakar problemet?

Får du något felmeddelande när programmet kraschar som kan ge ledtrådar till vad som hänt?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-30, 01:22   #3
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
För att identifiera felet så måste man försöka minska ned mängden av grejer som potentiellt kan orsaka kraschen och på en hel bana är det en hel del. Så får du samma resultat på en ny bana med enbart en spårstump och ett eller båda av loken?

Uppstår felet med andra STL-lok?

Har du testat att installera om STL-k och STL-common biblioteken samt installerat om de loken som du tror orsakar problemet?

Får du något felmeddelande när programmet kraschar som kan ge ledtrådar till vad som hänt?

Det kan krascha oavsett om banan är liten eller stor, eller mycket landskap eller lite landskap. Jag testade nu på en bana jag byggt som har halvt mycket saker på.
Det gick bra i början.
Jag flög till en annan del på kartan, och sen åter gick efter en stund till loken.
det gick bra men när jag klickade på V5 loket så krasade Trainz.

Det ända som står efter Trainz kraschat är
"Ett problem uppstod med Trainz och måste avslutas."
I felmeddelandet står det bara en masa siffror.
Och det är det felmeddelandet Trainz frågar om man vill sända iväg.

Jag har testat att installera om loken en gång förut. Det Hjälpte inte.

Det är ett fel på en fil på Z65.

ALCo 251B Enginesound kuid:-25:982


Error: The Tag 'engine-sound-ramp-up-durations' is not permitted within a container of type 'enginesound'.
Error: The Tag 'engine-sound-ramp-down-durations' is not permitted within a container of type 'enginesound'.

Och ett fel på en fil på V5.

invisible bogey kuid:-25:622


Warning: Progressive meshes are no longer supported by Trainz. Though these meshes may work in Trainz, it is recommended that you switch to a LOD mesh.
Warning: The *.texture.txt file is missing for texture resource 'black-black.texture'.
Warning: The *.texture.txt file is missing for texture resource 'invisible_bogey_shadow/black-black.texture'.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-30, 18:35   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Väldigt svårt att få ut något av detta, men det är inte något direkt fel på V5/Z65, då borde inte hela Trainz ha kraschat, utan något felet ligger i Trainz (ett fel som dock helt klart triggas av något av loken).

Skulle du kunna hitta ett steg-för-steg scenario då Trainz alla gånger du testar, kraschar? Till exempel:
1. Skapa en ny, tom bana
2. Dra ut en spårbit med Aurans standardtrack
3. Placera ut en V5 på spåret
4. Gå till driver
5. Tryck på V5:an
6. Byt till hyttmode
7. Krasch
Eller liknande. På så sätt skulle andra kunna testa om de kan få samma fel att uppstå, så vi vet om det är något lokalt fel hos dig, eller om det är fel på V5:an och Z65:an som måste fixas.

(Detta borde inte göra någon skillnad eftersom V5:an ensam kan orsaka kraschen, men testa att ta bort de två raderna som CM klagar på i ALCo 251B Enginesound. Varningarna på den osynliga boggien skall inte orsaka några problem.)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-30, 19:38   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Den Z65 som Rachammar laddade upp har inte denna ALCO2515B utan en annan.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 10:45   #6
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Nu har jag testat lite att bygga en enkel route med två kart delar, och två räls bitar som går från den ena kanten till den andra.
Först testade jag V5 loket mot STL Ds som stod i andra änden på kartan.
Jag startade kartan, och började i V5 loket. Jag bytte snappt till Ds loket.
Sen när jag skulle bytta tillbaka så kraschade Trainz.
Exakt samma förlopp med Z65 som jag testade sen.

Och efter det för fösta gången, när jag starar Tainz så får jag krasch rapport.
Och det är bara en smal rand av Trainz, ungefär som om man skulle skutta i hopp ett fönster nerifrån och upp.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Trainz.jpg (124.8 KB, 94 visningar)
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 11:44   #7
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Hej RobertE!
Har också haft liknande problem som du har. Om man kör något av STL:s V5 eller Z65 i CAB-läge och därefter "hoppar ur", exempelvis till ett annat lok, så hängde sig Trainz-programmet. Påtalade detta problem för Lan (konstuktören) och vi kom fram till att min dator sannolikt har för lite internminne. Andra användare (Korvtiger), med modernare datorer, råkade inte ut för någon krasch. Om jag vill använda V5 eller Z65 så hoppar jag aldrig in i hytten.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 12:41   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Troligen så, dessa lok gjordes med hytten synlig utifrån och utsidan synlig från hytten. Det ställer nog rätt höga krav på datorn ! DU kan ju prova med att öka det virtuella minnet i datorn, det kanske hjälper!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 12:47   #9
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Troligen så, dessa lok gjordes med hytten synlig utifrån och utsidan synlig från hytten. Det ställer nog rätt höga krav på datorn ! DU kan ju prova med att öka det virtuella minnet i datorn, det kanske hjälper!?

Jag upptäckte att min dator har 16 GB RAM.
Den är en speldator har jag glömt att berätta.

Det är ju så märkligt fel.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 00:24   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Att det är slut på minnet tror jag inte, (särskilt inte på en burk med 16GB RAM) Dessutom så står det i den delen av loggen som Robert visar på ovan att Trainz bara använder 18% minne.

Jag har själv inte provat detta då jag varken har V5 eller Z65-loket installerat. Var kan jag hitta dessa så att jag själv kan se om felet går att återskapa?

Robert:
Behöver man verkligen två baseboards? Räcker det inte med ett baseboard och ett spår?

Är det fler som kan bekräfta att krasch inträffar i scenariot som Robert beskriver?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 00:52   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Hittade V5:an och lyckades återskapa problemet själv. Lyckades dessutom få mitt ljud att haka upp sig andra gången. Följande steg fick det att krascha för mig:

1. Skapa ny bana
2. Dra ut Aurans standardspår
3. Placera ut STL V5 i ena änden av spåret
4. Placera ut SJ Ds Snälltågslok STL i andra änden av spåret
5. Gå över till driver med Cab-mode
6. Flytta över till Ds:en
7. Gå in i Hyttmode
8. Gå tillbaka ut
9. Tryck på V5:an för att byta lok
10. Krasch.

Misstänker faktiskt att det kan vara Ds som orsakar detta, då den ha något fel på sin hytt. Skall undersöka detta närmare någon annan dag när jag får tid.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-04, 09:17   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

För mig krashar inte Trainz, men att det blivit fel på Dshytt.gs script är uppenbart, den anropar ju Svenolovs MsCabin.gse så endast Svenolov kan nog reda ut vad som är fel. Verkar vara light och switch som strular i hytten!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20151004_0000.jpg (203.3 KB, 72 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-07, 00:40   #13
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Sådär, efter oräkneliga antal försök och krascher så har jag lyckats identifiera problemet. Har kommit fram till att det andra loket kan vara vilket som helst, så Ds:ens bugg i hytten som man får felmeddelande om har inget med detta att göra. Dessutom så måste loken som man byter mellan stå på ett tillräckligt stort avstånd från varandra att det andra loket inte syns från V5:an, så jag tror att LOD eller att spelet försöker att spara minne genom att ta bort saker som är långt bort att göra.

Buggen är något internt i Trainz och går således inte att göra något åt, men man kan komma runt den i alla fall genom att göra på följande sätt:
Leta reda på STL V5 Hytt,<kuid:67375:100950> I CM och öppna configen för att leta reda på följande rad:
cabin-visible-from-outside 1
Byt ut 1:an mot en 0:a
Commita och nu skall felet vara borta.

Vad som verkar hända är att när man markerar V5:an så laddas dess hytt (pga av taggen som syns ovan i hytten som gör att hytten är synlig från utsido-vyn). Sedan byter man till det andra loket och går in i dess hytt vilken då laddas. När man sedan går tillbaka till V5:an så kraschar Trainz. Antagligen för att V5:ans hytt har kastats ut ur minnet och ersatts av det andra lokets som sedan tagits bort ur minnet när man klivit ur den hytten, så Trainz försöker läsa minne som den inte längre har tillgång till vilket den inte får och kraschar. En annan intressant sak som jag också upptäckte var att om man pausar spelet så kraschar inte Trainz fören man resumar spelet vilket är rätt udda.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-07, 09:23   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bra testat och analyserat Korvtiger, jag skall se över de hytter som har taggen och ta bort den. Tror det är få lok utöver Z65-70 och V5 som har det.

Har laddat upp (kraschsäkra?) versioner av V5 och Z65 -hytterna.

Om ni får detta fel på något mer lok, spårvagn eller andra farkoster så meddela mig !!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-07 klockan 09:46. Anledning: uppladdat
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-08, 13:16   #15
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Mycket bra gjort, lan och korvtiger!! Nu fungerar V5 och Z65 perfekt.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009