Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-02-01, 01:06   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Blev med bil...igen.

Min tidigare bil, en Opel Corsa -06, gick inte igenom senaste bes. Den fick fyra 2or, bl.a. på rost i båda sidobalkarna. Så det blev skroten.

Började leta "ny" bil för runt 25000, när denna Volvo S40 1.8 Flexifuel 2008 för 30000 dök upp. 1 ägare, 25000 mil, sommar och vinterdäck, motorvärmare, hittar ingen rost på den och bes dan före köp (nästa bes 230331).

Går jättefint och stabilt och inget som låter konstigt. Allt el och ACC fungerar. Enda felen är spruckna reflexer på bakre kofångare (vet ej om dom backat in i nått? syns inget på kofångaren) och klädseln på framsätena har spruckit (verkar vara standard på S40/V40).


Fick tag i en liten bild från annonsen (som jag förstora lite). Tog ingen bild själv och nu har det snöat som fasen. Bilden här
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2022-02-01, 01:13   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Glömde skriva att jag köpte den hos en lokal bilhandlare och fick med en månads helförsäkring hos Länsförsäkringar. Vet inte vad jag ska välja sen? Svedea säger min granne.

Kommer enbart köra 95, då etanolen inte verkar vara bra att använda på vintern och man inte längre tjänar nått på att köra miljövänligt (ja, förutom el då).
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2022-02-01 klockan 01:17.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-03, 21:03   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ser att det blev fel. En Opel Corsa -96 var min förra bil.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-04, 21:09   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Nu har jag satt dit nya reflexer. Leta först på skrotar utan lycka, så fick köpa hos Bilbolaget. Men 630 spänn för två plastbitar, är ju snudd på ocker!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-14, 18:53   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Nu har bilen fått ny olja och filter. Blev nytt batteri också, då den inte ville starta, när motorvärmarstolpen pajja. Såg att gamla batteriet var 9 år, så var nog dags att byta det.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-27, 08:56   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Nu har man bytt försäkring till Svedea. 138kr i månaden för halvförsäkring känns bra. Få se om Foppa dyker upp om man får problem? Han dyker ju upp i reklamen ju!

Felanmälde motorvärmarstolpen 220207 och den är inte lagad än. Elektrikern har varit hit 3 gånger och får inte till det...otroligt...dåligt! Men nu har han beställt nya delar till den..
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-06, 19:21   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Motorvärmarstolpen är inte lagad än och jag blir mer och mer förbannad på det. Imorron har det gått en månad och fast den är trasig, så får man betala fullt pris för platsen.

Motorlampan börja lysa i fredags. En kompis ex nya pojkvän hade en OBD-scanner och det var en felande sensor till avgasreningen. Skönt att det inte var nått värre, men börjar önska att man köpt en äldre bil istället. Nyare bilar är så jäkla fullproppade med elektronik, att man inte ens byta tanklock, utan att ha en dator kopplad till bilen.

Sen måste man ju gnälla lite om bensinpriset också. Det börjar bli sinnessjukt högt nu. Höjs ju var och varannan dag. Över 21 spänn litern för 95 oktan. För ett år sen låg det på 15 spänn. Man kanske borde köpt en moppe istället för bil?
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2022-03-06 klockan 19:22.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-03-15, 07:58   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ringde om motorvärmarstolpen igår. Nu säger dom att den ska vara lagad till mitten av april p.g.a. lång lev tid på delarna dom behöver. Detta är helt sjukt, jag felanmälde ju stolpf*n 7 feb. Jag kunde få en annan p-plats under tiden, men den ligger två busshållplatser bort, så avböjde det.

Blir tvungen att gå med i hyresgästföreningen, då min värd blivit helt jäkla sjuka i huvudet. Dom var bra i början, men nu verkar dom bara jaga pengar. Stängt grovsoprummet, dragit ned på sophämtningar, bytt till billigare/sämre fastighetsskötare. Och felanmäler man nått, tar det "100 år" innan det blir fixat. Så jäkla trött på dom!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2022-03-15 klockan 08:00.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-05-14, 22:30   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Vet inte om motorvärmarstolpen är lagad än eller inte och skiter i det. Behöver den inte nu.

Bilen går bra nu (ta-i-trä) och inga varningslampor har lyst igen.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-02, 17:40   #10
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Låter underbart att din bil fortfarande är hel... Alltid skoj när bilen fungerar som den ska...

Skulle själv bytt bromsbelägg på min lilla Toyota Starlet idag.. Men hade fått fel belägg. bara att vänta 1 dag på nya delar via lokala bildelshandlaren... Dock får bytet vänta till tisdag eller onsdag pågrund av jobb.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-04, 01:12   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ja, just nu går bilen bra. Men behöver byta främre lamdasonden, den har lyst igen. Köpte en egen OBD-scanner, så man kan kolla ev. felkoder själv. Har fått sommarjobb på en handelsträdgård, så får fixa bilen när första lönen kommer!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-08, 14:16   #12
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Låter härligt att du fått sommarjobb. Trevligt att jobba i med blommor och sånt... Själv är jag slussvärd på Göta Kanal i sommar igen...
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-07-21, 20:37   #13
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Lämna in bilen på verkstad och sa att felkoden sa att det var nått fel på lambdasonden. Fick tillbaka bilen och dom sa att dom mätt lambdasonden och trodde den var ok. Dagen efter lyste motorlampan igen och det var samma felkod. Lämna in bilen på en annan verkstad och dom bytte sonden och efter det har inte lampan lyst igen.

Trött man blir på klåpare, tyvärr finns det många sånna på många bilverkstäder.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-07-21, 20:43   #14
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av micke321 Visa inlägg
Låter härligt att du fått sommarjobb. Trevligt att jobba i med blommor och sånt... Själv är jag slussvärd på Göta Kanal i sommar igen...
Jag är i utegruppen och då åker man runt och gör olika jobb åt olika kunder. Ibland är det trevligt och ibland inte. Idag var en "otrevlig dag". Plocka ogräs själv på ett ställe hela dan i solen (26-27 grader). Blev klar med kanske en tiondel av jobbet. Det är en stor plantering.

Sen finns det dar när man får höra antingen av kunden eller av chefen att kund hade blivit väldigt nöjd med jobbet vi utfört. Sånt känns bra!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2022-07-21 klockan 20:48.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-07-21, 20:48   #15
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Låter inget vidare i denna värme. Vet själv hur det är att jobba ute. Står vid slussarna hela dagarna och på vissa ställen har vi tyvärr ingen skugga... Skönt att jag bara jobba 9-16 idag... Men har 32grader inne just nu...
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009