Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-25, 15:00   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard i5 eller i7 processor

Hej!
Jag undrar om att få bra simulatorflyt, är i7 bättre än i5 eller lika bra eller tvärtom. Hoppas nån här på forumet som expert kan svara.
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 15:21   #2
mikban
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Danmark
Inlägg: 1 162
Standard

Hej Totte

Som enkelt svar på din fråga

En i7 processor är prestandamässigt starkare än en i5 processor.
Precis som en i9 processor är vassare än en i7 processor.

--------------------------------------------------------------------------------------

Att få bra simulatorflyt beror dock på mycket mer än processorn.

Jag skulle först och främst rekommendera dig att köpa en stationär dator.

Jag kan inte stressa detta tillräckligt.

Faktum är helt enkelt att du får mycket mer för kronan i en stationär än du gör i en laptop.

- För att få samma prestanda i en laptop som i en stationär dator ska du betala 2, 3 eller 4 gånger mer än du ska för samma prestanda i en stationär dator. Och du kommer ändå inte få samma prestanda som i en stationär dator.

Det var det basala.

Det mer tekniska, om du vill ge dig på det, som kan vara viktigt för bra simulatorflyt är saker är saker som

- Hårddisk, SSD (Solid State Drive) vs en snurra (Mekanisk Hårddisk). SSD är bättre, altså snabbare, men mer kostsam. Ett tips till dig är att köpa en dator som har en seperat hårddisk endast för ditt spel, och en seperat hårddisk för Operativ systemet (Windows).

- RAM minnet som datorn har, DDR4 är det nyaste och snabbaste. 16GB (Gigabyte) rekommenderar jag som minnst, helst 32GB.

- Grafikkortet, här får du mest för pengarna om du satser på det nyaste Nvidia RTX3060, RTX3070, eller RTX3080. Grafikkorten är avsevärd mycket bättre än förra versionen (RTX20xx serien) och också billigare.

- Strömförsörjningen, datorn måste ha en strömförsörjningen som är tillräckligt stark för att leverera den strömmen som främst grafikkortet behöver.

En vän på forumet sa åt mig en gång att en välfungerande dator består av delar som passar till varandra.

En passande analogi är till ex, att man inte kör runt i en lastbil med en motor som passar en sportbil och har helt fel utväxling.

Han kanske också hör av sig med tipps.

Du är välkommen att skriva tillbaka om du har frågor eller funderingar

Michael

Senast redigerad av mikban den 2020-11-25 klockan 15:23.
mikban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 21:27   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Tack för snabbt svar!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009