Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-11, 08:14   #181
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... det finns en tunnelbanerutt som SVoyager gjort i samband med sina C20-vagnar. En undran är om någon begåvad ruttbyggare kan vidareutveckla den ? Har mejlat GBSF om att kunna få fatt i SVoyagers C20 så kan jag kanske stuka till den till rätt mått och funktion ???

Nu när jag lagt massa jobb Stockholms tunnelbanevagnar vore det synd om det hela bara blev en "fis i luften", eller hur ?
Jag och Josu väntar på svar! Filerna ligger redo på datorn att skickas så fort vi får grönt! Ännu en gång, skeeetsnyggt!

Och det största problemet på C20 förutom storleken är då att hytten ser gräslig ut i Trainz2009. Han har använt sig av något bugg i tidigare versioner för att få den att bli snyggg, men i 2009 försvann den buggen och allt var kastat i sjön. Jag tror det som skulle göra hela vagnen bäst är helt nya texturer. Då mycket är mipp-mappat nu (Tror jag!?).

Senast redigerad av GBSF den 2012-04-11 klockan 08:16.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 09:52   #182
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Ett stort tack för alla tunnelbanevagnar lan!
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 10:21   #183
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Destinationsskylt som GBSF nämner.
Vill minnas, att dom hängde på knopparna som satt på fönstrena och att dom satt vid dessa fönstren, samt att dom från början, bara var svartvita.
Lite onödigt nu närvagnarna är klara, men på C6h som rullar idag sitter fortfarande fönster som en gång satt på C4: or, alla fönster med fortfarande har dessa destionations-knobbar" är oftast gamla C4 fönster.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 21:45   #184
Emmy
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Huddinge
Inlägg: 27
Standard

Jag tackar för alla dessa vagnar de blev mycket fina!
Men jag tycker att de accelererar väldigt snabbt, liksom från 0 till 80 på en sekund.
Emmy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 22:04   #185
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emmy Visa inlägg
Jag tackar för alla dessa vagnar de blev mycket fina!
Men jag tycker att de accelererar väldigt snabbt, liksom från 0 till 80 på en sekund.
I DCC-mode ja, dessa vagnar är trimmade för att köras i CAB-mode, om du envetnas med att leka modelljärnväg får du vara väldigt lätt på handen!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 22:05   #186
Emmy
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Huddinge
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
I DCC-mode ja, dessa vagnar är trimmade för att köras i CAB-mode, om du envetnas med att leka modelljärnväg får du vara väldigt lätt på handen!
Men jag kör ju i DCC-mode!
Emmy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 22:08   #187
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emmy Visa inlägg
Men jag kör ju i DCC-mode!
Då tycker jag du skall försöka med CAB-mode, det är mer verkligt!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-11, 22:29   #188
Emmy
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Huddinge
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Då tycker jag du skall försöka med CAB-mode, det är mer verkligt!
Hihi det blev lite fel, jag menade CAB-mode då man kan vrida på reglarsen.

Senast redigerad av Emmy den 2012-04-12 klockan 00:10.
Emmy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 11:20   #189
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Red face Trimmning

C-vagnarna kan man själv finjustera gångegenskaperna på! Om ni går in i config.txt på en vagn så kan ni experimentera med olika värden på taggen mass, den är väldigt lågt satt, ner till 3000 (kg) på vissa vagnar. Kör man enbart i DCC-mode kan man sätta dom till ca 30000 (ni får prova er fram!)
Kör man enbart i CAB-mode tycker jag de satta värdena fungerar hyfsat men det är fritt fram att testa med andra värden på mass.

Om någon tycker dom fått till rätt acc. och inbromsning för en vagn i nån mode så kan ni ju tipsa oss andra i denna tråd!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 01:48   #190
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Om många engagerar sig....

... i Stockholms Tunnelbana skall jag försöka bidra med en hyfsad, lite modernare hytt till C6-16. Inte samma funktionalitet son SVoyagers C20 hytt men kanske snyggare fototexturer som jag har mycket bra förlagor till tack vare GSBF, josu och RobertE: Det kommer att ta tid men det gör väl fixandet av Tunnelbanerutten också?

Börjat skära och härja bland alla bilder för att skapa bra texturförlagor, här ett litet exempel, kommer säkert att behöva mer info om funktioner och färger på lampor m.m. framöver, men ni ställer säkert upp!?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg centerpanel.jpg (201.7 KB, 111 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 01:58   #191
Troian
Read-only
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... i Stockholms Tunnelbana skall jag försöka bidra med en hyfsad, lite modernare hytt till C6-16. Inte samma funktionalitet son SVoyagers C20 hytt men kanske snyggare fototexturer som jag har mycket bra förlagor till tack vare GSBF, josu och RobertE: Det kommer att ta tid men det gör väl fixandet av Tunnelbanerutten också?

Börjat skära och härja bland alla bilder för att skapa bra texturförlagor, här ett litet exempel, kommer säkert att behöva mer info om funktioner och färger på lampor m.m. framöver, men ni ställer säkert upp!?
Kommer du fixa funktionen att man kan öppna hyttdörrarna och kika ut på perrongen?
Troian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 08:38   #192
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... i Stockholms Tunnelbana skall jag försöka bidra med en hyfsad, lite modernare hytt till C6-16. Inte samma funktionalitet son SVoyagers C20 hytt men kanske snyggare fototexturer som jag har mycket bra förlagor till tack vare GSBF, josu och RobertE: Det kommer att ta tid men det gör väl fixandet av Tunnelbanerutten också?

Börjat skära och härja bland alla bilder för att skapa bra texturförlagor, här ett litet exempel, kommer säkert att behöva mer info om funktioner och färger på lampor m.m. framöver, men ni ställer säkert upp!?
L, M, H står för Låg, mellan, Hög och visar altså hur snabbt man får köra, 15, 50, 70 (tror jag, något i den stilen). Liknande signalsystem finns på första generationen. Knapparna vid högra körspaken är tyfon och kvittering. Hytten på alla andra generationens såg ut såhär innan hyttombyggningen då de bara fick en körspak. Hastighetsmätare och bromsmätare satt ju väldigt dåligt placerad till vänster om föraren. På ombyggda vagnar sitter hastighetsmätaren där den borde, framför en!



Hytten på en C14h.

Kul du vill bytta liter mer på hytten! Grymt arbete Lan!

Senast redigerad av GBSF den 2012-04-13 klockan 08:41.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 08:44   #193
Rc611
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Tyresö,Stockholm
Inlägg: 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GBSF Visa inlägg
L, M, H står för Låg, mellan, Hög och visar altså hur snabbt man får köra, 15, 50, 70 (tror jag, något i den stilen).
Hög = 80 :-)
Rc611 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 09:43   #194
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Har glömt verkligen och säga tack, så jag säger det nu: Tack så mycket för vagnarna, lan! Uppskattas jättemycket!

Jag är kvar där med intredningen i själva vagnen, det ända jag vill peta på. Om du läser mitt tidigare inlägg så kan du dra lite fakta ifrån det.
Men det jag vill noga allra mest i inredningen iaf: Bruna innerdörrar (ej övergångsdörrarna mellan vagnarna) och inga "halvväggar" mellan sittplatserna. Kan det ordnas?
EDIT: Glömde också att tillägga att det är lite fel på C4-C14, då luftintaget (den över mittendörren) och "dörrplattformarna" (de precis utanför dörrarna) sitter fel, de har skjutits bakåt på vagnen på något vis.
Även yttertexturerna på C14 är tyvärr fel, den ska vara ljusare, och underredet (det svartfärgade under det blåa) ska vara mörktblått.
Likaså på C13 (osäker om de andra typerna) så ska den vara mörkgrönt.

Hoppas jag inte är för gnällig, vill bara hjälpa till
__________________
X2an!

Senast redigerad av X2an den 2012-04-13 klockan 09:49.
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 12:08   #195
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Nya hytter på Download

Det visade sig att texturerna försvann och blev förvridna ibland vid gång i tunnlar så jag har tagit bort alla reflective maps. Dessutom en del ommappningar samt att C1-C5 fått "rätt" vindrutetorkare. Så om ni vill kan ni ladda ner de två hytterna igen från denna post:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....44&postcount=1
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009