Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-03, 20:06   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard Förbommat

Ni har redan sett vad det gäller, en bom av äldre modell, jag och även andra har efterfrågat den här på forumet. Modellen var linstyrd och styrdes oftast från en station. Den kommer även i vit/röd färgsättning och i lite olika längder.
Tanken är att den skall ingå i STW's vägskyddsystem av Emges/MatsS, men det kräver en del kunskaper om det scriptet som jag hoppas att den stackars Svenolov besitter. Jag hade tänkt att jag skulle i alla fall försöka att göra något av scriptet själv, genom att titta och kopiera och använda den ständigt ökande kunskapen om programmering som jag har, men då måste jag veta hur scriptet det är uppbyggt i grunden, hur och vad jag kan och får göra.

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 22:38   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Tjuusigt, Korvis .
Den (oxå) ser vi framemot .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 22:51   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Smile

Verkligen fin!

NU kan DONJ såsmåningom återskapa bomeleändet i Ockelbo sedan DONJ sparkat tre grindvakter och skaffat ett sådant nymodigt påfund någon gång i början av 30-talet.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 23:01   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Kan bara instämma med föregående talare. Visst kan den ingå i STW's vägskyddsystem, men mina signalskript har också inbyggd support för vägskydd.

Men ni har väl tröttnat på denna följetong (signalerna) vid det här laget. Det har blivit en "Robert Lind" av det hela - alla har hört talas om det, men ingen har sett det.

mvh, en trött programmerare
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-05-03 klockan 23:03.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 23:14   #5
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Sådana bommar är vad jag tidigare sökt. De fanns liknande både vid södra infarten till BodenC och i norra änden av bangårdsområdet. De i söder skyddade 3 spår och de i norr i området som kallades Moråsen täckte många fler, kommer ej ihåg hur många. De här bommarna är efterlängtade åtminstone av mig, Tack för dem Korven

Stickanw
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 23:15   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Stå på dig. Vi har vanan att vänta - och väntar så gärna.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 10:01   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Vi kommer väl aldrig att tröttna på att vänta på ett välfungerande svenskt signal- säkerhets- och skyddssystem. Att komplicitetsgraden är hög i ett sådant system förstår vi alla och att det kommer att ta tid begriper nog de flesta. Jag är djupt imponerad av vad Korvtiger, Svenolov och andra gett sig in på!!!!

Ge inte upp nu, kämpa på i lagom takt, vi som väntar hejar på så gott vi kan!

Vi vill ha STL (Signaler Till Linjen!)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 17:22   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Man tackar för alla trevliga kommentarer!

Jag och Svenolov har bestämt att bommarna kommer att få ingå i signalscriptsystemet, vilket har många fördelar jämtemot STW's SVS-system, som att den då enkelt kan kopplas till signalsystemet och semaforerna, vilket lämpar sig väl vid bomanläggningar nära plattformar, som inte skall fällas om tåget stannar.

Bommarna släpps med nästa version av signalscriptet för att inte dra ut på väntan ännu längre. Jag kan avslöja att guiden har gått ut som en första upplaga till betatestarna, för att kollas igenom.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 20:05   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Ja, det har gått en tid sedan det hejades senast, tänkte berätta lite vad som pågår.

Just nu så är det signalsäkerhetspaketet, version 2 som har full uppmärksamhet, men det har inte blivit gjort så mycket på den senaste tiden på grund av först hårdvareuppdatering och därefter lite strul med Trainz och mitt nya grafikkort, men allt det är fixat och allt rullar.

Fällbommarna är i princip färdiga på modelleringsbiten, scriptbiten är halva kvar, jag har själv scriptat hela inställningsdelen där man kan ställa in hur bommen skall se ut, längd, om man skall ha bomsignallykta och bomklyka, samt om den skall vara i vit/röd eller gul/röd färgsättning. Man har lärt sig en del om scriptande i Trainz sedan början på tråden. Nu skall den bara fällas ordentligt, men det får Svenolov ta hand om.

Dessutom skall kryssmärken med olika färgsättning, för en resp. flera spår och med gasdriven lykta till vägfararna.

De övriga projekten jag har, teakvagnarna och ångloket står helt stilla, men Teakvagnarna skall nog komma igång med igen snart, med flera gavelplattformsvagnar. Y3a kommer nog få ligga tills vidare, då jag ska få bilder på henne tagna av Mazz för att göra texturer av, dessutom vill jag vänta till Svenolov har tid med Lan's alla ånglok, så kan vi ta alla sådana på samma gång.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 09:33   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Del två av vägskyddet är nu i princip färdigt. Denna gång ett kryssmärke. Den går att ställa in om man vill ha för ett eller flera spår, om den skall vara gul/röd eller vit/röd samt om den skall ha en gaslykta eller inte.

Nu skall bara tillverkas en ensamstående bomlykta och så är detta paket klart vad det gäller mesher.

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 01:55   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Bättre sent än aldrig heter det ju...

Dessa gamla saker är det väl knappast någon som kommer ihåg, men nu har jag tagit mig lite tid att få dem färdiga. Allt som saknas är att manualen ska kollas över.

Vad är det här för något då? Jo ett äldre signalsäkerhetspaket innehållande:
* Linstyrd fällbom
* Handmanövrerad grind
* Äldre krysstavla med inställningar för flera spår med eller utan blinkande gaslykta
* Vägsignalskärm (en sorts kombinerad vägskyddssignal och varningssignal för vägfarare)
* En kort manual över äldre vägskydd



Dessutom kommer det medfölja en exempelbana för att demonstrera en funktion som funnits i Svenolovs signaläkerhetsscript i flera år, men som ingen använt, nämligen att kunna styra rörliga broar mellan båt- och tågtrafik.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 10:00   #12
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Standard

Mycket vackert. Den som väntar på något gott, heter det ju också...

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Dessutom kommer det medfölja en exempelbana för att demonstrera en funktion som funnits i Svenolovs signaläkerhetsscript i flera år, men som ingen använt, nämligen att kunna styra rörliga broar mellan båt- och tågtrafik.
Då kanske det finns anledning att återkomma till följande lilla tavla också:

bro.jpg



/Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 10:28   #13
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Mums för min DJ-DVVJ som har ett stort antal vägskydd av äldre modell men som jag tvingats att modernisera på ett icke önskvärt sätt. Dessutom har jag svängbara järnvägsbroar som styrs av ett klumpigt egettillverkat system. Därtill finns ju i min första bana, Cabbanan, en lyftbro som inte är korrekt signalerad.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009