Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-27, 21:19   #1
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Standard Val av dator för MSTS/FS m.fl

Hej, jag tänker nu snart köpa en ny dator, och det ska vara en dator som klarar dagens MSTS, MSFS och framtida versioner av TMTS m.fl som annonserats är på gång. Är det någon här som har några synpunkter på nedanstående konfig. Bra eller dåligt, andra konfigurationer etc. vilken borde jag välja för bästa prestanda när det gäller simulatorprogram?

AMD Athlon 64 3200+
2GB DDR minne Kingston
160GB HD/8MB Burst 7200r
GeF fx6600 512MB PCIe
DVD RW brännare 16x DL
LAN 10/100 RAID 8k ljud
Midit 450W/2xUSB
Tangentbord/Mus
Skärm ingår ej.

PRIS : 6.990:-
===========

Pentium 4 3.2GHz/1MB
1GB DDR minne Kingston
250GB SATA HD 8MB Burst 1.5Gb/s
ATI X550 256MB/DV&TV alt. ATI RX800 256MB/DV&TV
DVD RW 16x DL
LAN RAID SATA 3D ljud
Midit 450W
Tangentbord/Mus
Skärm ingår ej

PRIS: 6.666:- alt. 7.865:- (uppgradering med ATI RX800)
==========================================

Tacksam för synpunkter...

/ Perre
Perre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 21:32   #2
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Hej!

Första paketet:
512mb minne på ett 6600 tycker Jag är lite onödigt, 512mb behövs inte änsålänge. Köp hellre ett 6800gt 256 pci-e för kanske någon hundring mer.
Och 64bit är mycket bra, och kommer bli bättre nu när Windows 64bits lanseras...

Köper du Prolle + Moderkort + Minne i ett paket eller? Säg gärna vad det är för ett moderkort.

Ett litet Ex:
Amd 64 3200+
Geforce 6800gt 256 pci-e
Sata 250gb
2Gb Kingston

Då går allt på ca 8k kr. Allt beror på hur mycket pengar som du vill lägga ner.

Packet 2:
Satsar du på det så säger jag x800 det lär behövas...
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse

Senast redigerad av Basse den 2005-09-28 klockan 14:34.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 22:33   #3
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Om jag skulle köpt en ny burk med de alternativen så hade jag absolut valt det översta. Varför? Jo eftersom det har mest minne och minne får man aldrig för mycket av och precis som Basse säger en processor med 64 bitar...

Men som sagt var, ös på med minne!!!

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 22:55   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

En annan fördel med ditt första alternativ, AMD64, är att du har en bra uppgraderingsmöjlighet, då samma moderkort supportar den snabbaste dubbelkärne-cpun. Så, när dessa har kommit ner i rimliga pris-nivåer, så kan det vara en bra uppgradering att göra, om man vill.

Svårt att ta ut nått i förskott för vad TMTS eller KRS kommer att vilja ha i datorväg, just därför kan det vara ett bra argument med uppgraderingsmöjlighet för en nyinköpt rigg idag. Sannolikt kommer nog dessa kräva modernare maskiner än gårdagens simulator, men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att dom kommer behöva monstermaskiner... Av den enkla anledniingen att båda vill sälja sin produkt, inte göra världens värsta simulator... Det betyder oxå att den dator-rigg som kan tänkas representera "main-stream" vid tidpunkten för respektive release är det som kommer att krävas av datorn... Sen får man tolka o sia om det hur man själv vill...

Dessutom går AMD64-maskinerna "svalare" än dess Intel-bröder, vilket aldrig är fel. Inte fullt lika hett, kanske man dock ska säga...

Jag lägger en röst för ditt alternativ 1.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2005-09-27 klockan 23:03.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-28, 09:46   #5
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse
Och 64bit är mycket bra, och kommer bli bättre när Windows 64bits v. kommer.
´
Windows XP x64 Edition har redan kommit

http://www.microsoft.com/windowsxp/6...y/default.mspx

Men man måste byta in sin nuvarande version av Windows XP Professional för att få det.. Står lite mer på deras sida.
__________________
MvH. Mson - http://mson.no-ip.org
Mson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-28, 09:54   #6
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Dock är väl XP64 inte speciellt nödvändigt i nuläget då det inte är många program, spel etc som är konstruerade för det nya systemet! Men när det blir så kan man alltid byta!
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 22:50   #7
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse
Hej!

Första paketet:
512mb minne på ett 6600 tycker Jag är lite onödigt, 512mb behövs inte änsålänge. Köp hellre ett 6800gt 256 pci-e för kanske någon hundring mer.
Och 64bit är mycket bra, och kommer bli bättre nu när Windows 64bits lanseras...

Köper du Prolle + Moderkort + Minne i ett paket eller? Säg gärna vad det är för ett moderkort.

Ett litet Ex:
Amd 64 3200+
Geforce 6800gt 256 pci-e
Sata 250gb
2Gb Kingston

Då går allt på ca 8k kr. Allt beror på hur mycket pengar som du vill lägga ner.

Packet 2:
Satsar du på det så säger jag x800 det lär behövas...
Basse, jag vet inte vad det är för moderkort i deras std. konfigurationer, men om man sätter ihop ett system själv finns att välja mellan olika kort från ASUS, Microstar, Abit, Gigabyte, Elitegroup och Jetway. Jag kan inget om detta, men har du förslag på vad man ska ha för grafikkort? Jag funderar på ett fx6800GT 256MB eller ett RX800 256MB. Finns nya med som heter nånting på fx7800X? i två utföranden.

Men det lutar åt att det blir en PC med AMD processor och 2GB DDR och en snabb 250GB HDD Här finns också olika typer att välja på SATA/RAID IDE osv. Vet inte om något av detta är bättre än det andra??

Tack för era synpunkter och tips. Jag ska beakta dessa när jag sen ska diskutera detta med någon säljare för att få ihop ett system som går att ha ett tag.

/ Perre
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 23:56   #8
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Hej!
Så du köper datorn via "vanlig" butik?
Om du vill så har ju både www.datorbutiken.com och www.komplett.se så att man ger dom en beställning på vad man vill ha för grejer så bygger dom ihop den åt en och skickar hem den till dig för "lagom" dyr () frakt.
Att köpa dator från internet eller iaf en riktig datorbutik gör det hela mycket billigare... därimot 1000kr extra om vill att dom ska bygga ihop den åt dig.

Grafikkort... Hmm, jag såg att både Datorbutiken och Komplett har kampanj på ett fx7800gt 256 GDDR 3 PCI-E för 3500kr. Grymt bra pris! http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311506&cks=PRL
http://www.datorbutiken.com/se/defau...tid=POVPCX78GT
Vill du inte lägga ut 3500kr så satsa på snäppet under, men eftersom detta är en kampanj så kostar snäppet under lika mycket som detta kort
3500kr istället för ca 4500kr.
Det är ju nästan som man själv vill byta ut sitt x800xl 256 GDDR3 pci-e mot detta

Skillnad på IDE å Sata. Sata är snabbare än ATA. Men Sata hade lite problem i början då moderkort som skulle klara sata inte gjorde det, men idag ska dom funka bra. Nu finns ju också Sata2. Tillochmed så är oftast Sata billigare än Ata hårddiskar.

Hoppas du fick svar, tips eller något annat på din fråga
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse

Senast redigerad av Basse den 2005-09-29 klockan 23:59.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-30, 00:47   #9
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse
Hej!
Så du köper datorn via "vanlig" butik?
Om du vill så har ju både www.datorbutiken.com och www.komplett.se så att man ger dom en beställning på vad man vill ha för grejer så bygger dom ihop den åt en och skickar hem den till dig för "lagom" dyr () frakt.
Att köpa dator från internet eller iaf en riktig datorbutik gör det hela mycket billigare... därimot 1000kr extra om vill att dom ska bygga ihop den åt dig.

Grafikkort... Hmm, jag såg att både Datorbutiken och Komplett har kampanj på ett fx7800gt 256 GDDR 3 PCI-E för 3500kr. Grymt bra pris! http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311506&cks=PRL
http://www.datorbutiken.com/se/defau...tid=POVPCX78GT
Vill du inte lägga ut 3500kr så satsa på snäppet under, men eftersom detta är en kampanj så kostar snäppet under lika mycket som detta kort
3500kr istället för ca 4500kr.
Det är ju nästan som man själv vill byta ut sitt x800xl 256 GDDR3 pci-e mot detta

Skillnad på IDE å Sata. Sata är snabbare än ATA. Men Sata hade lite problem i början då moderkort som skulle klara sata inte gjorde det, men idag ska dom funka bra. Nu finns ju också Sata2. Tillochmed så är oftast Sata billigare än Ata hårddiskar.

Hoppas du fick svar, tips eller något annat på din fråga
Tack för ännu mer tips... Det exempel jag tagit upp här var erbjudanden från Dataprince. Ska räkna lite nu och se vad priserna landar på, för som det verkar så är priserna rätt så lika, trots att Dataprince går ut med lägsta prisgaranti, men det verkar som dom inte har några system att erbjuda än med det allra senaste. Dessutom har de snabbare processorer för ungefär samma pris. Sätta ihop en dator själv är ju också ett bra sätt att spara pengar på...
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009