Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-24, 23:18   #121
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! hur går det med signaler det skulle va kul med en liten lägesrport ?

gubben50
---------
John.P
gubben50 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-06-02, 19:49   #122
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! jag undrar hur det går med arbetet av signalerna ?
gubben50 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-06-06, 20:56   #123
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50 Visa inlägg
Hej! jag undrar hur det går med arbetet av signalerna ?
Som Jag sagt förut, signalskripten är färdiga för bruk sedan länge. Den skarpa versionen kommer med TS2009 SP2. Jag kan inte göra mer än så. Det är upp till var och en att använda skripten.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-06-21, 05:12   #124
Korsbakke
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 19
Question 3D-modeller

Jag har så smått börjat fixa modeller till signalerna... eftersom det verkar ha avstannat för andra. Men...
- Jag är inget vidare på texturer - är det någon som kan fixa dem eller rent av sitter och trycker på bra texturer? (även baksidor etc)- eller ännu bättre, själv kan göra tapetseringsjobbet om jag levererar modellerna?
- Jag har någon gång hittat en sida på nätet, som beskrev bredd/höjd/djup/diameter och placeringsregler för huvudljussignaler från 1970-talet. Jag hittar inte den sidan igen och vet ju ändå inte om dessa mått stämmer för moderna signaler. Känns det OK att jag uppskattar måtten?
- Jag hade också tänkt mig stopplykta, repeater och andra signaler. Vilka önskas?

Tyvärr befinner jag mig dygnets alla 24 timmar på ett barnsjukhus. Det blir bara när jag nattvakar, som jag får tid att modellera lite. Alltså lär det ta ganska lång tid att leverera.
Korsbakke besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-06-23, 12:13   #125
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Jag kan svara på din tredje fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Korsbakke Visa inlägg
...
- Jag hade också tänkt mig stopplykta, repeater och andra signaler. Vilka önskas?
...
Alla signaltyper är mycket välkomna!

EDIT: Hittade några mått på signaler anno 1941. Vet inte om dessa mått gäller idag. http://www.ekeving.se/si/pf-aldre/aldre-besked.html
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-06-23 klockan 14:11.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-08-11, 18:26   #126
Johan.spe
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 72
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Som Jag sagt förut, signalskripten är färdiga för bruk sedan länge. Den skarpa versionen kommer med TS2009 SP2. Jag kan inte göra mer än så. Det är upp till var och en att använda skripten.
Var kan jag då ladda ner dessa signaler?
Johan.spe besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-08-11, 20:45   #127
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Fråga.

Någon som har börjat att göra signaler.
Börjar tycka, att Svenolov har väntat länge nog. Känner själv samma sak, när nu Sven har haft skripten färdiga så länge.

Har själv tummen mitt i handen, med Gmax.
Men funderar på att göra ett försök iallafall, om nu ingen annan redan har påbörjat det hela.

Men om jag har förstått det hela rätt, så är Gmax inte lämpligt att användas för TS2009. Stämmer detta?

Isåfall, någon som känner till ett lämpligt gratis-program för ändamålet?
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-08-12, 20:58   #128
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Ett försök till signaler.
Gjorda efter måtten från

http://www.ekeving.se/si/pf-aldre/aldre-besked.html

Storleken på skärmarna och husen på baksidan, har jag ingen aning om.
Så det har bara blivit en vild gissningslek och jag har inte gjort något försök, för att få in det hela i Trainz än.

Gjort i Gmax, men vad jag har förstått. Så ska inte Gmax vara det allra bästa för TS2009.

Så frågan är. Ska jag försöka jobba vidare med signalen/signalerna Svenolov?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (136.5 KB, 405 visningar)
Filtyp: jpg Image2.jpg (130.3 KB, 403 visningar)
Filtyp: jpg Image3.jpg (123.4 KB, 401 visningar)
Filtyp: jpg Image4.jpg (129.2 KB, 401 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-08-22, 00:17   #129
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Ett försök till signaler.
Gjorda efter måtten från

http://www.ekeving.se/si/pf-aldre/aldre-besked.html

Storleken på skärmarna och husen på baksidan, har jag ingen aning om.
Så det har bara blivit en vild gissningslek och jag har inte gjort något försök, för att få in det hela i Trainz än.

Gjort i Gmax, men vad jag har förstått. Så ska inte Gmax vara det allra bästa för TS2009.

Så frågan är. Ska jag försöka jobba vidare med signalen/signalerna Svenolov?
Bengan, jag har missat ditt inlägg i denna tråd men här kommer ett svar.

Jag kan väldigt lite om 3D-design. Det jag gör/har gjort handlar bara om programmering och implementeringen av ett signalsystem i Trainz, så jag har svårt att bilda mig en uppfattning om du är på rätt väg. Men, jag uppmuntrar alla som försöker få fram modeller till signalskripten.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-08-22, 00:45   #130
Hovve
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 95
Standard

Utan att lägga mig för mycket i diskutionen så tycker jag att vi ska inspektera och imponeras av Johans byggen till dina signalscript svenolov.

Han har något på g som vi ska försöka ta vara på................

Se detta inlägg som en avstickare.....

Mvh
__________________
Tobias "Hovve" Hofvander
Hovve besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-08-22, 08:25   #131
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Har lagt ner, mitt lilla försök att göra signaler helt och hållet efter att ha sett Johans fina signaler.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-08-22, 09:34   #132
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

Som det ryktats om har jag ju signalmodeller mer eller mindre färdiga, och det är mest scripten och länkningen till svenolovs script som saknas vilket kanske är dags att göra någonting åt. En liten bild bifogas:
(kan tilläggas att de har ett flertal stolpar att välja mellan som passar in att sättas mot luftledningsstolpar/mora- och fackverksbryggor).

/Tomas
Bifogade bilder
Filtyp: jpg signaler.jpg (29.3 KB, 337 visningar)
__________________

Senast redigerad av Tomas den 2009-08-22 klockan 09:36.
Tomas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-08-22, 10:18   #133
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas Visa inlägg
Som det ryktats om har jag ju signalmodeller mer eller mindre färdiga, och det är mest scripten och länkningen till svenolovs script som saknas vilket kanske är dags att göra någonting åt. En liten bild bifogas:
(kan tilläggas att de har ett flertal stolpar att välja mellan som passar in att sättas mot luftledningsstolpar/mora- och fackverksbryggor).

/Tomas
OJ.

Nu är jag tveksam, om jag ska skriva något eller ej. Är rädd för att formulera mig fel och låta otacksam.

Dina signaler har mer eller mindre varit färdiga, sen tråden startades för två år sedan. Då var det bara scriptet, som inte var färdigt och Svenolov har haft scriptet mer eller mindre färdigt, men saknat signaler att använda dom på. Om jag nu inte har missuppfattat allt.

Så jag vet inte, vad jag ska skriva.

Vill gärna se, dina signaler i Trainz. Då jag tycker väldigt bra om dina andra välgjorda objekt. Som kontaktledningarna och plattformarna, där man genom ? kan ställa in en mängd olika versioner.

Men jag känner mig livrädd, att eventuellt behöva vänta två år till. Har gått och dreglat efter dessa signaler så länge nu.

Så jag har mer eller mindre, ställt in mig på. Att dina signaler ej kommer att släppas och istället rent desperat, gjort ett försök att skapa egna signaler för Svenolovs räkning. Som tur var, så hade Johan redan satt igång och gjort ett betydligt mycket bättre resultat, än vad jag själv lyckades med.

Så just nu, är jag inställd på Johans signaler som är på G.

Men, men, man vet aldrig vad som kan hända. Dom kanske inte heller dyker upp. Så två olika upplagor av signaler, skulle väl inte göra något.

Ser fram emot, båda paketen och hoppas att någon av dom släpps.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-08-22, 22:15   #134
JohanV
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Lund , Sweden.
Inlägg: 159
Standard

Det är mycket roligt att se lite aktivitet från Tomas, signalerna håller ju mycket hög klass och texturmessigt så utklassar de mina; MS paint är ju inte det bästa programmet.

Även jag har länge dreglat över dina signaler och man kan ju inte undgå, även om det finns mycket som kan ställa till det, att bli något hoppfull om att kunna ladda ner dem snart, kanske tillsammans med fackverksbryggor och 40-växlarna (dags å fylla STW:s hemsida). Själv har jag många idéer på andra 3d-projekt och signalerna ger bra träning oavsett om jag behöver släppa dem eller ej.

Men för mig är det en bra bit kvar innan jag är dät Tomas är och att fixa med skript och gjort de ändringar jag gjort har nästan varit den enkla delen; det mesta är ju redan klart.

Än så läng tänker jag dock fortsätta bygga lite till så får vi se vad som händer, i slutändan kan man ju inte göra annat än att ta dagen som den kommer, men det lär komma signaler från mig eller Tomas om han nu fixar det sista, inom en överblicklig framtid.
Det är ju altid irriterande när saker faller på mållinjen

Ha det gött
__________________
M V H Johan
JohanV besöker inte forumet just nu  
Gammal 2009-08-22, 23:06   #135
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Post

Aj, aj aj...
Jag är lika osäker som du Bengan med mitt inlägg, men...

Vi måste komma ihåg att om inte Tomas funnits så hade det heller troligen inte funnits några använbara skript idag. När jag stack ut hakan och presenterade ett signalsystem för länge sedan (mer eller mindre teoretiskt, men med många praktiska tester) var det Tomas som kontaktade mig. Ett intensivt samarbete startade och han gjorde enkla modeller till mig så att jag kunde fortsätta med utveckligen av skripten. Jag fick också mycket proffisionell hjälp med hur ett svenskt signalsystem fungerar i praktiken. Allt kan man inte läsa sig till. Efter detta stangerade vårt samarbete av okänd anledning som vi inte ska analysera här.

Men jag fortsatte med mina demos för att få flera av er intresserade och fick kontakt med Roger Eriksson som gav mig ytterligare praktiska erfarenheter och tips. Det är också tack vare honom som skripten har nått den nivå som de håller idag. Ett stort tack, Roger.

Just nu är jag i full gång med att färdigställa skripten för TS2009 SP2. Jag har gjort en s.k. "reverse engineering" så att skripten även fungerar fr.o.m. TRS2004 SP4 med funktioner som normalt endast TS2009 har.

Signaler som är på gång just nu är som ni vet, korvtigers (han heter också Tomas, men ej att förväxla med Tomas ) semaforer och Johans modeller. Jag har testat deras signaler och de fungerar utmärkt. Jag vet också att Tomas signaler kommer att fungera. Och det finns inga hinder i att dessa signaler kan existera tillsammans.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-08-22 klockan 23:24.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009