Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-09, 00:18   #1
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard Nedladdningsbart innehåll från granders

Efter otaliga utbrott på Railworks hemska spelmotor beslutade jag mig för ett tag sedan att återgå till Open Rails och framställa så mycket modernt och högupplöst som möjligt. Om intresse finns kan jag definitivt tänka mig att dela med mig av bra ha-saker till er som fortfarande bygger eller har planer på att göra.

Något nytt rullande material lär det inte bli, det blir bara ett stort flaskhalsfiasko mellan 3D Studio och Gmax.

Open Rails är fortfarande i ständig utveckling vilket gör projektet intressant. Dovetail har förvisso lovat ny spelmotor, men jag tillhör generationen som inte tror på grafik. Jag misstänker att simulationen lär bli lika obarmhärtig och framförallt orealistisk som tidigare.
Det har visat sig sant för alla nya simulatorer som dykt upp under åren.
granders besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-02-09, 00:21   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Du har ju gjort en hel del fina objekt tidigare, bara positivt om allt kommer upp som ett paket för oss ruttbyggare, allt är av användning!

Exempelvis på Banbyggarna eller annan lämplig sida.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 14:43   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Till Granders!
Du skrev: Efter otaliga utbrott på Railworks hemska spelmotor beslutade jag mig för ett tag sedan att återgå till Open Rails och framställa så mycket modernt och högupplöst som möjligt.
Varför skrev du så?
Grafikmotor hos RW är mycket högre än MSTS/OR för att klara av tåg med många polys. Jag tycker RW har mycket snygga tåg och landskap.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 17:42   #4
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Jag gissar att han menar att tågen inte beter sig realistiskt på spåren.

Detta håller jag med om.
Tågen bromsar inte korrekt, bromsen släpper för snabbt.
Tågen rullar inte som de ska i upp och nerförsbackar.
Gummisnodds effekt på långa tåg

Trainsimulator är ju ett spel och inte en simulator.
Risken finns att samma problem kommer med i nästa Unreal version.

Open rails tycker jag att tågen beter sig rätt på spåret om Wag filen är rätt inställd. Så där har den mycket att vinna, men rent grafiskt är Trainsimulator mycket bättre ännu.

Senast redigerad av jorgen3 den 2016-02-10 klockan 19:45.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 20:39   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej jorgen3!
Vad Granders menar är att RW har långsam grafikmotor, inte hur tågen beter sig.

Du anser hur tågen beter sig som leksaker håller jag inte med om. Det hänger mycket mer på tågskaparna hur de ska fungera på rätt sätt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 21:35   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej jorgen3!
Vad Granders menar är att RW har långsam grafikmotor, inte hur tågen beter sig.
Sa han det i denna tråd eller nånannanstans..? För här nämner han bara spelmotorn, inte något om grafiken vad jag kan läsa.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 21:38   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Sa han det i denna tråd eller nånannanstans..? För här nämner han bara spelmotorn, inte något om grafiken vad jag kan läsa.
Spelmotorn och grafikmotor är väl samma sak?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 00:41   #8
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Spelmotorn och grafikmotor är väl samma sak?
Nej, det är inte samma. Man kan säga att spelmotorn är det som t.ex. styr "simuleringseffekterna", så som tillsättningstid av bromsar, acceleration i förhållande till tågvikt, bana osv osv... Något som OR-folket deklarerat för länge sedan att man sätter stor vikt vid.

Grafikmotorn är det som tecknar upp det hela, med färger, skuggor, vad ska synas osv.

Tråkigt att Granders upplever spelmotorn så dåligt. Men som jorgen3 påpekar, DTG:s inriktning är ju en speltitel. Och deras intresse är då att sälja så många engelska lok och banor mm. som möjligt eftersom det är det dom lever på. Då räcker det för dom att spelmotorn är "tillräckligt bra".

Själv tycker jag att den grafiska återgivningen är mycket viktig för att det ska kännas rätt, bristerna till trots i RW. Och är man ute efter "the real thing" finns det ju alltid veteranjärnvägar där även du kan bli lokförare på riktigt. Jag hoppas dock på sikt att nån gång ska en utmärkt spelmotor och grafikmotor kunna hittas i en o samma simulator. Optimist som jag är, även om utsikterna för "den andra UR4-simulatorn" inte direkt är tjo o tjim just nu...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 10:47   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Aha, nu vet jag skillnaden mellan motorerna.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 14:41   #10
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Jag själv blir sjukt störd att vissa tåg inte rullar i nerförsbackar.
Man måste köra tåget fast det är -10 promille.
Gäller vagnar som man kan lasta och att de är lastade.

En tidigare länk som påtalade detta

Gummi snodds effekten på Långa godståg framför allt i rutten Canadian Mountain Passes: Revelstoke – Lake Louise.

Där loket vad acceleration går 15 km/h fortare än baken på tåget och en stund senare är det tvärtom. Vid accelaration så är första kopplet glidit isär med 5 meter (hänger som i luften)

Dessa fel är påtalade till Dovetail men de vägrar ändra. Gummisnodden kan man ändra själv men varför fixar inte Dovetail detta. Blir tokig.
Plus de andra felen som jag påtalade tidigare som bromsen.

Detta gör att jag sällen använder mig av Train simulator 2015
Open rails och Run8 är ju simulatorer, och förhoppningsvis Crosstie Studios i framtiden
Tane hur agerar den, jag har ingen aning?
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 14:51   #11
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

RW är ok att köra motorvagnar och lätta persontåg (6-7 vagnar). OR har mycket bra simulering av broms.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 20:41   #12
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Motorn är uppbyggd för 32-bitarsystem vilket kraftigt begränsar möjligheterna för det mesta. Man har dessutom valt ett, idag, mycket sällsynt tillvägagångssätt för optimering. Prestandan baseras på processorn som begränsas genom 32-bitarkodningen. Du får alltså ut ungefär 30-40 procent av din hårdvaras fulla kapacitet när den arbetar på 100 procent. Det är inte okej ur något perspektiv. Kontentan blir, som många av er märkt, att oavsett grafikinställning flaskar (Flaskhalseffekt) simulationen vid många objekt och ett mindre antal pågående processer (Tågmöten, personer på perronger, osv).

Simulationen beter sig högst ologiskt i många situationer och som förarelev kan jag intyga att det är långt från realistiskt.

Jag har stort förtroende för Open Rails, trots grafiken. Man har en lättare kod, men en kraftfull sådan, som utnyttjar din hårdvaras fulla kapacitet.
Jag tror inte vi sett det sista från Open Rails än på bra länge.

Senast redigerad av granders den 2016-02-11 klockan 20:43.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 21:29   #13
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Var hittar du 32 eller 64 bitars system?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 21:58   #14
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Motorn är uppbyggd för 32-bitarsystem vilket kraftigt begränsar möjligheterna för det mesta. Man har dessutom valt ett, idag, mycket sällsynt tillvägagångssätt för optimering. Prestandan baseras på processorn som begränsas genom 32-bitarkodningen. Du får alltså ut ungefär 30-40 procent av din hårdvaras fulla kapacitet när den arbetar på 100 procent. Det är inte okej ur något perspektiv. Kontentan blir, som många av er märkt, att oavsett grafikinställning flaskar (Flaskhalseffekt) simulationen vid många objekt och ett mindre antal pågående processer (Tågmöten, personer på perronger, osv).

Simulationen beter sig högst ologiskt i många situationer och som förarelev kan jag intyga att det är långt från realistiskt.

Jag har stort förtroende för Open Rails, trots grafiken. Man har en lättare kod, men en kraftfull sådan, som utnyttjar din hårdvaras fulla kapacitet.
Jag tror inte vi sett det sista från Open Rails än på bra länge.
Med all respekt för Open Rails, men det går så förtvivlat långsamt... 7-8 år för att ens komma till version 1.0 och att dessutom bygga på MSTS rötter känns idag... gammalt.

Nu adresserar du ju grafikmotorn ändå och jag måste säga att jag känner inte igen mig. Jag har tills för några veckor sedan harvat fram med en gammal dator, Core2 E7500 med GTX 480, flera generationer gammal dator mao och flytet i den har varit "acceptabelt". Tillräckligt bra för att använda den riggen på mässan och med många besökare som imponerats av hur det ser ut. Nu har jag i7 3820 och GTX660 Ti och allt flyter som smör ju... Inte heller denna rigg är direkt så "het" i dagens mått. Enda inställningen som inte är på fullt är kantutjämning, finns några vassare lägen kvar. Men de bilder jag postar i screenshotstråden är inte på något sätt "vässade" utan från körningar med utmärkt flyt. Jag kör 1920 x 1200.

En sak dessutom som jag tycker är helt underbar med RW är dess LOD-hantering. Inga problem alls med rejält detaljerade fordon, 30-talarna är väl runt 30K poly och mer blir det. Inga som helst problem med flytet ens med gammelburken.

Sen håller jag för alla del med dig rent tekniskt i dess brister, men det är ju en simulator med nu ett antal år på nacken.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 11:34   #15
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Håller med Mazz! Tänk om MSTS inte fungerar längre efter windows 10 i framtiden. Går det att redigera MSTS-rutter i OR? Där kanske kan skon klämma.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009