Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Sim World > DTG - Train Sim World - Allmänt

Visa resultat för omröstning: Vad tyckte ni om TSW betan. Både de som testat och sett video matrial.
Jag tycker Tsw beta är bra (över 80% bra) och kommer att köpa TSW i Februari 11 50.00%
Jag tycker Tsw Betan inte uppfyllde mina förväntningar. Kommer inte att köpa TSW 1 4.55%
Jag tycker sådär om TSW. Kommer nog i framtiden (några år framåt) nog att köpa TSW 7 31.82%
Jag tycker sådär om TSW. Men Kommer nog ändå att köpa TSW i Februari 3 13.64%
Antal röster: 22. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-25, 11:22   #1
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard Utvärdering av TSW betan

Skulle vara väldigt intressant vad ni andra tycker om TSW betan. Ni som har testat den.
Det har varit väldigt tyst om den från er och det låter för mig som man inte var särskilt imponerad av den eller att man inte bryr sig.

Jag själv ser detta som ett väldigt stort steg. 2001 kom Msts, 2007 kom Railworks, 2012 kraftigt upparbetad Railworks, och 2017 kommer TSW.
Det är verkligen en milstolpe som jag ser det.

Betan hade rätt så mycket brister stora som små men det var en Beta version så man kan ju inte ha allt för stora krav på den. Men fysiken var min värsta brist i simulatorn men den tror jag kommer att lösa sig.
Men om man ser på det andra som fungerade bra så kan man ha åsikter.

Jag tror denna simulator kommer att göra mig väldigt nöjd i framtiden. Nuvarande simulator har olika brister men TSW uppfyller mina mål känns det som på alla punkter.
Sedan kommer den ju att utvecklas varje år så om några år så har vi nog rätt så mycket rutter och lok samt nya funktioner som tillkommit. Den har framtiden för sig.

Tågkänsla:
1: Mycke bra ändå. Allt från man kan gå på bangården och hoppa upp i loket och starta upp den tanka loket och köra.
Kändes som man var anställd som lokförare och man hoppade upp i tåget och klargjorde det och åkte iväg.
2: Loket är väldigt detaljerat och det krävs lite kunskap bara för att få igång loket.
3: Man kan trycka på varje knapp nästan och ta ur säkringar etc och få rätt agerande från loket när man gör så.
4: Det känns verkligen som man sitter i ett lok och kör ett tungt tåg och när fysiken är på plats så blir det ännu bättre.

Hud:
1: Nu kunde man inte köra med den utan man fick använda de riktiga kontrollerna på loket och så kommer det nog att bli tror jag. (Dovetail hade en omröstning om detta)
Hud saknade hastigheter och signaler och lutningar framåt (Hastigheter och signaler ska komma) men resten fanns där.
2: Jag gillade den. Fanns mycket information i den lilla hud men var fullt tillräcklig, får se hur den ska visa hastigheter och signaler och eventuellt lutningar sedan.

Grafik:
1: Den är väldigt bra. Bladen som vajar i vinden och alla detaljer kring banan är mycket bra.
2: Det som är mindre bra är om man zoomar in långt fram så blir kvaliten rätt dåligt. Men är inget stort problem tycker jag.
3: Krävs ett hyfsat bra grafikkort för att frameraten ska bli bra.

Väder:
1: Det jag sett är väldigt bra. Sol sken var väldigt snyggt.
2: Molnigt väder kan kanske göras bättre med moln biten.
3: Regnväder kändes som verkligen som ett regnvädret. Ytor blev blöta etc
4: Snöstorm kändes verkligen som att köra i snöstorm (sikt och ljud)
4a: Det enda jag saknade var att det inte la sig snö på spåren. Det klarar ju Unreal av så det kommer kanske i framtiden.

Ljud:
1: Bästa jag hört, Kan nästan inte bli bättre. Vagnarna ljud när de passerade lät verkligen som ett tåg. Jätte nöjd här

Kameror:
1: Nu fanns inte alla kameror på plats men de som vi fick se var väldigt bra.
2: Det fanns nästan inga begränsningar på dem.

Övrigt:
1: Sättet som TSW visar vad man ska göra gillar jag (tex lägga om växlar, lägga ur bromsen etc)
2: Ruttbyggande och lokbyggande får vi se i framtiden hur det blir.

-------------------------------------------------------------------------------

Vad tycker ni andra om den?
1: Fördelar och nackdelar med den
2: Motsvarade den dina förväntningar.
3: Har den framtiden för sig. Dvs kommer du troligen att använda dig av den.

----------------------------------------------------------------------
Information från Dovetail gällande TSW betan

Train Sim World: Hill Starting
Train Sim World: Freight Cars
Train Sim World: Cold Starting a Locomotive
Train Sim World: Refuelling Locomotives
Train Sim World: The Turntable
Train Sim World: Resetting from a PCS / Alerter Emergency Stop
Train Sim World: Railfan and Collectables
Train Sim World: Using a Controller
Train Sim World: The Cameras
Train Sim World: Ghosting and Anti Aliasing

Det har lagt ut massor av Youtube videos om den av användare av betan.
jorgen3 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-12-25, 14:59   #2
Torbjörn H
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Täby
Inlägg: 51
Standard TSW Beta

Instämmer i din sammanfattning av betan, jag provade den under de dagarna den fanns, de brister som fanns kommer man säkert att få ordning på så småningom. (Bromsarna verkar ju ta alldeles för bra t.ex...)
Det som jag verkligen ser fram emot är ett ånglok i TSW, möjligheten att få till det mycket realistiskt borde ju vara stor, t ex alla dessa ljud som förekommer där!
Jag skrev ett förslag i Dovetails forum, att, som en valbar option, kunna få till en uppstart av ett ånglok från kallt läge, någon ironiserade lite om den tid det skulle ta, men en ren väntetid på stigande ångtryck kanske går att ordna med någon sorts "time lapse" funktion. Lite utopiskt och onödigt kanske men hur som helst så tror i alla fall jag på simulatorn och ser verkligen fram emot när den kommer ut i vår.
Jag har kört tågsim sedan MSTS kom ut, men aldrig byggt något, det skall dock bli intressant att se vad alla som är duktiga här på sådant kommer att kunna åstadkomma i framtiden.

Torbjörn
Torbjörn H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-26, 13:34   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Min dator klarar inte systemkravet, så jag vet inte hur TSW fungerar. Så jag röstar inte.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-27, 01:35   #4
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Jag kändes spontant som såhär.
Att fysiken är inte bra, även om den är bättre än tidigare generationers tågsimulatorer.
Dels så accelererar tågen på tok för snabbt, två lok på vadera 3000hk och ett tåg på 2700ton (utan lokvikten) ska inte accelerera så snabbt som det gjorde.
Sedan stannade det bättre än många bilar gör.

Men, ur ett gameplay perspektiv så var det riktigt bra.
Roligt att kunna kliva ur förarstolen och kliva ner på marken för att lägga om växlarna.
Och med såpass mycket interaktivitet i spelvärlden, så fanns det hela tiden nya saker att upptäcka.

Så jag sitter redan och pysslar på mitt första 3D projekt för TSW, som ska bli ett samarbete tillsammans med Basse.
När tiden är redo får ni andra se vad verkstaden gömmer.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-27, 18:59   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Testade TSW en gång och hade stora laggar då mitt grafikkort inte uppfyllde kraven!

TSW-köp blir aktuellt först när jag har en bättre dator i framtiden. Tills dess så stannar jag kvar hos Train Simulator!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-27, 19:15   #6
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Såg att man gjorde version 2 av betan förra veckan.

Flera beta testare upplevde då att att man fick bättre frame rate (jag har inte testat) Ett exempel är squirrel
Jag gissar att de ska försöka optimera den så mycket innan släppet.

1: We have identified and provided a fix for the VicoDynamics.dll crash. This fix will improve compatibility with older Intel CPUs.

2: The issue where the camera gets sucked in to the rail vehicles/couplers, and requires resetting with CTRL+0, has been fixed.

3: We have identified and fixed the major cause of the crash that occurs when entering the 2D map. Pressing 9 to bring up the map should now crash less often.
We are not confident we have isolated ALL causes, but this seems to be the more prevalent one. We need your feedback and bug reports whether this has been resolved for you or not.

4: We have identified and fixed the cause of rail vehicles falling through the ground

Senast redigerad av jorgen3 den 2016-12-27 klockan 19:23.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-18, 20:54   #7
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

På 2 dagar har 90 inloggade personer besökt forumet
Kollar man i Januari så har 180 personer besökt forumet sedan har vi
de som inte loggar in (gäster) och de är rätt många (just nu 2 inloggade och 18 gäster)

Bland de över 200 personer som kollar forumet (sedan 1 jan), hur många av dem använder tåg simulator kan man undra.
I den andra undersökningen där Totte undrar vilka simulatorer folk kör har 38 valt att rösta.

I TSW undersökningen
18 har röstat i denna undersökning.
11 kommer att köpa TSW när den kommer ut.
6 kommer att köpa den senare
1 kommer inte att köpa den alls(men den siffran är nog mycket större bland Traniz gänget som inte många personer har röstat antar jag)

Men här finns ett stort mörkertal. Jag är helt övertygad att det är fler än
11 st som kommer att ha TSW fram till sommaren.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009