Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-18, 00:25   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard TRS19 pre-release

Nästa version av Trainz, TRS19 (som alltså går tillbaka till det gamla Trainz Railroad Simulator-namnet) kommer att släppas i en beta/pre-release/early-access version nu på onsdag den 22 augusti. Denna version kommer enligt hemsidan innehålla alla features som det färdiga spelet innehåller, men inte innehålla allt content.

Det är lite oklart från sidan, men jag antar att man kan uppdatera sig ifrån denna pre-release version till den slutliga versionen när den släpps i slutet av året. Antagligen kommer saker att klarna på onsdag.

Lite mer info, och en kort teaser med in-game klipp finns här: http://trs19.trainzportal.com/
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 14:02   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Genom olika vägar har jag fått tillgång till en TS2009-version - alltså (om jag begriper rätt) som bakar in den kommande nya versionen i Trainz Simulator 12.

Jag vill varna för att använda den här möjligheten; den kvaddar originalversionen. Bl a så försvinner alla växelmotorer, signalsystemet fungerar inte längre och förmodligen en hel del med mera.

Vad får man? Jo, en ikon på skrivbordet som heter TS2009.

För min del betyder det här ingenting; jag använder inte TRS 2012.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 14:15   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag kan fylla på. Versionen har eget serienummer och heter "TS2009_44653" . Nedladdningen är på 2,88 GB.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 14:39   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Vad har nu detta som Nisse skriver om med TRS19 att göra? TS2009 och TS2012 är väl ej kompatibla med TRS19 och har föga med detta nya att göra.
Man undrar var Nisse hämtar sina påståenden ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 16:24   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Vad har nu detta som Nisse skriver om med TRS19 att göra? TS2009 och TS2012 är väl ej kompatibla med TRS19 och har föga med detta nya att göra.
Man undrar var Nisse hämtar sina påståenden ?
Just det, bra fråga.

Öppna Korvtigers länk ovan och man får upp första bilden här under. Nertill i bilden kan man läsa: Want you find out more/Sign me upp. Gör det det får man ett epostbrev med den lockande texten enligt mittenbilden. Härifrån in i My Trainz (sista bilden).

Det ser verkligen ut som om N3v blandat ihop äpplen och päron. Smaklig spis.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Trainz bild 1.jpg (78.1 KB, 314 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2a.jpg (252.2 KB, 317 visningar)
Filtyp: jpg T rainz bild 2.jpg (92.6 KB, 312 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 17:07   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ja, humor saknas inte "down under", eller ett genuint intresse för antikviteter.
Undrar om vi snart blir erbjudna Trainz Ultimate Collection om vi prenummererar på ett nytt "Newsletter".
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2018-08-18 klockan 17:58.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-22, 13:44   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Är TRS2019 slutet ???

Man undrar, när N3V nu manglar ut utskick om att en pre-release kommer, som väl knappast är färdig och väl kommer att kosta Aus$ ? Har sett mången konkurs förberedas på detta sätt i ett försök att få in lite pengar i sista stund.

Hoppas jag har fel !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-22, 18:34   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Vad har hänt Lan, du brukar väl vara framtidsoptimist?

TANE släpptes för nästan 4 år sedan, så det är hög tid för en uppföljare. N3V tjänar ju inga pengar på att sitta och bugfixa och utveckla patcher till TANE, även om det lär komma ytterligare minst en patch innan de flyttar över allt fokus till TRS19. Denna pre-release är väl framförallt gjord för att få in mer beta-testmaterial i form av buggrapporter, samt ge utvecklare och byggare chansen att uppdatera/bygga saker för den nya standarden med PBR. Självklart kommer pre-releasen inte att fungera optimalt, då den fortfarande är under utveckling! Vill man ha en stabil, färdig simulator får man vänta tills den stora releasen mot slutet av året.

Och klart de skickar ut massor av information och reklam om en ny release, hur skall folk annars veta att den finns ute?

Idag gör man på detta sättet med programvara. Anledningen är att dagens människor inte klarar av att sitta och vänta ett par månader på att få något utan skall ha allt NU. Svaret på detta blir att släppa alpha/beta/pre-release/whatever-utgåvor av produkterna, även om de inte är helt stabila. Företagen tjänar ju också på det, genom att få gratis testning av produkten i form av buggrapporter. Det är så modern programvaruutveckling fungerar.

----

Kan för övrigt tillägga att pre-releasen släpps den 22 Augusti... Australiensisk tid. Alltså klockan 6 imorgon bitti, den 23:e, svensk tid, ifall det är någon som sitter och väntar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 11:52   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Nej, jag har blivit superpessimist, och det som kom idag kostar 70$ som jag inte tänker lägga på nåt halvfärdigt
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 12:20   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Klart man inte vill ha något halvfärdigt. Köper man pre-releasen så får man gratis uppdatera till den officiella första versionen när den släpps. Så egentligen betalar du bara förskott på den färdiga versionen, men får en "beta"/pre-release på köpet om du vill se det åt andra hållet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-23, 12:23   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ja, men bara om man benhårt litar på att den blir färdig innan Ragnarök!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-25, 20:36   #12
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hejsan!
Har tittat på TRS19-releasen och det ser verkligen läckert ut.
Men, personligen måste jag vänta tills jag köpt en ny dator då jag olyckligt förstört min nuvarande. Skulle fixa en sak och råkade bryta av förbindelsen tangentbord-moderkort. Datorn är således helt obrukbar just nu. Det var lite off-topic.
Jag tror mycket på TRS19 och har stora förväntningar. Ska se till att min kommande julklapp (datorn, alltså) ska vara av typ Gaming Laptop med kraftiga grejor i sig. Detta för att vara säker på att grafikkortet fyller ut vad spelet kräver så att upplevelsen blir 100 procentig.
Sedan återstår att se om mitt kära Bensland från TANE också går att bygga färdigt där. I så fall kan ni se fram emot en release från mig i Download-sektionen. Hoppas nämligen att kunna ge er banan i julklapp.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-26, 15:19   #13
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Jag började med Trainz 2004 och tycker bara de har blivit sämre. Mycket snyggare att se (Börjar likna de andra tågspelen) men krångligare att köra tåg. Tidigare så slapp jag låsta växlar vilket jag tycker krånglar till det om man har en bana med mycket växlar. Tidigare kunde man även köra flera ånglok som ett. Köra två fungerar ju bara inte.
Men ändå så hade jag gärna skaffat 2019 men då får jag dataproblem och köpa en ny dator bara för Trainz blir nog lite dyrt. Eller kanske mycket.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-26, 17:40   #14
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
...
Men, personligen måste jag vänta tills jag köpt en ny dator då jag olyckligt förstört min nuvarande. Skulle fixa en sak och råkade bryta av förbindelsen tangentbord-moderkort. Datorn är således helt obrukbar just nu. Det var lite off-topic.
...
Förbindelsen? Är detta alltså tangentbordskontakten (en lila kontakt med runt huvud)? I sådana fall borde du väl kunna lösa det genom att köpa ett (trådlöst) tangentbord som kopplas in med USB?

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Tidigare så slapp jag låsta växlar vilket jag tycker krånglar till det om man har en bana med mycket växlar. Tidigare kunde man även köra flera ånglok som ett. Köra två fungerar ju bara inte.
Växlarna låser väl sig när man rör sig mot en växel och är så pass nära att man inte bedöms kunna stanna före växeln. Detta är för att AI-förare inte ska kunna lägga om växlar rakt framför näsan på en.
Att köra flera kopplade ånglok fungerar, men det blir mycket jobb. Varje lok måste styras för sig, så man får hoppa mycket fram och tillbaka mellan dem. Absolut görbart, men lite klurigt! Personligen föredrar jag att ha det som nu, när loken är separata. Jag antar att det underlättar för multi-player spel också, då man kan köra var sitt lok.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-26, 18:53   #15
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Förbindelsen? Är detta alltså tangentbordskontakten (en lila kontakt med runt huvud)? I sådana fall borde du väl kunna lösa det genom att köpa ett (trådlöst) tangentbord som kopplas in med USB?

Nej, ingen liten kontakt. Det är en tunn, bred, kabel där jag trodde man bara skulle dra ut kontakten från moderkortet, men det sket sig. Kontakten blev kvar och jag fick bara den platta, tunna, breda sladden i handen.
Att ansluta ett externt tangentbord är en idé som tål att provas. Förhoppningsvis kanske datorn startar och accepterar det nya tangentbordet. Jag måste ju på något vis knappa in min PIN-kod för att komma in.
Men jag tror det är kört. Jag måste ju på något vis ändra i BIOS så att datorn startar upp från det nya tangentbordet? Och bara det - att över huvud taget kommunicera med datorn går ju inte utan att knappa på något tangentbord......
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2018-08-26 klockan 19:02. Anledning: Lite tillägg i texten
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009