Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-06, 23:40   #31
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS
Jag skulle själv vilja gröpa ur Hbis och Gbs men har inte kommit så långt.
Mats
Men Mats, ska du ta bort magin från mina texturer genom att gröpa ur modellerna? Skämt åsido, det kanske är dags för det nu.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 13:24   #32
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Halloj, Korvtiger.

Hittade en massa kort, på denna vagn. Som tufftuff hade tänkt bygga.
Det rör sig nog om ca: 150-200 kort från olika vinklar på olika detaljer. Vissa grejer är uppmäta på ett ungefär efter förfrågan från tufftuff.
Var även och kröp under vagnen, så det finns även lite bilder underifrån på vagnen.

Om det är intressant, så skicka ett PM med din mail.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg HPIM5296.JPG (101.9 KB, 329 visningar)
Filtyp: jpg HPIM5458,1.jpg (64.6 KB, 329 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 19:21   #33
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

MatsS: Ang. slutsignalerna är jag inte helt hundra på var dom ska sitta. Tror att det är på den lilla kroken som sticker ut ifrån "hörnlisten" som man kan se på Bengans första bild. Har sett den kroken även på personvagnar. Vet dock ej om dom ska sitta på kroken eller hänga från den. Har någon bilder eller vet så får ni gärna dela med er av kunskaperna. Har för mig jag sett både lyktor (tror det var på en bild från Brösarpsbanan) och "plattor" som var i typ gult med en rand på mitten. (tror det var på en bild från Nora)

Vad ska attachmentpointen ha för namn? eller är dom sådana så man kan ändra fritt i scriptet till det namn man valt?
Är alla mesher färdiga och texturerade till kopplingarna? Har börjat på en koppelkrok, men med mina ganska så dåliga kunskaper om 3D-modellering så blev dom kanske inte dom mest lyckade.

Dörrarna är animerade via dummrar och kin-filerna ligger tillsammans med resten av vagnen. Den är animerad så att den är stängd på frame 0 och helt öppen på frame 30. Var inte helt säker på om man skulle animera dom så, men om det behövs ändras så är det inga problem. Animationerna fungerar i spelet.
jag hade bara tänkt att dom skulle öppnas när man väljer det via scriptrutan, men om det är möjligt att få dom att öppnas när man lasstar/lossar så är det säkert roligt också.

Bengan: Tackar för bidraget! Kolla PM.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2009-02-08 klockan 20:48.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 20:47   #34
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Till er 3D-modellerare:
Har lite problem med takkanter som blir bruna. Har haft problemet tidigare. Kollar man texturen i gMax så är det 10-15 pixlar till kanten mellan takfärg och sj-brun från takets texturmappningskant. Någons som har någon lösning på detta problem?

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 22:09   #35
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Texturblödning kan uppstå om man t ex har som i ditt fall svart och SJ RÖD liggande bredvid varandra och lägger UVW mappningen nära den andra färgen. Problemet är inte hur nära varandra färgerna ligger i texturern utan hur nära du går med mappningen av resp. del. Ofta ser man det där redan vid rendering i max (vet inte om det finns rendering i gmax).
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 03:06   #36
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Jag kommer släppa det senare idag. Det har varit en del skriptproblem som jag hoppas lösts nu.

Kopplen skall heta...

a.koppela
a.koppelb

...och placerade vid z = 0, skapade i toppvyn samt riktade med positiv y in emot vagnen.

Slutsignalerna skall heta...

(A-änden)
a.slutsignala0
a.slutsignala1

(B-änden)
a.slutsignalb0
a.slutsignalb1

...och placeras där de skall vara i z samt som ovan skapade i toppvyn samt riktade med positiv y in emot vagnen. Det lär behövas äldre slutsignaler för din vagn. Jag kan tänka mig 3 olika typer som jag tyvärr saknar förlaga till:

- 3-delad skärm med gult/rött/gult
- Batteridriven röd slutsignalslampa
- Äldre lampa...

Inga problem att lägga till, men jag saknar bilder...

STW Koppel har mesh för kopplet som jag är rätt nöjd med så lägg ingen energi där. Det har inte hänt något på koppelfronten sedan mitten av 1800-talet så det lär inte vara några problem att använda "moderna".

Animationen låter helt perfekt för ändamålet. Jag har nu kod för lastning och lossning så det är inget problem.

Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 19:36   #37
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Janne:
Såhär ser det och har sett ut sedan jag upptäckte problemet. Har inte sett detta i gMax.


MatsS: Ska fixa kopplingarna, men jag tror att jag avvaktar lite tills du får det att fungera ihop med trs2006 ordentligt. Hade inte tänkt att skaffa ts2009, och jag hoppas att det inte blir nödvändigt, även om grafikmotorn och 5m markupplösning lockar.
Skall attachmentspointen till slutsignalerna vara i höjdled (z) där "botten" på lampan är eller?
Jag har sett en bra bild på två slutsignaler här på forumet. Tråden hette något med lika, syskon eller nått sådant. Ska försöka hitta den igen. Annars kan man fråga bengan. Han verkar ha bild på allt som är järnvägsrelaterat. Tog nyss imot de där 254 detaljbilderna på en Gs som han hittat. Tror att han fick med mer detaljer än som finns på en vagn. Man fattar knappt vad allt ska vara till. Och sedan hade han mått på allt också! Riktigt mumma!

Sedan, ska det vara några lights adderade i configen till slutsignalerna som på Paul Hobbs grejer (och resten av Hawes Junction sakerna)?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 21:14   #38
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

z-höjden är baksidans centrum på hållaren. Sen kommer skärmen eller lampan att hamn ovanför den.

Coronor är bättre att placera i själva signalen. Hittar du några bra bilder så gör jag sådana och inkluderar i STW Koppel.

Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 18:39   #39
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Har nu laddat ned Mats Hbis-vagn, otroligt välgjord av det lilla jag såg (den fungerade inte i spelet, ska se om jag kan fixa det någon dag). Jag tog och lånade scriptet till den (inte koppelscriptet, det kommer jag att fixa senare) och lyckades ändra så att den fungerade som jag ville. Den har 5 texturer än så länge... 2 st Sj 27748(blaskiga, tog dom jag hittade först och dom var inte nedmörkade), en rosa, en grön och en blå... otroligt snygga


Precis som MatsS vagn så slumpas texturen när man sätter ut vagnen (Så duktig att jag kan ta bort det -om jag nu velat det- är jag inte ) Dock fick jag ett problem då den sista texturen inte väljs i slumpningen, utan att man själv måste ställa in det manuellt på de vagnar man vill ha det på. Men ett "+1" i scriptet senare var problemet borta. Undrar nu om det är samma sak med Hbis:en.

Nu ska jag få dörrarna att ändra färg, (kollar ni noga så är ena dörren under vagnen, detta beroende på att jag försökt få dörranimeringen att fungera.) Ska få dörranimationen att fungera. Skulle gärna vilja ha dom så att man kan öppna dom precis som man ändrar texturer, precis som på Paul Hobbs vagnar,(gissa min idol ) om Herr MatsS skulle vara riktigt snäll och fixa det . Sedan ska flera texturer som inte är pastellrosa göras och sedan ska jag försöka få kopplen att fungera både med denna vagn och med trs 2006!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 13:06   #40
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Härligt att du experimenterar själv, det är så jag gör. Vagnen blir riktigt snygg, en välgjord 3d-modell. Jag säger inget om de klara färgerna.

Koppelskriptet fungerar tydligen i 6:an. Det är tydligen bara en justering av versionsnumret som behövs. Jag kan dock inte testa eftersom jag inte har den installerad.

Texturskriptet är gjort på det mest "ekonomiska" sättet. Det innebär att textur 0 använder originaltexturen på vagnen, inte den i textur-asseten. Tekniskt kopplas alltså textur-asseten ur vid index 0. Textur 0 är alltså original-texturen. Textur 1 blir sen textur 0 i textur-asseten. Krångligt att förklara. Som du gjort blir orignaltexturen oanvänd.

Några tips vid animering:

- Gör reset x-form på mesharna innan koppling till dummies.
- Ändra aldrig storlek på dummisarna.

Jag har en ny version på gång där man kan animera dörrarna direkt via egenskaperna. Config och GS är bifogade här:

Hbis.zip

Jag har ett antal på gång som använder liknande skript: Gbs, Hbbins samt T44. Därför avvaktar tills det är release-färdigt.

Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 21:15   #41
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Hittade en bild på en äldre slutsignallyckta. Banan är Skånskajärnvägar i Brösarp.
http://www.jarnvag.net/test/images/b...ld/brosarp.jpg
Efter att jag postade förra meddelandet så testade jag dörranimeringarna och dom fungerade. Laddade ned filen du bifogade och fick den att fungera, delvis. Dörrarna kan öppnas i surveyor men när man ska stänga dom igen händer ingenting. Om man trycker bort rutan med godkänn-knappen och valt dörren som stängd, så hoppar den till stängd. Går man in i drivern så finns inte kryssrutorna över huvudtaget.
Sedan försökte jag få Hbis:en att fungera genom att ta bort "build 2.9"-raden i alla content, vagnen gick inte att sätta ut i spelet.
Jag antog att det kunde vara -09 texturer som spökade (CMP protesterade en del emot dom.) så jag testade att få koppelscriptet att fungera i på min gs-vagn, CMP protesterade vilt mot att mesh-asset inte var en giltig string och att mesher och en .kin-fil inte kunde laddas. I spelet fungerade vagnen, ett meddelande om "missing depencies" fast på typ tjeckiska (vet inte varför det är på tjeckiska, men det kommer upp när det är något fel på banan.). Vagnen syntes och alla "gamla" funktioner fungerade. Inga koppel, slutsignaler eller scripting error-skyltar dök upp.

Sedan undrar jag om koppelscriptet fungerar både med en och två bromsslangar. Nuförtiden om jag förstår rätt, så har alla vagnar två slangar. En för bromsen och en för att hålla rätt tryck i alla vagnars trycktankar. På Gs-vagnarnas tid hade alla godsvagnar en slang för tryckluftsbromsen och passagerar och vissa godsvagnar med en stängd bromshytt eller dylikt hade två, en för tryckluft och en för ångvärme från ångloket. Gs:en hade bara en slang och jag undrar om ditt script stödjer det.

Ang. texturer, index, mm så lyckades jag lista ut hur man skulle göra till slut (därför är det två Sj27748-texturer efter varandra) Fattade inte problemet i början då texturen i Hbis:en och den första texturen i texture-assetet så nästan likadana ut. Men sedan såg jag att det var en mer string, än textur i tex-asseten och då la man i hop 2+2 och fattade hur det hängde ihop.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2009-02-14 klockan 21:19.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 01:55   #42
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Ok, jag skall försöka göra en signal av det jag ser på bilden. Det blir en del gissande...

Jag misstänker du inte satt följande parametrar i configen:

ANIMATION_TIME_NORMAL = 4.0f; stängnings/öppningstid i sekunder
FRAME_CLOSED = 0.0f; i vilken frame är dörren stängd
FRAME_OPENED = 29.0f; i vilken frame är dörren öppen
ANIMATION_LENGTH = 30.0f; totalt antal frames i animationen

Prova att sätta
build till 2.6 eller lägre. Det där med Tjeckiska låter spännande, det har jag inte lyckats med ännu

Som det är nu är det bara huvudledningen vilket det nästan uteslutande är på godsvagnar. Det skall alltså fungera för din vagn. Det går att lägga till nya meshar även med matarledning. Det förutsätter dock att rätt vagnar kopplas samman med varandra.

Mats

Senast redigerad av MatsS den 2009-02-16 klockan 02:02.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 15:21   #43
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Dörrarna funkar fint nu!

Kom på förut att jag hade glömt att lägga till STWkoppelrule så jag testade att göra det. Regeln fanns med i listan men den gick inte att lägga till. Inga felmeddelanden, varken i spelet eller cmp. Vem var det som fått kopplen att funka i -06?

Nu när man fått upp felmeddelandet så kanske det inta var tjeckiska, men i mina ögon är det lika begripligt som tjeckiska i alla fall och det kom upp på detta språk för första gången efter att jag laddat ned en sak från en tjeckisk sida. Resten av spelet är på engelska... Hmm...

Är ingen kännare av språk, men spanska kanske? Det är i alla fall inte svenska, engelska eller tyska.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 16:49   #44
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Dörrarna funkar fint nu!

Kom på förut att jag hade glömt att lägga till STWkoppelrule så jag testade att göra det. Regeln fanns med i listan men den gick inte att lägga till. Inga felmeddelanden, varken i spelet eller cmp. Vem var det som fått kopplen att funka i -06?

Nu när man fått upp felmeddelandet så kanske det inta var tjeckiska, men i mina ögon är det lika begripligt som tjeckiska i alla fall och det kom upp på detta språk för första gången efter att jag laddat ned en sak från en tjeckisk sida. Resten av spelet är på engelska... Hmm...

Är ingen kännare av språk, men spanska kanske? Det är i alla fall inte svenska, engelska eller tyska.
Googles översättning från Spanska till Svenska.

En del av anpassat innehåll som använder den här kartan är inte installerat på din dator. Detta kan orsaka oväntat beteende.

Laddar kartan ändå.

Ladda ner den felande komponenter omedelbart.

Försök att ladda kartan och inte heller visa detta meddelande igen. Avmarkera "Ta bort meddelande Trainz komponenter" i OCP konfiguration att återställa meddelandet. Du kan återaktivera detta inlägg Content Arrangör Plus.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-21, 21:51   #45
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Två nya slutsignaler har tillkommit. Dels en som jag kallat lampa som jag tror är en 70-talare eller liknande, dels en lykta som är rätt mycket äldre. Den senare borde funka till din vagn. Båda har inbyggd corona som man sätter i config.

slutsignaler.jpg
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009