Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-14, 20:10   #1
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard Marias Pass

Nu finns favoritrutten från MSTS även i RailWorks:
http://www.engine-driver.com/2013/04...ator.html#more
Redan inhandlad tillsammans med det pack SD40-2 som släpptes samtidigt i paketpris.
Bara hunnit med en första introduktion i regn kring Essex men jag har stora förväntningar på denna rutt.
Great Northern och dess arvtagare är en stor favorit.

KMW besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-04-14, 20:38   #2
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Nu finns favoritrutten från MSTS även i RailWorks:
http://www.engine-driver.com/2013/04...ator.html#more
Redan inhandlad tillsammans med det pack SD40-2 som släpptes samtidigt i paketpris.
Bara hunnit med en första introduktion i regn kring Essex men jag har stora förväntningar på denna rutt.
Great Northern och dess arvtagare är en stor favorit.

Härligt, måste ärligt säga att jag också är lite sugen på denna rutten, tack vare alla timmar vid datorn med MSTS

Du får helt enkelt posta en recension här i tråden när du har lite mera kött på bena så vi kan ta del av om det är värt ett köp eller inte
__________________
Mvh
Erik.H
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 11:00   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Jag har faktiskt haft väldigt roligt med denna rutten, för en gångs skull har dom faktiskt lagt energi på att få loken närmre sanningen..
Sen är banan faktiskt väldigt vacker, det är nog dom mest välinvesterade pengarna för RW sedan jag köpte WCML skulle jag vilja säga.

EDIT: Som Pursche påpekar, fysiken är ju inte den bästa, det är den största bristen med RW.

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2013-04-15 klockan 12:54.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 12:00   #4
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Körupplevelsen med 110 vagnar och ca 4 lok är inte mycket att hurra för. Lite bättre blir det med SD40-2 men inte bra. De som kört Run-8 och provar denna rutt går nog tillbaks till Run-8 när det gäller körkänslan.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-17, 05:23   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Hej
Kunde ju inte motstå.
Fantastiskt fin rutt, nu har jag iof. bara kört uppe i bergen, men det bådar gott.
Enormt snygga granar, tycker jag..



__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-17, 11:05   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Det ser fint ut!
Men jag kan inte köpa den för den kostar 240kr och har inte så bra pensionsinkomst mot jämfört era feta löner. Och jag kan inte använda den för ruttbyggens skull. Objekten kan slinka till utan jag vet om.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-21, 19:07   #7
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Ingen recension men en rekommendation.
Har nu hunnit med att köra hela västra sidan av passet och delar av den östra.
Gillar man denna typ av rutter så är Marias Pass toppen.
Jag jämför med Cajon Pass, Sherman Hill, Horseshoe Curve och Donner Pass.
Är jag lite partisk då Great Northern är min favorit av amerikanska järnvägar men tycker allt att denna rutt slår de övriga.
Enda besvikelsen är att träden försvinner väl snabbt och det övergår i kala grå/gröna berg.
Tycks vara den kritik som riktas mot rutten på de stora forumen också.
UKTS: http://forums.uktrainsim.com/viewtopic.php?t=131577
Railworks America: http://railworksamerica.com/forum/viewtopic.php?t=8303
TrainSim.com: http://www.trainsim.com/vbts/showthread.php?313948

Jämför man med den gamla MSTS rutten från 2001 blir man inte besviken (dock länge sedan jag körde MSTS), har hänt en del på 12 års utveckling.
Problemet med för branta stigningar på västsidan har man undvikit, förmodligen höll man sig bättre till ruttens verkliga sträckning.
Jämför man istället med när Donner Pass kom till RailWorks så är detta en mycket mer färdig rutt.
Donner Pass kryllade ju av visuella konstigheter samt ett spår som inte höll måttet utan hade tvära knyckar.
Jag har inte sett något som jag reagerat på under de första timmarnas körning förutom bergssidorna som jag nämner ovan.

Kan även tillägga att det finns fina uppdrag på Steam Workshop för Marias Pass.
Har kört ett tredelat uppdrag Marias West Slope hela vägen från Whitefish upp till toppen samt Marias Warbonnet på östra sidan.

Kommentarerna ovan angående egenskaperna och realismen i fysiken och körkänslan kan jag inte uttala mig om.
Jag kör inte RailWorks så ofta och det kan ta både dagar och veckor mellan gångerna.
När jag kör vill jag inte behöva traggla genom långa manualer för att lista ut hur jag får igång loket.
Realismen i köregenskaperna räcker för mig och den visuella realismen är det bästa jag sett hittills.
Dessutom är ju köregenskaperna inte med rutten utan med loken och kärnan i RailWorks.

Marias Pass var en favorit i MSTS och är en ny favorit i RailWorks.
Kommer att vara den rutt som jag kör på ett bra tag framöver.
Rekommenderas varmt, nu ska jag testa de nya SD40-2 som jag skaffade samtidigt i paketpriset.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-21, 20:30   #8
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
När jag kör vill jag inte behöva traggla genom långa manualer för att lista ut hur jag får igång loket.

Hej
Ja det är just det som jag retat mig på.
Flera nyligen inköpta av tåg och rutter , ligger oanvända på grund av att det är för trist med dessa långa tråkiga manualer.

Men detta berör inte Marias Pass.
Jag har inte märkt att granarna försvinner så tidigt, inget som stör mig.
Kan ju ha att göra med grafik-inställningarna, man bör nog ha allt på max.

Granarna som står nära spåren är ett mästerverk i 3D-träd


EDIT:
Jag har kanske blivit förblindad av granarna.
Som jag skrev så är det ju mest uppe i bergen, som det är snyggt.
Har inte kört på prärien, där är för tråkigt

En sak är i alla fall helt klart, rutten är 10 gånger bättre än "Donner Pass", den rutten är avinstallerad för gott, det fulaste jag sett.

EDIT 2:
Jag har nu kört hela sträckan och enligt mig, så är det bara den gröna sträckan på kartan som är körvärd.
Resten är mer eller mindre trist, prärie mm.
Så jag kommer bara att hälla till mellan Glacier Park och Conkelly sth. Ganska mycket av rutten är skräp enligt min mening.
Nu har även jag upptäckt att det är dom snygga granarna som har väldigt kort lod.
Skulle behöva förlängas minst tre gånger.
Granarna på bergen är nog inget att göra åt och dom tänker man inte så på.

__________________


Senast redigerad av Hawk den 2013-04-22 klockan 02:22.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 18:33   #9
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Precis, granarna har för kort LOD men det är inte bara det utan det är överhuvudtaget gränsen för hur långt bort simulatorn bryr sig om att rita som är för kort.
Det har provats att öka LOD på granarna utan att det hjälpte.
Det är utvecklarna hos RailSimulator.com som måste fixa till att objekt ritas upp på längre avstånd.
Något som de påstås ha tittat på i flera år men nu kanske det blir lite mer aktuellt med en rutt där problemet syns tydligare.

Håller med om att det är västra sluttningen som är den mest spektakulära och utmanande att köra.
Östra sluttningen går rätt snart över i prärie vilket kan vara kul om man vill luta sig tillbaka och köra i lite högre hastigheter.
Bibanan till Kalispell ska inte föraktas, den är utmärkt om man vill hålla på lite mer med växling.
Notabelt är att banan omfattar precis samma område som i MSTS.
Kanske inte så underligt då det är sträckan mellan två divisionsgränser.
Kartan och profilen som Hawk visar kommer från dokumentationen som följde med banan.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009