Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-08-02, 18:00   #1
pgn808
Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 37
Standard Fördjupning i Activity Editor

Hej alla glada Tåg-Simmare!


Nu är det så att jag har börjat göra lite aktiviteter till Mwarek's Unterland. Jag har blivit ganska bra och så, men det är en grej som jag undrar över. Här kommer ett scenario, nu måste man vara med lite för att förstå.

Lokaltåg A lämnar Station A mot station B. Efter ett tag Lämnar IC-tåg B station A mot B också, men på andra spåret (dubbelspår). Vid station B hinner hinner tåg B ifatt Tåg A. Här grenar sig rälsen mot station C och station D. Tåg A skall mot Station C och Tåg B skall mot Station D.

Än så länge är det inga problem. Men nu kommer det svåra.

Det kommer nämligen ett Lokaltåg till (Lokaltåg C) från station D som också skall möta tåg A och B på Station B. Men eftersom tåg B vill åka mot station D som tåg C kommer ifrån så är det helt omöjligt för mig att klura ut hur de skulle göra det. Kan man styra signaler eller göra något för att styra lite mer precis. Annars gör datorn egna sjuka mötesplatser och håller tågen där man inte vill.


Blev lite av tankenöt det här. Ni behöver inte läsa den där skiten igen om ni inte förstod det. Frågan är bara om kan styra sina mötesplatser, idet här fallet med tre tåg, eller ska man nöja sig med två tåg. Då brukar det funka.


Längtar efter svar!


Patrik

pgn808 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-08-03, 18:48   #2
Zäta
Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 55
Standard

Häj pgn808!

Jag hajar precis vad du menar. Jag har ibland samma problem med enbart två tåg. Har du testat att lägga in en "passing path" på station B för respektive tåg A och B ? Jag tror det är så att om du öppnar/editerar "tågvägen" för ex.vis tåg A och markerar närmast bakom- och framförliggande växel på station B på spåret där tåget gör uppehåll/väntar, så kan det fungera. Jag vill minnas att en Passing Path betyder att tåget, i vars tågväg du lägger Passing Path, skall omköras/mötas av annat tåg, d.v.s. någon form av "väjningsplikt". Tåg som då inte har Passing Path inlagd i sin tågväg får då företräde.

- Häger du med ? Prova alltså att lägga in en Passing Path på spåret där tåget skall vänta/möta annat tåg genom att lägga Passing Path mellan närmast bakom- och framförvarande växel. Förstår jag dig rätt bör du lägga in en Passing Path på tåg B vid station C (kanske även för tåg A). I och med att tåg C inte har någon Passing Path i sin tågväg bör det få "företräde" in på stationen (såvida inte spåret är blockerat).

Ibland måste man också trixa lite med avgångstiderna. Det verkar som om tåg som avgått först ibland har företräde här och var.

För övrigt får vi hoppas att MSTS uppgraderar "den lilla tågklareraren" som inte verkar vara vid sina sinnes fulla bruk. Jag tycker nog att tågvägar för möten skall gå att ställa på enbart en signalsträcka om så är fallet. Som det verkar nu måste det nästan till ett avstånd på en eller två hela stationssträckor, men de kanske utgår från någon amerikask norm ?? / Mvh Zäta



Edited by - Zäta on 03 August 2002 18:53:42
Zäta besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-08-14, 00:25   #3
pgn808
Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 37
Standard

Tack för hjälpen Zäta. Jag har faktiskt inte tänkt på det där med passing path, får kika på det. Just nu är jag inte i en hektisk jobb period och om jag börjar att leka på datorn så är det kört. Därför har jag inte kunnat tacka dig för ditt utförliga och bra svar. (Skönt med någon som tänker som en själv, eller!!??)

Jag slänger in "ett reply" om det funkar.


MVH Patrik Gadelius

PS. Är det inte kul att alla Editorerna till TS är så jävla urusla att vi kan skapa så här mycket trevliga kontakter?

pgn808 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-08-14, 00:28   #4
pgn808
Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 37
Standard

Jag skrev att jag inte är i en hektisk period, när det ska stå att jag är inne i en hektisk period.

Så nära, men ändå så långt ifrån.

pgn808 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-08-19, 00:29   #5
Zäta
Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 55
Standard

Hallå pgn808!

Hur går det med "trafikplaneringen"? Har du fått Passing Path att funka ? / Mvh Zäta

Zäta besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
jag har inte Activity Editor? epo_norberg MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2004-08-14 12:34
Försvunna consist i Activity Editor pedeo MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 8 2004-06-21 19:18
Activity editor larserikbergsten MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2003-02-18 12:44
Activity editor ? stefan_o MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 4 2002-11-09 20:08
Fråga om activity editor... Bowmore MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2002-10-26 11:01



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009