Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-05, 00:20   #31
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Jag köpte en SSD på 128 GB, den ligger bara och skrotar.
Helt ny ,men jag har ingen lust att installera om mitt system, som ligger på en ny VelociRaptor på300GB


128 GB SSD
År inte den disken lite för liten till RW
?
Väldigt synd att ha en ssd som bara ligger, då det är i datorn den gör nytta. Finns ingen mekanisk som slår en ssd i snabbhet och spelen laddar avsevärt fortare (iallafall min erfarenhet). Blev visseligen besviken på den första jag köpte (beg och sata2), men den jag har nu (Samsung 830, sata3 och kopplad i en port med Intel controller på moderkortet) rullar det på finfint!

Läs detta om inst. av ssd: http://bengansblogg.wordpress.com/20...-pa-ratt-satt/

Nu vet jag inte hur mycket du lagt in i ditt rw, men mitt är runt 16GB och C: är ungefär 26GB (windows + div program)...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2013-02-05 klockan 00:21.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 01:34   #32
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

läste detta i länken om SSD
Installation av Windows 7 på en ny och tom SSD:
  1. Kontrollera att AHCI är tillslagen i ert moderkorts BIOS för den SATA-kontroller som disken är ansluten till.
Jag förstår inte var man skall ställa in AHCI på BARA SSD, i mitt bios verkar det som att alla diskar får AHCI !!


Eller är jag fel ute?
Vad menar du med Intel kontrollerkort?
Du har alltså inte kopplat SSD till moderkortets sata-kontakter (6 st)



Är det ett typ pci-express sata-3 kontrollerkort


Jag har köpt ett sådant här, kan jag ansluta min SSD, (samma som du har)
till det?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345620
Det var i alla fall billigt
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 09:02   #33
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej Hawk

det är ett sånt här kort du ska ha om du en sata III ssd disk


HighPoint Rocket 622 2P ext. SATA III
PCI-Express 2.0 x1, 2P eSATA III (6.0Gbps)


finns här
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584091


/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 11:13   #34
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50 Visa inlägg
Hej Hawk

det är ett sånt här kort du ska ha om du en sata III ssd disk


HighPoint Rocket 622 2P ext. SATA III
PCI-Express 2.0 x1, 2P eSATA III (6.0Gbps)


finns här
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584091


/John
Hej

Men det är ju bara e-sata, jag vill ha vanliga sata 3 kontakter internt i datorn.
Du menar att det kort jag köpt är kass?
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 13:14   #35
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Det kan vara två olika controller för sata3 på moderkortet, marvell och intel. Marvell kan ge problem, så kan man välja, så ska man välja intel controllern (står vad man har i manualen till moderkortet!).

E-sata är perfekt för en extern hårddisk. Vad jag fattat, så slår det usb3 i hastighet. Men för din ssd behöver du ett kort med sata3 (SATA 3 - 6 Gbit/s - 600 MB/s) och kortet du har verkar ha 2st e-sata och 2st sata2 (SATA 2 - 3 Gbit/s - 300 MB/s).

Kollade på kontrollerkort för sata3 på komplett och det verkar inte vara bra alls. Var en som skrev att han kunde inte ställa AHCI i bios och gick inte att använda som boot-disk (windows). Antagligen vill du nog inte höra detta, men ett nytt moderkort verkar vara det bästa, ett med sata3!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2013-02-05 klockan 13:25.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 08:34   #36
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Til Pierre
"Antagligen vill du nog inte höra detta, men ett nytt moderkort verkar vara det bästa, ett med sata3!"


Vad då höra, jag har ju ett flång nytt moderkort med sata 3 (vita kontakter)
Är det sata 6 du pratar om??

Jag har inte tänkt att ansluta någon SSD till ett kontrollerkort, om jag skulle göra det, så blir det till en vit kontakt på moderkortet

Anledningen till att jag köpte det där sata3 kontrollerkortet, var för att ev, ansluta två lagringsdiskar, men det funkar väl inte heller då...
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 11:10   #37
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Til Pierre
"Antagligen vill du nog inte höra detta, men ett nytt moderkort verkar vara det bästa, ett med sata3!"


Vad då höra, jag har ju ett flång nytt moderkort med sata 3 (vita kontakter)
Är det sata 6 du pratar om??

Jag har inte tänkt att ansluta någon SSD till ett kontrollerkort, om jag skulle göra det, så blir det till en vit kontakt på moderkortet

Anledningen till att jag köpte det där sata3 kontrollerkortet, var för att ev, ansluta två lagringsdiskar, men det funkar väl inte heller då...
Finns ingen sata6, utan många tror sata3 (p.g.a. hastigheten) heter sata6 och kallar sata3 för sata6...

Det var du som började prata om kontrollerkort med sata3 portar, så därför trodde jag att du inte hade sata3 på moderkortet. Har du vita sata portar på moderkortet, så är det ju bara och plugga in ssd-disken i en av dom och köra!

Om du ska ha mekaniska sata3 lagringringsdiskar, så kan du ha dom till ett sata3 kontrollerkort. Det är med ssd, dom inte verkar funka som dom ska. Men lagringsdiskar kan man lika bra köra i sata2 portar, då det är bakåtkompatibelt.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2013-02-06 klockan 11:12.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 12:13   #38
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard Bios

ny och tom SSD:
  1. Kontrollera att AHCI är tillslagen i ert moderkorts BIOS för den SATA-kontroller som disken är ansluten till.
Jag förstår inte var man skall ställa in AHCI på BARA SSD, i mitt bios verkar det som att alla diskar får AHCI !!
Det är väl så att det är BARA SSD som skall ha "AHCI", resten av dom mekaniska diskarna skall väl fortfarande ha "IDE" ?
se bild på mitt bios.

__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 14:51   #39
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Vet inte vad jag ska svara på det Hawk. Ser likadant ut i mitt bios (MSI Z77A-G43) och jag ändrade där till AHCI (innan jag installerad Windows). Men jag har inga mekaniska diskar, utan bara 2st ssd. Prova och släng ut en fråga om det på Sweclockers...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 18:09   #40
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Vet inte vad jag ska svara på det Hawk. Ser likadant ut i mitt bios (MSI Z77A-G43) och jag ändrade där till AHCI (innan jag installerad Windows). Men jag har inga mekaniska diskar, utan bara 2st ssd. Prova och släng ut en fråga om det på Sweclockers...

Hej
Tack för ditt svar
Har du bara SSD !!, då kan du inte få plats med mycket.

Jag behöver stora diskar, nu senast har jag satt in en 3 TB.
Tanken var att föra över data från två 1 TB diskar till en 3 TB och sedan sätta in ytterligare en 3 TB.

Sedan hade jag planer på att ansluta dom två tomma 1 TB till det där sata3-kontrollerkortet jag köpte.

Det blir rätt knôkat med diskar, men jag får la ta å pynta dit en fläkt till

Jo jag slängde ut en tråd på SC, dom har då ingen större tilltro att ha spelet på SSD, dom bara tjafsar om att jag skall ha systemet på den.

Se länk:
http://www.sweclockers.com/forum/61-.../#post13200527


Jag la SSD uppe på lådan, men det blev ingen förbättring på TS,
Har aldrig läst ett inlägg som är dummare
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2013-02-06 klockan 18:20.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 19:12   #41
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Konstigt, kortet ser inte ut som det på länken.
Så här ser det ut i verkligheten.

__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 21:38   #42
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Meningen var att jag skulle köpa en 1-2TB extern för att spara grejer på. Har dock inte blivit av och har bara en 160GB extern idag, vilket gör att jag har dåligt med plats. Bränner visseligen mycket som ska sparas (t.ex. RW add-ons) på dvd.

Jag förstår att dom vill att du ska ha systemet på ssd, då det är snabbaste disken. Om du kan ha både systemet och RW på ssd-disken, så är det det bästa. Annars får du prova dig fram, vilket som blir bäst för dig! Det var min tanke med två ssd-diskar, en för windows och program och en för spel och annat. Önskar dock att ssd nr 2 var större...

Kortet du har är för sata2. Jag skulle köpt ett nytt för sata3 och kopplat in lagringsdiskarna där (om det är sata3 diskar du har????). Går att köra sata2 diskar i sata3 portar, men hastigheten blir ju sata2 då!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 22:37   #43
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Men som lagringsdisk så måste det väl räck med sata 2.
Om typ vill se på en film man tagit med sin kamera där är ju filformatet QuickTime Movie., i alla fall på min kamera, det är full HD 1080p.
Jag tror att det skulle fungera, man kan ju testa innan man slänger 150 spänn i sjön, för det tillkom frakt på priset.
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 09:21   #44
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Men som lagringsdisk så måste det väl räck med sata 2.
Om typ vill se på en film man tagit med sin kamera där är ju filformatet QuickTime Movie., i alla fall på min kamera, det är full HD 1080p.
Jag tror att det skulle fungera, man kan ju testa innan man slänger 150 spänn i sjön, för det tillkom frakt på priset.
Ja, prova först och se om det räcker...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 10:36   #45
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Det har väl med hur mycket disken används,
En stor tre TB disk med bara lagrat material, som kanske körs ett par timmar i veckan, måste ju hålla längre än 4 år !
Betänk att jag talade om effektiv livslängd, klart att de fortfarande fungerar men efter fyra års mekaniskt slitage så uppfyller prestandan inte längre mina minimikrav.

Under optimala förhållanden där datorn står på dygnet runt (säg på ett kontor) samt med kylning har vi såklart lägre slitagevärden. Många start och stopp tar hårt på grejerna ur utmattningssynpunkt.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009