Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-19, 23:35   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Slutspurt Nynäsbanan 2010

Revideringen av Nynäsbanan i Trainz har påbörjats och självklart med Nynäshamns station och dess område – och framför allt med det LAn-byggda stationshuset, som äntligen är på plats. Jag har utgått från en nutida färgbild, men planlösningen är den gamla..

Ursprungligen var det tänkt att fylla ut dammen och anlägga en säckstation. Så blev det inte, I stället blev det som i ena bilden, men då var stationshuset mer eller mindre på plats.

Der var bevisligen nyårsdagen 2015 som jag beslöt mig för att bygga Nynäsbanan i DEM (2010). Bengan ställde upp med en jättestor DEM-karta i vilken spåret var inritat samt fakta. Bygget började och sen kom LAn in i bilden med massor av anpassade objekt.

Nynäsbanan är en bana av Bengan och LAn. Min roll har varit hantlangarens.

Med ”nya” Nynäshamn har nedräkningen börjat mot Nynäsbanan Old. Hinner jag i mål före ett-års-dagen? Ytterligare två stora steg återstår plus ett stort antal justeringar.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nya Nynäs.jpg (261.6 KB, 281 visningar)
Filtyp: jpg Nynäshamn.jpg (171.1 KB, 280 visningar)
Filtyp: jpg Nynäs med dam m.jpg (190.0 KB, 281 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-12-20, 00:29   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Du hat byggt otroligt fort Nisse, kommer bli en kul bana att köra på!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-21, 18:26   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking Och när den kommer i TANE SP1 ...

... så blir det årets route 2016
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-27, 16:28   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Gamla Nedersta hållplats har blivit nya Nedersta sedan en massa skog har avverkats och detaljer lagts till – och inte minst en ny hållplatskur modell Lan. Jag bygger väldigt mycket efter bilder. Det här är ett exempel och här under ett annat.

Det handlar om gångbron vid Vega hållplats. Den gjorde jag ursprunligen med hjälp av diverse objekt hämtade från DLC. Bron föll inte LAn i smaken. Med utgångspunkt från den svartvita bilden gjorde han ett helt set med nya gångbro-detaljer. Vega hållplats har blivit mer verklighetstrogen.

Revideringen av ”Nynäsbanan i Trainz” rullar på i rask takt. Nästa samtliga stationen har kontrollerats så att AI-adresser fungerar liksom tågmöten.

Flera problem har upptäckts, förmodligen beroende på att datorn ominstallerats sex gånger under senaste halvåret och att banan skickats fram och tillbaka mellan en XP-dator och en Win 7. Den hanteringen har inte Nynäsbanan mått gott av.

Efter revideringen skall massa elstolpar bort. Sedan är det inte lång stund kvar förrän Nynäsbanan Old ligger i Forum.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nedersta färg.jpg (230.8 KB, 213 visningar)
Filtyp: jpg Nedersta.jpg (210.4 KB, 213 visningar)
Filtyp: jpg Vega svartvit.jpg (114.6 KB, 213 visningar)
Filtyp: jpg Vega.jpg (152.0 KB, 213 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-28, 11:08   #5
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Det ser mycket bra ut. Jag är imponerad av vad du gör.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-28, 11:19   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ja, det är kul att se vad en duktig "routebuilder" kan åstadkomma med alla assets. För att nu inte Nisse skall spricka av stolthet tycker jag att hållplatskuren i Vega skall vara närmare plattformskanten
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-31, 19:08   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Hej alla!

Nyårsdagen 2015 skrev jag till Bengan: "Törs jag tigga till mig lite hjälp". Därmed började bygget av Nynäsbanan i Trainz.

Nyårsafton 2015, 16.00 var banan färdigbyggd.

Nynäsbanan har nu omvandlats till två delar; Nynäsbanan OLD (den äldre signaltekniken, semaforer etc), Nynäsbanan MOD (modernt signalteknik).

Nu står OLD-banan på tur. En massa ledningsstolpar skall rensas bort, manual skall skrivas och sen kan banan läggas ut,

Nästa steg kommer att ta tid. Allt äldre material skall bort, kontaktledningar kompletteras och ett nytt signalsystem skall installeras.

Svåraste jobbet: Tunneln – inget snack om den saken. Det handlar alltså om den drygt 1,5 kilometer bågformade dubbelspårstunneln under Södermalm i Stockholm Det gällde att inte bara om hitta rätt på början och slut, tunneln skulle också ha den rätta radien och höjd. Verktyget som möjliggjorde bygget var Lan:s dubbelspåriga bergstunnel, som dock kräva flera dagars experimenterande för att få på plats – för att inte tala om alla mätningar.

Avslutningsvis: Ett gott nytt år till alla Forum-medlemmar, som gjort livet lättare för mig.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tunneln.jpg (249.8 KB, 170 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-05, 18:51   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Nynäsbanan Old Nedladdad

Vad snabbt du kom till vägs ände (=Stockholm) med SNJ

För mig återstår nu säkert många månader med arbete att överföra den till TANE SP1! Håll tummarna

Jag kommer inte att installera denna pärla i TS2010, den är värd ett bättre öde

Jag kommer säkert att behöva hjälp av ALLA, Nisse, Korvtiger, Bengan, Svenolov, Ekan m.fl.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 14:29   #9
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Hej!
Nu är nybörjaren tillbaka!

Du skriver i instruktionerna "Ta sedan bort ur Content allt vad som heter Lutning och Vändskiva till Generiskt lokstall".
När jag söker på "lutning" så uppenbarar sig ca 30 filer. Ska jag alltså ta bort ALLT det? Då försvinner lutningsvisarna jag använt i mina egna banor jag tränar i? Samma sak gäller vändskivorna. Där har jag ca 15 filer.

Av v-signalerna har jag tre olika sorter. Ska jag ta bort någon variant? Det är väldigt rörigt med olika varianter när man bygger egna banor, men jag antar att det inte påverkar Nynäsbanan.
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 16:13   #10
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av patsun Visa inlägg
Hej!
Nu är nybörjaren tillbaka!

Du skriver i instruktionerna "Ta sedan bort ur Content allt vad som heter Lutning och Vändskiva till Generiskt lokstall".
När jag söker på "lutning" så uppenbarar sig ca 30 filer. Ska jag alltså ta bort ALLT det? Då försvinner lutningsvisarna jag använt i mina egna banor jag tränar i? Samma sak gäller vändskivorna. Där har jag ca 15 filer.

Av v-signalerna har jag tre olika sorter. Ska jag ta bort någon variant? Det är väldigt rörigt med olika varianter när man bygger egna banor, men jag antar att det inte påverkar Nynäsbanan.
Pratade inte Nisse om att hans Lutningstolpar hade problem med att de vart obsolete och att han därför klonade dem? (Jag har ännu inte laddat ner banan så kan inte kolla än). För isf, kolla under raden "Author" och leta efter om nån av lutningstavlorna är gjorda av nildblid och döp om objektet (typ lägg till Nisses i slutet). Att du har tre v-signaler beror möjligen inte på att du har både STW's gamla och STL's nya vägskyddspaket?

EDIT: När jag nu försöker installera så vill den skriva över Cab-banan :vissla: Har jag möjligen någon gammal variant av Cab banan?
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2016-01-06 klockan 16:18.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 16:34   #11
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Bra att du skriver Patrik. Fortsätt med det så får du hjälp.

Helt rätt; ta bort allt vad som heter lutning (det har jag fått gjort ett antal gånger) och lägg in de fem tillkommande cdp-filerna. Dom är mycket lättare att hantera men är i stora drag desamma som dom du lagt in.

Det här med vändskivan begriper jag inte. Det handlar ju bara om en cdp-fil, kanske två, som ska bort och ersättas.

Det gamla vägskyddet kan du glömma. Använd det nya. Manual och vägskydd i zip-filen.

En allmän kommentar. Allt det här borde du ha hittat i Starthjälpen, men tyvärr har någon envis medlem förstört download-tråden.

Nisse
Bifogade filer
Filtyp: pdf STL Väggskydd 14-05-03.pdf (3.87 MB, 22 visningar)
Filtyp: rar STL vägskydd + Source kpl (beta).rar (2.06 MB, 63 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 16:59   #12
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Jag bugar mig djup för din finna bana. Den tog en timma att köra från Nynäs till Stockholm. I min nerladdning hittar jag lite avvikelser som
-kilometertavlor med texten "name"
-Dubbla Vfsi efter Jordbro och Västerhaningen mot Stockholm.
-Ljudsignaltavla utan vägövergång vid Nederst
Men banan
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 17:58   #13
Trainsmith
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
Standard Man tackar för denna, som vanligt, fantastiska skapelse.

Som TS2010 användare så undrar jag nu vad TANE innebär för Trainz?
Är det alltså så mycket bättre?

Går det gamla att överföra på ett enkelt sätt?


"För mig återstår nu säkert många månader med arbete att överföra den till TANE SP1! Håll tummarna

Jag kommer inte att installera denna pärla i TS2010, den är värd ett bättre öde "
Trainsmith besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 18:44   #14
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Bra att du skriver Patrik. Fortsätt med det så får du hjälp.

Helt rätt; ta bort allt vad som heter lutning (det har jag fått gjort ett antal gånger) och lägg in de fem tillkommande cdp-filerna. Dom är mycket lättare att hantera men är i stora drag desamma som dom du lagt in.

Det här med vändskivan begriper jag inte. Det handlar ju bara om en cdp-fil, kanske två, som ska bort och ersättas.

Det gamla vägskyddet kan du glömma. Använd det nya. Manual och vägskydd i zip-filen.

En allmän kommentar. Allt det här borde du ha hittat i Starthjälpen, men tyvärr har någon envis medlem förstört download-tråden.

Nisse
Tack för filerna! Dock tror jag de är samma som följer med dina banor som jag installerat (DVVJ och Nynäsbanan).

Ang. vändskivan så förstår jag att du inte begriper! Det var ju såklart olika sorters vändskivor jag hade! Tog dock bort rätt skiva.

Nu återstår bara för mig att försöka få session att fungera. Har inte lyckats än på DVVJ.
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-06, 19:32   #15
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av patsun Visa inlägg
Tack för filerna! Dock tror jag de är samma som följer med dina banor som jag installerat (DVVJ och Nynäsbanan).

Ang. vändskivan så förstår jag att du inte begriper! Det var ju såklart olika sorters vändskivor jag hade! Tog dock bort rätt skiva.

Nu återstår bara för mig att försöka få session att fungera. Har inte lyckats än på DVVJ.
Patrik: Tänk på att du måste installera routen och sessionen samtidigt. Fungerar det inte så gör om installation. Då får du upp två rutor var för sig. Klicka på Skriv över. Då får roten och sessionen verktyg framför sig. De betyder att du måste committa. Öppna flik Edit. Blåmarkera först routen. Klicka på File och välj Commit. Gör samma sak med sessionen. Välj sedan Launch Trainz.

Fungerar det inte? Gå ut ur Trainz och du kommer direkt tillbaka till Content och gör om operationen enligt ovan. Räkna med att hålla på några gånger.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009