Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-16, 17:14   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Post STL Äldre Ljussignaler (diskussions tråd).

För Trainz version 3.1 och uppåt.

Nya ljussignaler (betaversioner) som använder den äldre signaleringsprincipen finns nu inkluderade i STL Aktuellt (JVS Äldre Ljussignaler 3.11). Dessa signaler var den första generationens ljussignaler som började ersätta semaforerna. Skripten till dessa har ännu inte gått igenom någon riktig betatest, så det blir er uppgift att rapportera fel/synpunkter i denna tråd.

Tre av huvudsignalerna har samma egenskaper som semaforerna. Alla signaler ska ha beteckningar enligt avsnittet Äldre Signaleringsprincip i dokumentet Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz R110718.pdf. För närvarande så finns följande signaltyper:

STL Äldre Dvsi x. Motsvarar en växlingsdvärg av modernare typ.

STL Äldre Hsi 1 x. Motsvarar en envingad semafor.
STL Äldre Hsi 1/2 x. Motsvarar en tvåvingad semafor.
STL Äldre Hsi 1/2/3 x. Motsvarar en trevingad semafor.

STL Äldre Hsi 1/2 Sidospår x. En infartssignal med lite modernare funktion. Den kan också (samtidigt med signalbeskedet) visa ett gult sken om tågvägen inte är lagd till huvudspåret.

Alla signaltyperna finns i följande tre varianter (x):
L. Left (trackside vänster).
R. Right (trackside höger).
S. Scenery (kräver en osynlig master).

Som vanligt, ett stort tack till...

Modeller: LAn.
Fakta support: bear och korvtiger.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg JVS Old Signals.jpg (161.2 KB, 589 visningar)
Filtyp: jpg JVS Old Signals.jpg (161.8 KB, 586 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-01-18 klockan 00:55.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-01-17, 17:30   #2
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Hej! jag undrar om ljussignalerna från Saltsjöbanan kan vara internsant.
Jag skulle vilja veta hur saltsjöbanans signalsystem funkar.
Det jag vet är att signalsystemet fungerar som äldre signalsystem.

Här nedan är dom huvudljussignalerna som finns på Saltsjöbanan.
Det är dom tre signalerna längst till höger som är intressanta.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Huvudljussignaler.jpg (31.2 KB, 570 visningar)
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-18, 00:59   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Jodå, dom kan vara intressanta. Kanske det kan bli något i framtiden, liksom TUB signalerna. Användningsområdet är ju begränsat så just nu prioriteras dom vanligaste svenska signalerna i tre epoker.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 21:27   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Innan jag ger mig i kast med de här signalerna är det några frågor som kliar i huvudet:

I manualen (del äldre) anges att infartssignalen skall ha fyra sken. Denna ersätts med de tre "ljussignalsemaforerna".som ställs rygg mot rygg mot utfartssignalen. Antar att man kopplar en osynig master till infartssignalen - men vad styrs den emot - för något måste den väl styras emot. Signalmarkers, osynlig klarare?

Försignaler är bra att ha. Kan man "låna" en tvåskens, JVS FSi

Hur var det f ö; fanns blocksignaler när den här tiden begav sig?

Ytterst handlar ovanstående vilket tänkande som gäller; semafor eller modernt signalsystem.

En bra testbangård finns - nämligen Mellerud (BJ, DJ, DVVJ) på 40-talet. I spårplanen finns både semaforer och ljussignaler inritade.'

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 12:08   #5
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Innan jag ger mig i kast med de här signalerna är det några frågor som kliar i huvudet:

I manualen (del äldre) anges att infartssignalen skall ha fyra sken. Denna ersätts med de tre "ljussignalsemaforerna".som ställs rygg mot rygg mot utfartssignalen. Antar att man kopplar en osynig master till infartssignalen - men vad styrs den emot - för något måste den väl styras emot. Signalmarkers, osynlig klarare?

Försignaler är bra att ha. Kan man "låna" en tvåskens, JVS FSi

Hur var det f ö; fanns blocksignaler när den här tiden begav sig?

Ytterst handlar ovanstående vilket tänkande som gäller; semafor eller modernt signalsystem.

En bra testbangård finns - nämligen Mellerud (BJ, DJ, DVVJ) på 40-talet. I spårplanen finns både semaforer och ljussignaler inritade.'

Nisse
Hej, nu svarar jag utifrån hur det fungerade under betatestningen och hoppas att inte allt för mycket har ändrats sedan dess.

Vad gäller de äldre ljussignalerna så ersätter de rätt av motsvarande semaforer. Antalet gröna ljusöppningar motsvarar antalet vingar på semaforen. Jag har inte hunnit ladda ned en officiella releasen själv ännu men såg att det nu ockå finns trackside versioner av dessa signaler. Dessa har alltså den osynliga mastern inbyggd och är trackside object.

Ja det skall fungera bra att låna de moderna försignalerna.

Vi hade under test och utveckling av signalsystemet ganska mycket diskussioner som vad som var äldre och nyare signalprincip och vad de egentligen skulle innebära. Jag tror inte heller att vi egentligen kom fram till någon exakt definition. Men som det ser ut i mitt huvud är det så här. Sven, Tomas med flera får gärna kommentera om ni har en avvikande uppfattning.

Den äldre signaleringsprincipen är till för att avbilda vad som idag kallas för "System M" eller TAM banor. Dvs en tågklarerare (tkl) ansvarar för en station där möten och eller förbigångar kan förekomma och tillsammans med tkl på angränsande stationer för sträcka mellan dem, således föreligger inte heller inget behov av blocksignaler.

Den moderna signaleringsprincipen är mera komplex och avbildar det som kallas "System H" Dvs Linjeblokering, fullständig signalering, ofta fjärrstyrda stationer. Det är så här alla större och mera trafikerade järnvägslinjer fungerar idag.

Observera att skillnaden mellan signaleringsprinciperna inte handlar om vilken tidsperiod som avbildas utan av vilket säkerhetssystem. Tillexempel så bedrivs trafiken på inlandsbanan fortfarande efter det som vi kallar äldre signaleringsprincip.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 13:41   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Bra svar Bear. Tack!

När det gäller Cab-körning så ställer jag tågvägen manuellt eller från loket. Då fungerar signalmarker bra. Men eftersom det pågående banbygget är tänkt att inom nära framtid läggas ut i Forum bör jag kanske överväga AI-teknik – som jag inte kan ett dugg om. Gissar att man i så fall måste ställa infartssignalerna mot osynlig klarare, som placeras där man vill att AI-tåget skall stanna. Rätt, fel?

I övrigt tycker jag att ditt resonemang om principer låter logiskt.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 14:49   #7
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Bra svar Bear. Tack!

När det gäller Cab-körning så ställer jag tågvägen manuellt eller från loket. Då fungerar signalmarker bra. Men eftersom det pågående banbygget är tänkt att inom nära framtid läggas ut i Forum bör jag kanske överväga AI-teknik – som jag inte kan ett dugg om. Gissar att man i så fall måste ställa infartssignalerna mot osynlig klarare, som placeras där man vill att AI-tåget skall stanna. Rätt, fel?

I övrigt tycker jag att ditt resonemang om principer låter logiskt.

Nisse
Nu är jag ute på väldigt hal mark, för jag har inte heller hållit på så mycket med de här sakerna. Dessutom vet jag att Sven har tittat på scripta en del funktionalitet som kommer att förändra mycket av hur man hanterar detta. Förhoppningsvis kan någon annan hjälpa till att upplysa oss framöver.

Normalt sett ber man väll AI att köra till ett visst trackmark helt enkelt som med drive to, navigate to trackmark. Jag vet att sven pratade om att det var bättre att använda separata rules för att hantera växlarna och sedan ett driverkomando som bara kör på signalbesked.

Den osynliga klarerarens huvuduppgift är att möjliggöra fungerande AI trafik på stationer som inte har utfartssignaler. Ofta saknades utfartssignaler på mindre stationer och när TKL gav avgång med sin signalspade var det bara att köra vidare, under förutsättning att man hade koll på att eventuella möten har inkommit. För att kunna modellera en sådan station trots att vi behöver en "utfartsignal" som stoppar AI trafiken så har vi "Den osynliga klareraren" som ersätter verkligheten Avgång ifrån tkl och släpper ut tåget på nästa stationssträcka.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 17:24   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Fullständigt rätt av föregående talare bear (båda inläggen).

Nils, för att det ska fungera med AI-trafik så behöver du generellt inte lägga till något alls, om du har signalerna rätt placerade. Det som kan behövas är, som bear säger, en osynlig klarerare av typen hsi som utfartssignal om du inte har någon synlig utfartssignal.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 23:51   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har nu tagit uti på allvar med de äldre ljussignalerna - inte minst beroende på att den osynliga monitorn är fullständigt blockerad av Unassigned - ett ord som jag uppfattar som en grov svordom.

Det är en komplicerad spårplan jag gett mig i kast med; ingående spår från söder (Göteborg), från norr (Falun), från sydväst (Oslo) och nordväst (Bengtsfors). Banan är dessutom bearbetad av Korvtiger för att tidsmässigt få rätt innehåll.

Jag har valt att behålla mellansignalerna före utfartssignalerna, och att leda infartssignalerna mot SM (signalmarker).

Samtliga infartssignaler fungerar bra, så och mellansignalerna före utfartssignal. Problem på vägen beror på mig själv med ett undantag. En av infartsignalerna (huvudtågspår) visar grönt blinkande sken under det fasta gröna ljuset för en vinge upp. Tidigare erfarenhet säger mig att det är något fel spåret. Har dock inte hittat sådanr.

Lappri skulle Kalle Dussin sagt om det inte var för utfartssignalerna. Dessa fungerar inte. Tre av utfartsignalerna visar "Kör 40", den fjärde "Stopp".

Jag har testat allt möjligt. senast att sätta ut en mellansignal med beteckningen me D4 - d v s mot utfartssignalen. Min gissning är att utfartssignalerna uppfattar allt som ett hinder - även om spåret slutar i tomma intet.

Sammanfattning: Mycket bra signaler - bara att jag kunde komma ut på spåren.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 13:41   #10
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Jag har nu tagit uti på allvar med de äldre ljussignalerna - inte minst beroende på att den osynliga monitorn är fullständigt blockerad av Unassigned - ett ord som jag uppfattar som en grov svordom.
.....

Jag har valt att behålla mellansignalerna före utfartssignalerna, och att leda infartssignalerna mot SM (signalmarker).
.....

Jag har testat allt möjligt. senast att sätta ut en mellansignal med beteckningen me D4 - d v s mot utfartssignalen. Min gissning är att utfartssignalerna uppfattar allt som ett hinder - även om spåret slutar i tomma intet.
.....

Nisse
Jag tar inte ditt inlägg som en fråga, utan som ett allmänt inlägg i debatten. Men jag vill i alla fall kommentera ovanstående.

En motfråga först. Vad är en osynlig monitor? Sen ett svar på den grova svordomen UNASSIGNED. När det gäller mina skript så startar dom alltid med ett odefinierat värde (unassigned) på många parametrar. Det kan handla om en odefinierad signaltyp eller ett namn eller beteckning etc. Så det är ett fel som inte ska ignoreras för det ger garanterat följdfel (ingenting kommer att fungera fortsättningsvis för detta objekt).

Ditt andra påstående läser jag som tårta på tårta. Du har tydligen mellansignaler att tillgå men leder ändå infartssignalen mot en SM. Varför inte leda den mot mellansignalen. En SM ska endast användas om man inte har någon annan signal att referera till.

Till sist en viktig detalj. Ett spår som slutar i tomma intet är ALLTID ett hinder!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-18, 05:35   #11
Alfonzo
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 7
Standard

Belysning är också en mycket viktig aspekt, behovet av detaljerad och exakt beräkning och planering, ett mycket komplext arbetsflöde!
__________________
http://www.traktamente.net/
Hollister Sverige
Alfonzo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-07, 11:53   #12
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Fråga om blocksignaler

Ett intressant problem som skapat för Svenolov och Korvtiger.

Min nya bana DJ-DVVJ består av en salig blandning signaler. Senare kommer banan att delas upp i två separata banan; dels med äldre signalteknik, dels med modern. Dessutom tillkommer av försvarbart nostalgiska skäl den äldre ljustekniken - en slags hybrid av båda systemen.

Och problemet: I den moderna banan använder jag mig av blocksignaler. Utfartssignalen kan exempelvis betecknas "stn 41" och blocksignalerna L3, L5 o s v. Men i den äldre ljustekniken betecknas utfartssignalen med "stn C" alternativt "stn D" och blocksignaler används inte.

Här uppstår en kollision mellan två system: Hur skall blocksignalerna benämnas i den moderna banan när utfartssignalen tillhör en äldre generation.. Problemet handlar alltså om blocksignalerna som är kopplade till stationen med äldre ljusteknik, Åt andra hållet spelar det ingen roll.

Att byta beteckning på den äldre utfartssignalen går inte därför att den är kopplad till signaler inuti bangården. En möjlig väg skulle då kunna vara att ändra beteckningen på blocksignalerna från "stn L3" till "stn c3".

Alternativ att strunta i blocksignalerna godkänns inte.

Vad sägs?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-07, 18:32   #13
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Jag tror att det inte går att blanda äldre ljussignaler med moderna ljussignaler(däribland blocksignaler) då Svenolovs script inte stödjer detta.

Att blanda äldre ljussignaler och semaforer skall dock inte vara något problem, men blocksignaler tror jag att du får klara dig utan, även om det fanns i verkligheten vid samma tid (men de fungerade nog lite annorlunda mot hur de gör nu kan jag tänka).
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-07, 22:21   #14
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag tror att det inte går att blanda äldre ljussignaler med moderna ljussignaler(däribland blocksignaler) då Svenolovs script inte stödjer detta.

Att blanda äldre ljussignaler och semaforer skall dock inte vara något problem, men blocksignaler tror jag att du får klara dig utan, även om det fanns i verkligheten vid samma tid (men de fungerade nog lite annorlunda mot hur de gör nu kan jag tänka).
Jag gillar det inte - men ibland måste man skicka tjurskalligheten till papperskorgen. Det har uppenbarats för undertecknad, med stöd av Korvtiger, att semaforer inte gillar det moderna signalsystemet. Så är det.

Med tungt hjärta tvingas jag inse nödvändigheten av att skippa blocksignaler, som förmodligen inte skapar trivsam samvaro.

Varför Äldre ljussignaler? Anledningen är, att i DJ-delen av banan jag bygger, skildras svenskt signalsystems utveckling under 1900-talets första hälft. En spännande utveckling med Korvtiger som lärare av 1:a klass. Äldre ljussignaler hör hemma i exposén.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-17, 17:41   #15
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Är det i detta forum man kan få lite hjälp med signaler för TS 2016?

Byggt Karlskrona C-Emmaboda och har nu kommit till signaler.
Sträckan är enkelspårig med tre "mötesplatser" med dubbelspår - Spjutsbygd, Holmsjö och Vissefjärda.
Försöker få ett AI-tåg att starta i Holmsjö och möta ett annat i Spjutsbygd som startat från Karlskrona ungefär samtidigt.

Får inte rätt på (block-)signalerna, norrgående tåg stannar och väntar in det södergående strax norr om Karlskrona, bl.a beroende på växlar.

Tips vore tacksamt!

Åke
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009