Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-22, 13:13   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Obyggbara TANE

Jag har tvingats gjort om ett och samma vägskydd sex gånger. Idag, torsdag, gjorde jag om det för sjunde gången. Nästan färdig och skulle lägga in en Fällbom, då TANE bara bröts av och Skrivbordet grinade mig i ansiktet. Eftersom vägskyddsoperationen inte var sparad, får jag nu göra om skyddet för åttonde gången.

I nästan samtliga fall bröts förbindelsen med Tane innan jag hann att spara.

Dessförinnan tvingades jag ominstallera Tane eftersom minimappen var obrukbar. Har nu build 90945.

Jag förstår inte hurraropen över Tane.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 13:36   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Och alla vi andra förstår inte vad i hela friden du gör, det är ju bara du som råkar ut för alla dessa underliga fel hela tiden, alla?? vi andra har ju inget att klaga på.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 13:45   #3
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Håller med dig Ekan, har ej några problem med Tane.
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 15:38   #4
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag har inga som helst problem med Tane men min bana är ju också påbörjad i TANE.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 17:01   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har ju gjort hundratalet vägskydd i Trainz alla simulatorer. Men maken till strul har jag bara haft i TANE. Ett fel har jag identifierat; STL-X FÄLLBOM bryter TANE så fort man snuddar vid Enter-knappen eller ?-tecknet.

Vad man bör ha i åtanke är att jag bygger DEM-banor i TANE. Det innebär att dessa tas fram i 2010/2012 och läggs sedan över till TANE.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 18:07   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
J

Vad man bör ha i åtanke är att jag bygger DEM-banor i TANE. Det innebär att dessa tas fram i 2010/2012 och läggs sedan över till TANE.

Nisse
Ja just där har du nog roten till det onda !
TANE har aldrig utlovats vara bakåtkompatibelt !!! Du bygger INTE DEM-banor i TANE, du bygger dom i 2010/2012.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 23:31   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ja just där har du nog roten till det onda !
TANE har aldrig utlovats vara bakåtkompatibelt !!! Du bygger INTE DEM-banor i TANE, du bygger dom i 2010/2012.
Helt rätt LAn. Det har aldrig N3v utlovat. Men jag minns en dröm du och jag hade i Tanes barndom, som f ö lever vidare, att återskapa Nynäsbanan för Tane. Du lade ner stor del av din tid att föra över de gamla 2010-objekten till Tane. Det handlade om massor av objekt. Problemet var väl att den bana som avsågs att föra över från 2010 till Tane var just en DEM-bana-

Allt arbete du gjorde fungerar i stora drag i DEM-Tane..

Men frågan är om drömmen går i uppfyllelse. Det ser i nuläget tveksamt ut. De små nålsticken är frusterande. Det inledningsvis nämnda Fällbom är ett bra exempel; det fungerar i alla vägskydden utom ett. Sticket kändes.

Att bygga i DEM i Tane är inte bara ett nöje - framför allt en påfrestande utmaning. All skog utefter 2010-banan skall ersättas, verktygen för det har LAn skapat.

Kommer Nynäsbanan, byggt i 2010, ut i Tane? Just nu känns det tveksamt. Å andra sidan; jag har aldrig gett upp.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 09:11   #8
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

DEM...... En fråga här. När man gjort ett DEM-landskap och sparat alltihop så är väl hela DEM-delen klar och borta i banan? Då är väl landskapet sparat och finns i fil precis som vilket landskap som helst?

/Pursche
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 09:33   #9
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Jag har samma fel som Nisse i två banor som jag byggt i Trainz 12. När det inträffar så kommer man inte in i TANE. Men efter ett tag verkar det som att spelet reparerar sig själv och banan går att använda. I bland fungerar STL Fällbom den första varianten men inte den vädrade. Jag kämpar vidare med TANE och njuter när det funkar och det gör det som regel.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 11:13   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
DEM...... En fråga här. När man gjort ett DEM-landskap och sparat alltihop så är väl hela DEM-delen klar och borta i banan? Då är väl landskapet sparat och finns i fil precis som vilket landskap som helst?

/Pursche
I princip ja. En DEM-bana består av två avdelningar; dels Radio Mobile, dels Trainz. RM tar ner landskapet från rymden och omvandlar det till kartor med järnvägssträckor och höjder, i Trainz omvandlas dessa till landskap. När man väl fört över RM kan detta tas bort. I simulatorn skall då landskapet finns kvar med spåret inritat.

Benkegbg har gjort en ny förträfflig DEM-manual. Den är klar till 99,9%.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 11:22   #11
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NEBO Visa inlägg
Jag har samma fel som Nisse i två banor som jag byggt i Trainz 12. När det inträffar så kommer man inte in i TANE. Men efter ett tag verkar det som att spelet reparerar sig själv och banan går att använda. I bland fungerar STL Fällbom den första varianten men inte den vädrade. Jag kämpar vidare med TANE och njuter när det funkar och det gör det som regel.
Sett ur DEM-synpunkt är 2010 klart bättre än 2012. Jag har märkt att efter lite jobb på banan och sparad ändras det gamla kuidnumret automatiskt till en kuid:2-a. Då kan man få dubbla banor i Content; dels den gamla, dels den nya.Jag tog bort den gamla banan oc h använder nu bara kuid:2-banan.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 13:07   #12
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack för gnället - jag har också problem med just Fällbommen i vägskyddet.
TANE ballar ur och försvinner.

Jag gör en återstart med 1. först CM och upptäcker att banan är Open for Edit,
2. Submittar detta.
3. Kör en Rebuild databasen (igen) och
4. startar TANE på nytt. Det brukar gå igång efter två-tre försök. Så ska det naturligtvis inte vara.

En liten sak: Vanligtvis när jag sätter ut en fällbom så är den i uppfällt läge. MEN När jag sätter ut fällbommen så är den i nedfällt läge (!). Sedan när jag konfigurerar den, så ställs den i upprätt läge.
Efter några krascher och återstarter så får jag igång spelet och gör en testkörning. Bommar och allt fungerar fint. Men så kraschar hela skiten igen.

En grej till: Varför får jag en krasch? Tittar på My content och ser att banan fått ett tillägg: en ny session (eller vad det nu är) som jag inte skapat. Och det märkliga: Den har build lägre än 3.5. Därför blir det krascher? Men vaddå... Det är ju inte jag som skapat problemfilen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg CM version noll.jpg (129.4 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg Resultat rebuild database.jpg (180.6 KB, 91 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 13:26   #13
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Angående DEM-karta. Så är det ju två BMP-bilder som man sparar från RadioMobil och görs om via Hog, för att sen läggas in i Trainz.

En för själva formningen utav landskapet och en med själva kartbilden.

Är det någon, som har kommit på. Hur man tar bort själva kartbilden, när man har fixat till med målning och annat i landskapet.

Den behövs ju inte, när allt sedan är klart. Som BMP-bild, så tar den ju mycket utrymme och borde gå att tas bort på något sätt när allt är färdigt. Är ju helt onödigt, att den ligger kvar under marktexturerna och ta onödigt utrymme.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 16:09   #14
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej!
Jag skrev i en annan tråd om hur T:ANE fungerar när man öppnar en bana och man får upp en ruta som frågar om man vill "Use changes" eller "revert changes" så det tänker jag inte upprepa, men går att läsa här:
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...664#post310664 post #2.

Jag har aldrig haft några problem med Fällbommarna. Och att säga att det är ett identifierat fel när inte alla har samma problem är lite väl magstarkt!
En fundering som jag fick är om ni som har dessa problem kanske använder en version av fällbommarna som är före T:ANE, men är skeptiskt till att så är fallet eftersom det är ett helt paket som laddas ner och installeras.

När något sker, så som Nisse beskriver det, så brukar det betyda att någonting i scriptet arbetar mot ett objekt (i script-termer) som inte är initierat än. Vilket i så fall STL gänget får kika på!
Men kan förklara lite, om jag skriver så här:
Kod:
HB_Signal mySignal; eller HB_Signal mySignal = null;
mySignal = cast<HB_Signal>Router.GetGameObject("C 21");
Om jag försöker använda mySignal i någon av de varianterna från den första raden så kommer Trainz att krascha eftersom jag försöker arbeta med ett objekt som inte har någon referens i minnet.
Den andra raden försöker skapa ett HB-Signal objekt genom att hämta ett objekt med namnet "C 21" och sedan göra om det till ett objekt av typen HB_Signal, om det lyckas så kommer jag att kunna arbeta med objektet om det inte lyckas så blir effekten samma som del två på rad ett.
Om man vill vara säker på att alltid arbeta med giltiga objekt, så ska man infoga följande rad innan man arbetar med objekten:
Kod:
if (mySignal)
{
 arbeta med mySignal
}
Om mySignal är null eller inte är ett objekt så blir if-satsen "false" och mySignal kommer inte att orsaka krascher inom detta segment.


Eftersom jag håller på och scriptar och testar mängder med saker så kraschar T:ANE emellanåt ganska frekvent under den processen men det är omöjligt för mig att veta om det bara är mina "hyss" som påverkar "krasch-frevensen" eller om det också ligger hos T:ANE (tror mest på det första).
Efter senaste hotfixen så fick jag "TimeOut errors" hos mitt stations-objekt som sköter om skapandet av rörelsevägar och då har också krascherna ökat. När jag nu har ägnat några dagar åt att laborera med att lösa "TimeOut errors", vilket innebär att felen måsta uppstå för att kunna jämföra olika lösningar, så är krascherna ganska frekventa, men inte konstanta!

Min fundering(tro) är att vissa av de felen som genereras av T:ANE kan orsaka krascher, t.ex. "timeouts", kanske kan även "Message overflow" kan göra samma sak som ju är ett dokumenterat problem med STL:s signalsystem.


Jag är väldigt skeptiskt till att DEM-kartan skulle påverka fällbommarna på något vis om det inte är gamla objekt som följer med och som inte fungerar friktionsfritt med T:ANE.

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Tack för gnället - jag har också problem med just Fällbommen i vägskyddet.
TANE ballar ur och försvinner.

Jag gör en återstart med 1. först CM och upptäcker att banan är Open for Edit,
2. Submittar detta.
3. Kör en Rebuild databasen (igen) och
4. startar TANE på nytt. Det brukar gå igång efter två-tre försök. Så ska det naturligtvis inte vara.
Jag skulle vara försiktig med att submitta banan när den är öppen efter en krasch! Risken kan vara att du får med korrupta objekt eller inställningar som kan skapa problem senare eftersom du inte vet vad som har hänt med banan som blev "open for edit" i och med kraschen.

"Rebulid database" brukar oftast ske automatiskt hos mig efter en krasch, dock inget fel att göra det om man har haft problem eller installerat många saker.

Oftast så har krascherna skett var fjärde femte upstart av banan. Eftersom det är min demobana så tror jag att jag är skyldig till de flesta (alla!) krascher.

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
En liten sak: Vanligtvis när jag sätter ut en fällbom så är den i uppfällt läge. MEN När jag sätter ut fällbommen så är den i nedfällt läge (!). Sedan när jag konfigurerar den, så ställs den i upprätt läge.
Efter några krascher och återstarter så får jag igång spelet och gör en testkörning. Bommar och allt fungerar fint. Men så kraschar hela skiten igen.

En grej till: Varför får jag en krasch? Tittar på My content och ser att banan fått ett tillägg: en ny session (eller vad det nu är) som jag inte skapat. Och det märkliga: Den har build lägre än 3.5. Därför blir det krascher? Men vaddå... Det är ju inte jag som skapat problemfilen.
Krascherna kan bero på många olika saker, tyvärr så beror det många gånger på handhavande fel eller på felaktiga objekt. Ett problem med att hitta orsaken till krascherna är att de kan bero på sekundära orsaker, och endast sker när en viss sekvens är uppfylld och sådana krascher är väldigt svåra att felsöka. T.ex om en krasch sker på samma ställa alltid är det lätt att ringa in problemet men sker en av tio gånger så blir det genast mycket svårare! Ett förslag kan vara att bygga i lager så att man kan gömma objekt och på så sett ringa in problemen lättare.

Filerna skapas av T:ANE, vad de ska användas till kan man ju undra över men antagligen så innehåller de information om den data som man skulle vilja använda efter kraschen men som utav någon outgrundlig anledning inte går att använda eftersom "use changes" tar bort stora(alla) delar av banan.
Filerna skapar inga nya krascher och kan tas bort (jag brukar göra nya objekt av de så småningom).
Om du skulle göra en submitt på en sådan fil, så kommer den att bli "faulty" eftersom KIND "unknown" inte finns. Build numret blir 1.3 vilket är det lägsta numret som är giltigt i Trainz.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 17:54   #15
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Fällbommen ligger i routen, men inte i sessionen. där samtliga vägskyddsobjekt ligger uppradade, alltså frånsett den saknade fällbommen. I routen är vägskyddet komplett.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009