Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-31, 12:56   #46
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
som får hjulen att växa. Har råkat ut för en riktig epidemi idag. Förutom Korvens vagnar, så upptäckte jag precis, att även Hamras hjul har vuxit till sig.
Se nästa post!

Senast redigerad av lan den 2012-01-31 klockan 13:05. Anledning: Bengan har rätt!
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 13:03   #47
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
som får hjulen att växa. Har råkat ut för en riktig epidemi idag. Förutom Korvens vagnar, så upptäckte jag precis, att även Hamras hjul har vuxit till sig.
Du har helt rätt, loket har fel spårvidd så det måste vara ett ögonvirus som Korvtiger och jag åkt på (ÖMV = ÖgonMåttsVirus)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 15:56   #48
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Upptäckte en sak till, med Hamra.

Skuggan. Ingen skorsten och dom, som på dom andra ångloken.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20120131_0001.jpg (81.0 KB, 164 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 18:23   #49
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Upptäckte en sak till, med Hamra.

Skuggan. Ingen skorsten och dom, som på dom andra ångloken.
Jag försökte snåla på polygontalet, men jag har nu gjort en fulldetaljerad skugga m.h.a. PEV Ouick Shadow och det ökar inte lokets storlek nämnvärt, konstigt???

Nya boggier och nytt lok går till Download nu.

Det vore ju bra om, du, Bengan fortsätter din Odyssé bland spårviddsgrynnorna för mina och Korvtigers lok och vagnar, och rapporterar fel till oss!

På vagnar tar ändringen en halvtimme, på ånglok ca. 3-5 timmar men detta är nödvändigt.

Många har laddat hem Hamra men endast Bengan hittar dessa grova fel!
Märkligt, men vi får väl utnämna Bengan till "förste spårviddskontrollör" och er andra till "blindskär"
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 19:02   #50
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool Bortförklaringar, en byggares bekännelser

Bilden visar vad jag hittade efter Bengans påpek. Den blå rektangeln var den "spårviddsmall" som fanns i byggprogrammet, den röda var den jag är säker på att jag gjorde från början, men som jag sen förmodligen i nån tidig skalningsoperation "råkat" få med i en 124%-ig förstoring i x-led av något annat!?

Skitsnack tycker ni säkert men man måste ju rättfärdiga sina misstag?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg felsteg.jpg (107.7 KB, 153 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 20:40   #51
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Va!? 3-5 timmar för att ändra spårvidden på ett ånglok!? En halvtimme för en vagn? För mig skulle det ta max 5 minuter för en vagn och kanske något längre för ett ånglok. Vagnen behöver ju bara meshen modifieras på, fixat på ett par sekunder, på ångloket måste du ju flytta lite på rörliga delar också, men då dessa är länkade till dummys så kan man ju bara flytta in de berörda dummrarna som har b.r.main som parent också är det klart! Animeringen följer ju snällt med! Om detta tar 3-5 timmar i 3DsMax bör du seriöst överväga att gå över till Blender!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 20:56   #52
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Hon svävar i luften, höll jag på att skriva.
Men det är lugnt Lennart, provade även på andra spår och allt ser OK ut.

Tack, för att du tog dig tid och fixade till det hela.

Smiter in med en fråga, som egentligen inte hör hemma här.
Gillar spåret med muren, men blev lite besviken, att hon svävar en bit upp i luften. Är detta något, som man måste gå in och ändra på i själva modellen eller kan man ha sådan tur, att man bara behöver ändra på något värde i configen?

EDIT: Lite otydligt skrivet. Menar inte, att ändra värdet i configen för Hamra. Utan i configen för spåret.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20120131_0002.jpg (145.6 KB, 149 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20120131_0003.jpg (56.7 KB, 149 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20120131_0004.jpg (91.4 KB, 148 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20120131_0005.jpg (93.2 KB, 150 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2012-01-31 klockan 21:04.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 23:22   #53
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Det kräver tillgång till source-filen. Eventuellt om det går att fixa med någon av Lans program där man kan fixa det mesta i mesher med.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 07:11   #54
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Va!? 3-5 timmar för att ändra spårvidden på ett ånglok!? En halvtimme för en vagn? För mig skulle det ta max 5 minuter för en vagn och kanske något längre för ett ånglok. Vagnen behöver ju bara meshen modifieras på, fixat på ett par sekunder, på ångloket måste du ju flytta lite på rörliga delar också, men då dessa är länkade till dummys så kan man ju bara flytta in de berörda dummrarna som har b.r.main som parent också är det klart! Animeringen följer ju snällt med! Om detta tar 3-5 timmar i 3DsMax bör du seriöst överväga att gå över till Blender!
Det där beror på hur man har byggt. Jag försöker ha alla dummies och bones 2m ut på sidorna och alla mesher uppdelade i höger och vänster sida så där är inga problem. Problemen är de constraints man har, om man flyttar dom så brukar det gå åt skogen. Jag har försökt lägga b.r.vevstake och b.r.koppelstang 2m ut men då hamnar vevstaken i tjotahejti. så de dummies som har constraints måste ligga rätt fysisk till sina mesher och det innebär att jag måste avlänka, ta bort constraints innan jag flyttar och sedan länka ihop det hela igen. Slipper man det i Blender?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 07:13   #55
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Hon svävar i luften, höll jag på att skriva.
Men det är lugnt Lennart, provade även på andra spår och allt ser OK ut.

Tack, för att du tog dig tid och fixade till det hela.

Smiter in med en fråga, som egentligen inte hör hemma här.
Gillar spåret med muren, men blev lite besviken, att hon svävar en bit upp i luften. Är detta något, som man måste gå in och ändra på i själva modellen eller kan man ha sådan tur, att man bara behöver ändra på något värde i configen?

EDIT: Lite otydligt skrivet. Menar inte, att ändra värdet i configen för Hamra. Utan i configen för spåret.

.
Bengan,
jag kan göra en koll om du berättar vad det är för spår!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 08:56   #56
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation CAB-mode!!!!

Bäst att utfärda en varning:

Om man byter enginespec till ett lok eller installerar en ny version av specen så måste man deleta loket i Surveyor och sätta in det igen annars är det den gamla specen som gäller. (Detta gäller även t.ex. passagerarvagnar om man ändrar i passagerarköer.)

Detta kan vara orsaken till att många har problem med t.ex. Hamra i CAB-mode. Om det ändå inte går att köra Hamra med reglagen i hytten så kan ni byta till Y-lokets enginespec <kuid:328014:1070> som jag vet fungerar!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 14:06   #57
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Bengan,
jag kan göra en koll om du berättar vad det är för spår!
Tänkte först prova att byta ut spåret, mot ett annat. Vad spåret heter, får jag återkomma till.

Nu ska jag ta en snabbfika och sedan leka rörmockare, då vi har fått en mindre vattenläcka inomhus, från vattenutkastaren som sitter på utsidan. Tålde tydligen inte kylan nu, dom sista dagarna, fast det har varit kallare än så här tidigare, bara minus 11-12 grader under natten.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 18:15   #58
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Åter till Trainz efter vattenläckan.
Försäkringsbolaget kommer och kollar skadorna imorgon och skickar en riktig rörmockar, som kommer om någon timme eller två. Det var röret, som var på väg att glida ifrån vid en koppling. Troligen bara en ny klämring och sedan dra åt vid kopplingen igen, men bäst att göra som försäkringsbolaget vill och avvakta tills en riktig yrkesman kommer.

Så istället för rörmockeri, så har jag provat att byta spår och barlast. Provade med ett av Lennarts 600mm spår och då ligger lok och vagnar slickade på spåret och ingenting är svävande. Så Lennart, du behöver inte kolla på spåret om du inte själv vill. Själv var jag inte direkt intresserad utav spåret och barlasten och hade tänkt byta ut dom, som jag nu har gjort. Var bara rädd, att lok och vagnar även skulle sväva i luften om jag byte spår, men så var det inte.

Om någon undrar, vad spåret heter.
Så heter det.

Embankment. kuid:173173:20811 Gjort av belkenn.

Finns två varianter till, som heter.

Embankment no wall. kuid:173173:20860 och Embankment with path. kuid:173173:20861

Barlast-texturen är snodd från Lennarts spår och den får jag eventuellt försöka fixa till lite bättre, så att jag inte får dom återkommande prickar att dyka upp hela tiden.

Usch, nu glider jag ifrån ämnet i tråden Hamra till spår. Inte bra alls, men spåret är kanske användbart för någon ändå.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20120201_0002.jpg (95.0 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20120201_0003.jpg (116.0 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20120201_0001.jpg (51.2 KB, 127 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 23:11   #59
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Förlåt för sen post! Jag har inte hunnit ta mig tid och göra detta inlägg, men nu är det här och nu har du och göra om du orkar / hinner!

Från och med nu så har du rätt att ogilla mig LAn! Men här är några av flera saker som jag har kollat lite på när det kommer till Hamra!
Jag har under ett tag nu letat efter "fel" på henne och jag ha hittat ett par stycken.
Men jag ser att Bengan redan har tagit upp några av de saker som jag hade att komma med så dom behöver jag inte nämna.
Notera att jag har en hel lista med saker och att jag har granskat dessa saker relativt nogrant! Men jag råder dig till att kolla upp det och själv göra en bedömmning!

1. Jag såg detta idag. Men detta kanske du redan vet dom?


2. Antingen så är loket för långt eller så är har bogierna hamnat för långt bak. Hamras främre cylindrar slutar nämnligen precis i kant med ramverket.

(Jag tror att skjuta fram boggierna en aning skulle lösa längd problemet, för det kan vara det som får Hamra att se för lång ut!)

3. När hamra byggdes om av ÖSLJ så lät man tag bort röret här.


4. Antingen så är den främre domen för långt bak eller så är det tankarna som är för långa. Tankarna slutar ungefär i mitten av den främre domen. Om inte lite innan mitten TOM.


5.Kol förådet har en lucka över sig. Jag tror att man ser handtaget för denna lucka i texturen här.


6. Loket är en aning för högt. ( Jag har markerat med pilar vart det är för högt). Gångborden/tankarna börjar ca 5 CM efter att lok boggiern tar slut.
+ Texturen på boggiern har försvunnit? Men det är kanske bara jag som har det problemet. (Samma sak gäller den bakre boggiern, orkade bara inte markera den med pilar.)


7. Hålet som finns bak i ramverket är för stort. Det ska börja nästan kant i kant med stegen och sluta i kant med andra sidan av steget.
(Min markeringpå bilden är fel. Den borde vara en aning mer åt höger.



Notera nu att jag har några saker till som jag tror skall se ut på annat sätt. Men jag är inte säker ang dem. Jag återkommer om jag hittar något.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-04, 11:50   #60
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 120204 Version C

Ja du rely, "vänligt ment kommer oftast för sent" men i detta fallet gäller inte det! Hela vitsen med "Public Beta testing" är att sådana som du skall komma med påpek, själv har jag aldrig sett loket och har ingen ritning, så dina synpunkter är väldigt viktiga!! När jag får synpunkter försöker jag bedöma sanningshalten i dom och om det är värt jobbet och om jag, som i ditt fall, bedömmer dom som vettiga, sakliga och möjliga utför jag dom och laddar upp en ny version. Så ge inte upp med dina kontroller!!!

Har rättat det du påpekat i den version C jag laddar upp strax.

Kolluckan över kolboxen är separat animerad från kollasten eftersom den är omöjlig att synka med kollastningen som styrs av Trainz. I containern kollucka sätter ni animation-loop-speed till 0 så förblir den stängd tills nån skriptkunnig förbarmar sig över den.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009