Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-14, 01:27   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Första intrycket

Allra första intrycket blev inte bra. Jag fick inte igång det (berodde dock på dvd´n) och sen börja man läsa om buggar, missar och sånt som Kuju sagt skulle vara med, men inte var med...aj, aj, aj man börja ångra att man köpte det.

Men nu har jag äntligen fått igång det och kört lite och detta kan bli riktigt, riktigt bra.

Plus:
Flyter på väldigt bra, trots budget dator (tog bort skuggorna och har resten på högsta). Grafiken utklassar både MSTS och Trainz. Många olika vyer. Vattnet är underbart snyggt och rör sig. Vädret ändras medans man kör (börja dock inte regna när jag körde). Rök ur byggnader. Vindrutetorkaren syns innifrån loket. Mycket är animerat, t.ex. gräs, människor, fåglar. Fräckt att lokföraren och eldaren på ångloket rör sig!

Minus:
Dom buggar som hittats (vissa borde absolut inte funnits vid släpp). Himlen ser konstig ut (kanske bara jag som tycker det!?). Ingen rök ur det tyska dieselloket. Stöder inte 1366x768 skärmupplösning som alla hd-ready lcd-tv har.

Så trots att det har sina brister, så har det många bra saker. Och får vi bara en patch som rättar till felen, så har vi en kanonbra tågsimulator!

Min dator:
AMD64 x2 4200+ (2,2Ghz)
Abit KN9S (Socket AM2)
1024MB PC5300 (667Mhz)
Gainward 8600GT
WD Raptor 74GB (SATA)
Samsung 160GB (ATA)
Windows XP
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-14, 09:36   #2
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard Första intrycket

Jag var inte heller nöjd inledningsvis. Efter att jag har fått till inställningarna för grafiken och börjat köra lite mer börjar jag tycka bättre om simulatorn. Jag tog också bort skuggorna och kör resten maxat.

Jag tycker också himlen se lite skum ut. Kanske det går att ställa in någonstans?

Jag har inte haft tid att bygga något utan kör endast ångloksrutten. Mest beroende på att Linus, snart 4 år, sitter som limmad framför datorn.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-14, 13:02   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

"Flyter på väldigt bra, trots budget dator"
Var lite snabb där. I Rush Hour Run scenariot flyter det inte på så himla bra...
Ska installera Fraps och kolla FPS, då jag inte hittar att det finns något att kolla FPS med inbyggt!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-14, 13:10   #4
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Testat Shift+z?
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-14, 13:35   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack Fredrik!
Det var för enkelt...

Får 25-30 FPS när jag avgår London Paddington. Vid laddhacken sänks det tillfälligt till runt 15 FPS.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg padd1.jpg (163.5 KB, 310 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-14, 21:55   #6
acidflash
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Uppsala
Inlägg: 33
Skicka ett meddelande via ICQ till acidflash
Standard

Jag tycker annars att spelet är helt underbart, har kört det en hel del timmar och snart kört igenom alla senarium, så när kommer nya =)

plus i kanten får dom förr detta.
__________________
//Acidflash

Senast redigerad av acidflash den 2007-10-14 klockan 22:58.
acidflash besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-14, 23:09   #7
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

mitt första intryck var inte sådär jättebra, lyckades inge vidare i de två tyska gods scenariona, ihopkoppling och växellägging omständigt och felade mycket och spårbyggande i editorn gick bara uselt.

Men nu har jag lärt mig hur man kopplar ihop vagnar så det fungerar, hur man lägger om växlar längre fram via minimappen, och hur man bygger spår och växlar så nu är intrycket mycket mycket bättre

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-15, 06:41   #8
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Cool

Hur ser ni på detta att man måste ha skivan i för att kunna använda spelet?

Förr eller senare kommer man väl till den punkt med en massa tillfört innehåll att kapaciteten blir ansträngd. Som jag uppfattat det så kan det väl bli en flaskhals för optimal prestanda om det är därifrån all data måste hämtas och vad hjälper det då om man som jag optimerat datrorn i övrigt?

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-15, 09:39   #9
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

DAEMON Tools är underbart....
Json besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-15, 10:22   #10
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Nu har även jag testat Simulatorn och första intrycket var att den åt minne. Andra intrycket var att den hade lite dålig FPS.

Tredje intrycket var wow. när man väl fått rätt inställningar, bl a 1600 * 1100 eller var det var, och satt den på screen istället för windows mode så fick jag till riktigt bra FPS trots allt på max. Nu har jag bara testat ruch hour och naturligtvis missade jag första stoppet med ca 3 tåglängder. Jag hittar ingen tavla för 'vänta 80 miles' trots att jag kört om den tre gånger. Detta är dock småsaker. återkommer med mer info så fort jag testat resten.

Det faktum att skivan måste vara i är skit. Så enkelt är det. år 2007 så borde man hittat på bättre sätt att kontrollera om man har original eller kopia.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-15, 10:24   #11
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Anledningen till att man måste ha skivan i har med kopieringsskyddet att göra. Att gå förbi koperingsskydd kan strida mot EULA med spelet.

Att det finns olika sätt att kunna spela utan skiva råder det väl ingen tvekan om. Diskussioner om sätt att lura kopieringsskyddet kommer inte vara tillåtna publikt på forumet. Vad var och en gör på sin egen kammare är upp till var och en.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2007-10-15 klockan 13:10.
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-15, 10:31   #12
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Hur ser ni på detta att man måste ha skivan i för att kunna använda spelet?

Förr eller senare kommer man väl till den punkt med en massa tillfört innehåll att kapaciteten blir ansträngd. Som jag uppfattat det så kan det väl bli en flaskhals för optimal prestanda om det är därifrån all data måste hämtas och vad hjälper det då om man som jag optimerat datrorn i övrigt?

Håkan

DVD'n används endast för att kontrollera kopieringsskyddet när man startar RS, därefter kan man plocka ur skivan om man vill. Ingen data hämtas därifrån när spelet väl är startat.

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-15, 17:48   #13
niknil_9000
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 15
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Att gå förbi koperingsskydd kan strida mot EULA med spelet.
Om det strider mot EULA, så har svensk lag företräde vilket innebär att man får göra vad man vill med det man köpt (knäcka skydd, dekompilera, baka in i pizza, använda som frisbee osv), så länge man inte delar ut eller säljer kopior. Jag minns inte kapitel och paragraf, men just den lagen sorterar under konsumentlagstiftning och är samma lag som gör det möjligt att sälja regionfria DVD-spelare helt öppet.
__________________
-Niklas
niknil_9000 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-15, 21:14   #14
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard Baka in i pizza...

Citat:
Ursprungligen postat av niknil_9000
snip-...innebär att man får göra vad man vill med det man köpt (knäcka skydd, dekompilera, baka in i pizza...
Jag provade att baka in DVDn i en Pizza och nu får jag inte in Pizzan i DVD-driven. Nu ska jag dekompilera Pizzan och se om jag har bättre tur.

Stor smileyvarning på det här inlägget.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-16, 08:46   #15
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne
Jag provade att baka in DVDn i en Pizza och nu får jag inte in Pizzan i DVD-driven. Nu ska jag dekompilera Pizzan och se om jag har bättre tur.

Du kanske måste uppgradera till Tomatsås 2.0???
Sen har jag för mig att Mozzarella 1.1 inte går att använda tillsammans med tortillachipset 4.7, utan du måste nog isåfall höra av dig till supporten på PizzaHut...
 
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009