Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-03, 11:04   #376
Mulle
Lokförare
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Nässjö, Sweden.
Inlägg: 480
Skicka ett meddelande via ICQ till Mulle
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Jag satte mig i en lerpöl, som tydligen kallas för Båstad idag. Varför just i Båstad? Varför?

Varför köra i gräset där det är lerigt?
__________________
Ha'T/C
Mulle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-03, 11:31   #377
Jared
Tidigare Ugglan_1
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Jönköping
Inlägg: 427
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard

Kom och tänka på att man kunde ha andvänt diffspärren men det kanske du gjorde?
__________________
Jag vill ha all form av kritik, både teknisk och konstruktiv kritik
Jared besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-03, 19:48   #378
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Mulle:
Den andra lastbilen som jag skulle lossa till stod på gräset. Det var bara att backa till...

Jared:
...och pressade boggien och försökte vagga mig loss, men jag satt fast. Diffspärren är tyvärr föga till hjälp när det är precis lika halt under båda hjulen. Den har dock räddat mig vid ett par tillfällen i vintras!
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 10:23   #379
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Snart är sommarlovet slut. Fast det gör inte så mycket egentligen...
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 00:08   #380
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Fick anledning att bruka Reginans utmärkta nödbromsegenskaper idag då en tjej valde, tillhörande cykel till trots, att vandra under bommarna. Tack vare omedelbar nödbroms från min sida lyckades hon unvika mig med styvt en halvmeter. Tyfonen gick i ett under ca. 10-15 sekunder och passerade henne med närmsta möjliga avstånd utan att kollidera i ca 70-80 km/h.

Allt detta skedde utan att hon ens så mycket som tittade åt mitt håll.(!) Vad är det för fel på folk?
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 00:30   #381
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
Fick anledning att bruka Reginans utmärkta nödbromsegenskaper idag då en tjej valde, tillhörande cykel till trots, att vandra under bommarna. Tack vare omedelbar nödbroms från min sida lyckades hon unvika mig med styvt en halvmeter. Tyfonen gick i ett under ca. 10-15 sekunder och passerade henne med närmsta möjliga avstånd utan att kollidera i ca 70-80 km/h.

Allt detta skedde utan att hon ens så mycket som tittade åt mitt håll.(!) Vad är det för fel på folk?
de-evolutionen är en teori jag arbetar på, för du vet, evolutionen vart förra århundradet, skönt att det gick bra iaf.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 00:54   #382
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
Fick anledning att bruka Reginans utmärkta nödbromsegenskaper idag då en tjej valde, tillhörande cykel till trots, att vandra under bommarna. Tack vare omedelbar nödbroms från min sida lyckades hon unvika mig med styvt en halvmeter. Tyfonen gick i ett under ca. 10-15 sekunder och passerade henne med närmsta möjliga avstånd utan att kollidera i ca 70-80 km/h.

Allt detta skedde utan att hon ens så mycket som tittade åt mitt håll.(!) Vad är det för fel på folk?
Mardrömms scenario, tack å lov med lyckligt slut.

Kanske att hon var ett "offer??!!" för dagens mode, pratar man inte i biltelefon, så lyssnar man på musik i den i stället, totalt omedveten om vad som händer runt omkring.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 01:19   #383
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Mardrömms scenario, tack å lov med lyckligt slut.

Kanske att hon var ett "offer??!!" för dagens mode, pratar man inte i biltelefon, så lyssnar man på musik i den i stället, totalt omedveten om vad som händer runt omkring.
Jag tror att, trots uppmaningar om att det är farligt att beträda spår och spårområde när dem är avspärrade av bommar, hon var helt i sin egen lilla tankevärd. Det är tråkigt att inte ungdomar lär sig att ta sitt ansvar för sig själv och andra. Det leder tyvärr till döden i många fall, när det sunda förnuftet inte sitter som det ska. Det är inte fel på varken föräldrar eller skolan, ungdomar påverkas tyvärr av mycket annat (ex. media, grupptryck).

Tur det inte slutade olyckligt i det här fallet, men om hon hade träffats och hade överlevt med fysiska bestående men för livet hade hon nog fått sig en enorm tankefunderare.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 13:14   #384
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Jo verkligen otäckt. Det jag reagerade på avr inte att hon sprang i spåret, för det gär många. Inte heller det faktum att hon hade lurar i öronen, det har de flesta. Däremot så gick hon från sida till sida utan att titta en enda gång! Jag får för mig att jag gör det på ren reflex, men jag kanske har fel.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 16:37   #385
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
Däremot så gick hon från sida till sida utan att titta en enda gång! Jag får för mig att jag gör det på ren reflex, men jag kanske har fel.
Det gör man väl av ren överlevnadsinstinkt, är väl nästan detsamma som reflex, åtminstånne när man passerar typ obevakade jvg-övergångar och vanliga vägar.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 17:14   #386
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Det gör man väl av ren överlevnadsinstinkt, är väl nästan detsamma som reflex, åtminstånne när man passerar typ obevakade jvg-övergångar och vanliga vägar.
Jo precis. Det intressanta i sammanhanget är att inte en enda som springer i spår skulle göra samma sak på exempelvis en motorväg, vilket tyder på att respekten för järnväg är alldeles för låg.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 21:03   #387
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Hade jag gått över en obevakad övergång utan att ha kollat åt något håll rent reflexmässigt så hade jag gått tillbaka och gjort om detta. Det kan tyvärr sätta sig som en vana att inte ha koll på vad som händer i omgivningen.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 21:20   #388
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Kanske vore dags för banverket att köra någon form av info./reklam om att tåg har en oherrans mycket längre bromssträcka än vad bilar/lastbilar har.
Verkar som folk har missat det totalt när man hör och läser om sådan här galenskap.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 21:47   #389
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz Visa inlägg
Hade jag gått över en obevakad övergång utan att ha kollat åt något håll rent reflexmässigt så hade jag gått tillbaka och gjort om detta. Det kan tyvärr sätta sig som en vana att inte ha koll på vad som händer i omgivningen.
Det är alltid lätt att vara efterklok.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 21:53   #390
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Kanske vore dags för banverket att köra någon form av info./reklam om att tåg har en oherrans mycket längre bromssträcka än vad bilar/lastbilar har.
Verkar som folk har missat det totalt när man hör och läser om sådan här galenskap.
Dem skulle fått gratis reklamplats, för det räddar ju tydligen liv!
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009