Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-16, 08:54   #16
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Du kanske måste uppgradera till Tomatsås 2.0???
Sen har jag för mig att Mozzarella 1.1 inte går att använda tillsammans med tortillachipset 4.7, utan du måste nog isåfall höra av dig till supporten på PizzaHut...
Eller så skulle jag använt DVDn som frisbee...
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-17, 20:42   #17
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Mitt första intryck var inte så positivt, kan bero på att man är färgad av hur allting fungerar i TRS/Trainz. Tar tid att att ställa om sig.

Numera tycker jag att det verkar vara en lovande simulator, bara man lär sig alla tricksen. Min dator med ett halvdant grafikkort får upp till 36-37 fps, då med nästan allt på max förutom skuggorna. Inte så illa.

Editorn, där börjar det faktiskt gå bra att göra växlar, i "kurvat" dubbelspår, på bangårdar med fullt av dubbla korsningsväxlar osv. Nu gäller det bara att trimma in detaljerna. Tack till bl.a Tomas för guiderna.

Landskapet, målningen och allt det andra kommer nog också att lösa sig med lite träning och uppsnappande av tips.

Kamerans rörelser är jag inte riktigt nöjd med. Tycker att TRS rörelseschema är mycket bättre, men det kanske också är en vanesak.

Summa summarum, KRS verkar lovande trots en trevande inledning. Med lite patchar och mer tid att sätta säg in i spelet blir det nog riktigt bra.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-18, 21:22   #18
Tootie
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 25
Smile Mitt första intryck

Hej alla rail-simmare,

Tänkte ge lite feedback om spelet.

Tycker minsann att det finns potential för spelet. Det är snyggt och känns ganska så välbyggt jämfört med MSTS. Men som med många av dagens releaser finns det ju missar av olika slag, även i KRS.

1) Vagnrörelserna ser lite dumma ut när de svajar omkring på spåret. Vid ett tillfälle svajjade endast en vagn i hela settet, dessutom onormalt kraftigt och väldigt statiskt. (hög åkesjukevarning för passagerare =D). Sänkte realismkänslan ganska mycket tyvärr.

2) HUD-fönster. Long/Latitude-fönstret i mitten. Behöver den verkligen finnas där hela tiden? Stör min vy rejält alltså. Samma med "gps-fönstret" (F3). Sitter fast i vänster skärmkant och stör vyn riktigt mycket. Varför inte transperant?

3) Var är det mycket förbättrade ljudet? Jag hoppas att det beror på mina kassa stereohögtalare men jag tvivlar på det. Kör man ett Class 55 lok med sitt ganska säregna ljud så ska det ju höras, istället för ett susande och extremt högt rälsklonkande. Konstigt!

4) Snålt med avgasrök och ånga.

5) Är mer än spännande effekt som jag upptäckte. Skulle koppla ihop vagnar med ett ånglok, hade nog satt åt bromsar på vagnsettet/loket. Allt slutar med att man (hur??) skickar koltendern 200 meter in på nästa bangård. Vagnsettet fullkomligen exploderar åt alla håll.....behöver man säga game over?

En kort lista på diverse grejer. Dessa kommer säkert förbättras med tiden, finns gott om duktiga människor som jobbat med MSTS/Trainz.

Senast redigerad av Tootie den 2007-10-18 klockan 21:27.
Tootie besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-18, 22:22   #19
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Du kanske måste uppgradera till Tomatsås 2.0???
Sen har jag för mig att Mozzarella 1.1 inte går att använda tillsammans med tortillachipset 4.7, utan du måste nog isåfall höra av dig till supporten på PizzaHut...
Hahaha... Skratt attack... Ramla på golvet...
__________________

Affe besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-19, 01:14   #20
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Du kanske måste uppgradera till Tomatsås 2.0???
Sen har jag för mig att Mozzarella 1.1 inte går att använda tillsammans med tortillachipset 4.7, utan du måste nog isåfall höra av dig till supporten på PizzaHut...


MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-20, 08:20   #21
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Jag har fortfarande ingen egen uppfattning av Kuju eftersom jag är alldeles för dålig och febrig för att göra en djupare analys själv för närvarande.

Det är i alla fall kul att följa debatten här och på Aurans forum där de inte skräder orden precis. Sista omdömet jag läste var att World Editorn var ungefär lika användarvänlig som en bikupa med ilskna invånare i kalsomgerna...

Andra invändningar är mot signaleringen som tydligen är helkass. En fråga som jag har till er som kommit lite längre: Finns det vägar med trafik och järnvägsövergångar med bommar och ljus/ljud?

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-20, 12:17   #22
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Jag har taggat upp mig såpass att jag tyckte det kunde vara dags att med egna ögon och öron köra KRS. Det var bara att känna draget!

Jag är så arg nu så ni får ursäkta följande rader:
Naturligtvis så startade inte helvetet utan åberopade återigen en originalskiva!!!


Jag har gjort ett antal misstag:

#1 Att överhuvudtaget skaffa skiten.

#2 Att installera dyngan på min fina dator. Jag har nu åkt på en massa filer som saknas och som komplicerar uppstarten av datorn.

#3 Att inte omedelbart ta bort jävelskapet när jag upptäckte vad det handlade om.

Man har ju hört till leda hur gammalmodig och ute Trainz spelmotor är. Jaså? Den fungerar ju i alla fall. Att Kuju efter fyra års funderande och filande releasar något så urbota dumt som detta så påminner mig om när jag seglade till England för ett antal år sedan.

Vi fick söka nödhamn i Orwell River pga överfallsväder och besökte då staden Ipswitch. En järnvägslinje löpte rätt igenom hamnkvarteren och där var en nyuppsatt varningsskylt som varnade för de nya helautomatiska bommarna.

Intill fanns en vaktstuga med en gammal tant. Tidigare hade hon gått ut och vevat ner bommarna när tåget syntes. Nu var det automatiserat på det viset att en koltrådslampa slocknade när tåget närmade sig. Men istället för automatisk fällning gick tanten ut och vevade ner bommarna som vanligt. Facket hade krävt att tjänsten inte fick dras in...

Förmodligen är det väl tanten och facket som har varit betatestare av denna sanslöst dåliga produkt...

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-20, 13:01   #23
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Håmacon, originalskivan måste sitta i under uppstart av spelet. När spelet väl är igång kan du ta ur den (fast det är ju ingen större vits).

En liten undran, filer kan väl inte försvinna vid installation som sedan resulterar i svårigheter att starta upp datorn?

Jag tror du har otur så här i början. Kanske vi gemensamt i forumet kan hjälpa dig att komma igång? Försök att i detalj redogöra för vilka problem du ser.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-20, 13:13   #24
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Något jag gillar med KRS är stabiliteten. Jag har labbat ganska mycket med det nu och ändå inte en enda CTD. Jag har även ändrat i massor av configfiler o dyl.

Fysiken är en annan styrka. Det märks att tåget inte sitter fast på rälsen utan ligger ovanpå och reagerar ofta helt rätt på olika krafter. Visst finns det svagheter men det är ett stort steg framåt.

En 3dje positiv sak är grafikmotorn. Jag har med en nu relativt gammal hårdvara fått riktigt bra framerate. Det är lång sikt i 3D-världen till skillnad från Trainz. Jag kan använda självskuggor utan problem, något som jag alltid fått stänga av innan.

Jag tycker att buggarna i KRS är väldigt få jämfört med andra spel, även tidigare tågspel. Det ser verkligen ut som om de jobbat länge och väl med spelet. Jag tror buggarna kommer från att EA vill ha snabb release på spelet. I TRS finns buggar kvar sen flera releaser som de inte rättat till, sånt retar mig mer än de som nu finns i första versionen av KRS. Fast det lär bli samma i KRS antar jag.

Överlag är jag alltså nästan enbart positiv till KRS. Det förutsätter dock att DevToolPack kommer. Det ersätter inte Trainz, det är ett annat typ av spel. I Trainz kan man göra nästan allt, här fokuseras mer på körningen.

/Mats
MatsS besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-20, 18:35   #25
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
#2 Att installera dyngan på min fina dator. Jag har nu åkt på en massa filer som saknas och som komplicerar uppstarten av datorn.
Håkan
Hej

Då kan man ju undra hur "fin" din dator?

Jag installerade detta, tanten hade köpt detta till mej så även hon kan vara snäll ibland men jag fick strul med mitt grafikkort så jag avinstallerade det igen. Och se på tusan, min dator starta och stänger sej precis så som den brukar, precis så som den alltid har gjort. Här plockades inget extra bort, bara det som skulle bort!

Då kan man börja undra hur du har gjort när du installerade detta och avinstallera det?

MVH Kenneth

PS Sedan att ha skivan i, i vissa versioner av MSTS så måste man då även ha skivan i om man inte har någon laglig patch som plockar bort detta, det finns! Sen de flesta spel som finns ute idag måste man ha skivan i för att det skall fungera, sen finns det andra saker som gör att man slipper skivan i men det diskuteras i andra forum och inte här. DS
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-20, 18:42   #26
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Att DVDn måste sitta i vid start av spelet är inget som Kuju har med att göra.
Det är EA som lagt på det för att skydda skivan, likt de gör med alla spel.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-20, 22:52   #27
abjol
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Drammen , Norge
Inlägg: 403
Skicka ett meddelande via MSN till abjol
Standard No DVD

Hei jeg fant denne så da trenger ikke DVDen sitte i spilleren. jeg har prøvet den og det fungerer fin uten at DVDen sitter i spilleren.

Med hänvisning till att sätt att kringgå koperingsskydd tas länken bort. Ni får sköta detta privat i så fall. Det hela är en gråzon men vi har satt en gräns på forumet att länkar till dylikt inte är okej.

Hur var och en sedan vill göra är upp till var och en. /Admin
__________________
Mvh Arve

Senast redigerad av Fredrik den 2007-10-20 klockan 23:47.
abjol besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-21, 04:02   #28
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Håmacon: är det XP eller Vista du har på datorn?

Kan du skriva ner exakt namnen på de filer som den klagar över vid uppstart och posta så kanske nån kan hjälpa dig. Annars är det ju näst intill omöjligt.

Skulle misstänka att nåt gått snett med kopieringsskyddet vid installationen efterom detta JÄVELSKAP är kännt för alla möjliga problem. Lite enkelt kan man säga att det installeras en extra drivrutin som lägger sig mellan din DVD och filsystemet och laddas då alltid vid uppstart. Skulle av- eller installation av dessa ha avbrutits olyckligt så kan vad som helst hända.

Det är dock inte Kujus fel som sagts utan tydligen EA som insisterar på skiten trots att såna application level rootkits ställer till det för en hel del BETALANDE kunder...

Du har inte en Systemåterställnings punkt att gå tillbaka till innan du installerade spelet första gången? Brukar vara enklaste sättet att lösa sånt här.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-21, 08:43   #29
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Tack för alla svar!

Jag kör XP.
Med "fin" dator menar jag en med hög prestanda. Dual core, vilket ju inte är någon tillgång här iofs, grafik 8800 X någonting, 4 GB RAM.

Jag gläds åt alla som lyckats och önskar dem lycka till även i fortsättningen men har själv ledsnat. Självklart har jag skivan i vid uppstart men den godkänns inte som "original".

Naturligtvis förstår jag att det inte går att hjälpa mig utan bättre uppgifter än dem jag lämnat men syftet var inte att få hjälp i första hand utan bara att uttrycka min ilska och lätta lite på trycket.

OM Kuju dessutom varit till belåtenhet så hade jag ställlts inför ett dilemma i alla fall, lämna mitt skötebarn Utopiabanan och starta om på nytt med +4000 bortkastade timmar som följd. Eftersom jag kan TRS 2006 utan och innan nu och vet vad som går att att åstadkomma där med enkla medel så är det nästan med lättnad jag lämnar Kuju-spektaklet.

De konstiga filerna vid uppstart som Norton reagerade på och för ovanlighetens skull inte kunde åtgärda har jag manuellt dumpat i papperkorgen och datorn spinner nu som en katt igen.

Ha det bra!
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-10-21, 09:53   #30
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Snart är det vinter...

Håkan
Bifogade bilder
Filtyp: jpg PA210002.JPG (142.6 KB, 91 visningar)
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009