Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-12, 06:55   #16
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

På lördag morgon så får jag chansen att åtminstonde läsa manualen. Detta eftersom jag jobbar hela den dagen men får med mig simulatorn ned till malmö. På lördag natt blir det testning och på söndag morgon så åker jag pass hem till Borlänge för frivecka.

På mig låter det som att allt inte är buggar. T ex att det inte finns utsatta försignaler så att man kommer fram till signaler där man helt plötsligt skall köra 40, är det avsaknad av signaler/tavlor eller är det signalerna som inte fungerar så att de inte visar vad nästa signal skall vara?
Avsaknaden av människor hos vissa av er, kör ni XP eller vista och kan det bero på datorns prestanda?
Jjag längtar tills jag får gräva ned mig i simulatorn för att få se vad man kan göra. I första hand är det signalerna och AI som jag är mest intreserad av.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 07:05   #17
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Eftersom jag själv ännu inte hunnit/kunnat kolla in spelet skulle jag vilja ha svar på en fråga jag har från någon som kommit lite längre än mig.

Jag har ju läst igenom manualen i sin helhet, vilket väl tog ungefär 30 sekunder, och där stod bland annat att man kunde börja landskapsbyggandet med att placera ut kullar osv. OK.

Det stod emellertid ingenting om huruvida själva banan kunde lyftas/sänkas från nollnivån. Om det nu mot förmodan inte skulle gå, då känner jag att jag redan nu kan reservera plats i runda arkivet för speleverket. En bana utan nivåskillnader, vilket inte alls är särskilt ovanligt på andra banor också tyvärr, trots att möjligheten åtminstone finns där, är enligt min mening fruktansvärt orealistiskt, tråkigt och patetiskt löjligt. Jag skulle inte ens bry mig om att starta spelet för att se på övriga funktioner eftersom allt intresse från min sida skulle vara bortblåst för alltid.

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 07:27   #18
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Kära järnvägsvänner!

Jag har precis varit inne på Aurans forum och tagit del av synpunkterna på Kuju-spektaklet där. Jag kan inte återge det långa inlägget själv just nu, men den som är intresserad uppmanas verkligen att söka upp tråden
"Prototype Talk / Kuju Rail sim release..../ inlägg # 215" av Mr Jingles. Det befäste mina allra värsta synpunkter och jag kommer nu omedelbart att avinstallera hela skiten utan att ens ha startat upp det, bryta CD-skivan i två hälfter så att jag åtminstone får mig ett par isskrapor till bilen och fodralet kan ju alltid få ackompanjera mitt trista gamla gamla MSTS som används som kaffekoppsunderlägg på skrivbordet sedan många år.

Själv skall jag ägna mig åt helt andra saker i helgen.

Ha det bra alla,
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 07:52   #19
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Jag läste Mr Jingles inlägg i natt men orkade inte svara. Jag vet inte vad han hittat men det låter som en gammal beta-version. Flera av de saker han nämner har jag inte sett och andra "fel" beror på att han inte tagit sig tid att ta reda på hur saker funkar i KRS.
KRS är långt ifrån felfri men inte på långa vägar så dålig som MrJingles skriver.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 07:56   #20
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Eftersom jag själv ännu inte hunnit/kunnat kolla in spelet skulle jag vilja ha svar på en fråga jag har från någon som kommit lite längre än mig.

Jag har ju läst igenom manualen i sin helhet, vilket väl tog ungefär 30 sekunder, och där stod bland annat att man kunde börja landskapsbyggandet med att placera ut kullar osv. OK.

Det stod emellertid ingenting om huruvida själva banan kunde lyftas/sänkas från nollnivån. Om det nu mot förmodan inte skulle gå, då känner jag att jag redan nu kan reservera plats i runda arkivet för speleverket. En bana utan nivåskillnader, vilket inte alls är särskilt ovanligt på andra banor också tyvärr, trots att möjligheten åtminstone finns där, är enligt min mening fruktansvärt orealistiskt, tråkigt och patetiskt löjligt. Jag skulle inte ens bry mig om att starta spelet för att se på övriga funktioner eftersom allt intresse från min sida skulle vara bortblåst för alltid.

Håkan
Har du läst det som står om "Height Level" på sidan 18?
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 08:44   #21
Bengt74
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 471
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Jag har ju läst igenom manualen i sin helhet, vilket väl tog ungefär 30 sekunder, och där stod bland annat att man kunde börja landskapsbyggandet med att placera ut kullar osv. OK.
Håkan
Läste du den svenska manualen då som följde med i förpackningen eller har du läst dom 2 pdf-filer som ligger med på skivan??

Undrar
Bengt
__________________
Min hemsida: Räddningssidan www.raddningssidan.se
Bengt74 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 08:50   #22
Bengt74
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 471
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche
T ex att det inte finns utsatta försignaler så att man kommer fram till signaler där man helt plötsligt skall köra 40, är det avsaknad av signaler/tavlor eller är det signalerna som inte fungerar så att de inte visar vad nästa signal skall vara?
Ber lite på vilken bana man kör men det som verkar vara vanligast är att det saknas hastighetstavlor som talar om att hastigheten snart sänks och tavlor som talar om att hastigheten har sänks, bla finns ett fint exempel på dom engelska banorna, då man kommer i 125mph, byter spår och där är hastigheten bara 70 mph (men ingen förvarning som jag sett om att det är ny hastighet) kan tänkas att signalen talar om att det blir en ny hastighet men inget jag har tänkt på och problemet består i så fall eftersom signalen inte talar om vad den nya hastigheten är, tog mig en bra stund att komma ner i rätt hastighet, man vill ju inte att passagerarn ramlar omkull i tåget .

Hälsar
Bengt
__________________
Min hemsida: Räddningssidan www.raddningssidan.se

Senast redigerad av Bengt74 den 2007-10-12 klockan 08:52.
Bengt74 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 11:13   #23
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengt74
Ber lite på vilken bana man kör men det som verkar vara vanligast är att det saknas hastighetstavlor som talar om att hastigheten snart sänks och tavlor som talar om att hastigheten har sänks, bla finns ett fint exempel på dom engelska banorna, då man kommer i 125mph, byter spår och där är hastigheten bara 70 mph (men ingen förvarning som jag sett om att det är ny hastighet) kan tänkas att signalen talar om att det blir en ny hastighet men inget jag har tänkt på och problemet består i så fall eftersom signalen inte talar om vad den nya hastigheten är, tog mig en bra stund att komma ner i rätt hastighet, man vill ju inte att passagerarn ramlar omkull i tåget .

Hälsar
Bengt
När det gäller hastighetsnedsättningar tror jag att det inte är en bugg utan ruttbyggaren som missat att sättas ut en förvarning. Kör man 125 mph räcker det inte med en förvarning någon mile före utan det behövs längre förvarning.

Har också kört den rutten och helt plötsligt ser man att signalen visar avvikande tågväg utan någon förvarning= nödbroms.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 11:19   #24
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Eftersom jag själv ännu inte hunnit/kunnat kolla in spelet skulle jag vilja ha svar på en fråga jag har från någon som kommit lite längre än mig.

Jag har ju läst igenom manualen i sin helhet, vilket väl tog ungefär 30 sekunder, och där stod bland annat att man kunde börja landskapsbyggandet med att placera ut kullar osv. OK.

Det stod emellertid ingenting om huruvida själva banan kunde lyftas/sänkas från nollnivån. Om det nu mot förmodan inte skulle gå, då känner jag att jag redan nu kan reservera plats i runda arkivet för speleverket. En bana utan nivåskillnader, vilket inte alls är särskilt ovanligt på andra banor också tyvärr, trots att möjligheten åtminstone finns där, är enligt min mening fruktansvärt orealistiskt, tråkigt och patetiskt löjligt. Jag skulle inte ens bry mig om att starta spelet för att se på övriga funktioner eftersom allt intresse från min sida skulle vara bortblåst för alltid.

Håkan
I pdf-filen Rail Simulator\Manuals\EN står det mer på sidan 14:

6 Creating Terrain
The painting tools allow you to alter the appearance of the terrain.

Height Tool
This tool allows you to raise or lower areas of terrain. Select the tool, hold the left mouse button over a point on the terrain and drag the cursor up and down.

Increase Height Tool
This tool allows you to incrementally increase the height of an area of terrain. Select the tool, click and hold the left mouse button and move the cursor over the area of terrain you want to raise.

Decrease Height Tool
This tool allows you to incrementally decrease the height of an area of terrain. Select the tool, click and hold the left mouse button and move the cursor over the area of terrain you want to lower.

Smooth Tool
This tool allows you to smooth the edges of terrain. Select the tool, click and hold the left mouse button and move the cursor over the area of terrain you want to smooth down.

Level Tool
This tool levels off the terrain. Select the tool, click and hold the left mouse button over the area of terrain you want to level off.

Noise Tool
This tool creates undulations in the terrain. Select the tool, click and hold the left mouse button and move the cursor over the area of terrain where you want to create undulations.

Snap Tool
This tool snaps the terrain to linear objects. Select the tool, click and hold the left mouse button and move the cursor over a linear object to snap the terrain to that object.

Paint Terrain Tool
This tool allows you to paint the terrain with different textures. Select the tool, select a texture from the browser list then click and hold the left mouse button and move the cursor over the area of terrain you want to paint.

Terrain Extraction Tool
This tool is only available when the object or linear object toolboxes are open and allows you to insert an area of SRTM (Shuttle Radar Topography Mission) data. To automatically create nine tiles of real-world terrain data underneath the camera’s current location, press T. When using this tool, you may find the camera is underground after the terrain extraction is complete.
You can obtain SRTM data from ftp://e0srp01u.ecs.nasa.gov/srtm/version2 in the form of .hgt files. Place the .hgt files into this directory: ...\Program Files\Rail Simulator\DEM\SRTM\ You will need to create this folder if it is not already present.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 13:29   #25
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Kära järnvägsvänner!

Jag har precis varit inne på Aurans forum och tagit del av synpunkterna på Kuju-spektaklet där. Jag kan inte återge det långa inlägget själv just nu, men den som är intresserad uppmanas verkligen att söka upp tråden
"Prototype Talk / Kuju Rail sim release..../ inlägg # 215" av Mr Jingles. Det befäste mina allra värsta synpunkter och jag kommer nu omedelbart att avinstallera hela skiten utan att ens ha startat upp det, bryta CD-skivan i två hälfter så att jag åtminstone får mig ett par isskrapor till bilen och fodralet kan ju alltid få ackompanjera mitt trista gamla gamla MSTS som används som kaffekoppsunderlägg på skrivbordet sedan många år.

Själv skall jag ägna mig åt helt andra saker i helgen.

Ha det bra alla,
Håkan
Börjar med att säga att alla är självklart fria att göra som dom vill, så har vi fått det ur världen.
Vidare så verkar det lite tråkigt att lita på andra människors synpunkter och åsikter så till den milda grad att man inte ens är beredd att skaffa sig några egna.

Vad gäller spelet i övrigt så ser jag inte så stora skillnader jämfört med föregångarna vad gäller buggar och medföljande materiel. Vare sig MSTS eller TRS fungerade felfritt från början utan krävde ett antal uppdateringar för att komma till rätta med det värsta. Jag kan dessutom inte komma på ett enda spel jag köpt de senaste 10 åren som inte krävt patchar för att fungera korrekt. Om det kan man tycka vad man vill, men det är väl ett obestridligt faktum att slutanvändaren idag mer ses som betatestare av programhusen än en kund som ska göras nöjd från dag ett.

För mig är den stora behållningen med simulatorer som MSTS, TRS, och nu även KRS, möjligheten att få skapa min egen värld med mitt eget järnvägsnät. Jag brukar i stort sett aldrig använda vare sig orginalrutter eller de lok/vagnar som följer med spelet vid leverans, utan förlitar mig på 3:e-partstillverkare och, framförallt, mig själv för att få den ultimata tågsim-upplevelsen.

Avslutar med en bild för att visa att nivåskillnader självklart är möjligt (1 på 16 här). Kan även tillägga att bergstexturen målades automatiskt när jag höjde marken .

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill

Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 13:59.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 19:13   #26
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Även uppåt går det att ändra nivå-skillnader... såklart... såväl som klistra terrängen mot spåret. Gamla kända MSTS-principer hittar man, såsom vinkel på banken, vinkel på skärningen, bredd på rälsbädden etc... Olika regler för olika spår-definitioner, hittills har jag bara hittat 100m radie som minst.

En riktigt usel omfattning på dokumentation kan man väl lugnt säga. Även jag sliter mitt hår och försöker att få spåren att ansluta sig i en mötes-station... Vänta på att "aha-upplevelsen" ska komma, spårläggningen annars upplever jag som mycket trevlig annars... En hel del dialekter från MSTS Route Editor, men andra principer helt annorlunda. Brister finns det onekligen, men efter nu de första stapplande arbetena i editorn, så är det KRS som gäller för mig framåt helt klart. För de rutiner som man hittills har förstått hur dom fungerar, så går bygget väldigt snabbt att göra.

Äventyret fortsätter, roligt är det...

Bifogade bilder
Filtyp: jpg rs1t.jpg (127.0 KB, 163 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 19:50   #27
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Har försökt lite mer att göra en ovalbana, en bana som går i en loop alltså.
Men jag får bara inte bitarna att vilja sitta ihop. Så fort man sätter ihop dem på ett ställe går de isär på ett annat ställe.

Om någon lyckas med en loop, berätta gärna hur ni gör!
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 20:15   #28
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Även uppåt går det att ändra nivå-skillnader... såklart... såväl som klistra terrängen mot spåret. Gamla kända MSTS-principer hittar man, såsom vinkel på banken, vinkel på skärningen, bredd på rälsbädden etc... Olika regler för olika spår-definitioner, hittills har jag bara hittat 100m radie som minst.

En riktigt usel omfattning på dokumentation kan man väl lugnt säga. Även jag sliter mitt hår och försöker att få spåren att ansluta sig i en mötes-station... Vänta på att "aha-upplevelsen" ska komma, spårläggningen annars upplever jag som mycket trevlig annars... En hel del dialekter från MSTS Route Editor, men andra principer helt annorlunda. Brister finns det onekligen, men efter nu de första stapplande arbetena i editorn, så är det KRS som gäller för mig framåt helt klart. För de rutiner som man hittills har förstått hur dom fungerar, så går bygget väldigt snabbt att göra.

Äventyret fortsätter, roligt är det...

Lycka till, men du sviker oss som hade hoppats på loddade signaler, som du byggde så fina, men sen bara la av........dåligt mazz...
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 20:39   #29
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Lycka till, men du sviker oss som hade hoppats på loddade signaler, som du byggde så fina, men sen bara la av........dåligt mazz...
Jo, det finns alltid förhoppningar om både det ena och det andra hos olika personer, men det får du ju tycka vad du vill om. Några löften är ju inte utgivna, även om du gärna vinklar till det på det sättet. Jag själv kan inte bygga upp någon motivation att lägga ner mer tid på en simulator som nu är 7 år gammal, när det finns en som är helt ny... faktiskt... Därmed inte på något sätt ifrågasättande av dom som väljer att jobba vidare med MSTS som fortfarande är oerhört underhållande, men själv vill jag gå vidare, därför att det passar mina intressen.

Förstår egentligen inte vad den här diskussionen har på forumet att göra, du har msn-fönstret aktivt, du kan ta det direkt med mig på sekunden om du vill... Annars kan vi kanske släppa huruvida du anser att jag ska göra ditten eller datten till MSTS, kanske? Inget illa menat, men det här är inte vad den här tråden handlar om.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 08:38   #30
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Tack för alla svar!

Jag måste nog erkänna att den behandling jag går på nu med starka medikamenter dygnet runt gör mig ganska yr och omtumlad och inte riktigt närvarande så jag har nog inte läst på riktigt så bra som jag trodde.

Jag har tacksamt tagit del av svaren och återkommer lite längre fram när jag förhoppningsvis är lite mer mitt av vanliga jag.

Hälsningar,
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009