Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-09, 19:49   #1
Sundberg84
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kristianstad
Inlägg: 12
Standard Vilka consists och tåg behövs?

När man bygger en aktivitet, måste man hålla reda på själv vilka tåg och consists man sätter in i aktiviteten eller finns det något trevlig program som plockar fram det till en innan man publiserar?

/Andreas
Sundberg84 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 20:52   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Ja, du kan öppna filen Activities med Wordpad och bläddra neråt tills du ser vilka tåg som behövs till.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 21:54   #3
Sundberg84
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kristianstad
Inlägg: 12
Standard

Tack för svaret!
Har ett nytt problem i rutten. Jag startar i kornsjö med ett RC6 lok och lite vagnar. Det spelar dock ingen roll hur mycket throttle jag ger, det går inte att accelerera. Jag ser att pantografen startar nere när aktiviteten startar och reser sig direkt. Ampmeter rör sig dock inget precis som det saknas ström. Vad är fel?

Jag har provat med andra tåg-set och diesel lok och det fungerar utmärt med alla utom de tåg som börjar med pantografen nere.

/Andreas
Sundberg84 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 21:56   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sundberg84 Visa inlägg
Tack för svaret!
Har ett nytt problem i rutten. Jag startar i kornsjö med ett RC6 lok och lite vagnar. Det spelar dock ingen roll hur mycket throttle jag ger, det går inte att accelerera. Jag ser att pantografen startar nere när aktiviteten startar och reser sig direkt. Ampmeter rör sig dock inget precis som det saknas ström. Vad är fel?

Jag har provat med andra tåg-set och diesel lok och det fungerar utmärt med alla utom de tåg som börjar med pantografen nere.

/Andreas
Tryck tangenten P så går pantografen upp.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 22:16   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Om loket startar med strömavtagaren nere, fäll först upp den. När den är uppe trycker du z för att kvittera. Annars förhindrar lokets säkerhetssystem att du kör. Ammetern visar inte spänningen i kontakledningen, utan hur mycket ström det är på varje motor.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 10:30   #6
Sundberg84
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kristianstad
Inlägg: 12
Standard

Okej, ska prova.
Är detta något ni som kör RC lok vet om? Om jag skall publisera min aktivitet och detta är ett problem vet majoriteten om att man måste göra såhär?

Edit: Nej, fungerar inte. Tåget startar lite innan stationen i 40 km/h. Pantografen är uppe och jag trycker på Z men det ger ingen respons. Har då provat att först ta ner pantografen och ta upp den igen, trycka z utan resultat. Har även lagt reverser i neutral och 0 i throttle före och efter tagit upp pantografen. Rullar sakta fram till stationen och stannar där, kan inte starta tåget igen efter det. Voltmetern (eller vad den heter) visar att det är ström in i tåget.

Jag trycker på F5 och inga alarm är aktiverade och inga bromsar är tillslagna. Reverser är forward och 100% throttle. Ingen framgång.

Senast redigerad av Sundberg84 den 2010-01-10 klockan 10:46.
Sundberg84 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 10:51   #7
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Har du MSTS bin Stable release? Det är någon bugg i det som gör att inte RC-lok går att köra. Mycket konstigt! Ladda ner Working relese (eller vad det heter) och prova!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 12:00   #8
Sundberg84
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kristianstad
Inlägg: 12
Standard

Tusen tack Bönan!
Fungerade klockrent! Underbart med er här på forumet som har mycket kunskap om detta, annars hade MSTS med alla addons, updates, extra, buggar m.m. varit omöjlig a ha kul med.
Sundberg84 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 12:06   #9
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Kul att det funkar! Jag hade själv samma problem och löste det av en ren slump för något år sen.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 19:04   #10
Anders Johansson
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Mörbylånga
Inlägg: 68
Standard Working relese

Hej!

Var hittar man denna fil? Har haft problem med MSTS sedan jag laddat hem någon uppdatering av MSTSBin. Kan köra tåg men inte göra aktiviteter för då kommer det upp att man ska sända några filer till Microsoft bla dwmdrivers.dat. Detta problem började när jag laddat hem någon uppdatering av MSTSBin.

Hälsar
Anders
Anders Johansson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 22:04   #11
Sundberg84
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Kristianstad
Inlägg: 12
Standard

http://mstsbin.uktrainsim.com/eng/download.htm
Sundberg84 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009