Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-01, 21:31   #1
csgaard
Nydligen medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard Y2

Hej.

"Den svenska rälsbussen" beter sig lite underligt tycker jag. Under ett tidigare ämne, "bromskraft och X2" har jag pga Y2's beteende ställt frågor om bromskraft/sträcka. Här undrar jag en annan sak. Är det någon som vet varför Y2 med endast en motorvagn har mycket sämre acceleration än om man kopplar på en eller flera släpvagnar, obs inte motorvagnar, efter den första motorvagnen? Rätt ologiskt eftersom en släpvagn inte har någon egen motor.

Tacksam om någon vill kommentera.

mvh/Christian
csgaard besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-11-02, 05:31   #2
Daniel R
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , .
Inlägg: 208
Standard

När det gäller Y2 så är det väl inte relevant att prata om motorvagn och släpvagn, eftersom hela tåget utgör en enhet. Ser det inte väldigt mysko ut med bara "motorvagn"? Enligt SJK:s lokstallet är hjularrangemanget för Y2 (1A)'+(A1)'+(1A)'+(A1)', vilket innebär att i varje boggie finns det en löpaxel och en drivaxel. Alltså borde det inte vara några konstigheter med att den driver bättre ju fler vagnar du kopplar till.

// Daniel
Daniel R besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-02, 07:34   #3
csgaard
Nydligen medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Som du märker är jag amatör när det gäller tekniska data för tåg. Men den som tillverkat Y7 för Trainz har dock använt sig av beteckningarna motorvagn, manövervagn, släpvagn osv. Detta och det faktum att det bara är en enhet det "ryker" ifrån, motorvagnen, betyder väl ändå att även om det finns en drivaxel från motorvagnen och ut till de andra vagnarna så är det ändå samma motor som driver 2 eller 3 vagnar inklusive motorvagnen istället för bara motorvagnen. Det borde åtminstone inte gå fortare.

/Christian
csgaard besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-02, 07:35   #4
csgaard
Nydligen medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Nu ser jag en sak.
Skrev jag Y2 i mitt första inlägg?
Jag ber om ursäkt. Y7 menar jag.
/Christian
csgaard besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-02, 16:10   #5
Daniel R
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , .
Inlägg: 208
Standard

Då kom saken i ett helt annat ljus. Jag reagerade lite över uttrycket "den svenska rälsbussen", som jag inte tyckte var riktigt passande på Y2. Jag får då bolla vidare frågan till någon mer Trainz-kunnig person.

// Daniel
Daniel R besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009