Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-07-23, 12:33   #76
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tack för den artikeln Lan, den hade jag alldeles glömt bort! Då stämmer ju min linjedragning ganska väl ändå, bara att stationerna är lite annorlunda placerade. Kvarstad verkar ju ha tillkommit långt senare än denna artikeln, antagligen därav att det är 19 km mellan Forsvik och Kråkvattnet. Men jag kör vidare på min variant, är lite sent att ändra något nu! Kvarstad är ju dessutom en geografisk omöjlighet, då den skulle ligga i princip på samma plats som Karlsborg förutsatt att man fyllt igen den lilla viken mellan Forsvik och Karlsborg och dragit järnväg där!

Båtar finns väl alltid att få tag i, men något som jag saknar är en modell av Forsviks gamla vägbro som står kvar som ett monument än idag, samt en öppningsbar järnvägsbro av något passande slag. Båda dessa behövs för där WNJ linjen går över Göta Kanal i just Forsvik.

Spyfrog:
Jag använder extern bildlagring för att kunna lägga in mina bilder var jag vill i inläggen, istället för sist som bifogade bilder. På det sättet kan jag kommentera varje bild för sig och varva bild och text. Har för mig att det inte gick att göra tidigare i alla fall.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-23, 13:09   #77
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Spyfrog:
Jag använder extern bildlagring för att kunna lägga in mina bilder var jag vill i inläggen, istället för sist som bifogade bilder. På det sättet kan jag kommentera varje bild för sig och varva bild och text. Har för mig att det inte gick att göra tidigare i alla fall.
När jag har skrivit inlägg tidigare med bilder så är varje bild inläst/uppladdad till forumets avdelning och infogad i texten där jag vill ha den som [ATTACH]"nummer på filen "[/ATTACH] från knappen "Hantera bifogade filer". Då är det inga problem att skriva text i samband med bilden.
Om man inte aktivt lägger in bilderna så läggs de sist i inlägget, går lätt att kolla med "Förhandsgranska inlägg".

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-23, 13:40   #78
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Broar finns - tvenne stycken-

Bascule Lift Bridge (rekommenderas) av Vulcan. DLS Trainz Classic, kuid2:60238:27201:3

Seaford Swing Bridge av Bendosey, kuid:210518:7717:1

Sök på namnet i DLS, lättast. LAn har gjort väl fungerande brosignal.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-23, 14:52   #79
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Här får du en bro till - Vulcans lilla trevliga gångbro Canal Swing Bridge Kuid2:60238:272504:2. Bra som komplement till järnvägsbron, gjord för båttrafik. Samtidigt kan det väl vara lämpligt att lägga en av LANs välbyggda slussar - och varför inte låta s/s Tor trafikera Göta kanal.

Dessutom finns kompletta ritningar på lyftbron i Sunne, möjligtvis i Bengans mastodontlager.

Sparka igång, Korvtiger!

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-23, 16:32   #80
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg
När jag har skrivit inlägg tidigare med bilder så är varje bild inläst/uppladdad till forumets avdelning och infogad i texten där jag vill ha den som [ATTACH]"nummer på filen "[/ATTACH] från knappen "Hantera bifogade filer". Då är det inga problem att skriva text i samband med bilden.
Om man inte aktivt lägger in bilderna så läggs de sist i inlägget, går lätt att kolla med "Förhandsgranska inlägg".

mvh
Håkan
????? En ordentlig förklaring TACK ! Vadå [/ATTACH] från vilken knapp ?????
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-23, 23:04   #81
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
????? En ordentlig förklaring TACK ! Vadå [/ATTACH] från vilken knapp ?????
Det ska jag ordna!
Jag skrev inlägget på "uppstuds" och eftersom det tar ett tag att göra iordning bilderna från skärmpumparna (format .png som inte går att ladda upp) så valde jag att inte lägga in några bilder.
Ska se om jag kan bringa lite klarhet i din undran.


Detta är menyn som jag inte nämnde, vilket är den som syns ovanför rutan som inläggen skrivs i.
ebuzz meny.jpg


Detta är knappen som hanterar de bifogade filerna.
ebuzz meny filer.jpg

Om man klickar på överskriften "Hantera bifogade filer" så kommer man till själva rutan där man kan ladda upp filer mm.
Om man istället klickar på en av filerna så kommer de att placeras där som insättningsmarkören befinner sig. Detta går förstås att flytta runt om man har sådana böjelser.

Om man inte infogar sina uppladdade filer (tror det gäller alla typer, har inte testat) så hamnar de sist i inlägget under rubriken "Bifogade filer", som synes på bilden sist i inlägget!

Det som står emellan "[ATTACH]" uttrycken är den bifogade filens löpnummer som genereras vid uppladdningen.

De två första bilderna är infogade och den sista bilden är inte infogad, bara för tydlighetens skull.
Detta kan man också se om man klickar på knappen "Förhandsgranskar inlägg".

mvh
Håkan
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ebuzz slutbild.jpg (192.4 KB, 129 visningar)
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2017-07-23 klockan 23:06.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-23, 23:57   #82
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Aha, detta visste jag inte att man kunde göra! Tack för förklaringen Blomsson, får ta och använda forumets egna bilduppladdning i framtiden så vi slipper fler problem med externa bildsidor!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 07:41   #83
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

När jag skriver inlägg ser det ut såhär:
Inget gem för infoga ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg skriv inlägg.jpg (126.5 KB, 122 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 08:46   #84
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Så ser min ut!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bifoga.jpg (125.1 KB, 121 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 09:28   #85
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det fungerar i Google Chrome men inte i IE 11 ???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 10:03   #86
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Skippa IE och börja med Google.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 11:32   #87
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Är det inte dropdown menyn som det står "bifoga" på? Verkar vara text på IE. Jag har inte den menyn på Firefox, utan gemet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 12:19   #88
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Nej, det händer inget när man klickar på bifogaboxen - den är tom.
Jag får väl använda Google Chrome om jag vill ha ordnade bilder.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-29, 14:55   #89
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Håller på med finjustering av skyltar samtidigt som jag uppdaterar STL Järnvägstavlor till att fungera med TANE SP2.

Detta fick mig att bli lite sugen på att skapa (delar av) en tidtabellbok för WNJ. Framförallt är det linjebeskrivningarna som jag tänker på. De kunde se ut på detta viset:
http://www.ekeving.se/o/3D/A_Hm-M_1955.pdf

Finns det intresse för något sådant, eller gräver jag bara ned tid på något jag själv kommer att använda?

Tänkte att när(om) jag gör sessions i framtiden till WNJ så kan man ha dem i olika svårighetsgrad. Från tutorials där man lär sig exempelvis signalering och skyltar, till de enkla uppdragen där texter och pilar hjälper en hela vägen, till de svåra där du i princip får en tidtabell och en linjebeskrivning och förväntas klara dig helt själv som en riktig lokförare. Det är sådana jag tänker mig att sessions ska vara, så man får lära sig, det finns något för alla svårighetsgrader och samtidigt har man chansen att utmana sig själv med något svårt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-30, 07:41   #90
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

En tidtabellbok för WNJ skulle vara värdefullt att ha !
Att dina ambitioner, noggrannhet och kunskaper är höga visste vi men detta med interaktiva sessions i olika svårighetsgrad låter superintressant
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009