Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-20, 19:57   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard WNJ - Westergötland- Nerikes Jernvägar

Jag vet inte hur många som minns att jag för en 6-7 år sedan lade upp en halvfärdig Trainz-bana baserad på den legendariska modelljärnvägen WNJ - Westergötland- Nerikes Jernvägar som finns i Skövde. För oinvigda så är WNJ alltså en av Sveriges mest välbyggda modelljärnvägar, vilken är baserad på ett aldrig verkställt järnvägsprojekt på en järnväg mellan Mölltorp på statsbanan Skövde-Karlsborg och Laxå på Västra stambanan. När jag lade upp mitt bygge så påstod jag att jag inte skulle fortsätta bygga på den, vilket har visat sig vara lite felaktigt. Har fortsatt att bygga lite smått på den och fått till en till station och fullständiga landskap mellan de färdiga stationerna. Har dessutom fört över den till TANE och uppdaterat den med mer moderna spår, växlar och signaler. Eftersom det har klagats lite på att det råder brist på TANE-kompatibla banor så ämnar jag lägga upp denna bana som en liten julklapp till er, förhoppningsvis inom de närmsta dagarna.

Banan är inte jättestor, den har bara tre färdiga stationer. Dessa är Mölltorp på SJ-linjen Skövde-Karlsborg. Stambanan är elektrifierad och åt var sitt håll från Mölltorp finns var sin "fiddle-yard" alltså bara spår som man kan göra rundgång på. Från Mölltorp går sedan WNJ-linjen upp till Forsvik. Linjen vidare mot Undveket och djupare in i Tivedsskogarna tar slut här för nu (men man vet aldrig, det kanske blir en förlängning...?) Nytt för denna versionen av banan är linjen från Forsvik ned till nedre ändstationen på WNJ, Kvarstad.

För er som inte är bekanta med WNJ rekommenderar jag att bläddra runt en stund på deras hemsida och se alla fina bilder och läsa om alla om alla spännande personligheter från banan: www.wnj.se

Tills vidare så kommer här lite fina bilder som jag tog en tidig morgon innan dimmorna lättat:


Elektriskt SJ-tåg i Mölltorp på väg mot Karlsborg med littera Ds som dragare.


Ett WNJ-tåg med ett inlånat lok från SWB som drar ett persontåg på linjen mellan Mölltorp och Forsvik.


Växling pågår en tidig morgon på Kvarstads bangård.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-12-20, 20:05   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Oj. inte nog med att du är hur duktig som helst på modellbygge, du är ju hur duktig som helst på landskapsbygge också! Det där ser jag verkligen fram emot, det ser oerhört vackert ut, korvtiger!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-20, 20:53   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Kul....

... eller inflammerande som Krister Brandt troligen skulle uttryckt det.
Jag har lite embryon till byggnader längs WNJ på lager, dom kanske kan bli en del av helheten så småningom? Att få jobba i Kristers anda är en ynnest för varje sann tågälskare!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 13:38   #4
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 155
Standard

Fantastiskt snyggt. Särskilt imponerad av den snygga textureringen.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 17:47   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tackar för de vänliga orden! Det är ju en bra bit ifrån Ekan-klass ännu, men det går kanske att uppskatta i alla fall!

Banan finns nu uppe på STLs hemsida för nedladdning. Jag hoppas att den ska fungera bra!
Ni får gärna skapa sessions till banan om ni känner för det. Jag kommer kanske att göra några själv och lägga upp om jag får tid.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-24, 11:09   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Stinsen i Forsvik...

... stationsinspektor Furufalk, gemenligen kallad Furuflak i Skövde:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-12-24 110818.jpg (276.9 KB, 315 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009