Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-02, 19:24   #1
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard Exportera spår

Hejsan, jag håller på att bygga ett 600mms spår och plötsligt slog tanken 'hur tusan får man det att fungera i trainz?' Vet någon vilka attachment points man behöver och hur man får in det om det är något mer än den vanliga exporteringen? Jag bifogar en bild för att visa hur det ser ut..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg spår.JPG (28.4 KB, 188 visningar)
__________________

stora vågen besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 20:45   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

inga attachments point behövs alls..

jag har börjat med ett mer väldetaljerat normalspår, tanken har varit smalspår med.. men min bristande kunskap att göra texurer visade sig då..

kolla i
http://www.auran.com/TRS2006/uploads...iles/CCGTC.pdf
Där finns svaret!
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 21:46   #3
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard

Det där är väl om man inte har en mesh till? saken är den att jag har en mesh, och jag vet inte hur man får in den i CCP och få den att fungera i trainz sedan.. (jag har testat att exportera den som normalt* in i trainz men den blir osynlig) *= som man exporterar in lok, vagnar och objekts.
__________________

stora vågen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 22:28   #4
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Skriv ett PM till mig så kan jag hjälpa dig vidare om du vill
så slipper denna tråd blir som en chattsida
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 08:09   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Först ska spårets räls över kant (rök) vara 3dm över Z=0.
Sedan ska spåret utgå ifrån Y=0 och gå i positiv Y-riktning det antal meter vars upplösning du vill ha på. Jag rekommenderar nog 2m. Den längden ska sedan ställas in i configen för att spåret ska få rätt längd.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 09:32   #6
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard

japp det är 3dm över Z-0,0 och är på 2meters längd från Y till Y-2m. men hur ska man ställa in längden i configen?
__________________

stora vågen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 10:01   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Lägg till:
length 2

Kom också ihåg att ta bort de polygoner som sitter på änden av ballasten, eftersom de inte kommer att synas.

Dessutom bör bu lägga till taggen:
uncached_alphas 1

annars kommer du få massor av konstiga problem med alphorna i ballasten.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 10:09   #8
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard

När jag har lagt till dem, och trycker 'commit' så klagar: Error: The Tag 'length' is not permitted within a container of type 'track'. och Error: The Tag 'uncached_alphas' is not permitted within a container of type 'track'
jag vet inte om det har nån betydelse att jag berättar men det är TS2009/TS2010 jag har.. (om det har någon betydelse)
__________________

stora vågen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 17:05   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Då skulle det kunna vara så att TS2009/10 känner av hur långa bitarna är själv. Du får testa och se om det fungerar utan de taggarna. Om det inte gör det så får du ändra trainz-builden.
Finns massor av sådanahära borttagna och ändrade taggar men ingen uppdaterad CCG(senaste från auran måste varit -04 va?, sedan finns 06 och TC3 från folk på nätet), tycker att Auran borde göra en sådan, annars kommer de att fortsätta att få material med äldre uppbyggnad vilket de säger att de inte vill ha.
En grej man kan göra ät att använda CCP (som blivit mycket, mycket bättre och snabbare sedan TRS2006), när man editerar configar, där kan man se vilka taggar som går att lägga till.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 21:07   #10
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard

Det har jag försök utan vidare bra resultat. då blir spåret ut dragsbart och det går att sätta lok och vangnar på det men då är spåret helt osynligt.. och ja jag använder CCP för att få in min content och jag håller med det är effektivt, men nu är det så att den inte klagar över något om spåret..
__________________


Senast redigerad av stora vågen den 2010-10-03 klockan 21:09.
stora vågen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 08:45   #11
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Jag och stora vågen har PMat lite, så det som hänt är att vi pratade om att LOD, så täntke vi kunde fortsätta här, då trainz ofullständiga CCG som vanligt ställer till det..

Ändra till trainz build 2.4 eller så, då kommer det att fungera (då TS09/10 inte finns med i någon CCG så är det svårt att veta vilken tagg som man får/inte får använda)

Jag berättade för stora vågen att man måste LODa modellen för att den ska fungera bra. Då alla spår som inte är en mesh mår lite dåligt av att ligga typ 10 spår brevid varandra, datorn börjar klaga lite då

Hur LODar man då ett spår:
En högdetaljerad nivå
max 2000 polygnoner (om jag inte missminner mig)
Detta ska vara de närmsta metrarna från där man ser, för mig att 40 eller så blir lagom
Här ser man allt, slipers, spik och allt annat lös tjafs
En medeldetaljerad nivå
tror max 500 polygnoner, mycket osäker
detta är de metrar som kommer efter 40m till kanske 100, man får testa sig fram, eller hitta den guide som jag hitta förrut som jag desvärre tappa bort
Slipers och stora 3d objekt kan vara kvar. Man behöver inte runda hörnen om man gjort så på sliperserna, utan dom kan vara fyrkantiga. Spara polygoner är kul..
En lågdetaljerad nivå
under 100 polygnoner om inte färre, ju färre, ju bättre!
allt som är över 100m
gör objekt kantiga, ev platta ut slipers helt mm. Allt för att få bort så mycket polygoner som möjligt.

Sen kan man skapa flera mellannivåer om detta gör så det ser bättre ut i spelet, man får testa sig fram

Lättast är att börja högst upp, att göra en högdetaljerat spår, sen ta bort objekt/göra om i de lägre varianterna.
Så man skapar flera olika spår, som blir ett i spelet. Så med andra ord ska du ha ett par stycken .im filer i ditt spår.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 18:27   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Men då måste jag få fråga, hur kan man lyckas få en 2 meters spårbit över 150 polygoner?
Visst, aurans exempelspår med rälsspik (eller modern motsvarighet) och varje sten i ballasten utmejslad kan jag tänka mig, men detta spår tror jag inte gör så mycket att det inte är lodat. Eventuellt om man tar bort sliprarna Dessutom så är det enklare att börja med en vanlig modell.

Stora vågen, kolla först så att spåret inte ligger under marken av någon anledning (man vet aldrig med gMax om det är det du använder)
Om det inte funkar så öppna contentet i explorer och editera configen för hand och byt ut build mot 2.4 eller liknande och följ sedan CCG TC3's instruktioner för spår.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 20:24   #13
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard

Ja mitt är på ca 415 polygoner. Men jag försökte som ni sa att exportera det in i 2.4:an men det blev inte lyckat.. (resultatet syns på bilden) samt i kuruvor så böjer inte sig inte spåret.. okej lite, men inte tillräckligt för att det ska se snyggt ut..
leoj jag är osäker om du menade att detta kan vara resultatet om det är över 100. (Förlåt men jag är osäker vad du menar) jag är ny på det här..
Vad tror ni kan vara bakom detta? (jag har aldrig varit med om sådant tidigare..)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg spår2.JPG (31.9 KB, 73 visningar)
__________________

stora vågen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 15:04   #14
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

jag känner igen det där, men kan inte sätta fingret på just nu var det är som är myskofikus
denna config har jag snickrat ihop förut (utan LOD) kolla och jämför med denna om det blir nått liv i din räls

Kod:
kuid <KUID:63124:38000>
kind track
type Rails
region Sweden
obsolete-table {
}
description Swedish Hi-poly rail
trainz-build 1.3
category-class TR
category-region-0 SE
category-era-3 1990s
category-era-4 2000s
category-era-5 2010s

mini 43
rgb 255,200,0

length 4
istrack 1
width 4


asset-filename rals
username Swedish Hi-poly rail
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009