Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-10-29, 08:36   #1
Erich
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 237
Skicka ett meddelande via ICQ till Erich Skicka ett meddelande via AIM till Erich Skicka ett meddelande via MSN till Erich Skicka ett meddelande via Yahoo till Erich Skicka ett meddelande via Skype™ till Erich
Standard Ide til Svenskerne

Hej med jer Svenske rutebyggere

Jeg har en lille ide i måske vil tage til eftertanke. Jeg ved i har nogle rigtigt dygtige rutebyggere. Var det ikke en ide at bygge en oldtimerrute i sydsverige (1960) ? Team Routebuilders i Danmark er igang med at bygge NDK 4 old, og jeg selv er i gang med at bygge Seeland Old. Det kunne jo være sjovt at have noget Dansk-Svensk der hørte sammen, selv og det vil blive selvstændige ruter. Strækningen Helsingborg - Göteborg kunne jo være et oplagt emne. []

Hälsninger til alla
Erich F.
Routebuilder
erich.falensteen@mail.tele.dk
Erich besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-29, 21:58   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Bra idé, men tyvärr tror jag inte det kommer komma nån verklig svensk rutt!??????

Alla är så rädda för vad andra ska säga om den inte stämmer till hundra procent. Jag var på väg att försöka göra en verklig svensk rutt. Men fick mail som avrådde mig att forsätta eller döpa om namnen på stationerna till fantasinamn. Till slut gav jag upp. Jag började tvivla på att jag skulle klara att bygga den överhuvudtaget.

Jag fick också samma tankar som andra, att den troligtvis inte skulle bli tillräckligt bra?????? Men vad är egentligen tillräckligt bra? Och vem bestämmer det?

För egen del behöver inte allt vara 100%. Jag vill dock gärna att det ska finnas "landmarks" i rutten, som gör att man känner igen sig. Det absolut närmast spåren får gärna vara riktigt också, t.ex. stationerna. Men det är inte tvunget! Om det saknas nån växel här och där. Om grader inte stämmer, så gör det inte mig nått. Men alla har ju olika uppfattningar.....



http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-29, 22:17   #3
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard


Instämmer med Pierre
Det är tanken som räknas att allt inte kan bli perfekt är ju självklart.
Tyvärr finns det gott om självutnämnda kontrollanter som kommer med petimeter påståenden att det är fel har och där (Undrar vad dom har åstakommit själva).
Se Bara på MSTS egna rutter de är inte helt överenstämmande med verkligheten, men vem klagar på dessa ?
Men så som jag brukar säga Konstruktiv kritik är bra och nyttig ,
men gnäll kan man klara sig utan !
pussgurkan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-29, 22:21   #4
Mark
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Netherlands
Inlägg: 99
Standard

Hej,

Håller med dig, Pierre, att det inte skulle bli lätt att skapa en realistisk rutt. Men jag tycker att ni behöver inte vara rädd heller. Varför inte börjar med en kort rutt, i närheten av din egen bostad, så du (eller någon annan) kann ofta gå och titta eller ta kort av det. Jag tror att, när första verkligen rutt släpps, fler ska komma.

I Nederländerna, vi har haft samma problem. Nu har vi fyra eller fem olika realistiska rutter och byggning fortsätter annu. Det behövs inte vara en stor arbet, när rutten är max. 200 km t.ex. Det går även att bestämma start tile, så någon annnan kann fortsätta eller koppla en annan rutt.

Jag tycker att ni gör ett bra jobb att bygga fiktiva rutter och skapa en realistisk svensk landskap. Det kan nu användas till en realistisk rutt. Men jag tycker också att en rutt som Stockholm-Mora är lite för mycket...

P.S. här finns en exempel av en realistisk rutt: http://members.lycos.nl/sjbve/photoalbum.html

Mvh
Mark
Mark besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-30, 08:44   #5
Erich
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 237
Skicka ett meddelande via ICQ till Erich Skicka ett meddelande via AIM till Erich Skicka ett meddelande via MSN till Erich Skicka ett meddelande via Yahoo till Erich Skicka ett meddelande via Skype™ till Erich
Standard

Hej med jer
Selvfølgelig er det svært at lave en rute så den ligner den virkelige rute 100%. Det er faktisk næsten umuligt. MEN man kan kun gøre sit bedste. Mange af disse selvbestaltede "rutekontollanter" der har travlt med at kritisere en rute tror faktisk at en ny ryte er noget man bare lige "ryster ud af ærmerne". Sådan er det jo slet ikke, der ligger altid et stort reseacharbejde i de ruter man forsøger at lave som virkelighedens rute. Vi er så heldige i Danmark, vi har et firma der hedder Kampsax ( www.kortal.dk ), og de har på deres hjemmeside luftfotos af HELE Danmark, så det hjælper.
Mit råd til jer vil være gå bare igang at bygge en realistisk rute, få fat i to eller tre GODE betatestere, og blæs så på hvad andre siger, i gør jo tingene så godt som i kan. Er folk utilfredse kan de jo bare lade være med at køre ruten. Og til dem der har travlt med at krititsere en rute til døde vil jeg sige: Kritik er godt, men det forpligtiger. Send billeder eller meget præcise oplysninger til den der bygger ruten, ellers er rutebyggeren jo fortabt. Og glem heller ikke at det ikke alle rutebyggere der selv kan designer deres objekter til en rute. Som rutebygger er man meget ofte nødt til at gå på kompromis med de ting som man har at arbejde med kontra det virkelige.
Men nok om alt det. Jeg håber at der er nogen som vil gå igang med en Sydsvensk rute. []

Hälsninger til alla
Erich F.
Routebuilder
erich.falensteen@mail.tele.dk
Erich besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-30, 23:46   #6
Trigger
Senior Member
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Helsingborg, , Sweden.
Inlägg: 1 513
Skicka ett meddelande via ICQ till Trigger
Standard

Mark måste bara få ge dig en applåd för att du har lärt dig skriva så himla bra på svenska!! Du har blivit skitduktig sen jag såg dig skriva för första gången!! Aldrig lätt och lära sig nya språk, men jag är grymt stolt över dig!.

Till ämnet: Tror det är därför det blir mycket forum bråk och att folk lämnar detta forum p.g.a man får knappt göra några fel och så för då gnälls det med detsamma. Som det där med rutter. Stämmer inte minsta lila sten på åkern utanför Borås så kommer det alltid något gnällspik och säger att den stenen ska inte vara där utan den ska va där och avråder då en att bygga rutten eller iaf sätta ditt fantasinamn. Urdåligt av dessa personer! Konstigt att vi aldrig får några verkliga rutter!!



Mvh:Trigger

http://medlem.spray.se/farjestad5
Trigger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-31, 09:07   #7
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Håller helt med dig Pierre!
Det viktigaste när jag kör en rutt är inte hur exakt spåret är utan mer att man kan känna igen sig på stationerna och att alla avständ är så realistiska som möjligt.

/Viktor

http://w1.500.telia.com/~u50016604/
vl besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 10:18   #8
Erich
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 237
Skicka ett meddelande via ICQ till Erich Skicka ett meddelande via AIM till Erich Skicka ett meddelande via MSN till Erich Skicka ett meddelande via Yahoo till Erich Skicka ett meddelande via Skype™ till Erich
Standard

Hej med Jer

Det kunne jo være sjovt med en Svensk fortsættelse af min nye rute Seeland Old ( ca. 1960 )
Her er et enkelt billede fra Korsør færgehavn.


Hälsninger til alla
Erich F.
Routebuilder
erich.falensteen@mail.tele.dk
Erich besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-04, 14:01   #9
Mark
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Netherlands
Inlägg: 99
Standard

Lite off-topic, men: Trigger, tack så mycket för din kompliment! Jag är jätteglad över det. Kan bara säga: 'Jag älskar ditt Sverige' Därför blir det ännu lättare för mig att lära mig svensk. Att bo i närheten av en Ikea (med Sweden Shop-livs!) hjälper också för en hel del!

Jag är glad att ni bygger nu en realistisk rutt, även nu det ska bli en färja-rutt . Tyvärr har jag aldrig byggd en rutt själv, men om jag kann hjälpa er (att översätta eller byta idéer), jag är gärna bered.

Jag antar att ni känner redan lantmateriets hemsida, var man kan hitta bilder. Med programmet makemarker kann du placera 'markers' i samhål med en karta/koordinater.

Mvh
Mark
Mark besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-18, 16:16   #10
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

oj, jag trodde du kom ifrån sverige


eller, jag trodde ingenting förresten. blandade ihop dig med mazz. men du pratar ju bra svenka tycker jag
gec44-9w besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-18, 18:00   #11
gec44-9w
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
Standard

bara för att du tycker att det verkar svårt att bygga en sådan rutt som Stockholm - Mora så behöver det inte vara omöjligt.
gec44-9w besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009