Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-02, 10:34   #16
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Nu skämtar du väl, det finns ingen som får så hög FPS och definitivt inte på den rutten WCML, som är en av dom tyngsta rutter som finns

Vad har du för dator ?
Nej, jag skojar faktiskt inte och jag var lika förvånad som du! Dock har jag testat lite mer nu och kan konstatera att det endast är ute i skogen som det ligger över 100. 30-40 på de större stationerna, 50-70 genom samhällen. Väderlek och tid på dygnet påverkar inte. Och ja, jag har maxat ut alla inställningar.

Datorn är rätt så ny. Jag kör Win7 64-bit, 16Gb RAM, GTX 670, I7 3770 3,4 GHz, och RW ligger på en SSD-disk om det har någon inverkan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg FPS.jpg (2.8 KB, 96 visningar)
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 13:15   #17
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Nu fick jag svar av dem och de säger att jag ska titta på grafikinställningar.

Hej
Vad då för inställningar, vill dom att man skall gå ner i upplösning på skärmen.
Då blir ju spelet grövre och fulare
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 13:55   #18
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Jag gick online på steam för ett par dagar sen och då kom det en uppdatering, däremot kom det inte något om att formatet skulle ändras till något annat.

Har inte kört nått sen detta men jag har byggt på min rutt och jag märkte oxå att det laggade lite.

Skönt att vi har varandra här och kan hjälpas åt och stötta varandra i sådana hära svåra tider.

Frågan är vad man ska göra nu, vi kanske får vänta och se vad de ansvariga har att komma med men ett svar som att man bara ska se över sina grafikinställningar tycker inte jag är nån större hjälp

Nä de får fanken se till att komma med en ny uppdatering som fixar detta elände!
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 14:00   #19
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Jag kom på nu med låsningen på 30FPS, jag gick in på Steam och höjde till 60 FPS och resultatet blev bättre än förut. Det varierade mellan 20-59 i FPS.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 15:41   #20
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Jag kom på nu med låsningen på 30FPS, jag gick in på Steam och höjde till 60 FPS och resultatet blev bättre än förut. Det varierade mellan 20-59 i FPS.
Hej
Jag gjorde likadant och FFPS blev mycket bättre.
Men FPS fluktuerar väldigt.
Det var bättre förut när man hade låst på 30, då låg spelet på 30 också
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 02:55   #21
Tootie
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 25
Standard mja

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Sapphire Radeon HD7950 OC HDMI Dual-DisplayPort 3GB
Ditt grafikkort är definitivt inte bortkastat. Vad har du för övriga attiraljer som ackompanjerar datorn?
Processor, ramminne och hastighet på dessa?
Testa auto-tune i Catalyst Control Center under Amd-Overdrive.

Mitt gamla HD4890 hänger fortfarande med i svängarna, även om man inte kan fläska på hur mycket som helst i ett krävande Railworks.
Det finns andra delar som utgör hela datorn, och dessa måste ju komma överens med varandra för att undvika flaskhalsar som ger kass fps.

Troligen är det uppdateringen som spökar otroligt mycket, vilket är extremt dåligt.
Tootie besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 08:15   #22
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

"Testa auto-tune i Catalyst Control Center under Amd-Overdrive."

Hej
jag kan inte hitta någon "auto-tune"
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 10:10   #23
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Inte jag heller!
AMD VISION Engine Control Center 13.1 har jag.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 11:40   #24
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

För att den ligger under CPU OverDrive.
Men både AMD OverDrive och CPU OverDrive har med överklockning att göra.
Inte troligt att orsken till försämrade prestanda ska ligga där.

Verkar också konstigt att den refererade uppdateringen skulle orsaka problemet men indirekt är den väl inblandad förmodligen.
När jag läser beskrivningen som Andreas hittade så är RailWorks inte ändrat någonting.
Det är alltså INGEN RailWorks uppdateringen detta utan enbart en Steam uppdatering hur RailWorks hamnar på den lokala hårddisken.
Det borde betyda att när man har startat upp RailWorks och det är igång så borde det inte vara någon prestandaskillnad jämfört med förut.
Risken är att det skett en massa omflyttning av filer i samband med uppdateringen och det är detta som ställt till det.
Mitt råd skulle vara att undersöka hur fragmenterad disken är och eventuellt köra en diskrensning.
För att det ska bli krävs också att det finns ledigt utrymme på hårddisken, kolla så att det inte håller på ta slut diskutrymme.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 11:58   #25
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Mitt RW ligger på E/disken som är gammal (minst tio år). Kan det vara så att jag får inte tillräckligt hög FPS?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 15:00   #26
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Mitt RW ligger på E/disken som är gammal (minst tio år). Kan det vara så att jag får inte tillräckligt hög FPS?
Oj, köp en SSD och lägg RW där, jag lovar att du kommer märka skillnad. Jag gjorde det. Det var som natt och dag!
__________________
Mvh
Erik.H
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 16:32   #27
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik.H Visa inlägg
Oj, köp en SSD och lägg RW där, jag lovar att du kommer märka skillnad. Jag gjorde det. Det var som natt och dag!
Viss skillnad kan det vara, särskilt när du startar upp eller laddar en rutt.
Men det är lika viktigt hur länge sedan det var du städade disken och körde en defragmentering samt hur full disken är.
Har man kört en hårddisk länge utan att städa den samt att den är ganska full så måste Windows dela upp filerna i mindre bitar (fragmentera) för att lagra dem på disken. När de filerna sedan används tar det längre tid att ladda upp dem i minnet.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 16:40   #28
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Är hårddisken så pass gammal kan det även förekomma rent mekaniskt slitage som slöar ner den oavsett hur väl man skött filsystemet. Brukar räkna med en effektiv livslängd på ungefär 4 år på mina diskar.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-04, 11:31   #29
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Är hårddisken så pass gammal kan det även förekomma rent mekaniskt slitage som slöar ner den oavsett hur väl man skött filsystemet. Brukar räkna med en effektiv livslängd på ungefär 4 år på mina diskar.
Det har väl med hur mycket disken används,
En stor tre TB disk med bara lagrat material, som kanske körs ett par timmr i veckan, måste ju hålla längre än 4 år !
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-04, 11:39   #30
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik.H Visa inlägg
Oj, köp en SSD och lägg RW där, jag lovar att du kommer märka skillnad. Jag gjorde det. Det var som natt och dag!
Jag köpte en SSD på 128 GB, den ligger bara och skrotar.
Helt ny ,men jag har ingen lust att installera om mitt system, som ligger på en ny VelociRaptor på300GB


128 GB SSD
År inte den disken lite för liten till RW
?
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009