Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-04, 11:45   #46
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

BanByggarnanas server är snabb och kan ta emot mycket. Kolla där! http://www.banbyggarna.se/

Senast redigerad av Totte den 2012-12-04 klockan 11:47.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 12:09   #47
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Det behövs inget lov från objektbyggaren om objektet finns som publik nedladdning! Det enda man måste göra är att ladda hem objktet själv. Och det kan ordnas på flera sätt. Ett sätt är att banbyggaren upplyser om var objekten finns att hämta. Ett annat sätt är att skapa ett gemensamt ställe där alla objekt finns. Man göra göra som N3V gjort, samla allt under ett och samma tak - dvs. DLS (Down Load Station).

Det misstag som N3V har gjort, är tänka som ni gör. Att bifoga andras objekt tillsammans med en utgåva utan att fråga upphovsmannen. Om N3V bara bifogade deras egna objekt, rutter och grundprogram - och lät bli att "bygga in" objekt som redan finns på DLS i deras distribution, så skulle allt fungera utmärkt. Då kunde alla objektbyggare ladda upp (och uppdatera) sina alster till DLS utan vånda.

När jag (för 100år sen) provade Trainz, så var just DLS det jag hata mest med Trainz. I teorin så är det smart som fasen att samla alla downloads på ett ställe. Men i praktiken så fungerar det dåligt. DLS var segt som fasen och många gånger var det nere. Sen var det många som ville ha sina grejer på egna sidor och inte på DLS, så allt blev ju inte samlat på DLS...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 12:14   #48
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Lösningen på problemet som jag ser det är om vi kunde samla objekt till större nedladdningar
vilka innehåller många saker, då blir det totalt färre nedladdningar som krävs.
T.ex. om vi kunde samla de olika svenska tillbehör som nu finns till en Swedish_Objects nedladdning.
Ett sådant paket ska då fortfarande vara en separat nedladdning men förhoppningsvis då använder
flera rutter detta paket och slutanvändaren har redan sakerna när nya rutter släpps.
Jag är absolut villig att släppa de saker jag har gjort till ett sådant paket.
Problemet är som jag tidigare var inne på att någon måste koordinera det hela och jag tänker absolut inte anmäla mig som frivillig.
Sedan måste det få ligga någonstans på nätet för enkel nedladdning, Banbyggarna kanske?

Ja, ett paket med alla svenska grejer skulle underlätta en hel del. Helst göra så att det bara är en installation också. Uktrainsim har ju sånna pket med engelska grejer, så varför kan inte vi ha det med svenska!?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 15:25   #49
bobjörk
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Nacka, , Sweden.
Inlägg: 902
Skicka ett meddelande via ICQ till bobjörk Skicka ett meddelande via MSN till bobjörk Skicka ett meddelande via Yahoo till bobjörk
Angry

Tycker också svenska objekt samlat på en plats som en download är bra, och det finns ju som nämnts på Uk Trainsim till exempel.

Skrev ett längre inlägg här om att problemet som diskuteras inte är lättlöst men med tanke på att det är ett känsligt ämne för de som gör objekten avstår jag. Men det är inget som löses genom att man gör som det föreslås av objektskaparna här. Men jag kommer fundera flera gånger innan jag bestämmer mig för om jag vill fortsätta med min rutt.
__________________
Jonas M. Bobjörk
Bantekniker
bobjörk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 16:29   #50
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Jag håller med dig gubben och ställer samma fråga. En stor fördel med forumets egna Downloads är att alla kan ladda upp saker när helst dom vill. Och alla kan vara med och känna sig delaktiga.

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50 Visa inlägg
Hej! En fråga va är skillnaden med att ladda ner saker här ifrån och att ladda ner från Banbyggarna

/John
Att lämna över allt till Banbyggarna eller Uk Trainsim låter i mina öron som att gå över ån efter vatten. Byråkratiskt och krångligt. Om ni har sådana tankar, varför inte lobba Steam direkt och kräva en "DLS" som kan fixa allt automatiskt.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 17:16   #51
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg

Att lämna över allt till Banbyggarna eller Uk Trainsim låter i mina öron som att gå över ån efter vatten. Byråkratiskt och krångligt. Om ni har sådana tankar, varför inte lobba Steam direkt och kräva en "DLS" som kan fixa allt automatiskt.
Jag förstår inte vad du menar. Kan du förklara lite i klarspråk?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 18:33   #52
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Jag förstår inte vad du menar. Kan du förklara lite i klarspråk?
Vad jag menar är att ni kan använda detta forums egna ämne som heter Railsimulator/Railworks - Downloads istället för att anlita andra.

Om ni vill ha någonslags automatisk koppling till era rutter så är varken Banbyggarna eller Uk Trainsim något alternativ. Stäm i bäcken! Överlåt det till Steam. Dom är dom enda som kan att fixa det, om ambitionen finns.

Detta forums Railsimulator/Railworks - Downloads är väl så bra i jämförelse med bäde Banbyggarna och Uk Trainsim (gå inte över ån efter vatten).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 18:54   #53
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jag håller med dig gubben och ställer samma fråga. En stor fördel med forumets egna Downloads är att alla kan ladda upp saker när helst dom vill. Och alla kan vara med och känna sig delaktiga.

Att lämna över allt till Banbyggarna eller Uk Trainsim låter i mina öron som att gå över ån efter vatten. Byråkratiskt och krångligt. Om ni har sådana tankar, varför inte lobba Steam direkt och kräva en "DLS" som kan fixa allt automatiskt.
Tror du missuppfattat lite...

Ingen här har sagt att dom svenska objekten ska vara hos uktrainsim. Utan där har dom samlat dom engelska objekten och tågen i olika paket, som gör det enklare för dom som ska ladda hem och använda tågen och objekten. Det är alltså bara det systemet vi skulle vilja ha!

Sen om paketen/paketet ligger på detta forumet eller hos Banbyggarna, tycker inte jag spelar nån roll. Ska det till paket, så måste det till nån som ordnar paketen. Ja, om inte varje tåg/objekt byggare kör sitt eget paket då...

Kolla här om uktrainsim freeware packs: http://www.uktrainsim.com/FreewarePacks/
OBS! Kolla in videon om hur enkelt och smart det fungerar. Måste väl vara bättre än att installera 140 vagnar en och en?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 19:32   #54
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Tror du missuppfattat lite...

Ingen här har sagt att dom svenska objekten ska vara hos uktrainsim. Utan där har dom samlat dom engelska objekten och tågen i olika paket, som gör det enklare för dom som ska ladda hem och använda tågen och objekten. Det är alltså bara det systemet vi skulle vilja ha!

Sen om paketen/paketet ligger på detta forumet eller hos Banbyggarna, tycker inte jag spelar nån roll. Ska det till paket, så måste det till nån som ordnar paketen. Ja, om inte varje tåg/objekt byggare kör sitt eget paket då...

Kolla här om uktrainsim freeware packs: http://www.uktrainsim.com/FreewarePacks/
OBS! Kolla in videon om hur enkelt och smart det fungerar. Måste väl vara bättre än att installera 140 vagnar en och en?
Ok, men som man frågar så svarar man. Jag tyckte också att den här tråden började bli lite "off topic" innan jag svarade, men så kan det bli...

Det var väl upphovsmännens önskan och rättigheter som det handlade om egentligen från början. Då jag är i samma situation så lade jag mig in i debatten. Ämnet handlar egentligen om ALLA simulatorer. Inte bara RW.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-12-04 klockan 19:34.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 20:31   #55
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Jag är för ett sådant storpack med svenska grejor och är villig att låta mina saker vara med.
Att jag föreslog banbyggarna var för att de redan är kända samt att detta forums server har begränsningar på hur stora filerna får vara.
Har jag inte laddat upp något på länge så det kanske inte är något problem längre och då kan det lika gärna ligga här.
Fast man vill också kunna plocka bort äldre varianter av filerna och det vill jag minnas är lite problematisk här i forumet.
Är inlägget för gammalt går det inte längre att redigera och då när folk går in i tråden för att ladda ned paketet är det risk de tar första inlägget som då innehåller den äldsta (sämsta) versionen.
Annars har jag ingen större synpunkt på var detta paket ska höra hemma.
Att lobba hos Steam för att få automatiska nedladdningar tror jag är ganska så poänglöst.
Ett sådant storpack skulle lösa de flesta om inte alla problem med rutter och objekt.
Kanske inte alla objektskapare som vill vara med men det skulle ju vara frivilligt naturligtvis.
Finns ju en del saker i Downloads redan nu som skulle kunna bli en bra grundplåt, särskilt om News ger okej på att inkludera hans svenska saker också.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 20:56   #56
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Tack svenolof för föklaringen!
Jag rekomenderar fortfarande BanByggarna för den är säker förvaring. Både i smått och stort.
Objektskaparna kan ju be BB att ta bort objekt. Och att man hittar klart och tydligt där man vill ha den. Jag ger BB fem stjärnor i betyg.

Senast redigerad av Totte den 2012-12-04 klockan 22:10.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 12:27   #57
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Tack svenolof för föklaringen!
Jag rekomenderar fortfarande BanByggarna för den är säker förvaring. Både i smått och stort.
Objektskaparna kan ju be BB att ta bort objekt. Och att man hittar klart och tydligt där man vill ha den. Jag ger BB fem stjärnor i betyg.
Är Banbyggarna aktiv fortfarande? Jag tycker att det inte händer så mycket där. Men det kanske beror på oss som inte frågar dom om dom kan lägga upp objekten? För något år sen så diskuterade vi som använder Trainz med Banbyggarna om en lösning, men det hela rann ut i sanden. Det var nog inte deras fel, utan berodde nog mer på obefintligt engagemang från vår sida. Om det finns någon riktig entusiast hos Banbyggarna som kan hålla i det hela och uppdatera snabbt så är det välkommet.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-06, 13:28   #58
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Är Banbyggarna aktiv fortfarande? Jag tycker att det inte händer så mycket där. Men det kanske beror på oss som inte frågar dom om dom kan lägga upp objekten? För något år sen så diskuterade vi som använder Trainz med Banbyggarna om en lösning, men det hela rann ut i sanden. Det var nog inte deras fel, utan berodde nog mer på obefintligt engagemang från vår sida. Om det finns någon riktig entusiast hos Banbyggarna som kan hålla i det hela och uppdatera snabbt så är det välkommet.
Ja, BB är fortfarande aktiv! Kanske var det för lite info om BB så att de nya skaparna inte visste om.
Nu har jag skapat länk till BB i min signatur.

Senast redigerad av Totte den 2012-12-06 klockan 13:32.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009