Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-02, 23:46   #31
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej igen då kan man ju fråga sig vad det är för mening med att göra saker till tåg simulatorer och sen lägga ut dom för nerladdning,och sen inte få skicka med det vidare då kan man ju lägga ner allt

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 00:01   #32
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50 Visa inlägg
Hej igen då kan man ju fråga sig vad det är för mening med att göra saker till tåg simulatorer och sen lägga ut dom för nerladdning,och sen inte få skicka med det vidare då kan man ju lägga ner allt

/John
hur ska någon hålla reda på vem som gjort materialet när systemet ser ut som så?
Om alla bara skickar vidare finns det i slutändan ingen möjlighet att hålla reda på vart materialet faktiskt kommer ifrån från början, så hur ska folk då kunna få hjälp om något krånglar? vem har då ansvaret för att sakerna fungerar?

Ett system där alla bara delade alla filer bäst dom ville, utan någon garanti för funktion eller kvalité skulle skapa kaos och förvirring, ingen skulle ha reda på hur det fungerar, då finns det inte heller någon som kan åtgärda det när det inte fungerar.

Och en tågsimulator full med en massa vackra banor med objekt som är skräp, är inte mer än just skräp.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 00:17   #33
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
hur ska någon hålla reda på vem som gjort materialet när systemet ser ut som så?
Om alla bara skickar vidare finns det i slutändan ingen möjlighet att hålla reda på vart materialet faktiskt kommer ifrån från början, så hur ska folk då kunna få hjälp om något krånglar? vem har då ansvaret för att sakerna fungerar?

Ett system där alla bara delade alla filer bäst dom ville, utan någon garanti för funktion eller kvalité skulle skapa kaos och förvirring, ingen skulle ha reda på hur det fungerar, då finns det inte heller någon som kan åtgärda det när det inte fungerar.

Och en tågsimulator full med en massa vackra banor med objekt som är skräp, är inte mer än just skräp.
Då tycker jag man ska testa så det fungera innan man lägger upp det för nerladdning , det ungefär om man har köpt 1 liter mjölk i en affär under sommaren och åker runt en stund i värmen och mjölken är sur när du kommer hem vem ska man skylla på då ?

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 00:42   #34
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50 Visa inlägg
Då tycker jag man ska testa så det fungera innan man lägger upp det för nerladdning , det ungefär om man har köpt 1 liter mjölk i en affär under sommaren och åker runt en stund i värmen och mjölken är sur när du kommer hem vem ska man skylla på då ?

/John
Spelar ingen roll hur mycket du testar något, det kan jag säga dig redan nu, för du kommer alltid råka ut för att det finns situationer där sakerna ändå inte fungerar som det ska, till exempel, du kombinerar ett signalpack med signaler som inte är gjorda för att passa med några andra, så stör dom ut varandra.

Beta-testning fungerar bara till en viss gräns, men förr eller senare måste man släppa sakerna, först när allmänheten fått tillgång till sakerna kan alla fel hittas.

Och framför allt så ska faktiskt dom som lägger ner all tid och möda på att göra scenery, lok, vagnar, allt som gör det möjligt för folk att nyttja simulator, dom ska ha det tillkännagivande dom förtjänar.

Men ska jag ladda upp något, och sedan i sin tur så laddar 20 stycken andra upp samma sak på olika sidor, då kommer det vara omöjligt att ha reda på vem som är ansvarig för att se till att det fungerar när det väl krånglar.
Sedan kommer inte heller upphovsinnehavaren att få det tillkännagivande som dom förtjänar.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 09:35   #35
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag gjorde en lista på vilka objektskaparna jag använder. Nu undrar jag vilka är okej att använda dom.

Andreas Hoff
Castlerock
Cresston
DTS
Devoloper (Stw)
Fos (Dansk)
German Railroad RW
Hef (Dansk)
KMW
Kuju
Mats H
Mazz
McS
MickeAr (Albula)
MickeL
Mig Design
Mr.Toby
RSC (Oxpad, sepack)
RSDL (RailSimulator)
RS Derek (RailSimulator)
Roman72
SAD
SAD2011
StS
Team Routebuilders
TopCat DK
UKTS_FP
jpetersjr
newS
sOden
theokus
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 10:13   #36
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Denna diskussion är onödig, regler är regler.

Och dessa regler är individuella och sätts av dem som gjort objekten (eller vad det nu är). Dessa får man respektera, vare sig man gillar det eller inte. Håller med båda sidorna om att man borde få använda alla saker, men som sagt, regler är regler.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 16:32   #37
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag kan förstå objektbyggarnas oro att inte få credits för sina alster och att det skulle kunna bli flera versioner av deras objekt i olika rutter...

Men credit ger oftast ruttbyggarna i sina readme, så har det iallafall varit i MSTS. Och olika versioner, vad spelar det för roll? Kommer alltid att komma uppdateringar av både objekt och tåg. Döps filerna likadant, så skrivs väl dom gamla bara över? Och då har man ju dom senaste versionerna installerade!

Ni som bygger objekt gör ett jättejobb och tror alla ruttbyggare är tacksam för det ni skapar, men visa nån förståelse ni också. En större rutt kanske innehåller tusen objekt från ett tiotal sidor. Att ladda ner och installera så många objekt ett och ett, kan få folk att avstå från att ladda ner rutten (jag har avstått vissa rutter p.g.a. detta). Det blir för jobbigt/krångligt och man kanske inte får tag i alla objekten heller. En del sidor läggs ju ner och då går det inte ens att få tag i objekten längre. En massa krångel gynnar ingen...

Att rutter fungerar ändå, även om alla objekt inte går att få tag i. Det kan jag gå med på om det är nån blomma som saknas. Men om det är några stationer som saknas? Då är det inte lika skoj!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2012-12-03 klockan 16:39.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 17:17   #38
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Jag kan förstå objektbyggarnas oro att inte få credits för sina alster och att det skulle kunna bli flera versioner av deras objekt i olika rutter...

Men credit ger oftast ruttbyggarna i sina readme, så har det iallafall varit i MSTS. Och olika versioner, vad spelar det för roll? Kommer alltid att komma uppdateringar av både objekt och tåg. Döps filerna likadant, så skrivs väl dom gamla bara över? Och då har man ju dom senaste versionerna installerade!

Ni som bygger objekt gör ett jättejobb och tror alla ruttbyggare är tacksam för det ni skapar, men visa nån förståelse ni också. En större rutt kanske innehåller tusen objekt från ett tiotal sidor. Att ladda ner och installera så många objekt ett och ett, kan få folk att avstå från att ladda ner rutten (jag har avstått vissa rutter p.g.a. detta). Det blir för jobbigt/krångligt och man kanske inte får tag i alla objekten heller. En del sidor läggs ju ner och då går det inte ens att få tag i objekten längre. En massa krångel gynnar ingen...

Att rutter fungerar ändå, även om alla objekt inte går att få tag i. Det kan jag gå med på om det är nån blomma som saknas. Men om det är några stationer som saknas? Då är det inte lika skoj!
Varför vill ni inte förstå? Det har ju beskrivits så klart och tydligt av både KMW och Mawkish. Jag är av samma åsikt själv p.g.a. av orsaker som beskrivs nedan. Ett objekt bör finnas att hämtas bara från ett ställe. Då kan upphovsmannen själv ha kontroll, och uppdatera. För allas glädje.

Trainz har ju DLS. Om alla skulle använda den eller liknande möjligheter så skulle det inte vara några större problem. Men nu är det så att jag av andra orsaker inte alltid tycker om N3V's policy, så i mitt fall stupar det även där. Men grundtanken är god.

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
...
Att man som objekttillverkare inte vill få sina saker medskickade med rutter kan ha flera skäl och inte bara det egna egot.
Skickas det med i rutter har man snart flera olika versioner ute och helt plötsligt får folk en äldre version installerad när de plockade hem en rutt.
Snart kommer då klagomål och önskemål om support för att det är något problem med den gamla version som följde med en rutt.
...
Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Jag förstår inte varför detta ens är något att diskutera? Som objektbyggare(eller före detta byggare i vilket fall) så är det ett måste att ha versionskontroll om någon som helst support på det man har släppt skall fungera.

Om alla skulle inkludera objekt vid ruttbyggen så kastas allt detta ut genom fönstret när flera olika versioner av objekten kan vara i omlopp med olika rutter, är det då fel på just den rutten eller objektet i sig?
...
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 17:38   #39
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Objekt som släppts är ju i gott skick och ska fungera, då är det bara hämta den till rutten. Varför måste man kontakta objektbyggaren om lov? Tänk om objektbyggaren inte svarar! Hur gör man då?
Utan objekt ingen rutt!

Senast redigerad av Totte den 2012-12-03 klockan 17:41.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 18:24   #40
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Objekt som släppts är ju i gott skick och ska fungera, då är det bara hämta den till rutten. Varför måste man kontakta objektbyggaren om lov? Tänk om objektbyggaren inte svarar! Hur gör man då?
Utan objekt ingen rutt!
Det behövs inget lov från objektbyggaren om objektet finns som publik nedladdning! Det enda man måste göra är att ladda hem objktet själv. Och det kan ordnas på flera sätt. Ett sätt är att banbyggaren upplyser om var objekten finns att hämta. Ett annat sätt är att skapa ett gemensamt ställe där alla objekt finns. Man göra göra som N3V gjort, samla allt under ett och samma tak - dvs. DLS (Down Load Station).

Det misstag som N3V har gjort, är tänka som ni gör. Att bifoga andras objekt tillsammans med en utgåva utan att fråga upphovsmannen. Om N3V bara bifogade deras egna objekt, rutter och grundprogram - och lät bli att "bygga in" objekt som redan finns på DLS i deras distribution, så skulle allt fungera utmärkt. Då kunde alla objektbyggare ladda upp (och uppdatera) sina alster till DLS utan vånda.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 19:04   #41
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Tack svenolof!
Det var bra svar. Det svaret jag var ute efter. Ok, jag kommer att samla in alla objektmakarna på lista till släppet.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 21:24   #42
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Lösningen på problemet som jag ser det är om vi kunde samla objekt till större nedladdningar
vilka innehåller många saker, då blir det totalt färre nedladdningar som krävs.
T.ex. om vi kunde samla de olika svenska tillbehör som nu finns till en Swedish_Objects nedladdning.
Ett sådant paket ska då fortfarande vara en separat nedladdning men förhoppningsvis då använder
flera rutter detta paket och slutanvändaren har redan sakerna när nya rutter släpps.
Jag är absolut villig att släppa de saker jag har gjort till ett sådant paket.
Problemet är som jag tidigare var inne på att någon måste koordinera det hela och jag tänker absolut inte anmäla mig som frivillig.
Sedan måste det få ligga någonstans på nätet för enkel nedladdning, Banbyggarna kanske?

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 22:02   #43
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! Skulle en FTP-Server kunna va nått ?

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 22:13   #44
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Jag rekomenderar BanByggarna. Det finns ju redan en hel del objekter där.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 08:23   #45
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! En fråga va är skillnaden med att ladda ner saker här ifrån och att ladda ner från Banbyggarna


/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009