Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-31, 18:57   #451
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

SJ hade ju visserligen blånerade pannplåtar vilka med tiden blev svarta, jag antar att de även var blåa i hytten.

Träsidorna bör dock vara helt svarta, korrekt. De är gjorda ifrån bilder tagna med blixt, därav är det lite blanka och blåaktiga. Det ska nog matchas lite färger i hytten så småningom, men det är lättare att göra när man har det mesta på plats.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 20:48   #452
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonatan Visa inlägg
Väldigt trevligt, men ska panngaveln verkligen vara blå? Träsidorna har också lite blått i färgen, kan vara värt att balansera så det matchar hyttgavelns färg?

Ni får ursäkta att jag är en petig gammal gubbe, men jag har oerhört bra öga för småsaker.
Du behöver inte ursäkta dig! Det är för att få feedback vi postar här.
Om du kallar detta "petigt" ligger du mil efter Korvtiger!!!
När man mappar saker kan inte texturerna var hur mörka som helst, då famlar man i mörker, men som Korvtiger säger, det fixar man i slutskedet.

Tack för ditt inlägg - en sällsynthet på detta forum numera !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 23:29   #453
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Ja, man börjar bli lite orolig att Lan ska tröttna på alla boklånga utläggningar jag har dagligen om små detaljer som inte är riktigt rätt. Må oss hoppas att han inte gör det!

Hade en liten tanke på att försöka baka skuggor att lägga på texturerna i Blender när allt är klart. Då får man lite mer realistisk ljussättning, så att det är mörkt inne i skrymslena som det faktiskt ska vara. Vi får se om det går att göra.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 10:12   #454
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Ja, man börjar bli lite orolig att Lan ska tröttna på alla boklånga utläggningar jag har dagligen om små detaljer som inte är riktigt rätt. Må oss hoppas att han inte gör det!

Hade en liten tanke på att försöka baka skuggor att lägga på texturerna i Blender när allt är klart. Då får man lite mer realistisk ljussättning, så att det är mörkt inne i skrymslena som det faktiskt ska vara. Vi får se om det går att göra.
Att baka Ambient Occulsion kartor bör i sig inte vara några problem.
Dock kräver det en hel del utav datorn, och det finns faktiskt stand-alone program som hanterar det hela bättre, än vad dom flesta 3D program gör.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 20:24   #455
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink Ägna ni er ni åt datatekniken...

... jag begriper ända NADA av det, så jag fortsätter med det jag "möjligen" kan, bygga och animera ! Sven-Bertil har fått de hittillsvarande reglagen på plats + lite till. Skickar med lite bilder:

1. Förarposition.
2. Totalposition
3. Eldarposition normal
4. Eldarposition, klar att svettas
5. Eldarposition, svettas och skyffla!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (185.4 KB, 179 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (84.8 KB, 181 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (76.9 KB, 179 visningar)
Filtyp: jpg 4.jpg (127.9 KB, 180 visningar)
Filtyp: jpg 2016-08-01 081741.jpg (130.4 KB, 178 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 00:39   #456
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Att baka Ambient Occulsion kartor bör i sig inte vara några problem.
Dock kräver det en hel del utav datorn, och det finns faktiskt stand-alone program som hanterar det hela bättre, än vad dom flesta 3D program gör.
Blender är riktigt bra på detta område faktiskt! Båda de inbyggda rendermotorerna kan användas för att baka både AO och fullständiga renderpasses (minus reflektioner av naturliga orsaker)
Texturerna till min vattenhäst som jag gjorde färdigt i vintras är nästan helt skapad med AO och diffuse maps bakade från den inbyggda path tracer-motorn Cycles. Tror det tog ca 15 sekunder att baka en 1024x1024 textur med alla komponenter, runt 4 sekunder för bara AO.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 17:12   #457
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink Korvtigers, just nu aktiella favorit ...

... visas här på några bilder - en liten "sketen" inspektionslampa av fabrikat AGA för nattliga kontroller av vattenståndet. Häpp.

Den är fäst i eldarvattenståndsmätaren och animeringen fungerar så att
när man pekar på den och rör musen sakta uppåt så öppnas efter enkort stund bakluckan - sedan släpps acetylenen på, lågan tänds - luckan stängs.
Ytterligare musgymnastik gör att lyktan flyttas till höger sida av vattenståndsmätaren! Se bildserien:

Eftersom man i Trainz är både förare och eldare skall det bli intressant att se vem som hinner kolla vattenståndet i 80 knyck ????

Men Korvtiger är "Chefen" och han bestämma!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (83.0 KB, 163 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (83.2 KB, 162 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (82.5 KB, 163 visningar)
Filtyp: jpg 4.jpg (83.0 KB, 163 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-02, 18:21   #458
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Blender är riktigt bra på detta område faktiskt! Båda de inbyggda rendermotorerna kan användas för att baka både AO och fullständiga renderpasses (minus reflektioner av naturliga orsaker)
Texturerna till min vattenhäst som jag gjorde färdigt i vintras är nästan helt skapad med AO och diffuse maps bakade från den inbyggda path tracer-motorn Cycles. Tror det tog ca 15 sekunder att baka en 1024x1024 textur med alla komponenter, runt 4 sekunder för bara AO.
Ah, klart. 1024 i upplösning ska inte vara något problem i någon 3D programvara!
Jag brukar köra 4096x4096, och det suger musten ur maskinvaran, då kodningen allt som oftast inte är optimerad för den sortens texturstorlek.

Edit: Dessutom vill jag säga att det ser väldigt bra ut, Lan!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-08, 13:34   #459
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack Marcus ...

... ja det går sakta framåt. Jag bygger mesherna som logiska enheter med attachmentpunkerna på,så om man flyttar en mesh så behöver man inte bekymmra sig om infästningen av visare och reglage.
Korvtiger skickar utförliga påpek som leder till justeringar.

En bild på status quo:

Som ni ser på skruven är vi på väg framåt men hastighetsmätaren visar båkåt (tror jag).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-08-08 114341.jpg (138.0 KB, 126 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-08, 17:54   #460
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Japp, hastighetsmätaren visar för backgång på bilden. Medsols är bakåt, motsols är framåt.

Dock så har jag en fundering angående denna hastighetsmätare system Deuta/Penta. Var det tvärt om på D-loken? Så att framåt var medsols? För på alla gamla filmklipp jag hittat inifrån Ds/Dg/Du-hytter har mätaren visat tvärtom. Eller är det bara att de stått i B-hytten för att de inte ville ha några filmmakare i hytten på ett rullande lok?
T23 har samma håll som ångloken i alla fall.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-09, 17:20   #461
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Är det de små detaljerna...

... som gör det, så är väl denna pyskran på förarsidan ett exempel!
Med Mazz fotoförlagor är det möjligt - vad säger er texten???
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-08-09 164212.jpg (98.3 KB, 100 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 17:23   #462
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Olja maskineriet ...

... var viktigt.
Det var tjocka oljor (en del på gränsen till fett) och dessa hölls flytande genom att placeras nära pannan.
Ytterligare en anledning var för att inte smörja med kalla oljor var
att de heta delar som smordes kunde allvarligt skadas (materialkontraktion).

Sven-Bertil börja bli en smord konung:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-08-10 104809.jpg (109.4 KB, 90 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 21:23   #463
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... som gör det, så är väl denna pyskran på förarsidan ett exempel!
Med Mazz fotoförlagor är det möjligt - vad säger er texten???
Nej, detta är ej spaken till pysarna, utan spaken till luftvägsventilen av typen Garbekran! Det är en ventil som öppnar en kanal där ångan fritt kan flöda från ena sidan av cylindern till den andra. Dessa öppnas när loket går med stängd regulator för att ångan och luften därinne ska kunna flöda fritt från ena sidan av cylindern till den andra och förhindra de "slag" som annars uppkommer. Själva kanalen går ovanför cylindern i en låda som sticker upp över gångbordet. Andra lok, till exempel B-loken hade (i alla fall vissa av dem) automatiska luftvägs-/säkerhetsventiler kallade Flodinventiler efter deras svenske uppfinnare. Dessa ventiler öppnar sig själva när loket går med stängd regulator så att lokföraren slipper tänka på det och har dessutom en inbyggd säkerhetsventil som hindrar trycket i cylindern från att bli för högt.

Vid 06:59 i denna video(https://youtu.be/bxUBioJP100?t=6m55s) på Sb 1306 kan man se hur föraren stänger Garbekranarna efter att ha gått med stängd regulator under infarten mot Nora, för att sedan kunna dra på lite ånga efter passerandet av infartssemaforen.
Vid 3:10 i samma video ser man plåtkåpan som ventilen gömmer sig under, rakt över cylindern. Man ser också veven som öppnar ventilen uppstickande rakt ur mitten, vilken styrs med nämnda spak från hytten medels stänger. som dras innanför sidotankarna, mellan dem och pannan.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 17:24   #464
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard En anaconda?...

... i hytten? Nej, vattenröret till förarinjektorn i sin rätta dragning. Den går från vänster sidotank till injektorn. Observera den lilla tappkranen t.v. om omkastarskivan - här kunde föraren vaska fejset och tappa upp ett glas vatten till tandborstningen innan slutstationsangöring - häpp.
De rätta kranarna för Luftvägsventiler och Pys animerade och på plats.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-08-11 155718.jpg (121.7 KB, 72 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 22:42   #465
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Kan inte säga annat än imponerande, strongt jobbat .

Det är ju en hel vetenskap att kunna hålla reda på alla prylar å manicker, undrar om en vanlig dödlig klarar av att köra dylika farkoster sen!!?? (hehe) .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009