Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-12, 12:43   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard STW. Önskemål om framförande till AURAN

Jag tillhör en av dom som är så förbaskat nyfiken, så att jag kan inte låta bli och ladda hem allt möjligt från DLS. Oftast blir det väldigt mycket skräp som jag inte har andvändning för.
Tycker att jag sitter mer i TrainzObjects och gallrar bort, än vad jag håller på med själva Trainz. Det tokiga är att jag hinner inte ikapp. Gallrar jag bort 100 objekt, så har jag istället laddat hem 150 st nya istället. Hamnat i en ond cirkel.

Har som önskemål att det framförs till Auran.
Att nästa kommande version av Trainz eller om det går via en uppdatering.

Att det tillkommer en funktion att man kan Arkivera eller ta bort hemladdade objekt i Trainz redan.

Typ att man sätter ut ett hus på bordet och upptäcker att detta hus inte riktigt är i min smak. Att man då bara markerar det huset och får det arkiverat eller borttaget.
Skulle vara guld värt för mig, att slippa köra TrainzObject och leta efter objekt som man vill ta bort.

Det vore kanon om ni på STW. Hade lust att framföra detta till AURAN.
Skulle gärna själv göra detta, om nu inte min engelska vore så förbaskat dålig och jag vet inte vad jag ska skriva eller uttrycka mig, för att dom ska förstå.

Vore även kul och höra om ni andra sitter med samma problem och hur ni försöker lösa det hela.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 11:45   #2
GerryE
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Sweden.
Inlägg: 60
Standard

Jag håller med dig.

Gerry
GerryE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 17:03   #3
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Jag förstår vad du menar Bengan. Det blir rätt mycket att hålla reda på inne i menyerna i Trainz.

En annan variant på temat är att man skapar en "shopping list", dvs man väljer ut vilka objekt man vill ha med på en bana och placerar dessa i en shopping list. Denna lista kan man sedan öppna och plocka objekt ur i valfri rutt. Listan blir förmodligen inte stor och det blir enkelt att plocka objekten och placera dem. Shopping list funktionen kunde ligga utanför Trainz i ett separat program som med ett trevligt gränssnitt lätt låter användaren välja ut "varorna" som ska hamna i listan.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 18:34   #4
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Ett sätt som väl inte är en lösning på problemet men ändå ett sätt att slippa många irrfärder i menyerna är att använda något enstaka baseboard som ”pallett”.
Man fyller helt enkel ett eller flera baseboards med sina favoritobjekt och dessa baseboards ”mergar” man tillfälligt med sitt bygge, för att sedan därifrån plocka ut godsakerna.



/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 19:20   #5
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

En sak som jag hittade nyligen på Aurans forum är att lägga till -showkuids i trainzoptions.txt. Då syns föremåls kuid-nummer nere till höger när man är i surveyor.


/MVH
Patrik
Min Trainz sida: http://web.telia.com/~u41408022/
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-15, 14:50   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Kiefer

Ett sätt som väl inte är en lösning på problemet men ändå ett sätt att slippa många irrfärder i menyerna är att använda något enstaka baseboard som ”pallett”.
Man fyller helt enkel ett eller flera baseboards med sina favoritobjekt och dessa baseboards ”mergar” man tillfälligt med sitt bygge, för att sedan därifrån plocka ut godsakerna.



/Harry
Det där med Merge var ingen dum idé.
Gör nog bara tvärtom emot vad du beskriver och lägger sånt jag inte vill ha där istället, så är jag av med det.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-15, 17:38   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag har samma problem när jag städar i källaren. Slänger all skit i en kärra, kör till tippen och kommer tillbaks med en överfull kärra med "bra att ha grejor". Jag tror det är vi som är problemet, inte Auran, vi vill ha allt men har inte plats och förmåga att hålla reda på allt.

Alla som sysslar med Trainz borde ha en personlig sekreterare, på statens bekostnad givetvis - via bidrag till spelberoende!


LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-15, 17:47   #8
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Bengan

Citat:
quote:Tidigare skrev Kiefer

Ett sätt som väl inte är en lösning på problemet men ändå ett sätt att slippa många irrfärder i menyerna är att använda något enstaka baseboard som ”pallett”.
Man fyller helt enkel ett eller flera baseboards med sina favoritobjekt och dessa baseboards ”mergar” man tillfälligt med sitt bygge, för att sedan därifrån plocka ut godsakerna.



/Harry
Det där med Merge var ingen dum idé.
Gör nog bara tvärtom emot vad du beskriver och lägger sånt jag inte vill ha där istället, så är jag av med det.

Bengan.
Nu hängde jag nog inte med riktigt???


/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-15, 18:45   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Kiefer

Citat:
quote:Tidigare skrev Bengan

Citat:
quote:Tidigare skrev Kiefer

Ett sätt som väl inte är en lösning på problemet men ändå ett sätt att slippa många irrfärder i menyerna är att använda något enstaka baseboard som ”pallett”.
Man fyller helt enkel ett eller flera baseboards med sina favoritobjekt och dessa baseboards ”mergar” man tillfälligt med sitt bygge, för att sedan därifrån plocka ut godsakerna.



/Harry
Det där med Merge var ingen dum idé.
Gör nog bara tvärtom emot vad du beskriver och lägger sånt jag inte vill ha där istället, så är jag av med det.

Bengan.
Nu hängde jag nog inte med riktigt???


/Harry
Nä, jag förstår att du inte hängde med eller tycker att det är ett idotiskt förslag, men jag kunde inte låta bli att spela dum och vänta på era reaktioner.
Bara för att jag flyttar ut sånt som jag inte vill ha på ett eget bord, så försvinner det ju inte från Trainz.

Men det som var en bra idé med Merge eller som jag skrev att sätta ut sånt som man inte vill ha på ett eget bord. Kanske inte är en sådan dum idé trots allt.
Sparar man det bordet och om jag inte minns fel.
Så ska man väl kunna få fram en lista i TrainzObjects under maps någonstans vad det bordet innerhåller. För det sparas väl som en bana och då ska man väl kunna kolla där vad banan innerhåller och då har man en lista som man kan skriva ut med kuidnr och sedan bara leta rätt på dessa i TrainzObjekts för att arkivera.

Tror och inbillar jag mig.
Rätta mig om jag har fel.

Men min önskan kvarstår att det skulle gå att göra detta redan i Trainz.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-15, 19:18   #10
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Ja då förstår jag hur du menar.
Men visst vore det bra om det kanske kunde hanteras i själva Trainz.
Kanske en arkiveringsfunktion likt "sällan använda genvägar i xp" vore något, en funktion som helt enkelt föreslår att sällan eller aldrig använda objekt arkiveras.


/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 09:02   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Gjorde ett test med att sätta ut en massa objekt som var ointressanta för mig på ett bord och döpte bordet till Borttagning.

Sen var det bara att leta upp bordet i maps och skriva ut configen.

Så hade man kuiderna något sånär samlade i nr.ordning.

Gick betydligt mycket snabbare att rensa ut på detta sättet och man behöver ju inte ta detta via TrainzObjects heller.

Bara att gå till mappen TRS2004/World/Custom/Download och markera alla kuider som står i configen och flytta till TRS2004/Archive/World/Dispatcher/Downloads.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 11:48   #12
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Glöm inte att du måste radera chumpfilen också, annars gör det ingen skillnad.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kan man kontakta Auran med förslag till förb.?? mr. desa Trainz - Allmänt om Trainz 3 2005-01-08 12:24
Till er som har nära samarbete med AURAN. Bengan Trainz - Allmänt om Trainz 3 2004-11-28 14:34
Gblss-y på Gbs-chassi på väg till Auran Bengan Trainz - Allmänt om Trainz 1 2004-03-30 20:30
Auran släpper PaintShed till MSTS Fredrik MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2002-09-16 21:53
Auran Paint Shed till msts Fredrik MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 0 2002-05-30 22:26



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009