Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-25, 18:43   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Lite byggfrågor...

Försöker mig på att bygga en rutt igen. Var ett tag sen jag gjorde det, Mafia2 och andra spel har kommit i mellan. Nu har jag några frågor:

1. Jag har försökt med dubbelspåriga tunnlar, men varje tunnel får egna väggar (om ni förstår vad jag menar!?) eller så får dom inga tunnelväggar alls. Kan man inte få en vanlig dubbelspårig tunnel i RW?

2. Hur får man upp marken under spåret eller vägen man lagt? Jag vet hur man gör med den där magneten, men då blir det problem om ett spår och väg korsar varann i olika höjder. Går det inte att markera spåret eller vägen och trycka nån tangent (som i msts)?

3. Om man vill gå från dubbelspårigt till t.ex. 6 spår i bredd, så hamnar ju alltid spåret man utgår ifrån på vänstra spåret av dubbelspåret. Men om jag vill ha två spår på varje sida, hur gör jag då? Detta håller på att driva mig knäpp...

Kommer säkert mer frågor senare. Hoppas nån vet hur man fixar detta. Tack på förhand!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-12-25, 19:20   #2
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

1. Jag lägger med SADs concrete_tunnel tracks. Då är det inte någon tunnel runt spåren, utan de fungerar bara som spår som tvingar dig sitta i hytten. Under Bridges(under spårmenyn) så har du SAD tunnel som du sedan kan lägga över hur många spår du vill genom att dra tunneln på samma ställe som spåren. Den fungerar som de svenska plattformerna där du kan markera och vidga beroende på hur brett du vill ha det.

2. Jag använder mest magneten, vet inte om det finns någon knapp för att dra upp terrängen till ett visst spår, skulle vilja veta det med. Annars får det skötas manuellt.

3. När du har 6spår markerat, för att lägga ut (de gula trianglarna) så ta de intill spåren de ska börja vid, så de "fastnar" sedan håll in och dra med musen för att flytta upp/ner.

Hoppas det var till någon hjälp.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 17:49   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack för svaret Basse!


Nu har jag försökt göra stationsskyltar till rutten jag håller på med (Stockholms pendeltåg), men nått är fel. Vet inte vad?????

Jag har använt dom blanka filerna av newS och döpt om dom, både bin och TgPcDx filerna till filnamnet jag vill ha. Gjorde om bin med serz och ändrade i till nya namnet och sen tillbaka till bin igen. Gjorde om TgPcDx till dds, måla om och sen tillbaka till TgPcDx.

Filerna la jag sen i Assets/newS/sweden/RailNetwork/signs (texturerna i textures mappen i sings mappen) i RW.

Nu till problemet. Jag hittar skyltarna i listan och kan välja dom, men när jag placerar ut dom, så syns dom inte. Nån som vet varför?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 18:33   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Förra frågan upptäckte jag svaret på själv, det saknas en fil för dom blanka stationsskyltarna och då använde jag en skylt ifrån Bergslagsbanan och tog dom blanka texturerna bara...

Lite fler frågor...

Jag har använt sweden.bin (svensk track rule), så nu är sth 100km/tim över hela rutten. Går detta att ändra på? Hur gör man?

Såg att det fanns berms (banvall) i Albula rutten. Finns den org. i RW eller måste man ladda ner den nånstans? Eller måste jag kräva att Albula ska vara installerad också? Vad heter dessa berms i RW?

Bra tunnelportaler har jag inte hittat. Så är det nån som har tips på sånna...ge mig gärna en länk!

Var hittar jag Plattform markers och hur namnger man dom?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 15:34   #5
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Förra frågan upptäckte jag svaret på själv, det saknas en fil för dom blanka stationsskyltarna och då använde jag en skylt ifrån Bergslagsbanan och tog dom blanka texturerna bara...

Lite fler frågor...

Jag har använt sweden.bin (svensk track rule), så nu är sth 100km/tim över hela rutten. Går detta att ändra på? Hur gör man?

Såg att det fanns berms (banvall) i Albula rutten. Finns den org. i RW eller måste man ladda ner den nånstans? Eller måste jag kräva att Albula ska vara installerad också? Vad heter dessa berms i RW?

Bra tunnelportaler har jag inte hittat. Så är det nån som har tips på sånna...ge mig gärna en länk!

Var hittar jag Plattform markers och hur namnger man dom?
Om att ställa in rätt hastigheter, det gör man när man lägger spåren. I högra rutan skriver man in den hastighet man vill ha. Hoppas att detta går att göra i efterhand.

Och plattform markers finns bland signalerna (lite konstigt).
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 18:47   #6
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Du kan ändra hastighet genom att markera spåret med markeringsverktyget i "spårmenyn". Markera hela sträckan och ställ in hastighet i rutan till höger.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 05:20   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack Bombardier Train och Basse!

En del saker är svåra att hitta i menyerna...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 15:10   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Fler frågor...

Finns det nån gräns för hur mycket objekt man kan sätta ut per tile i RW? Går det att få fram dessa tiles när man bygger?

Kan man sätta ut signaler på en sträcka och senare bygga vidare på rutten eller kraschar det då (som i MSTS)?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 15:51   #9
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Signaler går bra att sätta ut direkt om man vill. Jag brukar vänta med det av MSTS rutiner
Det finns ingen direkt max object/tile. Det har snarare med hur mycket datorn orkar, så man får tänka på att alla andra kanske inte har lika bra dator som en själv om man vill att det ska flyta på bra för alla.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 13:32   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack för svaret Basse! Tror jag väntar med signaler också, för säkerhets skull...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-14, 13:05   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ibland är man trött i hjärnan. Hitta nu vad dom använt i Albula som banvall, det heter Grass bank loft. Hmm...jag som leta som en galning efter berms...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009