Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Sim World > DTG - Train Sim World - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-09, 15:02   #16
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Har fortfarande inte fått mitt, supporten bad mig att skicka in kvittot på att jag hade köpt det.

Jag skickade in kvittot men väntar fortfarande på svar....




(EDIT : Fick nu till svar att det var ett fåtal som hade samma problem som jag och att det skulle vara fixat till runt 19 - 20 ikväll...)

Senast redigerad av Fippe den 2016-12-09 klockan 16:05.
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 20:09   #17
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Fysiken är inte bra i betan trots allt Dovetail skrev om "simugraph"
Har jämfört med Run8 v2 som anses vara väldigt bra i fysiken.

TSW 2 st SD40-2 och 21 lastade kolvagnar (ca 2500 ton)
Accelaration 0--60 mph (96,5 km/h) i uppförsbacke går på 67 sekunder
Nödbroms 60-0 mph i uppförsbacke går på 9 sekunder.
Detta är ju nästan bil prestanta

Run 8 v2 2 st SD40-2 och 20 lastade kolvagnar (ca 2500 ton)
Accelaration 0--60 mph (96,5 km/h) plant tar lite drygt 4 minuter
Nödbroms 60-0 mph plant tar 57 sekunder.
Testade att köra i 60 mph i en svag uppförsbacke och tåget tappade direkt hastighet.

Skulle vilja säga att det är sämre än TS2017 och den var inte bra.
Kan inte fatta att det är på detta sätt. Dovetail måste ju veta om det, det är ju inte i närheten av realistiskt.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 22:06   #18
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Dovetail har ju själva sagt att Betan inte representerar den färdiga produkten så jag är ganska säker att detta är en sak som kommer att fixas till i febuari

Senast redigerad av Fippe den 2016-12-09 klockan 22:32.
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 22:28   #19
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

De har ju lagt ut betan så att vi ska hitta fel i den, så att de kan åtgärda det till den färdiga produkten i februari.

Resonerar man som du och inte anmäler ett fel är det risk att felet finns i slutprodukten.
Jag har lagt in det som ett fel i Dovetail forum och jag fick flera som höll med mig.
Men man ska inte lägga in ett fel de redan vet om "Known issues" men detta fel fanns inte med där.
Någon borde också anmäla återtagning av tågbromsen via tangentbordet.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 22:31   #20
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

ja, jag håller absolut med om att det ska rapporteras in, det är inge snack om saken....

jag tror bara att dom inte riktigt har hunnit klart med hur all rollingstock ska bete sig så jag förväntade inte att det skulle vara perfekt.

Jag har fortfarande inte fått min beta och har nu skrivit en ny ticket

Senast redigerad av Fippe den 2016-12-09 klockan 22:37.
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 11:14   #21
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Nu har jag inte skaffat Train Sim World och kanske inte kommer att göra det, beror på hur det ser ut med rutter eller verktyg för att bygga sådana.

Vad gäller fysiken så tar jag hellre lite för bra prestanda i extremanvändning typ nödbroms än det elände de flesta simmarna har haft med flera sekunder tillsättningstid på lokbromsen när man växlar. På alla lok/lokomotorer jag har haft att göra med så öppnar man bara ett rör mellan huvudbehållare och bromscylinder. Det blir pallnit eller hasande hjul direkt om man inte är försiktig.

Hur fungerar det med rimliga trycksänkningar kring 1 kilo eller så i TSW.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 18:45   #22
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Det lägsta man kan tågbromsa är 5 psi (dvs från 90 till 85)
då får man stopp från 60 mph till 0 på 27 sekunder i lätt uppförsbacke.
Testar man i nerförs backe på lägsta tågbromsen så från 40 till 0 tar 34 sekunder. 60 till 0 tar 40 sekunder.

Run8 tågbroms med sänkning av 6 psi från 60 till 0 mph (plant) tar 2,30 minuter.
Jämför man med nödbroms i Run8 på platt bana från 60 tar det 57 sekunder.
Så skillnaden är ca 4 gånger.

Så den svagaste TSW tågbromsen är ändå starkare än Run8 nödbroms

Har skrivit rätt kraftfullt på Dovetails Beta forum för TSW
Så förhoppningsvis så tar man tag i det innan de släpper produkten.

Senast redigerad av jorgen3 den 2016-12-10 klockan 19:31.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 19:19   #23
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard Dovetail har tagit helg...

Nu verkar det som dovetail har tagit helg...

Jag skrev till supporten i torsdags och fick till svar på fredagen att spelet skulle finnas i mitt bibliotek runt 19:00 och sen stängde dom ticketen...

Igår när klockan var runt 21:00 efter jag kommit hem från träningen så fanns det fortfarande inte i biblioteket så då skrev jag en ny ticket.

Men eftersom det idag är lördag så verkar supporten inte vara tillgänglig så jag antar väl att jag inte får svar förens på måndag...

Extremt irriterande.......
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 20:05   #24
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
Men eftersom det idag är lördag så verkar supporten inte vara tillgänglig så jag antar väl att jag inte får svar förens på måndag...
Testa att stänga Steam enligt bilden nedan och starta sedan om Steam. (Att bara stänga Steam-fönstret stänger inte ner Steam helt.)

När du startat Steam, gå till menyn Games > View Games Library och se om du har "Train Sim World: CSX Heavy Haul Beta" där tillsammans med dina andra spel.

Liknande fel kan uppstå med Adobe Creative Cloud, och att logga ut och logga in igen löser nio fall av tio så det är värt att testa här också.

__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 20:11   #25
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rogge Visa inlägg
Testa att stänga Steam enligt bilden nedan och starta sedan om Steam. (Att bara stänga Steam-fönstret stänger inte ner Steam helt.)

När du startat Steam, gå till menyn Games > View Games Library och se om du har "Train Sim World: CSX Heavy Haul Beta" där tillsammans med dina andra spel.

Liknande fel kan uppstå med Adobe Creative Cloud, och att logga ut och logga in igen löser nio fall av tio så det är värt att testa här också.

Så många gånger jag har startat om steam, har nog restartat en gång varje halvtimme men fortfarande inget :/

(Fick svar från dom nu och fick en steam kod)

Senast redigerad av Fippe den 2016-12-10 klockan 23:32.
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 21:33   #26
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg

Har skrivit rätt kraftfullt på Dovetails Beta forum för TSW
Så förhoppningsvis så tar man tag i det innan de släpper produkten.
Matt på Dovetail svarade på mitt och de andras inlägg angående den dåliga fysiken på tågen. Känns bra, förhoppningsvis så är det bra mycket bättre vid släppet.

TrainSim-Matt
Lots of things to tweak and get right here - the physics aren't quite right yet and they're still being worked on. Thanks for the feedback and your detailed test reports though, the engineer working on these can use these to help improve things.


Thanks Matt. With physics I would recommend a related book from the universal master of multi-body dynamics: Proffessor Ahmed Shabana: https://www.amazon.com/Railroad-Vehi...dp/B008KZULHY/

TrainSim-Matt
I'm less concerned about that element of it - the engineers who worked on the physics engine have spent hundreds of hours on it in total and really that's less of what's wrong. One example of where the sim is not quite set up correctly at the moment is simply making sure that the amount of brake force that a given pressure from the brake cylinder exerts is correct - and I think that's where it's primarily wrong, but I will defer to the engineers working on it to validate and improve as they go.

The actual inter-body dynamics works quite well.

I'll pass the reference on though, I know the engineer who did this drinks that kind of thing up, some of the formulae i've seen on his screen during development have at first made me wonder if he broke his screen :-P

TrainSim-Matt
We have a much revised power-train for the throttle handle that works much more realistically than the one in the beta, but it has a number of issues to be resolved so it couldn't go in. Short answer though is - that one is almost resolved already.
Brakes - someone is looking at those, it looks like it's largely just the amount of brake force that is applied that's wrong.
SimuGraph itself is working well, but just as with any tool it requires the right settings and we're still learning how to find the right data, where as TS1 was much more about putting in values that effected the right results, TSW is more about the hard engineering and getting all the right values in the internals - and when they're right, everything else will flow out from that
Thanks for the notes - i'll make sure our engineer reads them as he's looking over this area.

Matt

Thanks Matt for eminent replies. I know we are in good hands by DTG
Modern electric locomotives such as Vectron can produce 6.4 MW of power, however the traction effort is limited to 300 kN because of relatively low mass of 87 tons. Friction is always the limiting factor for power because of wheelslip(some light shunters have solid concrete blocks to increase mass). In this light I am bit worried of the SD40s physics behavior when full 1500 Amps of power is applied to motors starting from standstill and no wheel slip occurs while there is 2500t train in the back.


TrainSim-Matt
Member

I will double check but i think that the adhesion on the track is currently at a default 1.0 - so it will grip like cogwheels I think this is just a track property thing that hasn't been done yet - i'll check and make sure that gets looked at though.
We actually have some really awesome support for slip and spin, i'm not sure why its not working in the beta - but if measures the temperature of the wheels as they slip and it introduces a spectacular spark particle effect if you spin for too long. It doesnt melt a gouge in to the track though, can't have everything

It will even spin individual axles if appropriate depending on what they are doing, plus you can define specific adhesion values at different parts of the route so if you have some areas that are known to be adhesion blackspots then you can set those up as well.

Senast redigerad av jorgen3 den 2016-12-10 klockan 23:26.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-13, 19:00   #27
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Hittat lite ny info om TSW. Ska släppas i vår och multiplayer till hösten bla.

When is Train Sim World coming out?
We will then release Train Sim World: CSX Heavy Haul in Spring 2017. Pricing is yet to be finalised.

Will you continue to support Train Simulator when Train Sim World is released?
We will continue to release content both in house and alongside our third party partners for Train Simulator for the foreseeable future and will continue to support the game for as long as players want to continue building their collections.

Will there be multiplayer in TSW?
Multiplayer is still in development and will therefore not feature in the Train Sim World: CSX Heavy Haul Beta. However, we are planning for multiplayer to become a key feature of the Train Sim World experience and this is currently scheduled to arrive in Fall 2017.

When will the next TSW route release?
We are aiming for a Fall 2017 release for the second route.

What are the anticipated minimum specs for TSW?
OS: 64-bit Windows 7 Service Pack 1, Windows 8 / 8.1 or Windows 10
Processor: 2 GHz Dual-Core 64-bit CPU
Memory: 8 GB RAM
Graphics: DirectX 10 Compatible GPU with 2GB Video RAM
Sound: DirectX Compatible
Storage: Approx 40 GB available space
DirectX: Version 10

What operating systems will TSW support?
The Train Sim World: CSX Heavy Haul beta is only on Windows PC but the full product will be available on both Windows PC and Xbox One.

Will I need prior train knowledge to enjoy Train Sim World?
Train Sim World is going to be a highly authentic simulation, so therefore prior knowledge of trains and train simulators is definitely going to be advantageous. However, we also aim to make this an accessible and rewarding experience for newcomers to train simulations. From the outset, players will be immersed into a world that will provide rich entertainment and education on a range of content.

Will I be able to create my own routes in Train Sim World?
The tools that will allow players and partnered developers to make routes and other content are currently still in development. While we understand how much many of you like to enhance your hobby with our creativity tools, it’s important that these tools are built carefully, with the help of your feedback, to ensure they are as powerful and intuitive as we all need them to be.

When will Train Sim World be released on the XB1?
Train Sim World: CSX Heavy haul is slated for a release on Xbox One within the same window as the Windows PC version (Spring 2017)

What will be the differences between the XB1 and Windows PC versions.
Fundamentally there is no difference between the two versions; although performance will vary depending on your PC specifications.

It’s called Train Sim World; tell us about this ‘world’ and what it means?
Over the next few years we think the scope of Train Sim World will be limitless. We are aiming to create the most immersive, interactive and compelling train simulator imaginable. Train Sim World alludes to the future scope and variety of the experiences and content that you will encounter, a ‘world’ of all things rail related.
This world will take time to create however and the way to do that is to build it one layer at a time. This is why we are starting with one particular American freight experience where we can focus on replicating the performance and sounds of the locos, the nature of the terrain and the conditions as the first building block.

Next we will move on to creating passenger experiences, adding different signalling systems and train types and introducing game changing features like multiplayer and different modes of play.
We want our players to understand that this is a product that will evolve significantly over time and the reason for that is it’s the best way to provide both the breadth and depth of content and experience that rail fans are looking for.
All this is underpinned by building the product using the latest and best technologies that in the long term will give us the freedom and flexibility to take the experience in many different directions.

Will there be virtual reality support for Train Sim World?
We are aware that virtual reality is a very promising prospect for the simulation genre as a whole and we are exploring this opportunity for TSW. However, we are unable to confirm any VR support at this time.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-16, 22:45   #28
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Bromsarna är ju rätt så otroligt starka.
Gjorde ett bromsprov tidigare idag tillsammans med en bekant som är lokförare.

Vi bromsprovade ett tomt koltåg i nedförsbacke.
När man aktiverar nödbromsen så tar det lite drygt 12 sekunder för tåget att kommer till ett totalt stop, ifrån 60mph.
Det ger en retardation på 2.23m/s2.

Enligt honom så bromsar ett X31 jämförelsevis, på planmark dessutom, med en retardation på 1.8m/s2 när man nödbromsar.

Hoppas verkligen att dom fixar till bromsarna.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 00:13   #29
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Tror inte vi behöver vara oroliga. Fick bra svar av Matt (som man kan läsa lite tidigare inlägg här) och på deras beta forum.

Dovetail verkar ha bestämt sig att fysiken ska bli rätt denna gång
De har lagt ned 100 tals timmar för att få det rätt, men bevisligen så blev det fel ändå till Betan.
De måste kolla på bromsar och ansättningstider och motor kraften och mycket mer antagligen.
Så när den kommer till våren och det fortfarande inte är helt bra så kommer de nog hålla på tills den är rätt nära sanningen.

PS är nu bara 2 dagar kvar av betan DS
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009