Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-12, 00:51   #1
Chessie System
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Ängelholm, Sweden.
Inlägg: 273
Skicka ett meddelande via MSN till Chessie System
Standard Efterlyser en Win98 fil!

Hej, jag håller på att får liv i min gamla dator som jag ska ge bort till en bekant men saknar en fil. logo.sys . Det är startup bilden när man stara upp Windows 98 andra version. Kan inte hitta den på win 98 cd skivan. Har nån denna fil så får ni gärna mejia hem den till mig.


/Chessie System
Chessie Railroad System 1972 - 1986
"Gone but not forgotten"
Chessie System besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-12-12, 07:02   #2
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Det beror på att i Windows98/ME så finns inte den filen separat. Startup-bilden ligger inbakad i filen IO.sys och finns således inte som lös fil på CDn.

Du kan om du vill ändå lägga dit en valfri startup-bild som heter LOGO.SYS i rooten på C: varmed du då får denna startup-bild när du bootar datorn. Detta fungerar dock endast om du har formatterat C-partitionen som FAT16.

Bilden måste vara enligt följande: 320x400 pixels, 256 färger, RGB encodad, okomprimerad Windows BitMaP (.BMP format), med .SYS filtillägg. Filstorlek är okritisk.

För att sedan kunna använda den nya bilden måste du in och editera i filen MSDOS.SYS som också ligger i C-rooten. Gör så här:
Använd Notepad i Windows eller EDIT.COM i DOS, och lägg till/editera följande rad under [Options] :

Logo=1

För att kunna editera MSDOS.SYS, måste du först ta bort följande attribut från filen: read-only, hidden och system. Detta kan enkelt åstadkommas från DOS-prompten:

ATTRIB -H -R -S C:\MSDOS.SYS

Efter att du editerat filen kan (bör) du lägga tilbaka attributen igen:

ATTRIB +H +R +S C:\MSDOS.SYS

Ja, det var det hela.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Efterlyser bilder på X31:s underrede Joel Tågbilder 1 2005-02-25 18:15
SVTTL efterlyser.... Pursche 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 17 2004-01-19 12:50



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009