Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-09, 18:48   #16
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Unhappy Man saknar kossan när båset är tomt...

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg
Sitter här och tänker tillbaka lite, hur forumet en gång startade som en sida för tågsimulatorerna. Blev medlem här efter ungefär ett år, och anser mig inte heller vara någon "farfar" i sammanhanget, som Pson snyggt uttryckte sig.

Vid starten var det bara Microsoft Trainsimulator som gällde, därefter dök även Trainz upp och allt vad det innebar. Sen tillkom andra saker som medlemmarnas egna tågbilder, vilket jag personligen uppskattade väldigt mycket. En enkel bild på ett tåg som stod på Stockholm C, uppskattades lika mycket som en bild på ett tåg som passerade ute på linjen.

Var är denna inställning nu? Kanske bara jag som saknar denna tiden? Varför allt snack om att den slutartiden är för lång/kort, felaktigt val av ISO osv...var är enkelheten? Var är nybörjarna som uppskattade alla bilder som laddades upp? Framförallt, var är den ödmjukhet som en gång fanns? varför är alla helt plötsligt proffs på allt som rör fotografering...
Hur rätt har inte du i detta, samtidigt som jag personligen inte anser att detta är ett ämne som hör hemma i "OT-lådan",
detta borde i allra högsta grad vara ett av huvudämnena i detta forum.

Du får fullt medhåll i dina funderingar, jag har själv blivit drabbad av insändare där man rackat ned på mina kunskaper och insikter utan att själv vara påläst,
och inte ens inneha vilja att se saker ur nya vinklar.

Individer som upplevs inte ha kunskaper i språkbruk diskuterar ords betydelse ur sin egen synvinkel, och klarar inte av att ta till sig andra infallsvinklar
- detta är ett sjukdomstecken.

I stället för att, precis som du saknar, förutsättningslöst ta emot bilder i forumen och beskåda dem, så har det blivit en "macho-tävling" av alltihopa.
Den ene efter den andra försöker överglänsa den förste - och lyckas man inte med sina bilder så tar man till verbala nedsättande omdömen.

Forumets medlemmar är i varierande ålder, och ur den synvinkeln måste man till viss del acceptera att inlägg kan brista i mognadsgrad.
Man måste också vara medveten om att det är så enkelt att gömma sig i ett forum, det enda som syns är ett namn som på ett
eller annat sätt förknippas med insändaren.
Stämningen här har, i likhet med övriga samhället, blivit hårdare och mer hänsynslös. Sådant agerande hör dock inte hemma i ett intresseforum.

Jag saknar tågforumet där man glatt berättade om sina nya rutter och byggprojekt, och tålmodigt väntade (utan tjat) på ett kort "Nu är jag klar".
Hela samhället idag är så kopiöst stressat, att det snart inte återstår någon som har tålamod med byggprojekt, än mindre med tjat om "när blir det klart".

Känner hur min låga falnar dag för dag - vad har jag här att göra egentligen?
Jag som söker en lugn tillvaro med vänskapliga individer som delar ett intresse...
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-09, 20:03   #17
Jared
Tidigare Ugglan_1
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Jönköping
Inlägg: 427
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Arvid Nilsson
Jag kan ju säga att när jag laddade upp bilder förr så gjorde jag det för att jag trodde att andra skulle glädjas avdet, vilket så också var situationen, innan.
Sen fick jag bara färre och färre svar, till slut inga överhuvudtaget, när det väl kom så var det liknande "det är ju spårspring" eller "bilden är suddig".
Det gjorde att jag la av helt med att lägga upp bilder. Vet särskilt vissa i forumet som stör sig på andras bilder, nämner inga namn men tror att dessa själva vet vad dem säger.

Hoppas att forumet kan bli lite som innan, då kanske fler börjar ladda upp igen.
Jag håller med dig Arvid, Jag är trött på alla som klankar ner pga dålig skärpa elr suddiga bilder etc. Men jag försöker och ser om det blir några förbättringar för mig. Jag håller på och lär mig och ser inte mig som fotograf snarare en fotade kille på 16 år som håller på och lär sig kan man säga.
__________________
Jag vill ha all form av kritik, både teknisk och konstruktiv kritik
Jared besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 14:13   #18
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Hej

Jag kan hålla med de flesta skribenter här...

Jag har alltid trott att detta är ett forum för tågintresserade. Hur bilderna (det blir väl en ny diskussion om man skriver "foto"!) ser ut det bryr jag mej inegt om. Det är själv förmedlingen av bilden/bilderna som är det intressanta för min del. Sen om den är suddig, överexponerad, underexponerad, brusig eller vad det nu månde vara, det skiter jag i. Sen finns det andra sidor på nätet där man kan få sina bilder bedömda.

Själv är jag inte den bästa bildtagaren som finns, min kamera är en kompaktkamera men jag kan ta bilder med den som passar min smak och även bilder som man skulle kunna visa här. Men jag gör det inte på grund av all konstig kritik som kommer, ok, det kan vara bra med kritik ochså, men om det står en stolpe där den har stått i 30 år varför skulle jag då köpa mej ett program för flera tusen kronor för att manipulera min bild som jag själv är nöjd med. Det är frågan jag ställer mej?

Sen tycker jag det här med digitalfotografering har gått till en viss överdrift ochså. Kollar man i olika medier på tex insända bilder så skall man göra så och så med en bild för att den skall passa just den bedömaren i smaken. Det som man i de flesta fall inte tänker på är att det är "glada" amatörer som har tagit dessa bilder för att sitta och visa för släkten där hemma, detta för mej till tanken hur det var innan digitalkameran såg dagens ljus. Då sa man alltid att "En kamera ljuger aldrig" det är ett talesätt som man inte kan använda sej av idag.

Sen kan jag hålla med en annan skribent ochså om att det är en stressig värld vi lever i, men men, det man skall tänka på när man ser att det finns någon som gör något tex bygger på en bana och folk börjar tjata om när den blir klar....Då skall man tänka på att de som bygger något till de olika programm som finns inom tågsimulatorn gör detta på sin "fritid" och har detta som en hobby och inget annat. Det finns faktiskt de som har familj, hus, jobb med mera att sköta och har mindre tid och att allt tar längre tid att fixa till.

Nej fram för det enkla som gör det trivsamt att komma hit och studera vad andra håller på med...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 18:17   #19
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Det är tråkigt att sidan mer går efter Fotosidans gränser. Det är både bra och dåligt.

Positivt
  • Bättre för de kreativa och seriösa amatörfotograferna
  • Bättre bilder förmedlas (bildtekniskt)
Negativt
  • De "vanliga" amatörerna vågar inte lägga ut vardagliga bilder pga kritik från de bättre
  • Nybörjare vågar inte visa sina bidrag
  • Forumdelen delas alltmer i olika samhällsklasser/skikt
Jag själv anser att alla bilder är lika välkomna som vanligt, nybörjarbilder som bilder av hög klass.

Jag kan slutligen våga säga att det inte existerar en proffsfotograf på det här forumet som visar sina bilder. En fotograf är fortfarande ett yrke, däremot kan man kalla sig hobbyfotograf/amatörfotograf.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 18:42   #20
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Men vad vinner forumet på en negativ inställning Schulz? Helt allvarligt...varför ska man hela tiden påpeka felen folk har gjort på sina bilder, i stället för att njuta av det som bilden ger? Är väl ändå därför man visar en bild, för att man själv är nöjd med den och vill visa andra...inte för att få kommentarer om felaktiga inställningar. Kanske bara är jag som är lite trött på det här, men det står jag för.

Visst, konstruktiv kritik i all ära, men vitsen med att visa bilder här är ju inte att få feedback på hur man placerat objekten i bilden, eller vad den visar...utan snarare att visa bilder för sin egen och andras trevnad. Den trevliga inställningen till bildvisning från alla medlemmar håller på att försvinna, och jag tror det beror till stor del just på den "proffsmarknad" som just nu råder här...alla med systemkamera är nåt!

Sen är ju frågan varför man blir så mycket bättre med systemkamera? Verkar inte riktigt fått svar på den ännu, väntar ivrigt...
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 21:52   #21
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Jag tror folk som är mycket intresserade av foto överhuvudtaget uppgraderar sig, annars kan man ju inte få det man vill? Samma sak inom jobbranschen, vill man gå vidare och högre upp måste man (oftast) lära sig mer och omfattande.

Forumet gagnas inte av negativ inställning, tvärtom givetvis. Men vill man ha kritik på sin bild ska man ju få det uppriktigt, skriver man inget utan bara bidrar med bilden så ska man inte få kritik utan då är det väl läge att visa uppskattning eller rikta en rak kommentar om bilden.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 10:47   #22
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Jag tror folk som är mycket intresserade av foto överhuvudtaget uppgraderar sig, annars kan man ju inte få det man vill? Samma sak inom jobbranschen, vill man gå vidare och högre upp måste man (oftast) lära sig mer och omfattande.

Forumet gagnas inte av negativ inställning, tvärtom givetvis. Men vill man ha kritik på sin bild ska man ju få det uppriktigt, skriver man inget utan bara bidrar med bilden så ska man inte få kritik utan då är det väl läge att visa uppskattning eller rikta en rak kommentar om bilden.
Men varför har då en stor del av de som fotograferar här på forumet helt plötsligt gått och blivit "proffs". Anse sig kunna allt om kameror, slutartid, bländare osv...det är rätt irriterande faktiskt! Innan var det liksom, visa en bild, få uppskattning för det och alla var glada och nöjda. Nu är det snarare så att han som visar bilder, han är nöjd innan, men inte resten...för tåget är placerat fel i bilden, för högt ISO och framförallt, fotografen står två meter för långt åt höger när han tar bilden...

Det verkar uppriktigt sagt som att så fort man köper systemkamera, ja, då är man nåt och får därför en så stor makt här i livet...och frågan är fortfarande densamma! Varför ska man tvunget köpa systemkamera trots att man inet kan ett dugg om varken kamera eller fotografering, verkar gå en liten epidemi runt detta just nu...
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 11:18   #23
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg
för tåget är placerat fel i bilden, för högt ISO och framförallt, fotografen står två meter för långt åt höger när han tar bilden...
Hej

Jag håller med dej...Ibland måste man stå 2 meter för långt åt höger för att kunna ta bilden annars kommer man för nära och då blir man snabbt anklagad för spårspring och annat...

Det är ju vad tex bilden förmedlar som är det väsentliga, i varje fall för min del, sen finns det andra medier och forum som är till för att bedöma en bild som en bildfångare har tagit.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 16:36   #24
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Det har gått till överdrift på forumet då det gäller bilder. När själva bilden (hur den är tagen) betyder mer än motivet, ja då är det nått väldigt snett...

Jag tycker dom som vill vara "proffsfotografer" och få riktig kritik på sina bilder, borde automatiskt vilja söka sig till en riktig fotosida. Vågar man inte? Lättare här, då man kan få kompiskritik!?

Visst ska detta forum vara för alla, men "proffsen" förstör bara för dom andra, som det är nu...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 16:57   #25
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Nu går väl ändå diskussionen lite väl snett. Varför ska jag som gillar både motiv och bildteknik behöva dra mig undan.

Varför är det bara ena typen av bilder som ska få visas? Jag trodde forumet var upplåtet åt alla och därmed får de som vill visa ett intressant motiv visa sitt motiv likaså att de som vill visa sin tekniskt rätt fototgraferade bild få visa sin. Vidare finns det få eller ingen proffsfotograf här. Enda som jag känner till är Kasper Dudzik som jobbar som fotograf och livnär sig på bland annat tågfotografering (inte enbart), där kan vi nämna ordet proffsfotograf.

Tycker Rogge skrev ett mycket intressant inlägg!

Ett par saker har jag dock funderat kring. Om man är ute en hel del och fotograferar så lägger man ner mycket tid... kanske 5-10 timmar på att åka runt, gå runt och fotografera. Man betalar kanske biljett för att komma dit man vill eller köper besin och antagligen köper man lite mat under dagen. Man lägger ner en hel del med andra ord. Sen när man kommer hem så verkar man tappa allt och det bara spritter i fingrarna att lägga ut alla bilderna på en gång. Om man bara tog 15 sekunder på sig att titta på sina bilder och räta upp en bild så lovar jag att fler skulle få kommentarer.

Vi gör en jämförelse. Om någon här bygger en rutt till MSTS, Trainz eller någon annan simulator. Man håller på och bygger i 6-8 månader på den, riktigt lång rutt men när man släpper den är man sååå ivrig att lägga ut den att man glömmer bort att rälsen "flyger" i luften... något som hade varit lätt att fixa till om man tog sig några sekunder extra när man väl byggde.

Jag har svårt att förstå varför man inte kan ge de bilder man har för avsikt att lägga ut ett par sekunder extra och ev. räta upp dem. Många program har enkla funktioner för detta. För mig förtas hela upplevelsen med en sned bild.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2007-12-11 klockan 16:59.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 17:24   #26
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Som jag redan nämnt skaffar en del som vill bli bättre bildtagare systemkameror för att de vill få bättre skärpa, skärpedjup osv, alltså en uppgradering bildtekniskt. Dock är det som sagt inget renodlat fotoforum utan det finns trådar som inte ens handlar om bilder eller innehåll av detta. Det är ju trots allt allmänt om tåg och järnväg som skall diskuteras.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 18:17   #27
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Angry Vem har rätten att döma eller styra andra?

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
"Klipp"
Om man bara tog 15 sekunder på sig att titta på sina bilder och räta upp en bild så lovar jag att fler skulle få kommentarer.
"Klipp"
Antag nu att man inte har denna böjelse, utan att individen endast vill visa upp
det han eller hon har sett och avbildat - och vill dela med sig av visionen.

Citatet ovan är ett av de exempel som finns, på ett stänk av inskränkhet
- där man med olika medel försöker påverka människor till sin egen intressesfär.

Diskussionen har inte gått snett, den handlar om de krav
som andra ställer på dem, som i sin annars så bekymmerslösa tillvaro
endast vill kunna dela med sig av bilder.

Snett? S**t i det! Vad är det på bilden som skall fånga uppmärksamheten?
Dåligt skärpedjup... och? Ovan nämnda fråga låter sig upprepas.
Fel kulör på aftonhimlen? Träden är inte gröna nog eller gula för den delen???
Vattnet är inte blått nog?? Fel nyans på lokets högra lykta???

Det känns som att listan över liknande dumma kommentarer från inlägg i forumet skulle kunna göras oändlig i sin hopplösa onödighet.

Stå på dig Götborg - Fullt medhåll från min horisont.
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer

Senast redigerad av SubTrain den 2007-12-11 klockan 18:20.
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 19:08   #28
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Subtrain:

Förklara gärna då varför man lägger så mycket tid på att fotografera och sedan beklagar sig varför man inte får några kommentarer (alls).

Om man inte har den böjelsen, som du kallar det, så bör man kanske inte heller beklaga sig att man inte får kommentarer (alls). Jag som person av bildvisare (person som visar bilder på forum) bör ju vara medveten om att min bild kanske inte tilltalar alla. En del kanske finner min bild mycket tilltalande, andra mindre och en del kanske inte alls blir tilltalad utan finner den tråkig, ful och ointressant. För att tilltala fler, en större grupp, hävdar jag att man bör ge det hela några sekunder extra. Kalla det att jag försöker påverka men jag försöker ge en förklaring till att ju större grupp du intresserar dessto större är möjligheten att du får kommentarer för din bild på och att då kommentaren är på det sätt du önskar (positiv, glatt tillrop, bildberöm e.t.c).

Jag skrev inte att man måste göra som jag vill. Vi har alla en egen fri vilja att bestämma, men man får då räkna med att intressesvären för ens ev. bild minskar om man inte är beredd att lägga några sekunder extra men fullt likväl kan den (bilden) glädja de som enbart är ute efter motivet. Dock är inte alla ute efter just motivet och de har väl rätt att få ta lika stor plats att få finnas också, eller hur Subtrain?
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2007-12-11 klockan 19:12.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 20:00   #29
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Du har en poäng SubTrain. Det är en fråga om vad man vill visa.

Och i de flesta bilderna på det här forumet så bör det ju vara tågen man vill visa. Annars hade jag lika gärna plåtat fåglar eller rådjur, djurfoto och tågfoto har vissa slående likheter! Men det kan vi diskutera någon annan gång.

Men det finns en gräns. Till slut blir en bild så icke tilltalande att man inte tar till sig det bilden vill visa. Man tittar inte på bilden.

Jag säger nu inte var denna gräns ligger, eller att det är för många bilder som ligger under gränsen. Jag bara konstaterar att ibland kan det fototekniska bli ett hinder för bilden.

Men jag säger som SubTrain, Erik stå på dig. Forumet mår bra av bilder i alla former av utförande. Jag vill se mycket bilder.

Dock så vet jag inte vem man ska stå på sig emot. Jag känner mig inte träffad av "proffsfotograf"-stämpeln och jag förstår inte vem det skulle vara som trissar upp nivån på forumet. Snart får vi börja titta på specifika exempel vad det är som är att tolka som "proffsfotografsnack".

Jag är ödmjuk och öppen för diskussion. Ovänner är dumt att vara.

PS. SubTrain, detta är inte ett inlägg riktat till dig personligen, även om det kan verka så. DS.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-12, 00:22   #30
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SubTrain

Snett? S**t i det! Vad är det på bilden som skall fånga uppmärksamheten?
Dåligt skärpedjup... och? Ovan nämnda fråga låter sig upprepas.
Fel kulör på aftonhimlen? Träden är inte gröna nog eller gula för den delen???
Vattnet är inte blått nog?? Fel nyans på lokets högra lykta???
Har man skärpan fel kan även den allmäna tågentusiasten störa sig på det och därmed inte kalla den (bilden) lyckad. Så visst, lite bildtekniskt måste man ändå behöva bemästra för att en bild inte ska glömmas bort.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009