Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-05-06, 11:19   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Brainstorming....

Posta vad du skulle vilja se i MSTS! Det kan vara ett tåg eller objekt eller vad du vill....

Tåg: Regina, Öresundståget, AFM7, svenska ånglok

Objekt: stationer, radhus, carports, villor, flygplatsterminal, färjeterminal, bussterminal, taxistation


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 11:36   #2
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Svar på detta: Skulle vilja se det mesta, speciellt en skylt till flygplatserna där det står "Follow Me"

MVH Kenneth
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 11:39   #3
DJTimboy
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: jokkmokk, , .
Inlägg: 1 066
Standard

Lok: T41, Z66 och V4
Vagnar: AFM7

Med vänliga hälsnignar
DJTimboy
DJTimboy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 11:56   #4
Orbiter fan
Senior Member
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 207
Standard

X60 gärna men det kan vara lite svårt eftersom den inte har kommit till Sverige än.


Bild borttagen på grund av regelbrott

Orbiter fan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 12:03   #5
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det vore väldigt bra om vi INTE la upp upphovsrättsskyddade bilder!

För Orbiter gäller även att diskussioner om piratkopiering inte är tillåten.

§ 3.6 Piratkopiering, warez och annat olagligt - Forumet tillåter inga diskussioner om olovlig kopiering av filmer, avsnitt, program, spel eller annat. Även om lagen är lite suddig när det gäller kopieringen av upphovsrättsskyddad film, avsnitt & musik och meningarna skiljer sig om det är olagligt eller inte, så har vi bestämt att vi inte skall diskutera sådant i forumet. Andra olagliga diskussioner som dyker upp och som inte ligger inom detta område kommer att bedömmas av forumledaren och passande åtgärder kommer att tas


1 Kap. Upphovsrättens föremål och innehåll

1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har
upphovsrätt till verket oavsett om det är

1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,

2. datorprogram,

3. musikaliskt eller sceniskt verk,

4. filmverk,

5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,

6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller

7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.

Till litterära verk hänförs kartor, samt även andra i teckning
eller grafik eller i plastisk form utförda verk av beskrivande art.

Vad som i denna lag sägs om datorprogram skall i tillämpliga delar
gälla även förberedande designmaterial för datorprogram.
Lag (1994:190).

2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som nedan
stadgas, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar därav och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.

Såsom framställning av exemplar anses även att verket överföres på
anordning, genom vilken det kan återgivas.

Verket göres tillgängligt för allmänheten då det framföres
offentligt, så ock då exemplar därav utbjudes till försäljning, uthyrning eller utlåning eller eljest sprides till allmänheten eller visas offentligt.
Lika med offentligt framförande anses framförande som i
förvärvsverksamhet anordnas inför en större sluten krets.

3 § Då exemplar av ett verk framställes eller verket göres
tillgängligt för allmänheten, skall upphovsmannen angivas i den omfattning och på det sätt god sed kräver.

Ett verk må icke ändras så, att upphovsmannens litterära eller
konstnärliga anseende eller egenart kränkes; ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen.


Nu fortsätter vi Pierres diskussion.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 12:58   #6
DJ Clinton
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 540
Standard

En riktig X40 till MSTS (OBS! I 3D alltså), sovvagnar och dylikt. Och sen så skulle det vara häftig med en ambulansstation/sjukhus i rutterna och en ambulans ute på vägarna lite då och då samt lite nya bussar. En Scania MaxCi till MSTS skulle inte vara helt fel. Samt lite nya stationshus. För på många rutter nu så har man använt stationsobjekt och hus från originalrutterna och det ser hemskt ut. Och en AFM7 samt vagnar som rullar i Uppsalapendeln skulle vara skitkul. Lite nya lok och vagnar skulle inte vara helt fel det heller. Ingen har t.ex inte målat om en Rc6 i Blue-X färg nu när Rc7 inte existerar längre. Och sen så ska man ju självklart ha flygplatståg som går mellan flyget och centrum... en X3 skulle vara bäst helt enkelt.

/Mohammad, VD på CT Inc.

http://w1.500.telia.com/~u50025334/
DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 14:10   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag vill gärna ha mer buskar som det finns i KMJ3, bergsprängda åsar i olika vinklar (spår som går igenom ås så brukar man ju spränga) och svenska även norska stationsbyggnader.
Det är omöjligt för mig att bygga egna objekt för jag har inte lärt mig programmet Gmax p.g.a. engelskan. Är det nån som vet om att det finns 3D-program på svenska?

Angående bildkopieringen vet jag att det är inte tillåtet att göra. Men man kan väl länka till bildens hemsida.

MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 14:18   #8
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Självklart är det tillåtet att länka in bilder med img-taggen. Det som inte är tillåtet är att spara ner bilden på sin egen dator och sedan ladda upp den hit.

Det är för den delen mycket enklare att direktlänka till bilder då man slipper att spara ner den och sedan ladda upp den.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 16:40   #9
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Alla typer av svenska objekt, fordon what-so-ever är jag totalt ointresserad av i dagsläget om jag ska vara ärlig... Men, det är bara min högst personliga uppfattning och inte på något sätt för att misskreditera de duktiga fordonsbyggare som skapat den samling som vi idag har... men, antalet objekt som vi har av svensk art är dock inte alls lika lysande tillgång på...

Behovet är så stort, så för min del är det mindre intressant att speca vad, utan åt andra hållet, objektbyggaren måste själv känna vad han vill bygga. Jag tänker ofta när jag är ute i verkligheten, det där objektet skulle vara bra att ha och så bränner jag av bilder på det. Bättre att jobba åt det hållet, då det blir av mindre art "beställningsjobb" och mer av vad man själv tycker är roligt att bygga, samt kan skaffa underlag för.

Min personliga önskan är nog att objekten i första hand ska vara baserade på foton.

Nu en liten brandfackla... Det har inte varit något större intresse bland oss att bygga objekt till MSTS och det i sig kommer ta kål på intresset att bygga rutter till MSTS. Om ni tillåter och låter bli att dra igång nått MSTS-Trainz-argumentation, så kan jag nog konstatera att det är i dagsläget bra mycket attraktivare att bygga rutt till Trainz med den mängd av fina svenska objekt som finns där.
Det är på nått sätt som om folk blir mer upprymda och uppmärksammade om man bygger ett lok. Men, vem bryr sig om någon snickrar ihop ett snyggt svenskt stationshus eller en serie med nya gantrys? Användarna är ju bara en liten mängd ruttbyggare... Men, i förlängningen kanske det blir roligare att bygga rutter till den simulator som har mest objekt att bygga med, det är ju naturligt... Och, det är inte MSTS i dagsläget.

Detta sagt i ljuset av att skapa tillräckligt intresse för att bygga rutter till MSTS, inte för att dra igång någon "vi ska köra om Trainz"-resonemang. Jag lovordar de starka insatser som de svenska objektbyggarna till Trainz har gjort och kan känna en viss avundsjuka att det inte finns motsvarande på MSTS-sidan.

Kanske känslig fråga, men jag tror nog att det ligger en del sanning i det. Men, rubriken var ju brainstorming, så ämnet borde vara ok. Bra initiativ till den här tråden.

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 16:52   #10
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Svenska ÅNGLOK såklart! Ommålningsbara lok är svåra att hitta...

En Litt. B eller ett Litt. N, Litt. J, Litt. A osv osv osv.[]

/Jonatan

Ånglok är bäst!
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 16:56   #11
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Håller med föregående talare och korrigerar mig för mitt förra uttalande... Svenska ånglok till MSTS är ju en annan sak, förståss, det vore hur käckt som helst... []

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 17:00   #12
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Mazz

Alla typer av svenska objekt, fordon what-so-ever är jag totalt ointresserad av i dagsläget om jag ska vara ärlig... Men, det är bara min högst personliga uppfattning och inte på något sätt för att misskreditera de duktiga fordonsbyggare som skapat den samling som vi idag har... men, antalet objekt som vi har av svensk art är dock inte alls lika lysande tillgång på...

Behovet är så stort, så för min del är det mindre intressant att speca vad, utan åt andra hållet, objektbyggaren måste själv känna vad han vill bygga. Jag tänker ofta när jag är ute i verkligheten, det där objektet skulle vara bra att ha och så bränner jag av bilder på det. Bättre att jobba åt det hållet, då det blir av mindre art "beställningsjobb" och mer av vad man själv tycker är roligt att bygga, samt kan skaffa underlag för.

Min personliga önskan är nog att objekten i första hand ska vara baserade på foton.

Nu en liten brandfackla... Det har inte varit något större intresse bland oss att bygga objekt till MSTS och det i sig kommer ta kål på intresset att bygga rutter till MSTS. Om ni tillåter och låter bli att dra igång nått MSTS-Trainz-argumentation, så kan jag nog konstatera att det är i dagsläget bra mycket attraktivare att bygga rutt till Trainz med den mängd av fina svenska objekt som finns där.
Det är på nått sätt som om folk blir mer upprymda och uppmärksammade om man bygger ett lok. Men, vem bryr sig om någon snickrar ihop ett snyggt svenskt stationshus eller en serie med nya gantrys? Användarna är ju bara en liten mängd ruttbyggare... Men, i förlängningen kanske det blir roligare att bygga rutter till den simulator som har mest objekt att bygga med, det är ju naturligt... Och, det är inte MSTS i dagsläget.

Detta sagt i ljuset av att skapa tillräckligt intresse för att bygga rutter till MSTS, inte för att dra igång någon "vi ska köra om Trainz"-resonemang. Jag lovordar de starka insatser som de svenska objektbyggarna till Trainz har gjort och kan känna en viss avundsjuka att det inte finns motsvarande på MSTS-sidan.

Kanske känslig fråga, men jag tror nog att det ligger en del sanning i det. Men, rubriken var ju brainstorming, så ämnet borde vara ok. Bra initiativ till den här tråden.

/Mats A

om någon bara lär mig hur man exporterar till MSTS skulle det komma ca 50 nya objekt till MSTS



Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-06, 17:06   #13
prymikom
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
Standard

json kontakta mig på msn/icq


//MVH John
prymikom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-07, 16:58   #14
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Json: Låter mycket bra. Hoppas prymikom kan hjälpa dig....

Jag skulle gärna vilja se en verklig rutt också, helst Stockholm-Uppsala. Det vore nått! Men det krävs ett samarbete för den, mellan ruttbyggare, 3d-byggare, fotografer m.m. och man skulle vara tvungen att avvika från verkligheten en del.

Men det skulle vara riktigt roligt att köra uppsala-pendeln, X1, X10 på den och möta Linx, X2000 m.fl.


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-07, 19:02   #15
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag skulle vilja se en ny hytt till Rc-loket...

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009