Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-20, 22:22   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Question XNA och OpenRails

Hej

Är det någon här som har någon information kring hur teamet runt Open Rails tänker hantera det faktum att Microsoft lägger ner XNA, ramverket som Open Rails är byggt på?
Som ni kanske märkt stödjs ju inte XNA officiellt i Windows 8 och Microsoft har officiellt lagt ner det. Alltså kommer Open Rails inte att fungera på sikt i windows om man fortsätter att bygga på XNA ramverket.
Tänker man försöka migrera till MonoGames eller vad är planen?
Någon som har någon information och hur fungerar det i windows 8?
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 23:41   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Ojdå! Det var värst vad MS håller på med. Nu blir jag orolig för min Thn-byggen. Hoppas att OR-gruppen fixar på nå´t sätt.
Troligen finns att läsa där: http://www.elvastower.com/forums/index.php
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 23:58   #3
Alexander_A
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Hässleholm
Inlägg: 66
Standard

Jag upplever inga problem med OR eller XNA i Windows 8 än så länge, om det besvarar din fråga.

Men det är ju som sagt i dagsläget och ingen garanti. Jag hoppas att OR-teamet lyckas få ihop det. Trots det ser jag ingen anledning till större oro under överskådlig framtid.
Alexander_A besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 11:05   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander_A Visa inlägg
Jag upplever inga problem med OR eller XNA i Windows 8 än så länge, om det besvarar din fråga.

Men det är ju som sagt i dagsläget och ingen garanti. Jag hoppas att OR-teamet lyckas få ihop det. Trots det ser jag ingen anledning till större oro under överskådlig framtid.
Ok, det var ju intressant att veta. Jag kör själv win7 hemma eftersom jag inte gillar win8 och dess nya utseende och konstiga beteende....

Jag trodde nog att det skulle kunna gå att få igång i win8 men det var väl mera på sikt jag var oroad över. Eftersom MS släpper XNA så är det knappast en hållbar väg för framtiden. Nu när Open Rails desutom blivit GPL och alltså äkta open source (tidigare hade de någon hemsnickrad licens som inte var enkel att tyda) så vore det väldigt tråkigt om allt jobb på sikt är förgäves.
Jag hoppas de funderar på en strategi för att porta över det till något med större framtidsutsikter.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 12:28   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Ok, det var ju intressant att veta. Jag kör själv win7 hemma eftersom jag inte gillar win8 och dess nya utseende och konstiga beteende....

Jag trodde nog att det skulle kunna gå att få igång i win8 men det var väl mera på sikt jag var oroad över. Eftersom MS släpper XNA så är det knappast en hållbar väg för framtiden. Nu när Open Rails desutom blivit GPL och alltså äkta open source (tidigare hade de någon hemsnickrad licens som inte var enkel att tyda) så vore det väldigt tråkigt om allt jobb på sikt är förgäves.
Jag hoppas de funderar på en strategi för att porta över det till något med större framtidsutsikter.
Det bör ju egentligen inte vara några större problem.
XNA är ju egentligen inte mer än en plattform, programmeringsspråket är C# skulle jag anta.
Då är det egentligen inga problem.

Hur som helst betvivlar jag att Microsoft tänker sluta använda XNA då det är plattformen som används för Xbox, och jag tror att det lär vara plattformen för programmeringen för nästa Xbox med.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 15:13   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Det bör ju egentligen inte vara några större problem.
XNA är ju egentligen inte mer än en plattform, programmeringsspråket är C# skulle jag anta.
Då är det egentligen inga problem.

Hur som helst betvivlar jag att Microsoft tänker sluta använda XNA då det är plattformen som används för Xbox, och jag tror att det lär vara plattformen för programmeringen för nästa Xbox med.
Nej, de har officiellt lagt ner XNA. Det kommer inte att stödjas i nya Xbox enligt vad som påstås. Officiellt går det inte på Win8 vilket är kärnan som kommer att användas i nya Xbox. Vi får väl reda på det ikväll men det vore väldigt underligt om de först la ner en produkt och sen tog upp den igen. De som använde XNA var främst indie utvecklare och dessa har MS inte brytt sig om speciellt mkt för Xbox 360.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-21, 15:17   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Nej, de har officiellt lagt ner XNA. Det kommer inte att stödjas i nya Xbox enligt vad som påstås. Officiellt går det inte på Win8 vilket är kärnan som kommer att användas i nya Xbox. Vi får väl reda på det ikväll men det vore väldigt underligt om de först la ner en produkt och sen tog upp den igen. De som använde XNA var främst indie utvecklare och dessa har MS inte brytt sig om speciellt mkt för Xbox 360.
Har faktiskt inte hört något om att dom lagt ner XNA.. Underligt.. det var faktiskt ett väldigt användbart verktyg.
Blir spännande att se vad som sägs på konferensen ikväll.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009