Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-17, 01:51   #1
yojimbo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: København, , Denmark.
Inlägg: 70
Standard Køreledning...

Spørgsmålet er vel primært rettet til Tomas som skaberen af det svenske køreledningssystem til TRS.
Jeg sidder og roder lidt med nogle supplerende master til Nebarus Rhätische Bahn catenary (nu spørger I sikkert: " ...og hvor kommer så svensk overledning ind i billedet?") deriblandt master til trådføring i kurver. For at de skal virke korrekt har jeg brug for følgende info - hvad er afstanden mellem bæretråd og køretråd, hvor denne er mindst på de svenske ledninger, for det er dem som Nebaru har bygget sit system op omkring.
Jeg kan heller ikke huske om Tomas rent faktisk HAR lavet svenske overledninger til kurver. Hvis ikke så har jeg en from bøn til ham om at gøre det

Nedenfor kan I se masterne og overledningerne i brug:



Det er især i de skarpe kurver som 1000m banerne bruger at de såkaldte Bogen-abzugmaste er nødvendige - se nedkørslen fra broen mod stationen.

yojimbo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-01-17, 02:22   #2
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

det är ingen speciell tråd för kurvor i sverige, både bär-och kontakttrådar går i zickzack och inte som i tyskland där bara kontakttråden går i zickzack.

Använder Nebaru verkligen mina luftledningar? För på dina bilder ser det snarare ut som om han använt emges gamla luftledning. Min luftledning är dessutom modern typ med mindre avstånd mellan bär-och kontakttråd än vad som användes förr (och som emges och KlausM har på sina ledningar).

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-17, 20:33   #3
yojimbo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: København, , Denmark.
Inlägg: 70
Standard

Ja ja da, så må vi jo håbe at emges også har læst den her tråd for jeg har stadig brug for data
I Tyskland og Schweiz bruger man specialmaster til at trække både bære og kontakttråde til siden i kurver hvor radien vil bevirke at standardtråde vil forårsage at pantografen "afsporer".
Derved kan man bruge standardlængder på trådsegmenterne (hhv. 30, 40 og 60m) og skal således ikke ud i at kosntruere speciel tråd til kurver.

Citat:
quote:Tidigare skrev Tomas

det är ingen speciell tråd för kurvor i sverige, både bär-och kontakttrådar går i zickzack och inte som i tyskland där bara kontakttråden går i zickzack.

Använder Nebaru verkligen mina luftledningar? För på dina bilder ser det snarare ut som om han använt emges gamla luftledning. Min luftledning är dessutom modern typ med mindre avstånd mellan bär-och kontakttråd än vad som användes förr (och som emges och KlausM har på sina ledningar).

/Tomas

yojimbo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-17, 20:54   #4
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev yojimbo


I Tyskland og Schweiz bruger man specialmaster til at trække både bære og kontakttråde til siden i kurver hvor radien vil bevirke at standardtråde vil forårsage at pantografen "afsporer".
Derved kan man bruge standardlængder på trådsegmenterne (hhv. 30, 40 og 60m) og skal således ikke ud i at kosntruere speciel tråd til kurver.

Kolla in denna sida. Där finns det information om Tomas kontaktledningsystem. I Sverige har vi speciella stolpar, eller rättare sagt utliggare för kontaktledningstråden, i kurvor. Se bilden nedan från Tomas system:





Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-17, 20:55   #5
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

emges har inte synts till på mycket länge nu. Men förstår inte varför Nebaru inte har använt sig av KlausM's tyska luftledningstrådar direkt istället som är mycket snyggare (varför jag gjorde mina egna svenska luftledningstrådar på samma sätt).

Om du nu ändå ska göra nya stolpar så är det väl lika bra att gå över till att använda KlausM's luftledningar så får du ju dessutom viktinspänning och "över" tråd så du får till sektionsindelningar och över växlar på rätt sätt.

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-01-17, 21:41   #6
yojimbo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: København, , Denmark.
Inlägg: 70
Standard

Jeg lave fire supplerende master, ikke et helt nyt system, derfor er KlausM's ledninger ikke et reelt alternativ.
Desuden duer de tyske ledninger ikke til svejtsiske master pga. for stor zigzag bredde. Den svejtsiske fritrumsprofil er væsentlig smallere i toppen. Derfor er de Re 4/4 lokomotiver, der kører i grænseområdet ombygget med to forskellige pantografer på samme vis som regulære flersystemlokomotiver som Taurus og Re 482 har fire.
Citat:
quote:Tidigare skrev Tomas

emges har inte synts till på mycket länge nu. Men förstår inte varför Nebaru inte har använt sig av KlausM's tyska luftledningstrådar direkt istället som är mycket snyggare (varför jag gjorde mina egna svenska luftledningstrådar på samma sätt).

Om du nu ändå ska göra nya stolpar så är det väl lika bra att gå över till att använda KlausM's luftledningar så får du ju dessutom viktinspänning och "över" tråd så du får till sektionsindelningar och över växlar på rätt sätt.

/Tomas

yojimbo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009