Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-02, 16:12   #16
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Detta med objekten är så jäkla knäppt! Jag tycker att släpper man ett objekt, så är det väl för andra ska kunna använda det? Annars kan dom ju ge f*n i att släppa det!

Men var det inte likadant i MSTS, men att det många gånger stod i readme hur/om man fick använda objektet i sin rutt!? Vet iallafall att jag maila väldigt många och att det är ett rent helvete, då det lätt blir hundratals/tusentals objekt i en rutt.

Visst kan man hänvisa dit där objekten är och man kan ladda ner dom. Men då blir det ett en pest för dom som ska ladda ner rutten istället. Inget skoj att ladda ner och installera objekt ett och ett i tusental! Detta alternativ kan göra att många skippar rutten (vilket jag gjort med flera rutter), då det blir för jobbigt...

Hej håller med dig, om nu inte vill dela med sig av sina grejor så kan man ju låta bli att lägga ut dom för nedladdning om nu vill behålla dom för sig själv

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 16:14   #17
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50 Visa inlägg
Hej håller med dig, om nu inte vill dela med sig av sina grejor så kan man ju låta bli att lägga ut dom för nedladdning om nu vill behålla dom för sig själv

/John
Bra skrivet, gubben lilla!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 16:17   #18
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Blir inte objektbyggare glada om ruttbyggaren använder dem?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 17:27   #19
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej igen jag tror inte dom säger så mycket om du skicka med deras object så länge du inte ändra nått, om nu det skulle va så att man inte få skicka med deras object som dom har lagt upp för nerladdning här på forumet få väl skylla säg själva om dom har lagt det på download

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 18:56   #20
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Jag förstår inte varför detta ens är något att diskutera? Som objektbyggare(eller före detta byggare i vilket fall) så är det ett måste att ha versionskontroll om någon som helst support på det man har släppt skall fungera.

Om alla skulle inkludera objekt vid ruttbyggen så kastas allt detta ut genom fönstret när flera olika versioner av objekten kan vara i omlopp med olika rutter, är det då fel på just den rutten eller objektet i sig?

Detta extra lager av komplikationer är inget jag skulle ha orkat med i vilket fall. Är det verkligen så svårt att hålla koll på vilka objekt man använder på rutten? Dels så bockas ju alla utvecklarnas kataloger för innan man kan välja objektet i editorn och dels finns ju RWTools med vilket det är lätt att kolla i efterhand vad man har använt och sedan göra en lista på det som används i rutten med länkar till objekten.

Argumentationen i vissa svar i tråden är rent löjeväckande...alla verkar vara överens om att det som kostar får man inte inkludera hur som helst(eller ska vi tumma på detta med?) men de som släpper objekt gratis får skylla sig
själva när det ligger i download tråden eller helt enkelt ge fan i att dela med sig alls. Otroligt korkat resonemang....
Visst vill de som bygger att andra ska använda objekten men vi(i vilket fall jag) vill ha kontroll över att de som använder objekten har den senaste versionen så att jag på ett enkelt sätt kan lösa eventuella problem utan att testa objekten på x antal olika rutter för x antal olika fall. Är detta för mycket begärt?

/En f.d. egoistik(tydligen) objektbyggare
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 20:16   #21
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Jaha, jag har uppfattat er så att jag inte får släppa ut min rutt utan att fråga objektskaparna.
Nu frågar jag er, objektskaparna, kan jag släppa rutten eller inte?
Svara bara ja eller nej.

Jag orkar inte hålla på att kontakta skaparna om lov, det är för jobbigt för mig.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 20:25   #22
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Jaha, jag har uppfattat er så att jag inte får släppa ut min rutt utan att fråga objektskaparna.
Nu frågar jag er, objektskaparna, kan jag släppa rutten eller inte?
Svara bara ja eller nej.

Jag orkar inte hålla på att kontakta skaparna om lov, det är för jobbigt för mig.
Tro inte för en sekund att du kommer få ett svar från alla som har upphovsrätten på objekten du använder dig av..
För sanningen är den att andelen personer som tar del av det svenska RW forumet är oerhört liten..

Mitt bästa råd till dig är att du kontaktar någon annan som gjort en riktigt stor bana och hör dig för med dom hur dom gick till väga.

Annars får du väll helt enkelt ta en enkla vägen ut och skita i det, men om alla skulle göra det så skulle det svenska RW forumet icke existera.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 20:43   #23
melin1971
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Jönköping
Inlägg: 76
Standard

smidigat om du inte släpper rutten. varit de här tjafset hur många år som helst. eller släpp de som torret...och fullständigt skit i alla åsikter. Hade jag gjort. nu är inte jag varken rutt byggare eller objekt tillverkarde..utan användare. men jag har slutat ladda ner rutter pga av detta tjafts vareviga gång. och hämta saker över hela nätet. Sen versioner som är gamla..folk som har slutat att uppdatera sina sidor och bara försvunnit...finns nog inget annat spel som jag känner till de är såna här strul. jo...trainz ...verkar gå troll i tåg spel. alla andra spel funkar mods mm utan som helst problem. utan nån skriker...har du bett om lov att använda de ljuset mm....

de flesta är glada att folk använder gjrejorna de har gjort...utan i denna värld av tåg...helst ska de vara skriftligt tillstånd...
melin1971 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 21:01   #24
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

________________________________Slut.

Senast redigerad av Totte den 2012-12-02 klockan 21:10.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 21:34   #25
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Släppa rutten har du fullständig rätt att göra utan att fråga någon annan om lov.
Inkludera andras grejor i den fil som du gör tillgänglig har du INTE rätt att göra utan lov från de personer som gjort sakerna.
Detta lov kan du få antingen genom att det står i readme-filen till objektet eller genom att höra med den som skapat objektet.
Detta är INTE tjafs och oresonlighet utan samma ordning som även gäller inom MSTS.

Ett tungt vägande skäl till att objekt-byggare inte vill att saker packas med rutter är det som både jag och Mawkish försökt förklara men som inte verkar gå fram.
Rutter som inkluderar äldre versioner av saker ställer till massor med problem när någon laddar ned en gammal rutt och installerar den.
Helt plötsligt är det saker som inte fungerar som de ska i andra rutter för den nygamla rutten man senast installerade skrev över ett antal objekt som även användes i andra rutter.
Det kan vara texturer som inte längre blir rätt eller script som inte längre fungerar då någon gammal version smyger sig in.
Och vem tror ni blir ställd ansvarig för det? Inte är det den som byggde rutt B och inkluderade objekten där som sedan fick rutt A att fungera konstigt.
Jag har spenderat åtskilliga timmar med att hjälpa folk världen över sedan de fått problem i MSTS med rutter som jag aldrig hört talas om därför att någon ruttbyggare
tyckte att det gör väl inget om 'jag' inkluderar lite extra saker med min rutt så användarna slipper ladda ned det separat.
Jag hade t.o.m. en lista med vilka rutter som fungerade ihop med vilken version av XTracks och inte samt vilka rutter som krävde specialare för att alls fungera.

Tar ett exempel, om ni inkluderar det svenska signalsystemet som jag och inte minst News tagit fram kan vi säga adjö till att få det att fungera ordentligt.
Folk kommer att ladda ned någon äldre rutt B och helt plötsligt har de gamla signaler som det är konstaterade fel på.
Felet märks inte i rutt B som användaren glad i hågen testar men sedan när han går tillbaka till rutt A som körts sedan tidigare så blir det vajsing på signalerna i den.
Nu kommer då klagomålet på signalerna och på rutt A som inte fungerar fast felet är installationen av rutt B som inkluderar gamla signaler och skriver över de nyare bättre fungerande signalerna.
(jo jag vet att det finns konstaterade problem med signalerna i nuvarande version, inte minst vägsignalerna, men vi är underbemmanade på jobbet och jag hinner inte med utveckling i RW tills det är löst)

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 21:42   #26
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Mina grejor får ni i alla fall inkludera med era banor för att om jag inte ville det så skulle jag inte lagt upp dom här på forumet. Jag gör dom ju för att det ska bli verkligare och roligare svenska banor.
Det jag vill är att om någon vill måla om mina grejor och lägga ut det för download ska den kontakta mig först och fråga.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com

Senast redigerad av Andreas13 den 2012-12-02 klockan 21:45.
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 22:16   #27
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Det hoppas till allt för många slutsatser i detta forumet, i slutändan så är det upphovsrättsmanen som har beslutande rätten, säger han att det inte är tillåtet för er att distribuera hans material, då har ni inte det heller, där emot har ni fortfarande rättigheten att använda det och hänvisa till det.

För vad som målas upp i alla irrationella argument är att vi som faktiskt bemödar oss med att skapa objekt är själviska som har upphovsrätt på vårat material, men vad som förbises är alla timmars som spenderas med sökande efter material, konstruktion och arbete med att bara få skiten att fungera, så att ni som bygger rutterna ska kunna använda det.

Vad som i slutändan kommer att ske när denna debatten upprepas gång på gång är att folk som bygger rutter lägger av för att det blir bökigt, och dom som bygger hus, vagnar och lok, dom skiter i att dela med sig.

Personligen så lämnar jag ingen garanti på att något jag bygger kommer ut till allmänheten, det av många skäl.
För i slutändan så är detta en hobby, jag bygger för att jag tycker att det är kul, tycker man inte att ens hobby är rolig att syssla med, då är det dags att finna en ny.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 22:29   #28
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Och då kan man väl inflika att systemet i RW/Trains är tekniskt sett ganska dumt. Dvs att objekt finns installerade i simulatorn och inte i varje rutt. Det är en klar fördel med MSTS, där ingen rutt påverkar en annan på något sätt...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 23:00   #29
Alexander_A
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Hässleholm
Inlägg: 66
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Och då kan man väl inflika att systemet i RW/Trains är tekniskt sett ganska dumt. Dvs att objekt finns installerade i simulatorn och inte i varje rutt. Det är en klar fördel med MSTS, där ingen rutt påverkar en annan på något sätt...
På så vis, ja. Men om objekten skulle installeras till varje rutt hade det inneburit att rw hade tagit avsevärt mycket mer plats på hårddisken. kan också tillägga att 3D-filer, textures m.m. (generellt) är större i RW än msts. Så tvärtemot dig tycker jag inte systemet med ett gemensamt "lagring" av assets är dumt, men det är ju vilket man föredrar. (Ursäktar för OT)
Alexander_A besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 23:14   #30
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Assets jag har är på 13.5 GB. Och Content 2.8 GB. Finns det möjlighet att på nå´t sätt plocka objekt från Assets till rutten? Via RW-Tools?

Senast redigerad av Totte den 2012-12-02 klockan 23:16.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009