Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-21, 20:47   #136
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

I glädjen över vad som inträffat idag, onsdag, hamnade mitt inlägg på fel plats - inte här utan under "Trainz utvisad...".

Nisse, den virrige
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 14:50   #137
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har upptäckt att det är lite olika bud om benämning av semaforer. Svenolov skriver att de skall benämnas xx A 1/2, i Exempelbanor finns två varianter; xx A1 resp xx A2. Själv använder jag mig av en tredje variant; xx A.

Problemet handlar uppenbart om en eller flera vingar. Svenolov helgarderar, i Exempelbanor fördelas vingarna och själv gör jag inget.

Benämningarna är viktiga och att laborera med dem är inte bra. Alltså; en benämning men vilken?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 01:19   #138
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Har upptäckt att det är lite olika bud om benämning av semaforer. Svenolov skriver att de skall benämnas xx A 1/2, i Exempelbanor finns två varianter; xx A1 resp xx A2. Själv använder jag mig av en tredje variant; xx A.

Problemet handlar uppenbart om en eller flera vingar. Svenolov helgarderar, i Exempelbanor fördelas vingarna och själv gör jag inget.

Benämningarna är viktiga och att laborera med dem är inte bra. Alltså; en benämning men vilken?

Nisse
Signaler enligt den äldre principen brukar betecknas enligt den första bilden nedan. Men om du läser i Trainz ruta 4 i dokumentet Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz.pdf så kan du utesluta siffrorna för antalet vingar (bild 2 nedan). Det är beteckningarna enligt bild 2 som används i exempelbanorna och som beskrivs av Korvtiger i dokumentet Banbyggande del II säkerheten.pdf.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med en tredje variant, men kanske du blandar ihop antalet vingar med spårnummer, och får på så sätt en tredje variant.

Var konsekvent och använd endast ett av alternativen. Blanda dom inte inom en och samma station!

Bild 1 och bild 2. Med tillstånd av Per Forsström.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Aldre princip 1.jpg (20.2 KB, 485 visningar)
Filtyp: jpg Aldre princip 2.jpg (19.2 KB, 484 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-01-31 klockan 02:39.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 17:20   #139
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Tack. 100-procentigt klarläggande. Då har jag läst läxan rätt för ett halvt år sen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 18:15   #140
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Vilken tpl-signatur är den bästa för att varna för rörlig bro. Orienteringstavlans tpl-signaturer handlar i stor utsträckning om ATC och Fjb. Därtill finns A och V. Är det någon av dessa jag kan använda?

Jag måste dessutom ha en tavla som anger ovillkorligt stopp. Den fällbro jag använder reagerar på spår 1. Kommer däremot ett tåg på spår 2 måste det stoppas annars hamnar det i plurret.

Växeln ligger strax innan bron. Tåget på spår 2 måste krypköra över växeln för att få kontakt med bron och avvakta på klart spår. Lösningen kan då vara en tavla: "Absolut stopp efter tio meter".

Självklar kan man lägga en spårspärr med någon form av varning. Men då funkar inte trafiken från andra hållet eftersom semaforens två vingar inte kan kopplas till spårspärren - eller går det...?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-03, 11:57   #141
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Lägesrapport, nyheter.

Kommande version av signalsystemet har inbyggt stöd för kompletta vägskydd och broskydd. Betatestas fn. Inga signalmodeller finns ännu, så jag hoppas att modellbyggarna tar tag i saken. Jag vet dock att korvtiger har kommit långt med sitt äldre vägskydd (och även broskydd för den delen). Det är korvtiger och jag som tillsammans har utvecklat dessa skydd. Tester har pågått i det dolda en längre tid.

JohanV:s signaler som trackside versioner betatestas också just nu. Dessa signaler finns i vänster/höger variant. Signalerna kan direkt ersätta emges gamla svenska signaler. Trackside signalen använder samma grundskript och har samma valmöjligheter/optioner som master-scenery varianten. Endast ett monteringsalternativ finns dock, montering på egen stolpe.

Jag kommer själv att ge ut delar av ett modernare vägskydd, där en del av STW:s nuvarande modeller (med tillstånd) används. Tillsammans med dessa och Johans nya v-signaler så kommer det att finnas ett komplett vägskydd som är mycket kompetent och enkelt att konfigurera i alla möjliga varianter.

När det gäller Tågklarerare och Autopilot så kommer dom att behandlas i en egen tråd, fortsättningsvis. Dessa utvecklas parallellt hela tiden tillsammans med signalerna.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 00:26   #142
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Det var goda nyheter, svenolov, korvtiger och JohanV. Ser för egen del verkligen fram mot att någon gång få använda Tågklareraren och Autopiloten. Och jag är säker på att de håller samma höga standard som alla era tidigare produkter som vi trainzare fått förmånen att få njuta av. Tack!
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 19:55   #143
y31
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Dalarna
Inlägg: 9
Standard Problem med Hdvsi o dvsi

Hej nybörjare på detta forum men ett nyuppvaknande för Trainz, har problem med dvsi får felmeddelande enl bifogad fil, mastern slår om till stopp och förblir så medan signalen låser sig i sista signalbilden, övriga signaler fungerar har TS2009 SP4 Tackar samtidigt alla som bidrar med olika objekt
Bifogade filer
Filtyp: pdf Dok1.pdf (511.7 KB, 65 visningar)
y31 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 15:21   #144
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av y31 Visa inlägg
Hej nybörjare på detta forum men ett nyuppvaknande för Trainz, har problem med dvsi får felmeddelande enl bifogad fil, mastern slår om till stopp och förblir så medan signalen låser sig i sista signalbilden, övriga signaler fungerar har TS2009 SP4 Tackar samtidigt alla som bidrar med olika objekt
Tack för den felrapporten. Utan era rapporter så blir det ingen vidareutveckling.

Problemet har visats sig tidigare även för andra signaler under vissa omständigheter, men jag har inte fått någon rapport om att dvsi skulle vara behäftad med samma problem. Detta är nu åtgärdat då grundskripten har genomgått en mycket STOR revidering. Nytt grundpaket för signalskripten kommer faktiskt att bli tillgängligt väldigt snart, med många nya signaltyper och funktioner. Men om du vill ha en betaversion redan nu, så kan du ladda hem den här. Signal Library 3.11.b15. När du installerar denna cdp så ska du skriva över allt (Yes To All).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-03-31 klockan 16:00.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-01, 18:33   #145
y31
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Dalarna
Inlägg: 9
Standard

Tack nu fungerar dvsi så nu blir det att bygga vidare, en undran fått "allvarligt fel har inträffat så IE måste avslutas" några gånger tidigare, så har IE version någon betydelse? har IE8

Ior
y31 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 17:09   #146
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Lägesrapport, nyheter - 2.

Version 2 av signalsystemet är äntligen komplett i sitt grundutförande. Det tog "bara" 6 år att genomföra det (från det att jag tog beslutet att det behövs ett svenskt signalsystem i Trainz).

Jag kommer att ladda upp en betaversion för nedladdning. Den inte är helt igenom testad av mina betatestare (dom flesta ligger fortfarande i ide). Men allmänheten är väl dom bästa betatestarna? så detta blir mitt beslut.

Alla ligger dock inte i ide, och har inte gjort det under hela vintern heller. STL-teamet jobbar alltid vidare även om ni inte märker så mycket av det ibland på detta forum.

Ett tack till:

Lennart (LAn), en 3D-disigner (meshexpert) som får dom mest omöjliga visuella objekten/tillbehören att fungera och lysa upp. Alla hans objekt talar väl för sig själv.

Tomas (korviger), även han en meshexpert, men framför allt en noggrann konstruktör och vetare av fakta. Han vet allt om hur det fungerade i verkligheten i den äldre tidsepoken. Han har stöttat mig med mycken teknisk support och även en del skriptande.

Per (bear). En "fakta databas" och en kritisk testare. Han är involverad i allt som gäller funktionerna i signalsystemet (samtliga signaler). Han är väl den enda av oss som jobbar professionellt inom järnvägen. Och utan honom så skulle t.ex. huvuddvärgarna vara ett skämt, mer eller mindre.

Till sist, men inte minst, vill jag tacka alla övriga 3D-disigners som ännu inte vaknat i sitt vinteride.

I denna version som kommer är ALLT implementerat. Blocksignaler, väggskydd - you name it. Även tredjepartsversioner av vissa 3D-objekt kommer jag att publicera, i dom fall jag har fått bekräftelse att det är ok. Mycket hänger i luften när det gäller detta, men jag kan inte vänta till hösten för att få den slutgiltiga bekräftelsen - så jag gör det på mitt vis. Har dom inte klagat hittills, så tar jag det för ett JA.

mvh
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 18:23   #147
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Mums minsann

Hoppas folk vaknar till snart och inser vilket enormt arbete du, Svenolov, lagt ned för få detta sjösatt!!!
Om inte folk uppskattar detta vet jag inte vad!!!

ETT STORT TACK för ditt engagemang och din uthållighet
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-03, 18:32   #148
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 138
Standard

Efter många månaders celibat ifrån denna underbara värld (varför lade jag av? ) kände jag nu att ett stort TACK till er alla som har lagt ner all denna tid på ett sånt här system är det minsta jag kan ge men det absolut nödvändigaste!
Keep up the good work!!
Det är uppskattat!

LAn!! psssst!! Menade du verkligen sjösatt? Tror nog att de nästan ska vara följande:

"...lagt ner för att allt ska gå som på räls"?
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 11:32   #149
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Standard

Min första post. Jag har läst ett tag på forumet men nu kändes det som om det var dags att ta bladet från munnen (eller vad man ska säga när man knattrar på ett tangentbord...)

Jag är ganska ny på det här med Trainz och håller på att bekanta mig med alla olika möjligheter (och fallgropar). Glädje och frustration blandas i ojämna doser men glädjen väger för det mesta över till slut.

Av en händelse blev jag intresserad av Svenska Signaler och Klarerare och började experimentera med dessa. Mycket skojigt har jag haft. Jag är imponerad av hur fantastiskt välgjort detta paket är och fylls av respekt av det enorma arbete som jag inser ligger bakom detta. Att nu version 2 är på gång gör det hela ännu roligare, i synnerhet som det utlovas en massa nya godsaker...

Detta är mycket uppskattat! STORT TACK till svenolov som orkar att driva detta enorma utvecklingsprojekt. Och tack också till er andra som på olika sätt bidrar till slutresultatet.
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 15:02   #150
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Jaa du, sven, du är beviset på att det inte alltid är dom som står främst på scenen, under rampljuset, som gör dom bästa framträdandena.
Du gör underverk (och inga dåliga sådana heller), även om mycket sker i det dolda för dom flesta.
TACK är ett litet ord, när det gäller dej .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009