Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-04, 08:45   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Bildställverk

När vi började titta på de svenska signalerna så svamlade jag lite om ett ställverksscript som jag hade använt en gång i tiden men inte kunde hitta någon länk till. Nu har jag hittat länken: http://rapidshare.com/files/11172625...onTraduite.rar

Kul för att se vad som går och göra och kan kanske ge ideer till version två av användargränssnitt till våran svenska tågklarerare. Det är ganska smidigt att använda när man väl har lagt upp alla object och tågvägar. Dock verkar det saknas fungerande nödutlösning av tågvägar. Tyvärr är den manual som medföljer på franska, även om jag för mig att det är en tysk kille som har skrivit själva scripten

Det är alltså ett ställverk för trainz där man bygger upp en separat schematisk spårplan och sedan med hjälp av den kan styra växlar och lägga tågvägar som då låser alla växlar i tågvägen och även styr signaler till rätt signalbilder. Allt detta måste dock fördefinieras i surveior. Det finns även möjlighet att grafiskt på spårplanen se vilka triggers/spårledningar som är belagda.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (76.2 KB, 155 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 10:49   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Välkommen tillbaka bear! Ja, du nämnde ställverket för en tid sedan, men att du inte hittade igen det. Jag ska titta på det och se om jag kan använda mig av samma princip i klareraren. Det svåraste av allt när det gäller såna här skript är alltid användargränssnittet (läs användarvänligt), då skriptspråket har en väldigt enkel och begränsad html-browser. Annars kan man göra i princip vad som helst med skript.

Det här ska jag studera. Tack bear.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 19:40   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Tack själv Sven, det är ju du som får göra jättejobbet och dra hela detta signalprojekt i med och motgångar. Jätteroligt att se hur det förhoppningsvis närmar sig en första release nu efter alla dessa bokstavligen år av slit.

För min del börjar en intensiv sommar nu vända mot höst och förhoppningsvis kommer det inom några veckor finnas mera tid att sitta med Trainz igen, även om banarbetena ute i verkligheten kommer att ta vid så fort trafiksäsongen är över.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 20:03   #4
abjol
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Drammen , Norge
Inlägg: 403
Skicka ett meddelande via MSN till abjol
Standard

Hei jeg bare luer på hvor du har funnet det fine loket?
__________________
Mvh Arve
abjol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 21:39   #5
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av abjol Visa inlägg
Hei jeg bare luer på hvor du har funnet det fine loket?
Det är en spansk maskin som du kan hitta här: http://www.spaintrainzrutas.com/diesel.html

Lite av ett favoritlok just nu som efter lite ommärkning skall figurera som industrilok på en kommande bana.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 19:59   #6
abjol
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Drammen , Norge
Inlägg: 403
Skicka ett meddelande via MSN till abjol
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Det är en spansk maskin som du kan hitta här: http://www.spaintrainzrutas.com/diesel.html

Lite av ett favoritlok just nu som efter lite ommärkning skall figurera som industrilok på en kommande bana.
Hei takk for svaret.
__________________
Mvh Arve
abjol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 18:36   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Tack själv Sven, det är ju du som får göra jättejobbet och dra hela detta signalprojekt i med och motgångar. Jätteroligt att se hur det förhoppningsvis närmar sig en första release nu efter alla dessa bokstavligen år av slit.

För min del börjar en intensiv sommar nu vända mot höst och förhoppningsvis kommer det inom några veckor finnas mera tid att sitta med Trainz igen, även om banarbetena ute i verkligheten kommer att ta vid så fort trafiksäsongen är över.
Det finns en del problem i TS2009 och uppåt, med denna rule. Men jag har utvärderat den i TRS2006. Om man vill ha ett bildställverk så blir det ju mycket jobb i Surveyor, men jag tycker det är värt det. Sen den dan du nämnde att det fanns en rule för detta, så har jag utvecklat ett liknande system. I mitt system så läser skriptet alla genomfarter (tågvägar) automatiskt i Surveyor, och känner av riktning på växlar och signaler, och lägger upp en grov grafisk bild om hur det ser ut. Sen får man själv justera detaljerna manuellt så att det blir så som man vill ha det. Det sparar mycket arbete för användaren, och alla fel som kan tänkas uppstå har minimerats.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-06 klockan 19:11.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009